Lynkkausmieliala Aquawebissä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hyde79
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

En ole kokenut/huomannut lynkkausmielialaa...
vaan olen saanut paljon tietoa, toivottavasti myös taitoa :mrgreen:

Ja rentouttavia hetkiä koneella, kun olen lukenut ja opiskellut uutta harrastustani...

Mielestäni tämä keskustelupalsta on paras tähän asti missä olen ollut...

Hakuakin monet painottaa ihan syystä...
Perhe on kaikista suurin voima.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Fisustaja kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:Juu, nuo älyttömät parvikoot ovat minuakin askarruttaneet. Itselläni on sellainen ymmärrys, että monet haluavat suositella vain ulkonäöllisistä syistä 21 neontetraa, ennemmin kuin 7 kardinaalitetraa, 7 rubiinitetraa ja 7 mustaneontetraa.
Sama juttu parvien minimikokojen kanssa miksi 6 kpl ymmärretään usein miniminä? Miksei esim. 5? Toisaalta onhan neljäkin jo parvi.
Nyt kavahti Kurjen täti takajaloilleen! Toki on totta että isompi parvi on näyttävämpi kuin pienempi, mutta ei se ole mikään syy suositella sellaisia.
Hiisi vieköön! Kyseiset parvikalat elävät luonnossa tuhansien yksilöiden parvissa, ja siihen nähden se 6 kpl mitä pidetään miniminä, on säälittävän vähän. Toki akvaariossa on erilaiset tilat kuin esim. Amazon-joessa, mutta kalojen luontaiselle käyttäytymiselle on annettava edes mahdolisuus! Itse lähden siitä ajatuksesta, että mitä suurempi parvi, sitä parempi. Parvikalat ovat lähes järjestään arkoja saaliskaloja ja eivät taatusti tunne oloaan turvalliseksi akvaariossa missä näkevät vain pari lajitoveria ympärillään. 4 monnisen tai tetran porukka on yleensä piilosilla kasvien seassa, mutta lisättäessä porukkaan saman verran yksilöitä lisää uskaltautuvat muuloinkin esille kuin ruoka-aikaan nappaamaan hätäisesti pari hiutaletta.
Lisäksi mielestäni pienimpiä parvikaloja, kuten esim. kääpiömonniset, sinineontetrat, kääpiörasborat ei pitäisi lainkaan pitää alle 10 parvissa.

Muokataanpas tähän vielä yksi juttu mikä luultavasti nousee esille tämän aiheen myötä:
Parvien vanhentuessa niistä kuolee kaloja ja ne harventuvat. Miksi siis ne parven ikivanhat jämäkalat uiskentelevat parven puuttumisesta huolimatta rohkeasti esillä akvaariossa. Epäilisin, että kyse on oppimisesta. Akvaarion rajattu ympäristä on kalalle tuttu ja vuosien varrella turvalliseksi koettu, joten turha hötkyillä kun ruoka samasta paikasta aina löytyy, eikä kukaan muutenkaan ole yrittänyt ikinä tässä ympäristössä syödä :D .
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mutta eri juttu onkin se, miksi luonnossa ovat tuhansien yksilöiden parvissa. Syyhän on luonnossa se, että siellä vilisee petoja ja kalan tarve on olla tulematta syödyksi.

Esimerkiksi on olemassa kaloja, jotka eivät piilottele kasveissa pienryhmissäkään. Sellainen on mm. keltabarbi, joka kuitenkin on vaikka yksinäänkin esillä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo mutta... Kun ne kalat ei tiedä ettei siellä akvaariossa ole niitä petokaloja. Se on niiden päähän aikojen kuluessa rakennettu juttu, että se parvi on oltava ympärillä jotta voi olla turvallinen olo. Se on ihan sama juttu kuin että heppakin kahduksen puskasta kuullessaan ensin pinkaisee miljoonaa karkuun (sapelihammastiikeri!) ja sitten vasta tarkistaa kannattiko (ei, se olikin varis). Sillä tavalla toimien on aikojen alusta selvitty hengissä ja tuonkaltaiseen selkäytimestä löytyvään käyttäytymiseen ei koulutuskaan tehoa, vaikka kyseessä on niinkin oppivainen elukka kuin hevonen. Miten sitten kun kyseessä on kala...

Nimim. hevosen harjasta maastolenkin aikana kiitolaukassa roikkunut ja samalla miettinut onko kyseinen harrastus oikeasti tämän kaiken väärti :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Joidenkin "lynkkausmielialaksi" tulkitsema, ihmisten edesottamuksien selvittely AW:ssa, pohjautuu useimmiten lakiin ja ihmisten lämpimiin tuntoihin suomuisia lemmikkejä kohtaan. Siihen että kaloille tulisi järjestää niiden tarvitsemat olosuhteet. Monet suuttuvat helposti, eivätkä näe metsää puilta, että raivon aihe on kalojen väärinkohtelu hoitotapoina tai hoitamattomuutena ja usein tietoinen piittaamaton sillisoppa. Väärinkäsityksiäkin on mukana, mutta ne on enempi aiheen ympärille liittyvä mauste, kuin itse sitä soppaa.

Tosiasia on, että kalat ovat aliarvostettuja, tietoa on vähän tai ainakaan sitä ei osata useinkaan riittävästi etsiä - ja neuvoista suututaan, että kuka luulet olevasi, mun kalat on ihan onnellisia etkö nää. Jos todella, rehellisesti ja aidolla kiintymyksellä kaloihinsa suhtautuu, ottaa asian kalojen parasta, eikä omaa kunniaa, ajatellen. Ketä siinä eniten loukataan, jos kalojen olot on päin prinkkalaa. Silloin on sama myöntää että joo, väärin olen hoitanut, teen parannuksen ja otan opikseni. Jos jotain voi korjata kalojen hyväksi, niin miksi ei?

Ovatko kalat vedessä elävinä jalattomina ja karvattomina eläiminä jotenkin vähempiarvoisia, kuin marsu, koira ja kissa. Uskallan niin väittää että useimpien mielestä - tai ainakin teoissa akvaarion hoitamisen ja hankkimisen suhteen - niin on. Osa omistajista voi hyvillä mielin vetää kalansa vessanpytystä elävinä alas, tunkea pussillisen sekalaisia kaloja pikkuisen purkkiin, jättää suodattimen ostamatta - ja vedenvaihtoja ei tarvi tehdä, eihän nuo kalat paljoa maksaneetkaan ja vesiarvojenkin mittaaminen "kallista" ja tarpeetonta, saati lisätiedon etsiminen, miten fisuset voisi kenties vieläkin paremmin. Mutta iso osa näistä ihmisistä, ei koskaan Aqua-Webbiin eksy, koska he tietävät jo mitä tekevät ja miten, väärinhoidon ammattilaisia kun ovat.

Ne jotka tänne "eksyy" ovat niitä joita pidän onniteltavina. Kaikkein onniteltavimpina niitä, jotka hankkii tiedot _Ennen_ kalojen ostamista ja varsinkin ennen akvan+tekniikan hankkimista, mutta niitäkin pidän onniteltavina, jotka tulee tänne väärinhoidetun akvansa kanssa ja luullen että on tehnyt kaiken oikein, koska heillä on vielä mahdollisuus tehdä täyskäännös. Todella surkuteltavaahan se on kalojen kannalta tuo väärinhoidon historia, mutta kalojen paremman tulevaisuuden kannalta ainoa mahdollisuus on se, että ihminen kommunikoi muiden alaa harrastavien kanssa ja oikoo mielipiteensä ja tapansa. Mutta muutos lähtee ihmisestä ja silloin itsepäisyys on kalojen surma ja kärsimyksen vankila, kaukana siitä, mihin tämän harrastus tähtää.

Itse kuulun niihin, jotka ovat aikoinaan nettiin eksynyt ja tajunnut että ei kamala minä olen hoitanut kaloja ihan väärin ja mitä ihmettä ne puhuu jostain kumman kypsytyksestä...piparkakkutaikinaani olen ostamisten yhteydessä akvakauppialta saanut osan asioista (kun on luullut että tiedän perusteet), että muistathan sitten lisätä myös "jauhoa ja munia ja kanelia". Ja niinhän minä, muttei piparille näytä. Täällä alkaa nähdä että kas, muitakin mausteita tarvitaan ja ruokasoodaa ja että tarvii pitää jääkaapissa että tulee leivottavaa, jauhottaa alusta, kaulia, ottaa muotilla pipareita, laittaa pellille jossa leivinpaperia, paistaa uunissa ja tommosessa lämpötilassa, nostaa jäähtymään - ja oho, tämähän on ihan eri juttu mitä olen aiemmin tehnyt. Että hatunnostoa vaan niille, jotka jaksaa täällä mesota kalojen paremman elämän puolesta.
Kalanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanen »

FishFisu kirjoitti:Joidenkin "lynkkausmielialaksi" tulkitsema, ihmisten edesottamuksien selvittely AW:ssa, pohjautuu useimmiten lakiin ja ihmisten lämpimiin tuntoihin suomuisia lemmikkejä kohtaan. Siihen että kaloille tulisi järjestää niiden tarvitsemat olosuhteet. Monet suuttuvat helposti, eivätkä näe metsää puilta, että raivon aihe on kalojen väärinkohtelu hoitotapoina tai hoitamattomuutena ja usein tietoinen piittaamaton sillisoppa. Väärinkäsityksiäkin on mukana, mutta ne on enempi aiheen ympärille liittyvä mauste, kuin itse sitä soppaa.
Juuri niin väärinkäsitykset ja oma itsepäisyys. Lisäksi vielä joidenkin ihmisten kykenemättömyys ottaa vastaan kritiikkiä. Minä vain minä.. Ja sitten unohtuu se, että kalatkin ovat eläviä olentoja ja ansaitsevat elämisen arvoisen elämän.
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

FishFisu kirjoitti:Joidenkin "lynkkausmielialaksi" tulkitsema, ihmisten edesottamuksien selvittely AW:ssa, pohjautuu useimmiten lakiin ja ihmisten lämpimiin tuntoihin suomuisia lemmikkejä kohtaan. Siihen että kaloille tulisi järjestää niiden tarvitsemat olosuhteet. Monet suuttuvat helposti, eivätkä näe metsää puilta, että raivon aihe on kalojen väärinkohtelu hoitotapoina tai hoitamattomuutena ja usein tietoinen piittaamaton sillisoppa.
Monien täällä foorumilla "eläinrääkkäyksestä" puhuvien harrastajien kannattaisi käväistä vaikka tuolla kaukoidässä katsomassa sikäläistä akvaariohaarastusta ja niitä oloja, joissa kaloja siellä kaupitellaan ja pidetään (poikkeuksia toki varmasti on esim. alueen monet upeat yleisöakvaariot).

Saa kummasti uutta näkökantaa asioihin ja siihen, kuinka hyvässä asemssa kalat täällä meillä ovat.
Don't Beat the Animals - Phuket Zoo
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Tuoppi76 kirjoitti:Saa kummasti uutta näkökantaa asioihin ja siihen, kuinka hyvässä asemssa kalat täällä meillä ovat.
Sekö on hyvä että jossain muualla asiat ovat vieläkin huonommin? 8O
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kalanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanen »

Tuoppi76 kirjoitti:
Monien täällä foorumilla "eläinrääkkäyksestä" puhuvien harrastajien kannattaisi käväistä vaikka tuolla kaukoidässä katsomassa sikäläistä akvaariohaarastusta ja niitä oloja, joissa kaloja siellä kaupitellaan ja pidetään
Siis miksi tällainen suhtautuminen?! Ei aina tarvitsisi verrata kuinka jossain muualla on asiat vielä huonommin kuin täällä meillä. Onhan se hyvä että näkökantaa saadaan asioihin, mutta eettisyys kunniaan joka tapauksessa. Joissain tapauksissa on ehkä liioiteltua puhua eläinrääkkäyksestä, mutta kun sitäkin kerran Suomessa tapahtuu. Eläinrääkkäys on siinä mielessä niin väärin, että eläin on melkeinpä puolustuskyvytön. Ehkä se voi purra, tai potkaista, mutta kaloilla ei tietääkseni ole minkäänlaisia suojatumiskeinoja ihmisten ajattelemattomuutta tai tahallista rääkkäystä vastaann. No kuitenkin, voisinhan minäkin mainita tässä, kuinka esim. Virossa hylätään paljon koiria, ja harrastetaan pentutehtailua, en siltikään suhtaudu siihen niin, että kuinka meillä sentään onkin kunnollisia kasvattajia jne ja miten muutenkin koirien asiat ovat paremmin. Kun ne eivät kuitenkaan loppujen lopuksi välttämättä ole.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä minä suvaitsen mainittavan sanan "eläinrääkkäys", kun joku yrittää tunkea pallomaljaan yhtään elävää vakiasukiksi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

JukkaV kirjoitti:Kyllä minä suvaitsen mainittavan sanan "eläinrääkkäys", kun joku yrittää tunkea pallomaljaan yhtään elävää vakiasukiksi.
Ninä taas en, jos se elävä on vaikka kaktus tai jokin pieni selkärangaton eläin. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin, kasvinrääkkäystermiä ei taideta tuntea! :mrgreen:
luhtahuitti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja luhtahuitti »

Mari kirjoitti:Joo mutta... Kun ne kalat ei tiedä ettei siellä akvaariossa ole niitä petokaloja. Se on niiden päähän aikojen kuluessa rakennettu juttu, että se parvi on oltava ympärillä jotta voi olla turvallinen olo. Se on ihan sama juttu kuin että heppakin kahduksen puskasta kuullessaan ensin pinkaisee miljoonaa karkuun (sapelihammastiikeri!) ja sitten vasta tarkistaa kannattiko (ei, se olikin varis). Sillä tavalla toimien on aikojen alusta selvitty hengissä ja tuonkaltaiseen selkäytimestä löytyvään käyttäytymiseen ei koulutuskaan tehoa, vaikka kyseessä on niinkin oppivainen elukka kuin hevonen. Miten sitten kun kyseessä on kala...

Nimim. hevosen harjasta maastolenkin aikana kiitolaukassa roikkunut ja samalla miettinut onko kyseinen harrastus oikeasti tämän kaiken väärti :roll:
Joo mutta... Paljon villihevosia luonnossa seuranneena en ole niiden nähnyt ketään selässään kuljettaneen. Tai no ehkä sittenkin osan matkaa ja osittain --- kiima-aikana.
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä vastauksia!

Vaikka minulla on ollut akvaarioita jo kauan, niin nyt kun perustin uuden akvaarion ja kysyttävää oli paljon. Mm. siksi, että minulla ole koskaan aikaisemmin ole ollut kiekkoja ja lippulehtikaloja.

Nämä kysymykset saivat aikaan sen, että jotkut pitivät kysymyksiäni ääliömäisinä ja kuvittelivat, että en tiedä mitään alkeitakaan akvaariosta.

Haukuttiin eläinrääkkääjäksi ja muutenkin jotkut vastaajat kärjistivät ajattelutapaani sellaiseksi, mistä en ollut maininnut mitään.

Joskus en saanut itse asiaan vastausta lainkaan, mutta nälvintää kylläkin.
Toisekseen olen huomannut, että eivät kaikki ajattelekaan asioista samalla lailla ja silti heillä lienee hyvinvoipia akvaarioita. Eli vastaukset olivat ristiriitaisia.

Ja voihan asioista keskustella. Ei esim. varmaankaan ole yhtä ainoaa tapaa kypsyttää akvaariota jne. Tietoa tulee lisää ja monet asiat ovat vanhanaikaista ajattelua ja siksi ainakin minä tulin tänne päivittämään tietojani.

Guruiksi leimaan heidät, jotka luulevat tietävänsä kaiken ja ainoastaan heidän ajattelutapansa on oikea. On joidenkin heidän vastauksissaan havaittavissa myös ylimielisyyttä ja itsensä esille tuomista.

Onneksi suurin osa vastaa asiallisesti ja todella niihin kysymyksiin, joita kysytään.

Esimerkkinä voin kertoa, että olen kasvattanut koiria reilut 46 vuotta menestyksellisesti, mutta en silti mene sanomaan, että ainoastaan minun sanani on se oikea. Ja tänä päivänä on saatu myös paljon uutta tietoa monissa asioissa. Kokemustakin kertyy jatkuvasti lisää.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minelanin kanssa on minun enää turha keskustella sillä en kertakaikkiaan kykene siihen enää. Irkkiläisilläkin olisi varmaan lähes jokaisella näyttää keskustelut ja jokainen voisi sitten itse katsoa sieltä että vastattiinko vai ei :roll: Eli vastattiin viikosta toiseen samoihin kysymyksiin mutta koskaan ei vastaukset kelvanneet koska ne olivat ristiriidassa kauppiaan näkemyksien kanssa.
Että näin.

Suoraan sanottuna tyhmiä kysymyksiä on olemassa. Ne ovat niitä joihin ei tahdota ottaa vastausta vastaan :( Tällöinkin on enemmänkin kyse turhuudesta kuin tyhmyydestä.
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Rääkky,
sen verran vielä, että sain kyllä privaanikin kirjoituksia, joissa sanottiin, että älä välitä näistä ilkeyksistä ja naljailuista. Enkä välittänytkään.

Jos ihmiseltä puuttuu taito asiallisesti keskustella asioista ja eri mielipiteistä, niin olkoon.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

minelan kirjoitti:Jos ihmiseltä puuttuu taito asiallisesti keskustella asioista ja eri mielipiteistä, niin olkoon.
Tuon kun vielä itsekin ymmärtäisit.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Minutkin tuli haukutuksi pystyyn kun totesin ettei ilman laadulla ole merkitystä koiraa valittaessa, mutta veden laadulla kaloja valittaessa on.
Päätin että keskustelu osaltani loppui tasan tarkkaan siihen.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Otsikossa mainittu lynkkaus on ehkä kovin äärimmäinen keino, mutta toisinaan on harmi ettei eläimiä alla olevan esimerkin kaltaisella välinpitämättömyydellä hankkivia ja hoitavia henkilöitä saa nykypäivänä laittaa esim. viikoksi jalkapuuhun torille.

Keskustelusta nro 1:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28291
minelan 6.7.2004: ”Onko kellään kokemusta Start Right ja Start Zyme aineiden vaikutuksesta akvaarion kypsymiseen.

Keksutelin juuri puhelimessa apteekin provisorin kanssa ja hänen mielestään olisi tärkeää tietää, miten nämä aineet vaikuttavat veteeen ennen, kuin lisätään ammoniakkia.”

jarvij 6.7.2004: ”Herää tietysti kysymys miksi sinne pitää moisia tököttejä laittaa?
Varsinkaan jos ei tiedä miten ne veteen vaikuttavat.”

minelan 6.7.2004: ” Mutta kun ne on nyt laitettu, niin osaako kukaan sanoa, mikä yhteisvaikutus niillä on ammoniakin lisäämisen kanssa. Eli KANNATTAAKO tässä vaiheessa enää lisätä ammoniakkia????”

jarvij 6.7.2004: ” Ehdotan veden 100 % vaihtoa, jotta nuo saa pois ja sitten alusta uudelleen. Kun ei kerran ole tietoa miksi ne akvaarioon on pantu, ja mitä ne siellä tekevät.
http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycle2.html
"There are also a number of commercial bacterial supplements (Cycle, Stress-Zyme, etc.) available. IMHO, without getting on a soapbox, these have very little to no effect, and are best left on the shelf. If you want to try it, go ahead, but I believe that any of the above options will be more effective, and most if not all of them will be cheaper."

Mutta kukin toki tyylillään! ”

Keskustelusta nro 2:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28271
minelan 8.7.2004: ”Olen nyt hankkinut topaasiplekon, mangoplekon, harjaplekon, valkopiikkiplekon ja kultaplekohan minulla jo on. Nämä uiskentelevat nyt uudessa altaassa, mihin kiekot ja lippikset tulevat ensi viikon lopulla.

Kauppiaan mukan ne joskus todella imevät kiekkoja, mutta ei läheskään aina. Jos minulle käy niin, niin myyn plekot pois.”
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

No niin, on se vaan hyvä, että lynkattavakin löytyi! :P

Syksypuolellahan kaloja piti vasta tulla, joten kovin ovat muuttuvia päähenkilön kertomukset. Vai pitäisikö sanoa päättömän? :D

Minelan, nämä ovat vain kirjoituksia. Mutta sanoistammehan me kaikki vastaamme? Ja eihän mielen muutokset kiellettyjä ole.

Oletkin nyt saanut varsin voimakkaan roolin. Toivottavasti myös nautit siitä, eikä tämä virtuaalinen maailma ala elää omiansa. Todellisuushan on siellä jossain toisaalla?
FN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FN »

Ainakin Minelan saa otsikoissaan paljon keskustelua aikaiseksi - neuvojakin...Käy vähän kateeksi.... 8O

Toisaalta ei se määrä, kunhan on laatua. :)
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

minelan kirjoitti:Guruiksi leimaan heidät, jotka luulevat tietävänsä kaiken ja ainoastaan heidän ajattelutapansa on oikea. On joidenkin heidän vastauksissaan havaittavissa myös ylimielisyyttä ja itsensä esille tuomista.
minelan kirjoitti:sen verran vielä, että sain kyllä privaanikin kirjoituksia, joissa sanottiin, että älä välitä näistä ilkeyksistä ja naljailuista. Enkä välittänytkään.
Tämä joka sinulle privana on kirjoitellut että ei kannata muiden neuvoista välittää on ilmeisestikin tuollainen mainitsemasi Guru :roll:

Mutta onnea vaan matkaan, itse yhdyn jarvij:n ja monen muun kanssa samaan rintamaan ja siirryn seuraamaan tapahtumia taustalta peläten pahinta ja toivoen parasta.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

FN kirjoitti:"Ainakin Minelan saa otsikoissaan paljon keskustelua aikaiseksi - neuvojakin...Käy vähän kateeksi....
Saanko tästä jonkun palkinnonkin? Eniten keskustelua herättäneen aiheen aloittajana:)))

Edit: Lainaus kuntoon. -Tiinanen
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ei ole eniten keskustelua herättänyt ainakaan tämä, ainakin seuraava on vielä edellä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4782
sadie
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja sadie »

JukkaV kirjoitti:- 5 neontetraasi haluaisivat isomman, ainakin 50 litran altaan ja ainakin 1 - 3 kaveria lisää.
- 3 kiilakylkeäsi pitäisivät myös isommasta altaasta ja ainakin 50 litran altaasta sekä 3 lajitoverista.
- platysi ja miljoonakalasi pitäisivät yhdessä ainakin 60 litran altaasta ja vesiarvoiltaan sopivasta seurasta.
Haluaisin palata vielä noihin mielikuvituskeskusteluihin oikeasti kirjoitettujen sijasta (ajaa saman asian ilman että tarvii ketään osoitella sormella) ja nostaa tämän näin-olisi-parempi vastauksen esiin tuolta muutaman sivun takaa.

Näin ystävällisen ylläolevan vastauksen sanat "haluaisivat" ja "pitäisivät" voidaan liian helposti tulkita niin että olisi parempi muttei kuitenkaan välttämättä mikään pakko tehdä asialle mitään. Ja silloinhan tällä kuvitteelisella keskustelulla ei olisi juurikaan mitään saavutettu.
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”