Intianvesitähdikki ja muut kasvit ruskettuvat

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jadelin
Starting Member
Starting Member

Intianvesitähdikki ja muut kasvit ruskettuvat

Viesti Kirjoittaja Jadelin »

Kolmisen viikkoa sitten perustetussa akvaariossani on ilmennyt ongelmia kasvien kanssa. Nimittäin intianvesitähdikit, viuhkalehdet ja jopa vallisneriat muuttuvat kellertävän kautta ruskeiksi yläosastaan.

Akvaarion koko on 200 l ja pH n. 7,5. Valaisimena on kaksi Aquastar putkea, niiden laatikosta löysin seuraavan mallin (?) F30W/174 8O

Osaako kukaan auttaa, kasvit kasvavat nopeasti, mutta ruskeaa yläosaa ei ole kaunista katsella. :?
JP70
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JP70 »

Voisko olla piilevää ? Ainakin minulla tuli aikoinaan juuri perustettuun altaaseen... Näkyi mm. kasvien lehdillä.
Jadelin
Starting Member
Starting Member

Epäilen vähän, että ei. :roll:

Kasvit siis käytännössä mätänevät yläosastaan. Olen poistanut ruskeaksi muuttuneen osan, mutta parin päivän päästä taas, kun kasvit ovat saaneet lisää pituutta, ne muuttuvat ensin keltavihreiksi, keltaisiksi ja lopulta ruskeiksi.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

No varmaankin sitten lannoituksen puutetta, lisäätko hiilidioksidia? Se auttaisi varmasti. Miten lannoitat?
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Lannoituksen puute tai huono vesi. Kai vaihdat viikoittain vettä? Vesitestit? :roll:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Jadelin
Starting Member
Starting Member

Olen lisännyt kasvien juurille istutusvaiheessa sera florenette tabletteja, lisäksi altaan luona pulputtaa kiljupullo, tosin levitin voisi olla parempikin. :?

Vettä olen vaihtanut pari kertaa tämän kypsytyksen aikana, olisiko pitänyt vaihtaa useammin??

Vesi on testattu viime viikon lopulla viimeksi,
pH 7,5
kH 4
GH 6
NO2 0,1
NO3 10
ja hiilidioksidia oli 2. Uskoisin sen arvon kuitenkin lannoituksen myötä nousseen.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Toi pH on aika korkea. Johtuuko se kalastosta? Muuten nuo arvot näyttäisivät olevan kunnossa. Ellei tuo nitriitti sitten tee kiusaa, vaikka sitä onkin vähän. :?

Hetkinen, onko sinulla vielä kypsytys menossa? Se voisi selittää tuota asiaa.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Jadelin
Starting Member
Starting Member

Jeps, kypsytys on vielä kesken. Ajattelin kyllä piakkoin laittaa altaaseen partamonnin ja tulipyrstön, niillä kun on vähän ahdasta toisessa altaassa.

Pitäisikö pH:ta laskea sitä ennen, olen kuullut että kalojen tulokin sitä voi laskea?

Miten se kypsytys vaikuttaa kasveihin?
Frankie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Itsellä on sama ongelma, mutta akvaario on perustettu jo tammikuussa, eli kypsytys ei siis enää ole käynnissä.
Kasvit ruskettuvat, alkuun ongelma oli siinä kohti mistä ruokin kaloja joten ajattelin että tippuva ruoka aiheuttaisi sen, mutta nyt sitä alkaa olemaan ympäri allasta.
Lannoitteena käytän Tetran jotakin (en nyt muista mitä) tuotetta ohjeen mukaisesti 4 viikon välein.
Allas on 92 l, suodattimena Renan Filstar 3, vedenvaihdot kerran viikossa 50 %. Joitain arvoja mitkä muista näin ulkoa (kun olen nyt töissä):
pH 7
No2 0
No3 10

Kalastona 1 taisto, 4 kuparimonnista, kardinaalitetroja ja 1 partis.

Olisiko vinkkejä?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Huono vesi voisi olla syynä, tuskin se on piilevää. Kannattaisi lisätä vedenvaihtoja näin alkuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”