Olen tässä monelta kantilta suunnitellu tulevaa akvaamme tekniikan osalta ja pohjan osalta. Päädyin kotimaiseen punasavi/initial sticks/crypto/turve sekoitukseen ja päälle oikein hienoa hiekkaa riittävästi. Oon ajatellu et mitä jos ns. savipohjan ja hiekan väliin laittais kerroksen tammenlehtiä ilman paksua ruotoa. Se vois estää et akvassa itse ja kalojen möyriessä ravinteet pysyis vähän paremmin pohjassa. Ja muuttuishan lehdetkin luonnollisiksi ravinteiksi ajan kuluessa.
Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella.
Tammenlehtikerros pohjaan
Valvoja: Moderaattorit
Tammenlehtikerros pohjaan
Päivä kerrallaan kaks parhaimmillaan.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Saattaa vain pohjan alempiin osiin syntyä hapettomutta ja sitten metaania, rikkihevyä ja muuta vähemmän mukavaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Pohja.
Muistaakseni jollain Webbiläisellä oli savipohja akvaariossa(koita hakua). Tai AkvaarioMaailma-lehdessä oli juttua moisesta, (muistaakseni viimevuoden lehdessä, en muista valitettavasti numeroa). Jos tuo pohjasekoitelma pelostuttaa, voisit laittaa sitä vain niihin kohtiin joihin kasvit sitten tulevat?
Taitaa olla jo melkein kaikilla kasvisteilla savea ja turvetta pohja täynnä. Kuten allekirjoittaneellakin.
Minä en sinne tammenlehtiä laittaisi. Sehän nyt toimii melkein samalla tavoin kuin turve siellä saven seassa. Ja kuten turve (ja jopa vähän nopeamminkin), maatuu akvaariossa ja saattaapi aiheuttaa kyllä enemmän ongelmia siellä pohjassa omana kerroksenaan ravinteitten päällä kuin mitä se auttaisi.
Ja eivätpä kasvitkaan niitten lehtien läpi kovin nopeasti pääsisi.
Laita vain kunnollinen kerros puhdasta hiekkaa päälle, niin kyllä ne savet pohjassa pysyvät. Ja vaikka siinä välissä niitä lehtiä olisikin, niin jotain isojuurista kasvia pois vedessäessä savet pöllähtäisivät ihan samoin kuin ilman tammenlehtiä.
Tammenlehdet mieluummin siis siihen hiekan päälle tai sitten sekaisin sen saven kanssa kuten ainakin Mari on tehnyt. Tammenlehdet ovat mielestäni kauniita ja tuovat akvaarioon oman lisänsä pohjalla lilluessaan.
Minä en sinne tammenlehtiä laittaisi. Sehän nyt toimii melkein samalla tavoin kuin turve siellä saven seassa. Ja kuten turve (ja jopa vähän nopeamminkin), maatuu akvaariossa ja saattaapi aiheuttaa kyllä enemmän ongelmia siellä pohjassa omana kerroksenaan ravinteitten päällä kuin mitä se auttaisi.
Ja eivätpä kasvitkaan niitten lehtien läpi kovin nopeasti pääsisi.
Laita vain kunnollinen kerros puhdasta hiekkaa päälle, niin kyllä ne savet pohjassa pysyvät. Ja vaikka siinä välissä niitä lehtiä olisikin, niin jotain isojuurista kasvia pois vedessäessä savet pöllähtäisivät ihan samoin kuin ilman tammenlehtiä.
Tammenlehdet mieluummin siis siihen hiekan päälle tai sitten sekaisin sen saven kanssa kuten ainakin Mari on tehnyt. Tammenlehdet ovat mielestäni kauniita ja tuovat akvaarioon oman lisänsä pohjalla lilluessaan.