Kalkkireaktorin hankinta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kalkkireaktorin hankinta

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Nyt saisi antaa tietoa millainen olisi kalkkireaktorin oltava 800 litraiseen altaaseen jossa on periaatteessa pelkästään kivikoralleja + muita kalkkia tarvitsevia elikoita.
Eli minkä kokoinen laite (ja mahdollisesti kenen valmistama) ja minkä kokoinen hiilidioksidipullo olisi järkevää hankkia?
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ari »

Jatkokysymys:
Suosituksia, mistä pääkaupunkisudulla saa noita hiilidioksidipulloja?
nikke
Starting Member
Starting Member

Hiilidioxiidipulloja

Viesti Kirjoittaja nikke »

Itse ostin omat 1 kilon hiilidioxiidipulloni PSH Palosammutinhuollosta Tattarin suolta. Maksoin niistä noin 55 euroa kpl. Täyttö maksaa 10 euroa pullolta.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jaa, että miksikö kyselen?
Simppu oli myymässä Korallin C 1501 reaktoria elokuussa ja olisinkin sen ostanut mutta minulle kerrottiin sen riittävän juuri ja juuri 400 litraiselle.

Korallinin kotisivuilla vastaavan reaktorin sanotaan riittävän 1500 litraan saakka.

Siksi kyselen - vastatkaa jotka tietävät mikä on se oikea kokoluokka!
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Hyvä aihe Mikael (ainakin muakin kiinnostaa kokemusta omaavien vastukset). Asiaan tietty myös vaikuttaa korallien määrä (litrojen lisäksi). Toivottavasti tästä aiheesta syntyisi keskustelua.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mikael kirjoitti:Simppu oli myymässä Korallin C 1501 reaktoria elokuussa ja olisinkin sen ostanut mutta minulle kerrottiin sen riittävän juuri ja juuri 400 litraiselle.
C1501 tosiaan riittää 450L altaaseen, jossa melkoinen ca/alk kulutus, mutta varjopuolena reaktori laskee kohtuuttoman paljon altaan ph:ta

C3001 on oikeampi ratkaisu. Hintaerokin vain 50e

Varsinaisestihan altaan koko ei määritä reaktorin kokoa vaan altaassa tapahtuva ca/alk kulutus -> korallilevä, korallit, ....

(sivuhuomautus: Minulla 6kg co2 pullo ja on kestänyt jo vuoden -> voisi olla pienempi, niin ei vie niin paljoa tilaa)
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Hinta/laatu suhde taitaa olla paras Korallinin C3001reaktorissa, sen luulisi riittävän 800l akvaariossa. Minulla oli samankokoinen omatekoinen reaktori ja se riitti juuri ja juuri minun akvaariossa (800l), nyt on omatekoinen reaktorimikä on kooltaan C4001 ja C10001 välissä (160mm läpimitta ja 800mm korkea putki) ja hyvin tuntuu riittävän, eikä akvaarion pH laske enää yhtä pahasti kuin pienemmällä reaktorilla. [;)]
Haaga
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haaga »

Tuo Alexin mainitsema reaktori on varmasti hyvä, muita vastaavia vaihtoehtoja on mm. ATI Kalkreaktor Modell 2 bis 3000l, Fließbett Kalkreaktor Deltec PF600 tai PF600S, Schuran Calcium Reaktor Jetstream 1 ja Grotech HKR 150.

Selvästi hinta-laatusuhteeltaan parhaimmat lienevät Korallin ja ATI. Deltecin leijupetireaktoreiden ongelma on se, että käytetyn median suhteen hyvin rajoittunut (Rowalith 2mm), muu media voi reaktorissa hajota. Muita medioita voi toki käyttää kun säätää reaktorin siten, että peti ei leiju :D. Muutenhan Delted näyttää tosi hienolta (monimutkaiselta [;)] ) Shuran on saanut paljon hyvää palautetta, mutta siinä reaktiomassan määrä selvästi pienin, toisaalta schuranin nettisivuilla selvää dataa reaktorin tehosta. Grotech on tosi kallis suhteessa rakenteeseen ja kokoon. ATIn ja Korallin desing aika sama, ATIssa vaan pumppu sivulla, ei päällä, ATIssa pienempi reaktiomassan määrä. Jos ostaisin, ottaisin jomman kumman.
Ari
Junior Member
Junior Member

Re: Hiilidioxiidipulloja

Viesti Kirjoittaja Ari »

nikke kirjoitti:Itse ostin omat 1 kilon hiilidioxiidipulloni PSH Palosammutinhuollosta Tattarin suolta. Maksoin niistä noin 55 euroa kpl.
Samasta paikasta 2 kilon käytetty CO2 pullo 90 euroa kpl (marraskuu 2003).
Täyttävät pullon elintarvikelaadulla.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ari, miten sun riutta on lähtenyt käyntiin?
Ari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ari »

mikkokoo kirjoitti:Ari, miten sun riutta on lähtenyt käyntiin?
Ei voi valittaa, kiitos kysymästä.

Ei ole ollut mitään pahempia ongelmia, levää ei koskaan ollut haitaksi asti ja nyt kun altaaseen muuttivat keltasilmä- ja purppuravälskärit (strigosus & xanthhurum) niin kaikki syötäväksi kelpaava vihreä on kaluttu näkymättömiin. Kalat olivat mitä parhaat kaverukset heti alusta alkaen. Seuraavaksi tosin pelkään Padina leväpuskieni puolesta.

Viimeisten viikkojen aikana allas on kai "lopullisesti kypsyynyt" sillä vihdoinkin myös olemassa olevat korallit näyttävät kotiutuneen ja koko altaan yleisilme on jotenkin siistiytynyt.

Pahin ongelma on että allas on täynnä pieniä ja vähän isompiakin kotiloita, koko 0 mm - 10 mm. Mitä lie mutta niitä on kai satoja, lasit täynnä.

http://koti.welho.com/aaaltone/Ariutta/ ... 031112.jpg
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Mulla on ollut käytössä n2kk tunzen kalsium automat 3174/3 comline,ehkä aika minkä on ollut käytössä on liian lyhyt siihen että voisin sanoa siitä onko hyvä vai huono mutta teknisiä tietoja voin tähän hieman laittaa...
Tämä on muuten aika uusi malli tunzelta,riittää ohjekirjan mukaan 200-2000L altaisiin,säädettävä paluuveden määrä,säädettävä vedenkierron voimakkuus reactorin sisällä 200-600L/h.
En löytänyt tarkkaa tietoa kalsium reaktorin media säiliön tilavuudesta mutta paljon sinne menee sitä kalkki rouhetta, kun reactorin kotelo on sen säiliö, vanhassa mallissa oli sellainen pieni irroitettava säiliö johon ei mennyt puoltakaan siittä määrästä mitä tähän menee.

Laite on lähes äänetön ja helppo säätää esim ulos tulevan veden säätö on todella tarkka.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Todella hieno makroleväpuska sinulla on vasemmalla, toivottavasti välskärit jättävät sen rauhaan. [;)]
arska kirjoitti:Mulla on ollut käytössä n2kk tunzen kalsium automat 3174/3 comline,ehkä aika minkä on ollut käytössä on liian lyhyt siihen että voisin sanoa siitä onko hyvä vai huono mutta teknisiä tietoja voin tähän hieman laittaa...
Hyvä että joku uskalsi tätäkin kokeilla, tosiaan tämä uusi malli näyttää oikein lupavalta ja hintakin on ihan hyvä.
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Oikeastaan tunze tuli mulle vähän sattuman kautta tilasin sen vanhemman mallin mutta sen valmistus oli loppunut niin kimi myi mulle tämän :mrgreen: .
Tico
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tico »

Paljonko tuolla Tunzella on hintaa?
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Tico kirjoitti:Paljonko tuolla Tunzella on hintaa?
Tunzen sivut ilmoittaa ovh-hinnaksi 186,70€
http://www.tunze.com/deutsch/en-gb/dept ... #item_1969
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Riippuu vähän mistä hommaa,aguaristic.net:issä hinta on 119.98euroa mutta itse maksoin enemmän kun ostin suomesta, miten mahtaa takuut ja varaosien saanti olla noissa ulkomaisissa firmoissa kun laitteille alkaa tulla ikää?
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Aikamoinen ero reactorin mukanatulleen manuaalin ja tunzen sivuilla mainitussa tiedossa jossa mainitaan kuinka suureen akvaarioon laite riittää ei heitä kuin T U H A T L I T R A A :mrgreen:
Mutta näemmä reactorin tilavuus on 2,4kg.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

arska kirjoitti:Mulla on ollut käytössä n2kk tunzen kalsium automat 3174/3 comline,ehkä aika minkä on ollut käytössä on liian lyhyt siihen että voisin sanoa siitä onko hyvä vai huono mutta teknisiä tietoja voin tähän hieman laittaa...
Nyt aikaa on vierähtänyt 2 kk lisää... mitkä ovat nyt fiilikset?
Pitäisi käynnistellä vastaava laite huomenna kunhan ensin saan ostettua pullon ja venttiilit.

Ulostulevan veden määrä - missä asennossa hana on täysin auki tai kiinni? Hanaosan päíssä näyttäisi olevan myöskin kierrettävät osat - mitä varten? Miten syvälle olet upottanut reaktorin? Ohjeen mukaan sen voisi upottaa vaikka täysin - mutta kun ne ohjeet ovat mitä ovat.
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No laite on pelannut mainiosti kalkkia riittää vedessä, muunmuassa kalkkilevien kasvu voimistuu kokoajan. Jossain kohtaa ohjekirjaa olikin maininta että vie n. 2kk ennen kuin kalsium asettuu vedessä sopivalle tasolle ja näyttää aika hyvin pitävän paikkansa. Eli ei kannata odottaa nopeaa muutosta altaassa laitteen asennuksen jälkeen, mutta oma allas näyttää vähitellen sellaiselta kun meriakvaarion kuuluukin.

Jos laitetta katsoo suoraan edestä, niin vasemmalle käännettynä ulostulevan veden määrä on maksimissa ja oikealle vähenee aina sulkuun asti, itse annan olla noin 2 tippaa per sekuntti säädössä.

Ne ei mulla ole ruuveja vaan jotain tiukkasovitteisia tappeja joissa on 2 pientä reikää sivulle, ne saa irti laitteen puhtaana pitoa varten. Nimittäin tähän hana systeemiin kiinnittyy ajan kanssa suolaa ja kalkkia, joten se on syytä joskus putsata sisältä päinkin.

Oliskohan näiden tappien tarkoitus suunnata reaktorin poistoveden tuloa alaspäin, nimittäin maximi säädössä vesi tulee aikalaisella voimalla.

Reactorin kyljessä on viiva johon asti sen saa upottaa.
Mielestäni kelpo ostos suosittelen :mrgreen: .
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitti vaan tiedoista.

Tuosta asennuksesta manuaalissa sanotaan 'immersion depth minimum 150mm to 1m'. Siksipä kyselin koska minulla oleva manuaali on pelkkä moniste jossa pari huonoa piirustusta. :frown:
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No Mikael miten on reaktorisi toiminut? Omani on pelannut oikein hyvin. Pientä probleemaa on ollut, kun kalkkirouske, mikä on reaktorin sisällä, pienenee tarpeeksi, se mahtuu menemään jotenkin reaktorin pumppuun ja harvakseltaan kuuluu pumpusta rouskis, rouskis. Mutta tätä ääntä kuuluu todella harvoin, niin en ole siitä stressannut.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eipä ole ollut moittimista toiminnassa. Täytyypä kurkistaa sisälle ja tarkistaa kalkkirouheen määrä. Ensimmäiset puolitoista kuukautta 'ajelin' puolella teholla eli syötin CO2 kupla/sekuntti-vauhtia ja ulostulevaa liuosta tippui pari tippaa sekunnissa. Näin käynnistäen ei aiheuttanut minkäänlaista levän lisäkasvua.
Ca arvo on noussut 360:stä 400:aan. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”