Täällä on paljon kirjotettu muista kaloista kiekkoaltaassa, mutta sisustuksesta en vielä yhtään kirjotusta löytänyt.
Joskus vuonna nappi ja neppari (kun-tuon-mun-toisen-puoliskon-saa-suostumaan) aion laittaa kiekkoaltaan, jonkun 350-400-litrasen ja sinne pitäisi sitten jotain muutakin saada kuin vain kalat.
Pohjalle hiekkaa ja varmaan korkista muutama teranki, mutta mitäs muuta? Sellanen juuristo-sokkelo olis hieno ja sellasissahan kiekot eleleekin, miten sellanen rakennetaan?
Minkälaisia kasveja kiekkoaltaaseen voi laittaa? Lumpeen jo tiedänkin ja kyllähän kuvissa näkyy jos jonninmoista kasvia kiekkoaltaissa. Mun altaaseen tulisi lämmöks se 29-30 astetta ja sellasessa lämmössä ei oikeen moni kasvi taida viihtyä.
Voi kyllä olla etten kasveja laittais ollenkaan jos sellasen juuristo-sokkelon saisin tehtyä... Tai ehkäpä tiikerilumpeen kun sellasta sattuu jo omasta puolesta olemaan, turhankin reilusti...!
Justiinpa hoksasin että tämä taitais kuulua paremmin tuonne kasvien ja sisustuksen puolelle...
Kiekkoaltaan sisustus
Valvoja: Moderaattorit
..
Meille kiekkoja on vasta myöhemmin tulossa
, mutta lämpötila
altaassa on alusta lähtien ollut 30 astetta..
Eikä mikään kasveista ole ottanut nokkiinsa..
Altaasta löytyy ainakin Jättimiekkakasvia, pienempää miekkakasvia, erilaisia matalia "ruohoja", vallisnerioita, intianvesitähdikkiä,
viuhkalehteä yms.
Pohjalla mustaa hiekkaa, keskelle allasta on lisäksi tulossa lähiaikoina XL-mangrovekanto..

altaassa on alusta lähtien ollut 30 astetta..
Eikä mikään kasveista ole ottanut nokkiinsa..
Altaasta löytyy ainakin Jättimiekkakasvia, pienempää miekkakasvia, erilaisia matalia "ruohoja", vallisnerioita, intianvesitähdikkiä,
viuhkalehteä yms.
Pohjalla mustaa hiekkaa, keskelle allasta on lisäksi tulossa lähiaikoina XL-mangrovekanto..
Minulla on 385 litraisessa uudessa altaassanani "juurisokkeloa" imitoimassa järvestä keräämiäni havupuiden oksia, halkaisijaltaan 2-5 cm. Osa pitkällään pohjalla, osa känkkyröistä takalasiin tuettuina. Oksat ovat olleet kauan vedessä ja kaikki kuori ja irtoava aines harjattu pois, sisältä olivat katkoessa vielä kuitenkin vaaleita eivätkä lahoja. Kasvivalikoima on vielä vähän mitä sattuu, mutta kolme miekkakasvia, melalehteä, vähän vallisneriaa, kriinumi ja intianvesitähdikkiä sekä pinnalle pistiaa on nyt ensinalkuun siirretty vanhasta altaasta. Minulla oli alkuun suurimmat epäilykset kriinumin suhteen että kestääköhän lämpöä, mutta se on 30 C:ssa ollut jo puoli vuotta ja kasvanut mallikkaasti. Aikeissa on kuitenkin muuttaa myöhemmin kasvistoa vähän paremmin vastaamsaan kiekkojen luonnollista elinympäristöä (tai edes sinnepäin
). Kiekkoset itse siirtyvät uuteen kotiinsa ensi viikonloppuna 

lumpeesta..
Jos postitus onnistuu ni Tiikerilumme kelpais tännekkin..
Minulla kasveina kiekkolämmöissä ovat menestyneet:
Kapeakeiholehti (parhaillaan kukkii
), Glossostigma, Hemianthus, uudenseellannin kääpiöruoho, monet melalehdet (etualalla)
micranthemoides, pensasojakaali, jättiläis-vallisneria ja -miekkalehti, jaavansaniaiset, rotalat, jättivesitähdikki ja papukaijalehti (taaempana)
limaska(yök), amerikankilpukka, pistia, ja joku samettisempi kilpukkaa pienempi (pinnalla)
Kun allasta somistaa, niin kannattaa huomioida kalojen muoto ja uintiasento. Kiekko pääsee kapeastakin raosta kunhan se on pystyssä. Meilläkin uidaan vakituisena kulkureittinä ulkosuodattimen imuletkun ja lasin välistä, eikä rako ole kuin juur kalan leveys, vallisnerioiden ja miekkojenkin lehtien välissä on kiva pujotella
T:Krisse
Kapeakeiholehti (parhaillaan kukkii

micranthemoides, pensasojakaali, jättiläis-vallisneria ja -miekkalehti, jaavansaniaiset, rotalat, jättivesitähdikki ja papukaijalehti (taaempana)
limaska(yök), amerikankilpukka, pistia, ja joku samettisempi kilpukkaa pienempi (pinnalla)
Kun allasta somistaa, niin kannattaa huomioida kalojen muoto ja uintiasento. Kiekko pääsee kapeastakin raosta kunhan se on pystyssä. Meilläkin uidaan vakituisena kulkureittinä ulkosuodattimen imuletkun ja lasin välistä, eikä rako ole kuin juur kalan leveys, vallisnerioiden ja miekkojenkin lehtien välissä on kiva pujotella

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?