1200-1500 litran akvaario

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

1200-1500 litran akvaario

Viesti Kirjoittaja minelan »

Tänään sitten vihdoinkin kävi rakennustarkastaja mittaamassa, kestääkö lattiani 1200-1500 litran akvaariota. Ja kyllä kesttä.

Nälkä kasvaa syödessä:)

Tilaan nyt 1500 litran altaan, mutta kalat sinne ovat vielä harkinnassa.

Mitä kaloja teillä ko. litran akvaarion omistajilla on altaassanne?
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Millaisiin vesiarvoihin tahdot kalastosuosituksia? :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Tuon kokoluokan pyttyä ei ole eikä tulekaan varmaan, mutta jos olisi ja jos pihakin olisi vielä suuri niin...

Karpeille talviallas ja pihalle iso kesälammikko :)
saurama
Valopää
Valopää

Re: 1200-1500 litran akvaario

Viesti Kirjoittaja saurama »

minelan kirjoitti:Mitä kaloja teillä ko. litran akvaarion omistajilla on altaassanne?
Tällä hetkellä ei ole noin isoa purnukkaa, mutta kyllähän tuonne voi laittaa montaa kaveria. Oikeasti isoja hemmoja mahtuisi jo asumaan, mutta kukaan ei estä sinua aloittamasta vaikka 150-200 päisellä poppoolla kiilakylkiä ja länttäämällä joukkoon pari kourallista piikkisilmiä ja pienen ämpärillisen Caridina japonica -leväkatkaa. Tai jotain muuta hauskaa...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Akvaarioliikkeistä ei näin isoja altaita tietääkseni saa, kuin mittatilaustyönä.

Tuo karppiehdotus oli hyvä. Sinne voisi sitten laittaa myös kultakaloja tietääkseni.

Piha on suuri ja olisi kiva saada piha-allaskin, muntta kun meillä taitaisivat koirat mennä läträämään sekaan.

Ystävälläni on kultakaloille ulkoallas kesällä ja talveksi ne siirretään sisälle ja hyvin on mennyt.
Krtek
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Krtek »

Kannattaa käydä kysymässä joltain lasitusliikkeeltä tai suoraa tehtaalta tasolasia. Meidän työmaalla pystytään tekemään jopa 5cm paksua laminoitua panssarilasia. 19mm on paksuin yksittäinen lasi mitä saa. Kallistahan paksu lasi on, mutta ompahan yksi myyntiporras välistä pois. Tietysti se pitää kasata itse. Listat saa myös jostain lasitusliikkestä halvalla jos on tuttuja töissä. Omaan 275 litraiseen listat maksoi 13e.
Jos perästä kuuluu niin sitte itketähän muttei etukätehen
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Entäs pitäisitkö kirjoahvenista? En vaan tiedä, että sopiiko niitä kuitenkaan "silmälle" riittävä määrä, kun valtailevat niitä reviirejään ja varmaan mitä isompi akvaario - sitä suurempi reviiri. Mutta muuten ovat näyttäviä ja persoonallisia, helposti lisääntyviä. NYT kuulu mieletön molskahdus! Pitää mennä kattomaan.. :?
Terveisin minä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei välttämättä ole hyvä ajatus laittaa karppeja ja kultiksia samaan pyttyyn, ellei ole kyse luonnonmuotoisista kultsuista.
Ihan noin isoa allasta ei kotoa löydy, mutta pari samaan kokoluokkaan sopivaa kuitenkin.
Mulla on 1000 litraisen asukkaina erilaisia kirjoahvenia, palettitetroja (ent. guineantetra), sitruunatetroja, tiikerinuoliaisia, pilkkuantennimonneja ja lippuritarimonneja. Myös pari nättiä plekoa löytyy.
900 litrainen on varsinainen kalasoppa, jossa asuu parvi mustanorsukaloja, kimalais- ja punapyrstöpallokaloja, ripsareita, jokunen puikkokala ja pari erilaista tetraparvea (koru- ja kongontetra). Myös parit pikkuahvenet ja ne plekot löytyvät täältäkin.
Että jos näistä olisi inspiraatioksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Sanoisitko altaasi mitat vielä?
Jos akvaario on vaikkapa 50cm leveä niin en ottaisi karppeja sinne, kasvavat meinaan aika suuriksi jötkäleiksi, eivätkä sitten pääse kääntymään akvaariossa. Ja karpit saattavat venähtää niinkin isoiksi että sinun tarvitsee hommata niille uusi akvaario...

Ja jos otat karppeja ja kultakaloja niin sekaan ei sovi mitään muuta.
Ota myös huomioon että karpit ja kultakalat ovat hirveitä sottapyttyjä ja suursyömäreitä. Kasveja ei altaassa voisi _välttämättä_ olla, koska kalat usein repivät/syövät ne, ja jos ne eivät syö niitä, niin ainakin ne lähtee pohjasta irti ja niitä saa olla koko ajan laittelemassa takaisin. Kultakala/karppiakvaarion kaunistaminen voi olla siksi olla aika vaikeaa, kauniinpi vaihtoehto voisi olla seuraakvaario.
Ja jos otat karppejen kanssa kultakaloja, niin kultakalojen tosiaan tulee olla joko luonnonmuotoja tai sitten komeettoja.

Itse suosittelisin että ottaisit jotain muita kivoja kaloja sinne (vaikka itse omistankin kultakaloja..).

Minä ehdottaisin vaikka tälläistä kalastoa:

-20 kalan parvi intiaanisulkia
-Taistelukaloja (yksi koiras ja vaikkapa 4-5 naarasta)
-Pohjalle vaikka pari samaa sukupuolta edustavaa partista ja/tai piikkisilmiä

TAI

-Lehtikala pariskunta (ensin vaikka 8 kalan parvi, myöhemmin sitten vain yksi pariskunta)
-tapparakaloja/marmoritapparakaloja
-Pohjalle vaikkapa pari samaa sukupuolta edustavaa partista.
OV miljoonakaloja & kasveja
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Mahtaisi jäädä melkoisen tyhjäksi yli kuution allas noin pienellä määrällä kaloja. Minulla on reilu 800 litrainen allas, jossa tällä hetkellä majailee tiikerinuoliaisia parvi, kaksi tummaleväplekoa, sateenkaarikaloja parvi ja joitakin muita asukkeja. Vasta nyt, kun sateenkaarikalat tulivat, alkaa allas näyttää asutulta.

Vaihtoehtojahan on runsaasti, kun kyseessä on noin suuri akvaario. Voisit, Minelan, miettiä, haluatko isoja ja näyttäviä kaloja vai pieniä ja paljon. Entäpä haluatko lajiakvaarion vai seura-akvaarion? Mistä kaloista itse pidät, onko jokin ihan erityinen lemppari? Noilla tiedoilla olisi ehkä helpompi tehdä ehdotuksia.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
marko.markkanen
Member
Member

Re: 1200-1500 litran akvaario

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

minelan kirjoitti:Mitä kaloja teillä ko. litran akvaarion omistajilla on altaassanne?
Kiekkoja löytyy 14kpl, 5kpl perhoskirjoahvenia, pohjalla muutamia imumonneja sekä n.60-70 monnista. Litroja 1440.
Piitulainen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

1200 litran altaassa majailee talvisin kultakaloja ja karppeja.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos omalle kohdalle sattuisi noin iso pytty, niin luultavasti asuttaisin sen jotenkin näin:

- rakkaita rihmuleita: haaremi häikäiseviä helmirihmakaloja sekä haaremi tyylikkäitä kuutamorihmakaloja
- iso parvi komeita kirsikkatetroja
- veikeiden leväbarbien parvi
- muutama erikoinen nokkamonni
- pieni parvi ihastuttavia purjesampimonneja
- muutama parvi monnisia (esim. helmi, viher, isoleopardi)
- parvi kultaisia partamonneja (akkoja)

+ jotakin, jotakin...

Mutta kolmesta en pääse (enkä haluakaan päästä): tetrat, rihmat sekä monniset :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Jos allas olisi minun, laittaisin sinne pohjalle sopivan määrän plecoja, ottaisin parven hopealevytetroja ja muutaman parin joitakin vähän isompia kirjoaffenia.

Aika hyvältä voisi näyttää tuo allas myös runsaalla kasvistolla ja komealla kiekkoparvella...

Lauma punapiraijoita vois olla kans ihan mukava... (tosin ei akvaarion huoltajalle)

Malawitkaan ei olisi pöllömpi vaihtoehto...

Ajattelitko pysyä kuitenkin makean veden puolella?
Tuohon altaaseenhan on mahdottomasti vaihtoehtoja. Mitä olet miettinyt sisustuksen ja veden suhteen? :D
Fishy fella.
majis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majis »

Minulla on 1550 litrasessa 11 tiikerinuoliaista, 31 tiikeribarbia, 8 levistä, 10 piikkisilmää, 4 kultapyrstösateenkaarikalaa ja 1 tulipyrstö. Sattarit tosin voisi siirtää tuolta toiseen altaaseen kun hieman eri vedestä pitävät...
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

jarppa82

Kirjoahvenista pidän todella paljon. Mutta niitä minulla on jo vajaa 300 litran akvassa.

Ne lisääntyvät todella nopeasti. Olen jouhunut antamaan niitä jo pois, että akvani ei kansoittuisi liikaa.

Johtuneeko siitä, kun olin lapso, meillä oli kultakaloja, että olen ihastunut niihin, varsinkin näijin erikoisuuksiin.

Mutta muita ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Kalalajeista, jotka vaativat todella ison akvaarion ja joita voi yhdistellä samaan akvaan.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kaikki kirjoahvenet eivät lisäänny riesaksi asti. Itselläni on noita neitotonkijoita, eikä jälkikasvua (tai edes kutemisia) ole haartaista toiveista huolimatta näkynyt.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mari,
minulla on Malawijärven kirjoahvenia ja oli myös Tandanjkajärven kirjoahvenia (annoin ne pois). Ne lisääntyivät jopa keskenään.

Nytkin pari malawia tekee ilmeisesti ahkerasti kutupesiä. Ainakin kantavat soraa suussaan aina tiettyyn paikkaan ha ovat väriloistossaan.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

minelan kirjoitti: Johtuneeko siitä, kun olin lapso, meillä oli kultakaloja, että olen ihastunut niihin, varsinkin näijin erikoisuuksiin.
Mitkä ovat "erikoisuuksia"? Oletan että tarkoitat niillä huntupyrstöisiä kultakaloja tai muita vastaavia muunnoksia.
Huntupyrstöinen kultakalahan voi sitten kasvaa näinkin isoksi; http://www.suprmchaos.com/big-fish_bruce_060602.jpg oikeissa oloissa ja isossa akvaariossa. Ja huntupyrstöisten kultisten kanssa ei sovi muita kaloja varsinkaan, luonnonmuodon kanssa sentään menisi karppi.
Tässä vielä kuva isosta luonnonmuotoisesta/komeetta kalasta; http://www.kevinwakeman.com/fpics/jun702goldy.jpg.

No mutta teet mitä teet ison akvaariosi kanssa niin onnea :mrgreen:.
OV miljoonakaloja & kasveja
Niki
Junior Member
Junior Member
Viesti:

1500 l

Viesti Kirjoittaja Niki »

Oskarin arvoinen allas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”