Haimme n. viikko sitten ISON kannon suosta laitettavaksi tankkiin. Viikon putsailtuamme ja sahailtuamme, tänään oli se päivä kun kanto piti asentaa altaaseen. Kun vihdoin saimme raivattua altaaseen tilaa ja laitoimme kannon sisään, niin huomasimme että se kelluu .
Voi pe...le, mitäs nyt tehdään. Kanto on niin hieno, että ei huvita hävittää sitä, mutta ei meillä ole mitään saaviakaan missä sitä vois uittaa.
Harmittaa.
They say if you play a Microsoft CD backwards you hear satanic messages. That's nothing, because if you play it forwards it installs Windows.
Kanto kelluu aikansa, kunnes vettyy tarpeeksi ja vajoaa. Jos ei ole mitään saavia missä sitä lillutella, kannattaa ankkuroida se tukevasti pohjaan esim. kivien tms. avulla.
Mörkö kirjoitti:Kanto kelluu aikansa, kunnes vettyy tarpeeksi ja vajoaa. Jos ei ole mitään saavia missä sitä lillutella, kannattaa ankkuroida se tukevasti pohjaan esim. kivien tms. avulla.
Riippuu puulaadusta. Minulla tuo haavan juurakko on kellunut altaassa vuosikausia, eikä se vieläkään pysy pohjassa ilman painavia ankkurikiviä. Tuo minun juurakko lilli talven saavissa ennen akvaan laittamista, ja todellakin, se kelluu edelleen
Niin kyllähän se paksuuskin vaikuttaa. Ohuet palat vettyvät nopeasti, mutta paksut joka suuntaan ulottuvat juurakot vettyvät hitaasti.
Juurakon voi ankkuroida esim siiman ja kivien avulla pohjaan eli muutama painava kivi siiman avulla kantoon ja kivet piiloon pohjahiekkaan. Kasveja hieman eteen ja kukaan ei edes huomaa että kanto on ankkurissa.
Meidän 90 cm pitkän mangrove juurakon päällä oli kaksi hiekka säkkiä parin kuukauden ajan, johan upposi! Ei ehkä kaikista tyylikkäin ja nopein vaihto ehto, mutta toimiihan se, hitaasti mutta varmasti.
Niin jäi mainitsematta tuossa aiemmassa viestissä, että minulla on ollut puoli vuotta kanto ankkuroituna pohjaan, eikä ole vieläkään uponnut. Kun tuossa vedenvaihdon yhteydessä kasveja istuttelin ja hieman tönäsin sitä, niin näytti riippuvan ankkurissaan yhä. Kanto on vieläpä pitkän omainen, mutta n. 8 senttiä paksu.
kaki8 kirjoitti:Haimme n. viikko sitten ISON kannon suosta laitettavaksi tankkiin. Viikon putsailtuamme ja sahailtuamme, tänään oli se päivä kun kanto piti asentaa altaaseen. Kun vihdoin saimme raivattua altaaseen tilaa ja laitoimme kannon sisään, niin huomasimme että se kelluu .
Ruuvaa kantoon pala pleksiä tai vastaavaa, jonka voit upottaa hiekkaan. Sitten vähän kiviä vielä päälle. Kyllä pysyy pohjassa.
Jos sisustus antaa myöten senverran, niinkuin minulla. Sain mangrove-oksan keskimmäisen tukilistan alle. Kyllä kuivimmissa juurakoissa (mangrove) menee pari kolme kk ennenkuin vajoavat.. Itselläni lähtee nyt kolmas isompi juurakko vesille ja tuntui todella kuivalle, pomppi kuin korkki kun ahdoin sen saaviin.
meillä on marraskuusta lähtien kellunut mäntykanto.
Mutta se onkin haettu kalliolta, josta se oli tippunut alas ja maanut maassa ties kuinka kauan ja kuivunut.
Voi olla ettei uppoa koskaan. Mutta on se komean näköinen noin pinnallakin.
Koska kyseessä on todellakin ISO kanto, ajattelin viedä sen takaisin luontoon vettymään. Itselläni ei todellakaan ole sen kokoista saavia/tynnyriä missä tuota vois uittaa. Kannolla on kokoa n. 90 x 40 x 40 (p,l,k)
They say if you play a Microsoft CD backwards you hear satanic messages. That's nothing, because if you play it forwards it installs Windows.
Itse sain kantoni uppomaan kastelemalla sitä kuumalla vedellä. Lämpölaajenemisen yhteydessä puu supistuu ja puristaa ilman pois, jäätyessä se imee veden tilalle. Heitä se ämpäriin jat jonnekkin jossa se voi lillua ja hetä kuumaa vettä perään. Paras tapa olisi keittää se uunissa tai jossain niin kävisi nopeammin mutta itse jouduin tyytymään saaviin.