Näinkin voi käydä...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minulta jää tuo alkuvaihe pois, käytän nimittäin kiertovesipumppua letkun päässä. Pumppu vain seinään ja pumppaamaan allasta tyhjäksi 1000l/h-vauhdilla. Sitten vain letku hanaan kiinni ja allas täyteen. Tarkoitus on ollut tuohon laittaa semmoinen sulkusysteemi ettei tarvitse juoksaista sinne kylppäriin. Kun sen saan tuohon niin vedenvaihtosysteemini on täydellinen.

Ja osanottoni vesivahingon vuoksi. Minulla lurahti lattialle muutama litra vettä tuossa pari kuukautta sitten ja sain kuunnella kuumailmapuhaltimen ääntä pari päivää.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Fisustaja kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:systeeminne kuulostaa kovin vaikealta.

1. Itse päästän vettä hieman altaaseen, katkaisen vedentulon sulkemalla vedenvaihtoletkun palloventtiliin, otan letkun irti pikaliitoksesta ja laittan sen 40cm päähän pönttöön johon se alkaa lapota.

2. Sitten menen katsomaan töllöö, jonka aikana allas tyhjenee vajaaseen puoleenväliin.

3. Laitan letkun takaisin pikaliitokseen ja avaan palloventtiilin jolloin uutta vettä alkaa virrata altaaseen.

4. Suljen palloventtiilin kunnes allas on täynnä.

Eipä miulla kastu lattiat eikä muutenkaan tartte erityisemmin vedenvaihtoon osallistua, kun letkut ja ostamani/rakentamani vedenvaihtosysteemi hoitavat sen. 8-)
Laitatko lappoletkun jollekin tietylle syvyydelle, ettei allas tyhjenisi lähes kokonaan?

Entä kun täytät, niin miten estät ylitäytön?

Palloventtiili on sinänsä ihan kätevä, vaikka vedentulo katkeaa letkun luttaamisellakin. 8-)
Lappoletkun päässä on sellainen niinkuin eheimin imuputki joka ulottuu vajaaseen puoleen väliin allasta. [;)] "Käyrä" on että pysyy letku altaassa. [;)]

Kun täytän niin ylitäyttäminen estyy joko silmin tai korvin, kun ulkosuodattimien aikaansaama koski-ilmiö loppuu :mrgreen: Eli kun alkaa allas hiljeneen 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

pleko_88 kirjoitti:Sitten menen katsomaan töllöö, jonka aikana allas tyhjenee vajaaseen puoleenväliin
Mitäs sitten jos joku paikka pettääkin? 8O Mä en ite oikeen kunnolla tota ymmärtäny mut eikös siinä kuitenkin voi mennä joku pieleen?siis jos tapahtuu rikkoutumisia?

Mä ite tyydyn lappoamaan "lika"vedet vessanpyttyyn (käytän haavia letkun päässä [;)] ) ja sitten vaa kraanasta uutta vettä tilalle :P
Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

sera1 kirjoitti:Moniko on kokeillut akvaa täyttäessä letkun päässä puutarhaletkuihin liitettävää "pistoolia" ?
Siitähän saisi vedentulon katkaistua juoksematta kylppäriin.
Kuningasidea :mrgreen: . Pitääkin heti alkaa miettimään miten tuon saisi toteutettua meillä....
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

haxa87 kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Sitten menen katsomaan töllöö, jonka aikana allas tyhjenee vajaaseen puoleenväliin
Mitäs sitten jos joku paikka pettääkin? 8O Mä en ite oikeen kunnolla tota ymmärtäny mut eikös siinä kuitenkin voi mennä joku pieleen?siis jos tapahtuu rikkoutumisia?

Mä ite tyydyn lappoamaan "lika"vedet vessanpyttyyn (käytän haavia letkun päässä [;)] ) ja sitten vaa kraanasta uutta vettä tilalle :P
Ei mikään mene pieleen ja systeemi on niinkuin sinullakin eli lappoamalla likavedet vessanpyttyyn ja sitten lopuksi uutta vettä tilalle. [;)] Taidan olla huono selittään [:I]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Ekste pelkää että kalat käy turhan uteliaiks ja kokevat letkun imun? Mie pelkään, siinä osasyy miksen oo hankkinu letkua vaan lutraan ämpäreillä.....
-Chyental-
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

Chyental kirjoitti:Ekste pelkää että kalat käy turhan uteliaiks ja kokevat letkun imun? Mie pelkään, siinä osasyy miksen oo hankkinu letkua vaan lutraan ämpäreillä.....
Laittaa siihen letkun päähän vaikka sukkahousua tai muuta harsoa kumpparilla kiinni niin ei mene kalat imuun. [;)]
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Aphrodite kirjoitti:
Chyental kirjoitti:Ekste pelkää että kalat käy turhan uteliaiks ja kokevat letkun imun? Mie pelkään, siinä osasyy miksen oo hankkinu letkua vaan lutraan ämpäreillä.....
Laittaa siihen letkun päähän vaikka sukkahousua tai muuta harsoa kumpparilla kiinni niin ei mene kalat imuun. [;)]
Mulla on siinä letkun imupääs haavi [;)]
Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
Liisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Liisa »

Ihan pakko jakaa omat, painajaismaiset veden vaihtokokemukseni muidenkin kanssa.

Olin kouluaikoina lomilla ja viikonloppuisinkin töissä yhdessä akvaarioliikkeessä vuosia, vuosia sitten. Siellä oli kymmeniä ja kymmeniä akvaarioita, ja usein olin ainoa ihminen koko mestassa asiakkaita lukuunottamatta. Vedenvaihtorumba oli kerrassaan painajaismainen toimitus, kun ainoat välineet olivat kasa ämpäreitä, lappo ja käsisuihku vessassa. Niska limassa ja vääränä sai kantaa likavettä vessaan, uutta tilalle ja ilmankosteus huiteli pilvissä, etenkin kesäkuumalla. Pahinta niissä vedenvaihdoissa oli se, ettei niille tuntunut tulevan loppua ollenkaan, liikkeessä kun akvaariot olivat ymmärrettävästikin ylikansoitetumpia kuin kotioloissa ja niitä oli niin paljon... Kun sitten käyttöön tuli hanaan kiinitettävä letku, jonka sai suuosastaan kätevästi suljettua, niin kyllä se tuntui varsinaiselta taivaanlahjalta. Ihme ja kumma, etten saanut aiheutettua pientä läikkymistä suurempaa vesivahinkoa. :)

Pahin muistoni noilta ajoilta ei kuitenkaan liity vedenvaihtoihin. Kerran menin aamulla töihin avaamaan liikettä ja nenääni iski kaamea haju. 8O Ei kun valot päälle ja syyllistä etsimään. Ja kah, yhden akvaarion vesi oli aivan valkoisen harmaata ja täysin sameaa. Nostin kannen ylös ja kuuma mädän löyhkä löi vasten kasvoja. Lämmitin oli pimahtanut yön aikana ja kuumentanut siinä ohessa parven edellisen illan kalalähetyksessä saapuneita leväbarbeja. Yllättäen joukossa oli muutama jotenkuten hengissä oleva yksilö ja kuin ihmeen kaupalla pari niistä selvisi rytäkästä hengissä.

Kun aikanani muutin toiselle paikkakunnalle ja lopetin työt akvaarioliikkeessä, vannoin pyhästi, etten koskaan hanki omaa akvaariota. Mutta tässä sitä nyt ollaan. Liekö aika kullannut muistot. [;)] Harmi, että kaikki se, mitä kaloista ja akvaarioiden pidosta noina vuosina opin, on tässä väliajalla unohtunut miltei tyystin. [:I]
vikki80
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Joku mietti miten saa letkun pysymään sopivalla korkeudella altaassa.
Itse käytän sitä pesukoneen mukana tulevaa mutka-systeemiä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Cofeingirl kirjoitti:...kele... ja vihoviimeisenä putkihökötysväsäyssysteemi irtoaa liitosestaan kahtia juuri kun täydellä paineella lasketaan isoon altaaseen uutta vettä ja lattia lainehtii veden vallassa. *lal lal laa*
Siis homman ideahan on puoliksi siinä että sitä vettä ei milloinkaan, missään olosuhteissa eikä edes lauantai-illan "pakko päästä jo baariin" -tilanteissakaan lasketa akvaarioon täydellä paineella. Pois voi ottaa nopeasti, takaisin lirutellaan hitaasti suodattimet päällä. Ei ikinä täysillä!

Minun systeemissäni liitin irtoaa helposti hanasta jos vesiletkun taittaa ja ylitäytössä olen onnistunut 11 vuoden aikana kaksi kertaa, molemmilla kerroilla meni ehkä puoli litraa. Viimeksi pestessäni pönttösuodattimen sain kyllä akvaariovettä vatsaan asti kun laiskuuttani en viitsinyt pitempään ihmetellä miten suodattimen saisi täytettyä ja toimintaan vaan imaisin rohkeasti letkusta. Vettä tuli aika kivalla paineella posket ja keuhkot täyteen ja yskin kuin järvestä nostettu juhannusveneilijä.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

vikki80 kirjoitti:Joku mietti miten saa letkun pysymään sopivalla korkeudella altaassa.
Itse käytän sitä pesukoneen mukana tulevaa mutka-systeemiä.
Tässä on ratkaisu siihen kuinka letkun saa pysymään sopivalla korkeudella. On helposti säädettävissä ja toimii molempiin suuntiin vettä laskiessa. Vettä lapotessa jos haluaa ottaa soffalla rennommin, kannattaa letkun päähän laittaa siivilä. Sicce Shark suodattimissa on se filtterin sisälle tungettava kapistus juuri oiva tähän tarkoitukseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”