Niksejä partamonni kudetukseen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Niksejä partamonni kudetukseen

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Minulla on 3 kpl partamonneja (1 uros, 2 naarasta) vähän liian pienessä akvaariossa :frown: , no kuitenkin uros on noin 11 cm ja naaraat noin 7,5 cm, ei kai tolla noiden kokoerolla ole niin suurta väliä vai onko? Toivottavasti ei. Itse olen lukenut että veden viilentäminen ja ph;n alentaminen vaikuttaisi siihen jonkun verran. Jos teillä on vinkkejä niin ilmoitelkaa :mrgreen: !
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Jos kalat ovat jo valmiiksi liian pienessä akvaariossa, niin ennemmin sinuna toivoisin, etteivät ne kutisi lainkaan. Partamonni on niitä lajeja, joiden poikasista on kuitenkin lähes jatkuvaa ylitarjontaa. Vaan mikäli pikkupartiksille on jo hyvät kodit tiedossa ja isommillekin löytyy tulevaisuudessa sopivan kokoinen allas, niin ei tuo kudetus mikään ongelma ole. Taitavat tarvita ympärilleen vain vettä ja jonkun kolon, jos ja kun niitä huvittaa lisääntyä ja täyttää pohja, niin sen ne taatusti myös tekevät.

Jos taas mitään varsinaista syytä ei ole poikasia tuottaa, niin lahjoita koiras ainakin pois.
Dixi et animam levavi.
TwB
Starting Member
Starting Member

Jaa että partamonneja lisää?

Viesti Kirjoittaja TwB »

Laitat niille tarpeeksi tilaa ja pari mukavaa koloa niin lisääntyminen on varmaa, hyvin pian harmiksi saakka. :P
"The universe," said Arthur. "is big enough and old enough to look after itself for an half an hour."
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

partikset

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Vedenvaihto ja sinulla on ongelma edessäsi, minne saat poikaset lahjoitettua. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Jep,

Niksejä... Ei niiden kudettamiseen niksejä tarvitse. Ennemmin saat miettiä mitä teet tuleville pikku monneille, kas näitä kun on meilkein kaikilla.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Toinen Jep!
Partamonni on mitä parhaiten akvaario-olosuhteisiin sopeutuva kala, jännän näköinen, mielenkiintoinen seurata ja kaikenlisäksi syö levää..

' Mutta, miksi kaikki haluavat niistä eroon? '

Aikuisten oikeesti! Jos sinulla ei ole ennalta sovittua paikkaa poikasille, älä yritä ainakaan edesauttaa niiden kutemista. Jos haluat niitä lisää, ostetaanpalstalle voi jättää otetaanvastaan anomuksen ja moni varmaan tuo niitä kotiovelle asti jopa ihan ilmaiseksikin [;)]
Akvaarioliikkeet harvoin suostuu niitä ottamaan vastaan (ainakaan niistä ei mitään hyvitetä).

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Niille on kodit tiedossa :D !
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Niitä sitten tulee todella paljon, ja muutaman viikon päästä taas lisää, ja siitä muutaman viikon päästä taas... Saattaapi käydä niin että parissa kuukaudessa altaassasi on satoja pikkupartiksia, jotka kaikki joudut kasvattamaan ainakin 3 cm kokoon asti ennen kuin ne voi luovuttaa eteenpäin. Hieman ihmetyttää, onko sinulla todella monta sataa kotia jo tiedossa?
Puhumattakaan siitä, miten partiksen poikaset mahtuvat olemaan ja kasvamaan jos jo nyt aikuiset ovat liian pienessä altaassa, ja mainitsemattakaan sitä paskan määrää minkä partislauma tuottaa, mitenköhän meinaat saada pidettyä altaasi puhtaana ja veden laadun hyvänä kun kasvattelet partiksen poikasia luovutuskokoon asti? Toivottavasti olet tullut ajatelleeksi myös näitä asioita!
Ei muuta kuin onnea matkaan... :roll:
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Minä otan ensimmäisen kudun jälkeen akvaariosta kaikki luolat pois( mutta kyllä niille piilopaikkoja jää, pidän siitä huolen). ja muutenkin annan poikasten olla seura-akvaariossa niin kyllä muut kalat osan poikasista verottaa. partamonnini eivät ole kutenee todella pitkää aikaan n(9 kk!). naaras on kaiken lisäksi aika huonotuottoinen (kudussa noin 20 munaa) mulla on 60 litran toinenkin ns.poikasakvaario johon voi pienet poikaset vain väliaikaisesti tunkea. Minun tutuillani on monta isoa akvaariota johon he haluavat niitä :|
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

KtMan kirjoitti: Akvaarioliikkeet harvoin suostuu niitä ottamaan vastaan (ainakaan niistä ei mitään hyvitetä).
Minulla on tästä päinvastaisia kokemuksia. Partis on akvaarioliikkeille ymmärtääkseni yksi niistä nk. leipäkaloista, joilla menekki on kovaa.

Mutta totta on kyllä se, että partiksien poikasia tulee yleensä ihan liian paljon. Siksipä minullakin on nykyään vain koiraita.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Kyllähän noita myydään, varmaan ihan tuottoisastikin, mutta kun niitä tyrkytetään liikkeisiin 50 kertaa enemmän kuin niitä myydään. Ja valveutuneet harrastajat tietävät ettei niistä tarvitse edes maksaa kun koko maassa on 40 kilometrin välein hirmuinen partisylitarjontaongelma.
Hyvis77
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hyvis77 »

Mikä on akvaariosi lämpötila? Itselläni partikset lakkasivat kutemasta kun nostin lämpötilan 24:stä 26:een. Eli auttaisikohan runsaan vedenvaihdon yhteydessä lämpötilan pudottaminen parilla asteella, laukaisemaan jälleen kutuhalut. (Itse en halua ottaa asiasta selvää) [;)]
jellyf
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jellyf »

Partiksien kutuinnon voi nähtävästi laukaista myös valon määrä, sillä matkoilla olon vuoksi oli akvaario jonkin aikaa pimeänä, ja kotiin palattua huomasin yli kymmenvuotiaan partisukon vartioivan kutua vaikkei ollut kahdeksaan vuoteen sitä tehnyt. Naaraita on ollut tarjolla pitkään, eivätkä olot ole muuttuneet.
jyrde
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jyrde »

Juu pari koloa niin varmaan kutee...
Mulla hommat houtuu yleensä suodattimen takana... :D
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Partiksille 100 kotia???!

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

LAINAAN KISSANHIEKALTA:
Minun tutuillani on monta isoa akvaariota johon he haluavat niitä

Siis ystäväsi ottavat KAIKKI sadat ja sadat kalanpojat? Tämä taas on näitä mielipide/periaatejuttuja, mutta ei niitä poikasia kannata minneen kiertoon laittaa... Käyvät läpi monta allasta ja päätyvät viemäriin. On nähty [}:)]

Meilläpäin kävi tosin näin hyvin:
Monnit kutivat... ja kutivat... ja kutivat. Kolumbiantetraparvi harvensi pienimpiä vauvoja. Lopulta muutama nuori lähti maailmalle, mm. nuorisotalolle. Nyt minulla on pariskunta ja 4-10 aikuista poikasta. Saan näistä nuorista 1e/pyrstö hyvitystä kun vien akvakauppaan. Samalla lähtee myös mamma, vain ukkopartis jää. Voi luoja sitä p*skan määrää mitä ne pikkupirut tekevät! Never again... [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Re: Partiksille 100 kotia???!

Adrianna kirjoitti:Saan näistä nuorista 1e/pyrstö hyvitystä kun vien akvakauppaan.

Aika hyvin kun meilläpäin myydään partiksia 1€ kappale akvaariokaupassa. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
jartza
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jartza »

Täälä on kanssa propleemia partisten kanssa,kun tulee vähän liiaksikin
mutta auttoi kummasti kun otin pienemmät kutu paikat pois.
Kyllä monneilla on suoja paikkoja hämäriä isoja koloja ettei pelkoa.
Tällä hetkellä on kultarihma vähän liiankin kiinnostunut kolosta kun oleilee siellä kokoajan ja tulee enimmäkseen vain syömään [;)]
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

pleko_88 kirjoitti:Aika hyvin kun meilläpäin myydään partiksia 1€ kappale akvaariokaupassa. :mrgreen:
Mie olenkin "spesiaali"... vien aikuisia jotka ovat siis parhaassa myynti-iässä. Enkä ikinä kovin montaa, jotakin kymmenen kpl luokkaa.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Adrianna kirjoitti: vien aikuisia jotka ovat siis parhaassa myynti-iässä.
Aikuiset parhaita? Jos minun pitäisi valita, otanko altaaseeni samanlajisen muutaman kuukauden ikäisen poikasen, vaiko parivuotiaan aikuisen, ottaisin poikasen, sillä tällöin saan kasvattaa sen itse, pystyn seuraamaan kasvua jne. Aikuiset ovat kuitenkin useimmiten pitovaikeuksien vuoksi kauppaan palautettuja elikoita.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Tapio Martimo kirjoitti:Aikuiset ovat kuitenkin useimmiten pitovaikeuksien vuoksi kauppaan palautettuja elikoita.
Ohh.. siis tarkoitin teini-ikäisiä kaloja. Pitutta 3-6cm. Edelleen siis pikkuisia, mutta ohittaneet sen iän jolloin kuolema on lähes varmempaa kuin eläminen... :)
sabri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sabri »

Kyllä se tosi näyttää olevan että isommat partikset saattavat olla monta euroa kalliimpia, varsinkin sellaiset joilla on kunnon parta. Ilmeisesti monet ostavat mielellään vähän isompia partiksia joko sen parran vuoksi [;)] tai siks että niistä näkee jo sukupuolen.
Mä itse henk.koht. kans ostan monnini pieninä ja "kasvatan" ne itse, mutta kerran isäntä oli mukana ostamassa partista ja halusi nimenomaan just sen kaikkein isoimman ja parrakkaimman... ja kalleimman [;)].
Makunsa kullakin.
Naura ittelles ennenku muut kerkiää!
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Partamonnin paras myynti-ikä on ehdottomasti 3cm, selviävät varmasti, ovat innokkaita levänsyöjiä ja eivät syö miekkakasveja. :D Kun taas isot.... :twisted:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Minä tietämättömänä ostin oman partikseni eläinkaupasta hintaan 7 euroa 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”