Kääpiörihmakaloja vai hunajarihmakaloja?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Kääpiörihmakaloja vai hunajarihmakaloja?

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Minulla on siis 128-litrainen akvaario, jossa muina kaloina tulee olemaan siinä vaiheessa kun rihmojen hankinta on ajankohtaista 10kpl kirsikkabarbeja, 6 täplämonnista sekä partamonni (+ehkä pari leväkatkaa jos ne vain tuonne käyvät). Kasveja on kohtalaisesti, suurin osa intianvesitähdikkiä sekä vedensuosikkia, eli mikäli nyt vain saisi ne voittamaan tuon levän niin ihan kunnon "suojaviidakot" olisi mahdollista saada aikaan. Määräksi ajattelin pientä haaremia, eli yhtä koirasta ja kahta naarasta.

Kumpi laji teidän mielestänne sopisi paremmin tähän seuraan?
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Itse en laittaisi kumpaakaan lajia koska tuonne tulee barbeja.

Mutta jos olisi valittava niin laittaisin ehdottomasti kääpiörihmoja vaikka naaraat ovatkin aika värittömiä. Mitä veljelläni olen nähnyt niin ne ovat aika symppiksiä
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Ainakin omien kokemusteni mukaan kirsikkabarbit ovat melko rauhallisia kaloja, mutta näykkivätkö ne sitten noita rihmoja, vai minkä tähden ne eivät oikein samoihin vesiin sopisi?
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Juurikin sen takia että ne näykkivät. Omia kokemuksia ei ole mutta tutuilla on ollut rihmoja ja barbeja samassa, ei tosin noita kirsikkabarbeja mutta silti. :roll:

Itse olen kyllä sitä mieltä että rihmat ja barbit eri altaisiin mutta saattaahan se olla että kirsikat eivät välittäisi rihmoista ollenkaan, kaikki kalat eivät ole samanlaisia.

Viisaammat saavat jatkaa tästä...
Aenear
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Aenear »

Minulla on kääpiörihmoja (1 koiras + 2 naarasta) yhdessä kirsikkabarbien (7 kpl) kanssa. Kirsikkabarbit ovat ainakin minulla jättäneet kääpiöiden rihmat rauhaan. Sen sijaan kääpiörihmakoiras antaa kyytiä kirsikoille, jos ne uskaltautuvat liian lähelle sen kuplapesää (joka tuntuukin olevan ikuisuusprojekti, kolmatta viikkoa jo häärii sen kimpussa)...

Ne "suojaviidakot" tulevat todellakin tarpeeseen, varsinkin jos kääpiörihmakoiras aloittaa pesän rakentamisen. Meillä käy ainakin niin, että heti jos koiras näkee naaraasta vilahduksenkin, se lähtee ajamaan sitä takaa... Kun koiras ei ole kutupuuhissa, se ei juurikaan piittaa muiden lajien kaloista eikä ole niin aggressiivinen omankaan lajin naaraita kohtaan. Hunajarihmoista minulla ei ole omaa kokemusta, joten niihin en ota kantaa. :)
s0ma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja s0ma »

Kirsikkabarbit kyllä ovat yleisesti muita barbeja rauhallisempia olen kuullut. Itsekin suunnittelen parvellista niitä hunajarihmojen kanssa samaan 150-litraiseen.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kääpiörihma ärhäkkäänä kalana pärjäisi melko vilkkaille kirsikkabarbeille luultavasti paremmin. Hunajarihmahan on luonteeltaan hiukan arka ja kirsikoiden touhottaessa saattaa muuttua entistä aremmaksi (näin ei tietenkään aina ole). Jos päätyy siihen, että laittaa kirsikoita + kääpiöitä, niin vaarana voi olla kuitenkin se, ettei kääpiökoiras siedäkään pölhöinä paikasta toiseen vilistäviä kirsikoita, jotka eksyvät koiraan "yksityisalueelle" ja laittaa tuulemaan. Kirsikat saattavat myös nypiskellä kääpiöitä (tai huniksia), mutta tätä tapahtuu harvemmin.

Joten hiukan vaikea sanoa juuta tahi jaata :roll:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

On varottava hätävarjelun liioittelua. Kirsikkabarbi sopii mainiosti näiden rihmojen kanssa. Suosittelisin vaihtoehtoisiksi rihmakaloiksi muuten murisijarihmakalaa ja huulirihmakalaa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

JukkaV kirjoitti:On varottava hätävarjelun liioittelua.
Mielestäni ei ole mitään syytä olla ottamatta kaikkia näkökohtia huomioon.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”