Salamanteripleko ja harmovampyyripleko
Valvoja: Moderaattorit
Salamanteripleko ja harmovampyyripleko
Minulla on 190l akvaario ja siellä on mm. 3 maatiaispartamonnia.
Haluaisin hankkia harmovampyyriplekon tai salamanteriplekon. Sopisivatko ne akvaariooni maatiaisteni kanssa vai pitäisikö olla pelkkiä plekoja mieluummin? 2 partamonniani on n. 8 cm ja yksi on 3 cm poikanen. Akvaariokeskuksen mukaan voisin ottaa harmovampyyriplekon...
Haluaisin hankkia harmovampyyriplekon tai salamanteriplekon. Sopisivatko ne akvaariooni maatiaisteni kanssa vai pitäisikö olla pelkkiä plekoja mieluummin? 2 partamonniani on n. 8 cm ja yksi on 3 cm poikanen. Akvaariokeskuksen mukaan voisin ottaa harmovampyyriplekon...
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
...jotka ovat olennainen osa vesiarvojapleko_88 kirjoitti:Niinpä, mutta plekojen olessa kyseessä on myös tärkeää loistava suodatus ja kova virtaus ja useat vedenvaihdot.-Alix- kirjoitti:Vesiarvoistahan tuo on lähinnä kiinni, mutta koonsa ja luonteensa puolesta voisi tuo Harmovampyyri sopia tuohon altaaseen.
Muutin vähän aikaa sitten enkä ole vielä tehnyt vesitestejä, mutta aion tehdä yhden testin tällä viikolla. Pohjamateriaalina minulla on englannin jokisoraa(sitä pienempää lajia)sekä hieman isompaa tavallista soraa. Lämpötila on 25, vettä vaihdan 2 viikon välein n.70-80l, jolloin myös puhdistan jommankumman suodattimen. Minulla on kaksi Eheimin sisäsuodatinta,toinen pienempi(tarkoitettu n.130l akvaarioon) ja toinen isompi. Suodattimien tarkempia malleja en tiedä ja kaikki tekstit ovat kuluneet niistä pois. Minulla on kaksi valaisinta.
Maatiaispartaimumonneistani toinen on uros ja toinen naaras.
Maatiaispartaimumonneistani toinen on uros ja toinen naaras.
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
No tästä saa jo hieman selkoa, millainen allas on.
No jos kuitenkin päädyt näihin niin tässä olisivat suositusvaatimukset:
1. Lämpötilan nosto 27-29C
2. Vedenvaihdot 40-50% viikossa
3. Sora ---> hiekaksi
4. Ulkosuodatin ja mielellään tehokas sellainen (altaassa saisi vesi kiertää vähintään 5-15x tunnissa suodattimien läpi)
4. Piilopaikkoja
5. Vesi neutraalia-hapanta ja pehmeää.
Nämä olisivat sellaiset oikein hyvät olot, joihin tietysti aina pyritään
No jos kuitenkin päädyt näihin niin tässä olisivat suositusvaatimukset:
1. Lämpötilan nosto 27-29C
2. Vedenvaihdot 40-50% viikossa
3. Sora ---> hiekaksi
4. Ulkosuodatin ja mielellään tehokas sellainen (altaassa saisi vesi kiertää vähintään 5-15x tunnissa suodattimien läpi)
4. Piilopaikkoja
5. Vesi neutraalia-hapanta ja pehmeää.
Nämä olisivat sellaiset oikein hyvät olot, joihin tietysti aina pyritään
afro
Kiitti neuvoista! Olisi kommentoitavaa/kysyttävää muutamasta vinkistäsi.
1. Minulla on imumonnien lisäksi myös tiikerinuoliaisia, lehtikaloja selkäuimarimonneja sekä leväbarbeja ja 2 tiikeribarbia(joista haluan eroon,mut kukaan ei huoli niitä!). Eikös 27-29C lämpötila olisi muille kaloilleni liian korkea?.
2.Eikö plekoja voi ottaa lainkaan sorapohjaan?
3.Tietääkseni akvaariossa voi käyttää myös paria sisäsuodatinta ulkosuodattimen sijasta,jos vain suodatusteho on riittävä. Niin ainakin minulle neuvottiin netissä kun harkitsin 300l akvaarion ostamista. Uskon toki itsekin että ulkosuodatin olisi parempi.(Mutta sen hoito ja hinta!)
Kalani tulevat hyvin toimeen keskenään eli ne eivät kiusaa toisiaan. Piilopaikkoja on tarpeeksi, esim. kookospähkinäpiilokin on käyttämättä.
1. Minulla on imumonnien lisäksi myös tiikerinuoliaisia, lehtikaloja selkäuimarimonneja sekä leväbarbeja ja 2 tiikeribarbia(joista haluan eroon,mut kukaan ei huoli niitä!). Eikös 27-29C lämpötila olisi muille kaloilleni liian korkea?.
2.Eikö plekoja voi ottaa lainkaan sorapohjaan?
3.Tietääkseni akvaariossa voi käyttää myös paria sisäsuodatinta ulkosuodattimen sijasta,jos vain suodatusteho on riittävä. Niin ainakin minulle neuvottiin netissä kun harkitsin 300l akvaarion ostamista. Uskon toki itsekin että ulkosuodatin olisi parempi.(Mutta sen hoito ja hinta!)
Kalani tulevat hyvin toimeen keskenään eli ne eivät kiusaa toisiaan. Piilopaikkoja on tarpeeksi, esim. kookospähkinäpiilokin on käyttämättä.
-
pleko_88
- Advanced Member

1. Hyvä että tuli asia puheeksi, sillä Allas on liian pieni tiikerinuoliaisille!
Myöskin lehtikaloja ja leväbarbeja suositellaan yleensä hieman isompiin, mutta lehtikalapariskunta pienet leväbarbit mahtuvat tuohon oikein hyvin.
Lämpötilan voit näiden kalojen kohdalla nostaa aivan hyvin näinkin korkealle ja itseasissa tiikerinuoliaisilla pitäisikin myös olla lämmin 27-30C vesi.
2. Sorapohja kelpaa kyllä plekoille, mutta hiekka olisi paljon suositeltavampaa, myöskin helppohoitoisuutensa vuoksi. ( Ei tarvitse lapota aikaajoin kuten soraa ja biologinen bakteerien hajotustoiminta on paljon tehokkaampaa)
3. Kaksi tehokasta sisäsuodatinta kyllä riittävät, jos kaikki muu on hyvin kunnossa.
Myöskin lehtikaloja ja leväbarbeja suositellaan yleensä hieman isompiin, mutta lehtikalapariskunta pienet leväbarbit mahtuvat tuohon oikein hyvin.
Lämpötilan voit näiden kalojen kohdalla nostaa aivan hyvin näinkin korkealle ja itseasissa tiikerinuoliaisilla pitäisikin myös olla lämmin 27-30C vesi.
2. Sorapohja kelpaa kyllä plekoille, mutta hiekka olisi paljon suositeltavampaa, myöskin helppohoitoisuutensa vuoksi. ( Ei tarvitse lapota aikaajoin kuten soraa ja biologinen bakteerien hajotustoiminta on paljon tehokkaampaa)
3. Kaksi tehokasta sisäsuodatinta kyllä riittävät, jos kaikki muu on hyvin kunnossa.
ok. kiitti teille kaikille vastauksistanne! En usko hankkivani plekoja nykyisellä kalakokoonpanollani kun ne eivät kerran tunnu tulevan toimeen plekojen kanssa. Onnekai kysyin neuvoa täältä, sillä akvaariokeskuksessa myyjien mielestä olisin voinut hankkia harmovampyyriplekon, paranplekon tai verkkopiikkiplekon! En kuitenkaan halunnut ostaa plekoa heti koska halusin ensin ottaa niistä enemmän selvää... en koskaan osta kalaa hetken mielijohteesta.
-
pleko_88
- Advanced Member

Taisi olla joku muu kuin itse petri viskari myymässä sillä hän tuskin suosittelisi verkkopiikkiplekoa tuon kokoiseen altaaseen!
Ja olisihan siellä liikkeessä miljoona muuta paremminkin sopivimpia lajeja kuten melkein kaikki hypancistrukset.
Nostappas sitä lämpötilaa hieman huoletta tikrujen vuoksi ja hanki niille meluiten isompi koti.
Nostappas sitä lämpötilaa hieman huoletta tikrujen vuoksi ja hanki niille meluiten isompi koti.
Niin, itselläni leväbarbeja 28 asteessa, mutta se on huomioitava, että jos hapetus ei ole tehokasta, niin leväbarbi on ensimmäinen mikä heittää henkensä hapenpuutteeseen, ja se tapahtuu ennen kuin muut kalat ehtivät asiasta edes huolestumaan.pleko_88 kirjoitti:1. Hyvä että tuli asia puheeksi, sillä Allas on liian pieni tiikerinuoliaisille!
Plekot kiehtoo.
Vampyyriplekot selkeästi pitävät enemmän liharuuasta, mutta tuo vihannesten syönti voi olla yksilöllistäkin. Ainakin meillä menee vihannekset siinä missä muukin, ja tuntuu ne erikoishampaatkin pystyvän aika hyvin esim. kesäkurpitsaan.pleko_88 kirjoitti:Kyllä ovat liian vilkkaita, paitsi plekoja voi tietysti aina ruokkia kurkulla ja kesäkurpitsalla jos eivät kerkeä tableteille. L-264 ei kyllä vaan oikein perusta tuorevihanneksista, joten ei hyvä yhdistelmä!afro kirjoitti:Ovatko tiikerinuoliaiset liian vilkkaita/ahneita plekojen seuraksi?
Pakastekatkarapu on kuitenkin numero 1.
Plekot kiehtoo.
pleko 88:lle
Kyl se taisi olla se petri viskari joka mulle niitä plekoja suositteli, kun ex sil just ole se vaimo siin liikkees töis? Ja se niiden pieni lapsikin jutteli siinä mun lapselleni. Kysyin plekojen sopivuudesta nimenomaan petriltä koska tiesin hänen tuntevan kalat hyvin.Kysyin häneltä mitkä plekot 190l akvaariooni sopisivat ja hän näytti minulle kyseiset plekot akvaarioistaan. Kysyinkin häneltä eivätkö ne kasva liian isoiksi akvarioihini,kun huomasin et lasis luki niiden kasvavan n.18cm(muistaakseni).
-
pleko_88
- Advanced Member

Re: pleko 88:lle
Aika outoa että suositteli verkkopiikkkplekoa joka venähtää nopeasti yli 20cm pituiseksi ja saattaa olla melkoinen peto pienille kaloille.afro kirjoitti: Kysyinkin häneltä eivätkö ne kasva liian isoiksi akvarioihini,kun huomasin et lasis luki niiden kasvavan n.18cm(muistaakseni).