Mattosuodatinkysymys
Valvoja: Moderaattorit
Mattosuodatinkysymys
Olen kallistumassa suodatinmahdollisuuksissa mattosuodattimen puolelle. Altaan koko 400l, pumppu 1000/h, suodatinmattoa 50x50x5cm. miten mahtaisi toimia tämä kokonaisuus. Yritin opiskella J.Järven sivuilta, mutta en ihan ymmärtänyt
. Tuhannet kiitokset jo etukäteen.
Vähät siitä kuinka pitkälle väärää tietä
olet kulkenut, käänny takaisin.
- Turkkilainen sananlasku
olet kulkenut, käänny takaisin.
- Turkkilainen sananlasku
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Mattosuodatin kysymys
Kierto 1000/400 eli 2.5 kertaa tunnissa. Maton pinta-ala 25 dm^2, virtausnopeus siis 1000/25=40 dm/h eli siis 6,7 cm/min. Kaikki arvot ovat hyvin tasapainossa.kauranne kirjoitti:Altaan koko 400l, pumppu 1000/h, suodatinmattoa 50x50x5cm.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
WaterBoy78
- Junior Member

Kyselen tässä samalla jos aloittajalle sopii..samat ongelmat täälläkin
Mites kun mun akvaario on 310l, mietin että pumppu olisi 1000l/h. Ajattelin tehdä joko kulma mallin tai pisaran, onko 5cm paksuus liikaa vai pitäisikö olla 3cm? Ja riittääkö tuo 50*50*5(3)? Sanottiin kyllä, että malaweilla saisi kyllä olla kovempi virtaus joten kannattaisiko sitten laittaa kaksi 600 pumppua?
Mites kun mun akvaario on 310l, mietin että pumppu olisi 1000l/h. Ajattelin tehdä joko kulma mallin tai pisaran, onko 5cm paksuus liikaa vai pitäisikö olla 3cm? Ja riittääkö tuo 50*50*5(3)? Sanottiin kyllä, että malaweilla saisi kyllä olla kovempi virtaus joten kannattaisiko sitten laittaa kaksi 600 pumppua?
*mine mittään tiedä...*
"Virtausnopeus 5-10 cm/min on osoittautunut optimaaliseksi. Ei kuitenkaan merkitse suuriakaan, saavutetaanko arvoja 2 cm/min tai 18 cm/min." (http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... hp#tavoite)WaterBoy78 kirjoitti:Voisiko joku selittää miksi toi arvo 6,7cm/min on hyvä?
Tässä tapauksessa optimia haetaan bakteerien elämän kannalta: Liian vähä virtaus nälkiinnyttää ne, liian suuri taas estää niitä kiinnittymästä. Virtausnopeus ei ole aivan tasainen kaikissa maton kohdissa tai syvyyksissä ja muuttuu myös maton ja pumpun likaantumisen myötä, joten ehdotonta eksaktia arvoa ei virtausnopeudelle voida antaa.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Itselläni on hyvin samanlainen ratkaisu, riittävyys riippuu roskan määrästä. Malawialtaassa ei kasveja luultavasti ole hurjasti, joten uskoisin tuon riittävän. 3 cm matosta on helpompi tehdä rulla, mutta kyllä se onnistuu 5 cm matollakin.Haisu kirjoitti:Mites kun mun akvaario on 310l, mietin että pumppu olisi 1000l/h. Ajattelin tehdä joko kulma mallin tai pisaran, onko 5cm paksuus liikaa vai pitäisikö olla 3cm? Ja riittääkö tuo 50*50*5(3)?
Jollet aio käyttää suurempaa mattoa, sanoisin, että laita ennemmin toinen pienempi pumppu sisäsuodattimeksi toiseen päähän allasta. Saat säädettyä veden kiertoa tarkemmin, kun puhallus ei ole vaiin yhdessä kohdassa ja samalla saat kerättyä osan isoimmasta tauhkasta pois, kun puhdistat sisäsuodatinta tarpeen mukaan.Sanottiin kyllä, että malaweilla saisi kyllä olla kovempi virtaus joten kannattaisiko sitten laittaa kaksi 600 pumppua?
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
-
WaterBoy78
- Junior Member

Kunhan saisin mitattua tuon akvaarion sisämitat, niin haluaisiko joku ystävällinen sielu laskea mulle tuon maton koon, kun viimeksikin meni penkin alle..silloin liina vähän korjaili..
Mistä on Suomesta mahdollista tilata edullisesti Proflow:n 1000pumppu tai sitten Eheimin compact? Vai onko aquaristik edullisin? Paikallisesta liikeestä en osta, maksaa väh.2 kertaa enemmän kuin esim. Aquaristikissa..
Mistä on Suomesta mahdollista tilata edullisesti Proflow:n 1000pumppu tai sitten Eheimin compact? Vai onko aquaristik edullisin? Paikallisesta liikeestä en osta, maksaa väh.2 kertaa enemmän kuin esim. Aquaristikissa..
*mine mittään tiedä...*
Noniin..elikkä nyt sain mitattua ne akvaarion sisämitat sitä pisaramallia ajatellen..leveys 43,5cm, korkeus 51,5cm. Litroja 310, pumppu 1000l/h ja matoksi ajattelin 50*50*3 mattoa. Mutta miten tuon korkeuden kanssa..jää ainakin tuon 1,5cm matalammaksi kuin akvaario. Onko silloin vesi jätettävä alemmaksi vai liitänkö mattoon lisää esim. silikonin avulla..?!
Ja edelleen, jos joku tosiaan tietää mistä Proflow pumppuja olisi mahdollista tilata, niin jos kertoisi sen..jos en sitä löydä tilaan Eheimin compactin, mutta toisaalta eikös se ole sama jos se tulee maton sisään joka tapauksessa.
Ja edelleen, jos joku tosiaan tietää mistä Proflow pumppuja olisi mahdollista tilata, niin jos kertoisi sen..jos en sitä löydä tilaan Eheimin compactin, mutta toisaalta eikös se ole sama jos se tulee maton sisään joka tapauksessa.
*mine mittään tiedä...*
Minä ostin Eheimin Compact 1000 pumpun Turusta Jim´s PC Storesta, kaveri haki ja toimitti mulle, normaalit postikulut olis ollu muistaakseni 8 € ja pumppu siinä 30 €. En tiedä mitä maksaa Aquaristikissa, mutta kyllähän sieltäkin tulee postituskuluja. Minä maksoin Jimiin pankkisiirrolla etukäteen ja kun suoritus oli tilillä, sai pumpun noutaa paikan päältä.
On ollut hyvä pumppu, mulla on 5 cm paksu matto pisaran mallisena ja pumppu siellä sisällä. Toistaiseksi ei ole tarvinnut lapota pohjaa lainkaan, pieni sisäsuodatin on keräämässä pintaroskia ja kierteisiä talkkareina hiekkaa möyrimässä.
On ollut hyvä pumppu, mulla on 5 cm paksu matto pisaran mallisena ja pumppu siellä sisällä. Toistaiseksi ei ole tarvinnut lapota pohjaa lainkaan, pieni sisäsuodatin on keräämässä pintaroskia ja kierteisiä talkkareina hiekkaa möyrimässä.
Varmaan joudun tuon Eheimin ottamaan, maksaa AS:ssa 21,90e. Mutta koska tilaan sieltä samalla kaikkea muutakin, ei tule postikulut niin suuriksi..
Tuosta Proflowsta kyselen siksi, kun kerrottiin, että esim. päätymallissa, pumpun voi laittaa maton etupuolelle. Ei tarvitse siis jättää niin suurta tilaa lasin ja maton väliin. Mutta kuten sanottu, jos kerran teen pisaramallisen, niin eikös se sillo oo periaatteessa ihan sama olla vaikka se Eheim?! Kun kerran maton sisälle tulee..
Eikö kukaan halua laskea mulle sitä maton kokoa..joskus itse yritin ja meni vähän metsään..
Jos siis joku jaksaisi vaivautua sen laskemaan ylllämainituilla tiedoilla, niin olisin kiitollinen..tarkoitus kun olisi tilata tänään tai huomenna matto sieltä AShopista.. 
Tuosta Proflowsta kyselen siksi, kun kerrottiin, että esim. päätymallissa, pumpun voi laittaa maton etupuolelle. Ei tarvitse siis jättää niin suurta tilaa lasin ja maton väliin. Mutta kuten sanottu, jos kerran teen pisaramallisen, niin eikös se sillo oo periaatteessa ihan sama olla vaikka se Eheim?! Kun kerran maton sisälle tulee..
Eikö kukaan halua laskea mulle sitä maton kokoa..joskus itse yritin ja meni vähän metsään..
*mine mittään tiedä...*
Minä olen nyt kanssa pähkäillyt tuon mattosuodattimen kanssa ja osasin kyllä (ihme) käyttää niitä järven sivuilla olevia laskureita. Nyt vaan tuli ongelmaksi, että kun allas on 2 m. pitkä, niin pitäiskö laittaa kaksi mattoa...Altaan koko 50*60*200cm eli tilavuus n. 600 l.
Katsoin tuota eheimin 1250 pumppumallia, kun sen saisi maton eteen, eli ei tarvitsisi uhrata niin paljon maton taakse tilaa. Sitten iski epätietoisuus yksinkertaisessa asiassa...Miten kiinnitän pumpun?
Siis kuvittelin sen maton ylälaitaan keskelle, mutta eikös se paina aika paljon? Pitääkö se pistää takalasiin kiinni ja ohjata virtaus jollain suuttimella altaan toiseen päähän?
Katsoin tuota eheimin 1250 pumppumallia, kun sen saisi maton eteen, eli ei tarvitsisi uhrata niin paljon maton taakse tilaa. Sitten iski epätietoisuus yksinkertaisessa asiassa...Miten kiinnitän pumpun?
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Minulla on altaan takaseinällä 50x60 cm^2 kokoinen matto ja siinä tuollainen samainen Eheim pumppuna. Pumppu on minulla maton edessä altaan pohjalla. Painoa tuolla on tosiaan senverta paljon, että ripustuksessa saisi olla tarkkana. Imupuolella on muoviputki, joka on taivutettu lämmittämällä mutkalle. Lähtöpuolella on suihkuputken virkaa toimittamassa pätkä vedenvaihtoaletkua, johon on porattu reikiä. Heikohko kuva systeemistä:Suski kirjoitti:Minä olen nyt kanssa pähkäillyt tuon mattosuodattimen kanssa ja osasin kyllä (ihme) käyttää niitä järven sivuilla olevia laskureita. Nyt vaan tuli ongelmaksi, että kun allas on 2 m. pitkä, niin pitäiskö laittaa kaksi mattoa...Altaan koko 50*60*200cm eli tilavuus n. 600 l.
Katsoin tuota eheimin 1250 pumppumallia, kun sen saisi maton eteen, eli ei tarvitsisi uhrata niin paljon maton taakse tilaa. Sitten iski epätietoisuus yksinkertaisessa asiassa...Miten kiinnitän pumpun?Siis kuvittelin sen maton ylälaitaan keskelle, mutta eikös se paina aika paljon? Pitääkö se pistää takalasiin kiinni ja ohjata virtaus jollain suuttimella altaan toiseen päähän?
http://www.student.oulu.fi/~hahdes/PICT0426.jpg .
Biologisen suodatuksen puolesta altaaseen riittää varmaan tuo yksikin matto, mutta ei toisesta haittaakaan ole, hyötykin lienee kyseenalainen. Itse laittaisin jonkun sisäsuodattimen altaan toiseen päähän vettä kierrättämään ja roskia keräämään. Mitään kovin pitkiä letkuvirityksiä ei kannata rakennella altaan päästä päähän. Tuo Eheim 1250 on senverta heikkotehoinen pumppu, että se ei riitä saamaan kunnollista imua aikaan tuon kokoiseen mattoon edes ilman mitään letkuja.
Hannu