Kolmisen viikkoa sitten perustetussa akvaariossani on ilmennyt ongelmia kasvien kanssa. Nimittäin intianvesitähdikit, viuhkalehdet ja jopa vallisneriat muuttuvat kellertävän kautta ruskeiksi yläosastaan.
Akvaarion koko on 200 l ja pH n. 7,5. Valaisimena on kaksi Aquastar putkea, niiden laatikosta löysin seuraavan mallin (?) F30W/174
Osaako kukaan auttaa, kasvit kasvavat nopeasti, mutta ruskeaa yläosaa ei ole kaunista katsella.
Kasvit siis käytännössä mätänevät yläosastaan. Olen poistanut ruskeaksi muuttuneen osan, mutta parin päivän päästä taas, kun kasvit ovat saaneet lisää pituutta, ne muuttuvat ensin keltavihreiksi, keltaisiksi ja lopulta ruskeiksi.
Olen lisännyt kasvien juurille istutusvaiheessa sera florenette tabletteja, lisäksi altaan luona pulputtaa kiljupullo, tosin levitin voisi olla parempikin.
Vettä olen vaihtanut pari kertaa tämän kypsytyksen aikana, olisiko pitänyt vaihtaa useammin??
Vesi on testattu viime viikon lopulla viimeksi,
pH 7,5
kH 4
GH 6
NO2 0,1
NO3 10
ja hiilidioksidia oli 2. Uskoisin sen arvon kuitenkin lannoituksen myötä nousseen.
Toi pH on aika korkea. Johtuuko se kalastosta? Muuten nuo arvot näyttäisivät olevan kunnossa. Ellei tuo nitriitti sitten tee kiusaa, vaikka sitä onkin vähän.
Hetkinen, onko sinulla vielä kypsytys menossa? Se voisi selittää tuota asiaa.
Itsellä on sama ongelma, mutta akvaario on perustettu jo tammikuussa, eli kypsytys ei siis enää ole käynnissä.
Kasvit ruskettuvat, alkuun ongelma oli siinä kohti mistä ruokin kaloja joten ajattelin että tippuva ruoka aiheuttaisi sen, mutta nyt sitä alkaa olemaan ympäri allasta.
Lannoitteena käytän Tetran jotakin (en nyt muista mitä) tuotetta ohjeen mukaisesti 4 viikon välein.
Allas on 92 l, suodattimena Renan Filstar 3, vedenvaihdot kerran viikossa 50 %. Joitain arvoja mitkä muista näin ulkoa (kun olen nyt töissä):
pH 7
No2 0
No3 10
Kalastona 1 taisto, 4 kuparimonnista, kardinaalitetroja ja 1 partis.