Eheimin ulkosuodatin: Classic, Ecco vai Professionel?
Valvoja: Moderaattorit
Eheimin ulkosuodatin: Classic, Ecco vai Professionel?
Juuri hankin 180-litraisen altaan, ja nyt sitten pohdiskelen sopivaa ulkosuodatinta altaan mukana tulleen Eheim aquaball 2212:n rinnalle.
Kaupassa näkyi löytyvän tällaisia vaihtoehtoja halvimmasta kalleimpaan: 2213 (Classic), 2234 (Ecco) ja 2224 (Professionel).
Onko näiden mallien meluisuudessa eroa? Entä onko joku erityisen herkkä hajoamaan tms? Onko niiden puhdistutehoissa tai huoltoväleissä eroja? Entäpä käytön helppous ja vaivattomuus?
Minkälaisen lämmittimen tarvitsisin? Mukaan sain 75 W lämppärin, riittääkö se?
Kaupassa näkyi löytyvän tällaisia vaihtoehtoja halvimmasta kalleimpaan: 2213 (Classic), 2234 (Ecco) ja 2224 (Professionel).
Onko näiden mallien meluisuudessa eroa? Entä onko joku erityisen herkkä hajoamaan tms? Onko niiden puhdistutehoissa tai huoltoväleissä eroja? Entäpä käytön helppous ja vaivattomuus?
Minkälaisen lämmittimen tarvitsisin? Mukaan sain 75 W lämppärin, riittääkö se?
Lämmitin voisi olla tehokkaampi (n. 150 w), mutta jos asuntosi ei ole talvella kovin kylmä, eikä allasta tarvitse lämmittää liki 30 asteiseksi, pärjännet kyllä.
Suodattimet ovat tänä päivänä kaikki hyviä. Poistakoon modet jos haluavat, mutta minulla olisi sinulle sopiva suodatin myynnissä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28545
Suodattimet ovat tänä päivänä kaikki hyviä. Poistakoon modet jos haluavat, mutta minulla olisi sinulle sopiva suodatin myynnissä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28545
-
- Junior Member
Re: Eheimin ulkosuodatin: Classic, Ecco vai Professionel?
Sitten on vielä EHEIM professionel II 2026, joka on vähän (~40 €) kalliimpi kuin 2224, mutta tehokkaampi ja edistyneempi malli. Siinä on mm. imupumppu, jolla veden saa kiertämään avaamisen jälkeen (ei tarvetta esim. imeskellä letkuja) ja letkuissa venttiilit, jotka sulkeutuvat automaattisesti, kun suodattimen irrottaa letkuista huoltoa varten. Huolto on erinomaisen helppoa ja vaivatonta. Olen ollut todella tyytyväinen. Löytyy myös isompi malli 2028.Heinä kirjoitti:Kaupassa näkyi löytyvän tällaisia vaihtoehtoja halvimmasta kalleimpaan: 2213 (Classic), 2234 (Ecco) ja 2224 (Professionel).
Eli siis käytännössä sisäsuodattimen rinnallekin pitää ottaa kokoa suurempi ulkosuodatin, kuin mitä Eheim suosittaa? Esim. 2215 on 350-litraiselle akvaariolle, ja minulla tosiaan on 180-litrainen...
Entäpä tuo Ecco 2235, mitä aquasol minulle yrittää kaupata? Tekisinkö hyvät kaupat, vai kannattaako minun mieluummin ostaa joku noista neljästä mallista (Classic, Ecco, Prof I & II) uutena kaupasta? Toisaalta jos kerran ulkosuodatinta availlaan noin kolme kertaa vuodessa, niin en tiedä haittaako minua pienet letkuista imasut sun muut "vaikeudet". Classic olisi varsin edullinen muihin malleihin verrattuna... Onko se niin paljon huonompi sitten?
Mutta ok, ostan siis kokoa isomman mallin
. Mutta minkä noista? Tietääkö joku, onko metelissä eroa? Tai saanko jonkun liian helposti rikki?
Kylläpäs tämä suodattimen valinta on vaikeata
.
Entäpä tuo Ecco 2235, mitä aquasol minulle yrittää kaupata? Tekisinkö hyvät kaupat, vai kannattaako minun mieluummin ostaa joku noista neljästä mallista (Classic, Ecco, Prof I & II) uutena kaupasta? Toisaalta jos kerran ulkosuodatinta availlaan noin kolme kertaa vuodessa, niin en tiedä haittaako minua pienet letkuista imasut sun muut "vaikeudet". Classic olisi varsin edullinen muihin malleihin verrattuna... Onko se niin paljon huonompi sitten?
Mutta ok, ostan siis kokoa isomman mallin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kylläpäs tämä suodattimen valinta on vaikeata

Mulla uus classicci ja on hiljanen, ei liikaa (rikki meneviä) liikkuvia osia. Ei tartte taistella, kun imasee sen vaa aina täyteen kun laittaa päälle. Nii ja ihan yhtä hyvä ku muutkin. Tai jos haluu teknisemmän näkösen laitteen ni sit pistää satkun tai kaks lisää, ni saapi uutuusmallin. Mut enpä tiiä sit kuiteski classic on vanha laite ja vieläki myynnissä, eikös huonot laitteet panna pois hyllyiltä ?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Täällä hurissut 275litraisessa Ecco2236 ja Aquaball2212 vuoden päivät ja sillä perusteella väittäisin, että pärjäät mainiosti ko. kokoonpanolla.
Ecco on rakenteellisesti mielestäni ok ja ihan helppo hoitoinen ja siivottava... Proffasta minulla ei tosin ole kokemusta (vielä), eli vertailua en pysty tekemään.
Aquaballista on hyvät puolensa, mutta pikkuisen hengettömän oloinen roskankerääjä.
Ecco on rakenteellisesti mielestäni ok ja ihan helppo hoitoinen ja siivottava... Proffasta minulla ei tosin ole kokemusta (vielä), eli vertailua en pysty tekemään.
Aquaballista on hyvät puolensa, mutta pikkuisen hengettömän oloinen roskankerääjä.

Täältä löytyy ecco 2235, classic 2215 ja proffa 2028. Kaikki tuntuvat oikeastaan yhtä helpoilta puhdistaa (kunhan classicissa on tuplahanat). Jos pienen yksityiskohtiin mennään, niin classicissa ei ole suodatinmassakoreja (tosin massat voi laittaa verkkopussiin. 2028:ssa on "helpommat" korit kuin eccossa. Nämä ovat kuitenkin IMHO pikkutekijöitä, suurin homma kuitenkin on suotimen kaivaminen jalustan alta ja kantaminen vessaan
(tässä muuten 2028 pärjää huonoiten, isoin ja painavin kun on
).