Onneton taistelukala
Valvoja: Moderaattorit
Onneton taistelukala
Apua!
Sain kaveriporukalta synttärilahjaksi taistelukalan.. Maljassa!
En kehtautunut kieltäytyä vaikka inhoan kalamaljoja vaan otin sen vastaan.
Se on ollut minulla nyt n. 6kk?, ja se on hyvin onneton. Kyllä se vähän syö, mutta haituvet eivät kasva (uros kyseessä), vaan pysyvät pieninä ruikkuina. Tekisi mieluusti ostaa oikea akvaario sille, mutta kun ei oikein löydy sopivan kokoista jne..
Miten saisin siis kalan hieman virkenemään? Sillä on piilopaikka ja kasvi, mutta eivät poikaa kiinnosta. Se van pyörii onnettoman näköisenä ympäriinsä. Eläinkauppa ei tietenkään sitä takaisin ota.
Olisiko olemassa jotain hapetinta, joka mahtuisi vain n. 10L maljaan. Kun vesi menee äkkiä huonoksi ja kalalla on entistä huonommat oltavat.
Mikä neuvoksi?!
Sain kaveriporukalta synttärilahjaksi taistelukalan.. Maljassa!
En kehtautunut kieltäytyä vaikka inhoan kalamaljoja vaan otin sen vastaan.
Se on ollut minulla nyt n. 6kk?, ja se on hyvin onneton. Kyllä se vähän syö, mutta haituvet eivät kasva (uros kyseessä), vaan pysyvät pieninä ruikkuina. Tekisi mieluusti ostaa oikea akvaario sille, mutta kun ei oikein löydy sopivan kokoista jne..
Miten saisin siis kalan hieman virkenemään? Sillä on piilopaikka ja kasvi, mutta eivät poikaa kiinnosta. Se van pyörii onnettoman näköisenä ympäriinsä. Eläinkauppa ei tietenkään sitä takaisin ota.
Olisiko olemassa jotain hapetinta, joka mahtuisi vain n. 10L maljaan. Kun vesi menee äkkiä huonoksi ja kalalla on entistä huonommat oltavat.
Mikä neuvoksi?!
Elämää ei sen pienempää.
Ennen kun kaikki hyökkää sun kimppuun, suosittelen ostamaan sen akvaarion vaikka pienenkin sellasen, koska taistelukala pystyy elämään aika pienessä akvaariossa, tosin ei ihan maitopurkin kokoseen mene 
Ja hyvä kuntoista, tyytyväistä kalaa on sitten kaikkien kiva katsella

Ja hyvä kuntoista, tyytyväistä kalaa on sitten kaikkien kiva katsella

Viimeksi muokannut Mie, 22:24, 14.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Diudau
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Tuskin se kala piristyy millään muulla tavalla kuin hankkimalla sille asuinpaikaksi kunnon akvaarion. Ei sen tartte mikään kovin suuri olla jopa 40-litrainen riittää, eikä tälläinen ole edes kovin kallis. Täälläkin on myydään-palsta, josta sellaisen voisi saada hyvinkin edullisesti. Taistelukala vaatii lämmintä vettä, lämmitin on todennäköisesti tarpeen, että lämpötila kipuaisi sinne yli 25 astetta. Suodatinta et välttämättä tarvitse jos et muita kaloja aio hankkia, ilmastin voi riittää. Taistelukala on hyvin viehättävä kala, mutta valitettavasti se ei näytä parhaita puoliaan ihan pienessä purkissa. Pistä vaikka kaveriporukalle sana kiertää että hommaisivat sinulle pienen akvaarion kun kerran niin hyväntahtoisia ovat... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
voi voi...
onko sulla akvassa minkäänlaista hapettajaa??siis suodatinta tai ilmapumppua??? akvaario on pieni, siellä on vain yksi kala se on äärimmäisen helppo siivota, suosittelen ilmapumppua. osta akvaan joukiva koriste johon ilmapumpun saa liitettyä, esim joku ns. uponnut laiva josta sitten pulputtelee kuplia...
mulla itellä (80l) on suodattimen lisäks semmonen ilmapumppu jonka mä oon laittanu semmosen pääkallokoristeen sisään nii se on aika häijyn näköne ku päästä ja silmistä tulee kuplii...
ilmapumppu kuulu alkuperäsin akvaariomaljapakettiin jonka sain äidiltä joululahjaks. Mä aattelin ostaa kämpilleni oman akvan nii äiti repäs ja osti 12 litran kulma-akvaario-maljan. Äiskä ei oikee hiffannu et ei sellasessa voi pitää kaloja... se on kyl äärimmäisen hieno...ois vaa sata litraa isompi
Nyt se on toiminu sijaisakvana. mun isossa akvassa on taistoharemi 1+3 ja neontetroja...´nii yks taistotytöistä on ns. syrjitty yksilö. muut taistot repi sen evii... se on kyl ollu ilone ja vauhdikas vaikka onkin porskutellu ja kuukauden pienessä purkissa.
jos sulla ei oo varaa isompaan altaaseen, etkä halua luopua kalasta, toivon et hankit akvaarioosi jonkinlaisen hapettimen...
mulla itellä (80l) on suodattimen lisäks semmonen ilmapumppu jonka mä oon laittanu semmosen pääkallokoristeen sisään nii se on aika häijyn näköne ku päästä ja silmistä tulee kuplii...
ilmapumppu kuulu alkuperäsin akvaariomaljapakettiin jonka sain äidiltä joululahjaks. Mä aattelin ostaa kämpilleni oman akvan nii äiti repäs ja osti 12 litran kulma-akvaario-maljan. Äiskä ei oikee hiffannu et ei sellasessa voi pitää kaloja... se on kyl äärimmäisen hieno...ois vaa sata litraa isompi
Nyt se on toiminu sijaisakvana. mun isossa akvassa on taistoharemi 1+3 ja neontetroja...´nii yks taistotytöistä on ns. syrjitty yksilö. muut taistot repi sen evii... se on kyl ollu ilone ja vauhdikas vaikka onkin porskutellu ja kuukauden pienessä purkissa.
jos sulla ei oo varaa isompaan altaaseen, etkä halua luopua kalasta, toivon et hankit akvaarioosi jonkinlaisen hapettimen...
No eräs sanoi, että ne on kotoisin eripaikoilta, niin ei sen takiamikskähän niitä ei sais pitää samassa????

Mutta kiva kun teillä onnistuu niitten yhteiselo, ehkäpä se onnistuis sitten meilläkin

Diudau
-
- Advanced Member
Itsellä taisto jahdannu neontetroja 65 L altaassa. Aina illalla alotti kun sammutin valot - taisto jakso kymmenen minuuttia ja hyyty sitten. Ei se koskaan niitä kiinni saanut tai pahaa tehnyt, mutta ikävä tietysti katsella. Jos on isompi allas ja enempi tetroja, niin ne tietysti pääsee paremmin pakoon.
Sitten on tietysti taistojen ja neonien ihannehoitolämpötilat, jotka on hieman erilaiset (neon 20-24, taisto 25-6???). TOisaalta on huomattava, että eihän neoneille voi esmes näin kesällä kerta kaikkiaan tarjota oikeeta lämpötilaa, ainakin itsellä pysyny kerrostaloasunnossa akvaarioveden lämpötila 25-27 c ilman lämmitystä vaikka on ollu sateinen kesä. JOs helteet tulee, niin pitänee vaihdella vettä useammin, lisätä kylmää. Ja olen kyllä vedenvaihtojen yhteydessä huomannut, että taisto suorastaan nauttii kun kaataa kylmempää vaihtovettä altaaseen.
Saas nähä miten taistojen ja neonien välit nyt, kun on isompi allas tullut juuri (180 l. kypsymässä, muutama kala vasta sisällä). Taisto ainakin ui lakkaamatta, näköjään silkasta uimisen ilosta: vasemmasta päädystä oikeeseen, ja sieltä takalasin pusikoihin... Mutta joo, kyllä taisto pärjää hyvin jo 40 L akvaariossa, se partioi tarmokkaana reviiriää: ei jää epäilystäkään, kuka on akvaarion kuningas! Tonne isoon se vähän niinku hukkuu.... Sekaan vaikka - no neontetraa, muutama kasvi tiheiköksi taustalle, ehkä hieman juurakkoa tai särjetty kukkaruukunpalanen taustalasia vasten - taisto tykkää tutkia kaikki piilot omassa valtakunnassaan...
Sitten on tietysti taistojen ja neonien ihannehoitolämpötilat, jotka on hieman erilaiset (neon 20-24, taisto 25-6???). TOisaalta on huomattava, että eihän neoneille voi esmes näin kesällä kerta kaikkiaan tarjota oikeeta lämpötilaa, ainakin itsellä pysyny kerrostaloasunnossa akvaarioveden lämpötila 25-27 c ilman lämmitystä vaikka on ollu sateinen kesä. JOs helteet tulee, niin pitänee vaihdella vettä useammin, lisätä kylmää. Ja olen kyllä vedenvaihtojen yhteydessä huomannut, että taisto suorastaan nauttii kun kaataa kylmempää vaihtovettä altaaseen.
Saas nähä miten taistojen ja neonien välit nyt, kun on isompi allas tullut juuri (180 l. kypsymässä, muutama kala vasta sisällä). Taisto ainakin ui lakkaamatta, näköjään silkasta uimisen ilosta: vasemmasta päädystä oikeeseen, ja sieltä takalasin pusikoihin... Mutta joo, kyllä taisto pärjää hyvin jo 40 L akvaariossa, se partioi tarmokkaana reviiriää: ei jää epäilystäkään, kuka on akvaarion kuningas! Tonne isoon se vähän niinku hukkuu.... Sekaan vaikka - no neontetraa, muutama kasvi tiheiköksi taustalle, ehkä hieman juurakkoa tai särjetty kukkaruukunpalanen taustalasia vasten - taisto tykkää tutkia kaikki piilot omassa valtakunnassaan...
-
- Senior Member
Re: moi
Osta sille taistelukalalle kunnon akvaario (eli 40litrasta ylös päin).
Eläinsuojelu lakikin jo sanoo ettei maljassa saa pitää kaloja (http://kotisivu.mtv3.fi/kesy/eslaki.htm)
Eläinsuojelu lakikin jo sanoo ettei maljassa saa pitää kaloja (http://kotisivu.mtv3.fi/kesy/eslaki.htm)
Mulla ainakin neonit nyppivät taiston eviä. Lisäksi tuo lämpötila oli vaikea pitää 25c.ronja87 kirjoitti: mikskähän niitä ei sais pitää samassa????![]()
-
- Advanced Member
Re: moi
Ei muuten sano - sikäli ainakin, jos tarkoitit, että sanominen olisi synonyymi määräämiselle. Laissa esitetään vain tälläinen suositus. Suositus on siis suuntaa antava kehotus, joka ei ole mitenkään sitova. Tosin tämä ei poista sitä tosiseikkaa, etteikö malja olisi kehno kalojen pitoastia.Taistelu.kala kirjoitti:Osta sille taistelukalalle kunnon akvaario (eli 40litrasta ylös päin).
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset ettei semmoiseen pieneen purkkimaljaan mahdu mitään lämmittimiä pumppuja jne.. 
Luultavasti annan sen pois jollekkin niistä jonka ne ostikin mulle.
Tai sitten veljelleni. Ittelläni en sitä pidä, koska ei meille mahtuisi parempaa akvaakaan koko taloon.

Tai sitten veljelleni. Ittelläni en sitä pidä, koska ei meille mahtuisi parempaa akvaakaan koko taloon.
Elämää ei sen pienempää.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Ei esim. 50l akvaario vie tilaa. Pituus n.50-60cm ja leveys n.30-35cm ja korkeus n.30cm. Ja niitä saa käytettynä todella halvalla jossa on jo mukana suodatinkin. Hinnat pyörii siinä 40-50€. Tämänkin palstan myynti osastolta sellainen voi löytyä.
Mutta jos et sitä kalaa halua pitää niin noudata Morrganin neuvoa ja myy tai lahjoita se, mutta kunhan et myy sitä siinä maljassa vaan ihan yksikseen.
Mutta jos et sitä kalaa halua pitää niin noudata Morrganin neuvoa ja myy tai lahjoita se, mutta kunhan et myy sitä siinä maljassa vaan ihan yksikseen.
-
- Junior Member
Laita ennemmin myydään-palstalle niin saa kalaparka hyvän kodin, jos annat sen jollekkin niistä keneltä sen sait (jotka eivät ilmeisesti siis tiedä kaloista mitään) niin se elää arvatenkin koko (lyhyeksi jäävän) elämänsä tuossa samaisessa purkissa.
Jos mailmassa ei olisi ollenkaan vettä, emme koskaan oppisi uimaan ja hukkuisimme kaikki.
(-lapsen suusta-)
(-lapsen suusta-)
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Mitenkähän se sitä kalaa hyödyttää paleleeko se teillä vai jollain muulla maljassaan? (En ole katkera mutta kuitenkin)Mich kirjoitti:Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset ettei semmoiseen pieneen purkkimaljaan mahdu mitään lämmittimiä pumppuja jne..
Kauppapalstalle vaan ilmoitus, niin eiköhän taistolle löydy äkkiä parempi asunto (päätä itse ostatko akvaarion laitteineen vai myytkö taiston).
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kröhöm, tuo kyseinen kalahan on syntynyt joskus vuonna -03, joten taitaa olla jo kirkkaammilla vesillä joka tapauksessa ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
- Viesti:
Laita taistolle kunnon akva 40 - 60-litranen ja ota siihen purtiloon jotain kotiloita esim isokiekkokotiloita l. Planorbis corneus ja lahjoita kotiloakvana eteenpäin.
Suomessa on todellakin vain suositus ettei kaloja pidettäisi pienemmissä kuin 40-litraisissa akvaarioissa. Rooma on kieltänyt lailla ns. kultakalamaljat...pian meilläkin.
Kyllähän neontetrat ja taistot pärjää, ei taistot ahdista neontetroja. Kyse ei olekaan siitä vaan niiden erilaisista vesivaatimuksista. Taistot 25 - 28 astetta ja neontetrat 20- - 24 astetta. Mikäli pidät molempia esim 25 asteisessa vedessä, todennäköisesti neontetrat sairastuvat ja hissunkissun kuolevat pois. Neontetra voi elää yli kymmenvuotiaaksikin, vaan ei taatusti niin pitkäikäiseksi taiston kanssa samassa vedessä. Taistot taas elävät noin 2-vuotiaiksi, ovat luonnostaan lyhytikäisiä ja siitäsyystä (kait) kovia lisääntymäänkin.
Suomessa on todellakin vain suositus ettei kaloja pidettäisi pienemmissä kuin 40-litraisissa akvaarioissa. Rooma on kieltänyt lailla ns. kultakalamaljat...pian meilläkin.
Kyllähän neontetrat ja taistot pärjää, ei taistot ahdista neontetroja. Kyse ei olekaan siitä vaan niiden erilaisista vesivaatimuksista. Taistot 25 - 28 astetta ja neontetrat 20- - 24 astetta. Mikäli pidät molempia esim 25 asteisessa vedessä, todennäköisesti neontetrat sairastuvat ja hissunkissun kuolevat pois. Neontetra voi elää yli kymmenvuotiaaksikin, vaan ei taatusti niin pitkäikäiseksi taiston kanssa samassa vedessä. Taistot taas elävät noin 2-vuotiaiksi, ovat luonnostaan lyhytikäisiä ja siitäsyystä (kait) kovia lisääntymäänkin.
Viola & eläintarhantynkä