600-litraisen Malawin kalasto.

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ana_H
Junior Member
Junior Member

600-litraisen Malawin kalasto.

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Pitäisi tässä pikkuhiljaa alkaa suunnitella tuon akvaarion kalastoa. Itselläni ei vain oikein ole hajua mitä lajeja ja kuinka paljon mitäkin tuonne kannattaisi laittaa. "Biotooppina" akvaariossa on hiekkapohja/kivenlohkare-yhdistelmä ja kasveina vallisneriaa.

Kuinka hyvin eri Malawi-lajit ylipäänsä tulevat keskenään toimeen? Olen käsittänyt, että suurempaa kärhämöintiä niiden välillä ei pitäsi esiintyä, kun taas saman lajin väliset reviiritappelut saattavat olla hyvinkin kiivaita. Itseäni kiinnostaisi ainakin aulonocara- ja pseudotropheus-lajit, kun nehän luonnossa elävät samoissa osissa järveä (kai?). Ehdotuksia otetaan vastaan. :)
Ahven on peto kalaksi.
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Tuon kokoiseen akvaarioon sopii Suomessa myynnissä olevista malaweista jo melkein mikä vain. Itsekin olen kaavaillut Aulonocara-suvun lajien ja mbunien yhteiseloa samassa akvaariossa. Ehkä kesällä kokeilu käynnistyy. Olen kyllä kuullut puoltavia kommentteja usealta taholta. Pitää vaan tarjota kivikkobiotoopin kaloille sitä kivikkoa ja hietikkobiotoopin kaloille hietikkoa (Helpointa olisi tietty hankkia kummallekin oma akvaario). Onkohan moni kokeillut yhdistää hietikkoa ja kivikkoa ja millä menestyksellä?

Olen itse tässä vähentämässä lajimääriä akvaariossa, mutta lisäämässä yksilömääriä. Harmoninen kokonaisuus on jokaisen omassa mielessään, mutta liikaa eri lajeja samassa altaassa tekee sellaisen kalatiskivaikutelman. 600 litraseen kyllä voi huoletta laittaa ainakin neljää lajia, eikä tämä ongelma vielä ole edessä. Omasta 525 litrasessa olen pyrkimässä neljään eri lajiin. Omaa silmää miellyttää enemmänkin pienehkö parvi (6-10 kpl) samaa lajia. (Parvi nyt on sinänsä huono nimitys, kun eivät monetkaan malawit tietääkseni ole parvikaloja).
Ana_H
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Tarkemmin asiaa tutkittuani olen päätymässä siihen että en noita mbunia taida kyllä uskaltaa ottaa, siinä vissiin kuitenkin on se riski että ovat turhan kärttyisiä. Tarkoitus olisi saada aikaan semmoinen rauhallinen yhdistelmä.

Mitä mieltä olisitte seuraavista lajeista keskenään:
Aulonocara hueseri
Copadichromis borleyi (valkosaumautaka)
Cyrtocara moorii (kyhmysuuhautoja)
Otopharynx lithobates (kivikkoutaka)

Jos nuo lajit ovat sopivia, niin missä suhteessa pitäisi koiraita ja naaraita ottaa ja kuinka paljon kutakin lajia?
Ahven on peto kalaksi.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Mbunani pitävät reviirejä ja nahistelevat keskenään jatkuvasti. Homma pysyy kuitenkin mielenkiintoisena ja hallinnassa, kunhan kivikkoa ja piiloja on riittävästi eli paljon. Ja kaloja kandee olla myös tarpeeksi paljon, jotteivät dominoivat yksilöt ehdi jahdata ketään henkihieveriin.

-Juissi
jhmp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jhmp »

Joo, nyt muutaman vuoden näitä kateltuani, ole kallistumassa samaan kuin mitä Izze tuossa kirjoittaa. Vähemmän lajeja, mutta useampia yksilöitä.

Jos saisin itse aloittaa nollasta tuollaisella 600:lla purkilla niin nyt tuntuisi siltä, että maksimissaan kolme lajia joissa voisi olla vaikkapa Aulonocaraa ja/tai Maylandia crabroa. Toisaalta Sciaenochromis fryeri saattaisi olla myös nätti...
Izze kirjoitti: Olen itse tässä vähentämässä lajimääriä akvaariossa, mutta lisäämässä yksilömääriä. Harmoninen kokonaisuus on jokaisen omassa mielessään, mutta liikaa eri lajeja...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”