Kääpiörihmakaloja vai hunajarihmakaloja?
Valvoja: Moderaattorit
-
suski-87
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
Kääpiörihmakaloja vai hunajarihmakaloja?
Minulla on siis 128-litrainen akvaario, jossa muina kaloina tulee olemaan siinä vaiheessa kun rihmojen hankinta on ajankohtaista 10kpl kirsikkabarbeja, 6 täplämonnista sekä partamonni (+ehkä pari leväkatkaa jos ne vain tuonne käyvät). Kasveja on kohtalaisesti, suurin osa intianvesitähdikkiä sekä vedensuosikkia, eli mikäli nyt vain saisi ne voittamaan tuon levän niin ihan kunnon "suojaviidakot" olisi mahdollista saada aikaan. Määräksi ajattelin pientä haaremia, eli yhtä koirasta ja kahta naarasta.
Kumpi laji teidän mielestänne sopisi paremmin tähän seuraan?
Kumpi laji teidän mielestänne sopisi paremmin tähän seuraan?
Juurikin sen takia että ne näykkivät. Omia kokemuksia ei ole mutta tutuilla on ollut rihmoja ja barbeja samassa, ei tosin noita kirsikkabarbeja mutta silti.
Itse olen kyllä sitä mieltä että rihmat ja barbit eri altaisiin mutta saattaahan se olla että kirsikat eivät välittäisi rihmoista ollenkaan, kaikki kalat eivät ole samanlaisia.
Viisaammat saavat jatkaa tästä...
Itse olen kyllä sitä mieltä että rihmat ja barbit eri altaisiin mutta saattaahan se olla että kirsikat eivät välittäisi rihmoista ollenkaan, kaikki kalat eivät ole samanlaisia.
Viisaammat saavat jatkaa tästä...
Minulla on kääpiörihmoja (1 koiras + 2 naarasta) yhdessä kirsikkabarbien (7 kpl) kanssa. Kirsikkabarbit ovat ainakin minulla jättäneet kääpiöiden rihmat rauhaan. Sen sijaan kääpiörihmakoiras antaa kyytiä kirsikoille, jos ne uskaltautuvat liian lähelle sen kuplapesää (joka tuntuukin olevan ikuisuusprojekti, kolmatta viikkoa jo häärii sen kimpussa)...
Ne "suojaviidakot" tulevat todellakin tarpeeseen, varsinkin jos kääpiörihmakoiras aloittaa pesän rakentamisen. Meillä käy ainakin niin, että heti jos koiras näkee naaraasta vilahduksenkin, se lähtee ajamaan sitä takaa... Kun koiras ei ole kutupuuhissa, se ei juurikaan piittaa muiden lajien kaloista eikä ole niin aggressiivinen omankaan lajin naaraita kohtaan. Hunajarihmoista minulla ei ole omaa kokemusta, joten niihin en ota kantaa.
Ne "suojaviidakot" tulevat todellakin tarpeeseen, varsinkin jos kääpiörihmakoiras aloittaa pesän rakentamisen. Meillä käy ainakin niin, että heti jos koiras näkee naaraasta vilahduksenkin, se lähtee ajamaan sitä takaa... Kun koiras ei ole kutupuuhissa, se ei juurikaan piittaa muiden lajien kaloista eikä ole niin aggressiivinen omankaan lajin naaraita kohtaan. Hunajarihmoista minulla ei ole omaa kokemusta, joten niihin en ota kantaa.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kääpiörihma ärhäkkäänä kalana pärjäisi melko vilkkaille kirsikkabarbeille luultavasti paremmin. Hunajarihmahan on luonteeltaan hiukan arka ja kirsikoiden touhottaessa saattaa muuttua entistä aremmaksi (näin ei tietenkään aina ole). Jos päätyy siihen, että laittaa kirsikoita + kääpiöitä, niin vaarana voi olla kuitenkin se, ettei kääpiökoiras siedäkään pölhöinä paikasta toiseen vilistäviä kirsikoita, jotka eksyvät koiraan "yksityisalueelle" ja laittaa tuulemaan. Kirsikat saattavat myös nypiskellä kääpiöitä (tai huniksia), mutta tätä tapahtuu harvemmin.
Joten hiukan vaikea sanoa juuta tahi jaata
Joten hiukan vaikea sanoa juuta tahi jaata
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
On varottava hätävarjelun liioittelua. Kirsikkabarbi sopii mainiosti näiden rihmojen kanssa. Suosittelisin vaihtoehtoisiksi rihmakaloiksi muuten murisijarihmakalaa ja huulirihmakalaa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).