Kalamäärän laskeminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kalamäärän laskeminen

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Mikä on mielestänne paras/oikea tekniikka laskea akvaarioon "mahtuvien" kalojen määrää?

1. Yksinkertaisesti: 1 sentti kalaa/ 1 litra vettä?

2. Vai tarkemmin kalan pituuden mukaan?:
alle 5 cm kalat 2cm/1l
6-9 cm kalat 1cm/1l
10-15 cm kalat 0,5cm/1l (pituudet eivät kyllä tainneet mennä ihan näin, mutta idea kuitenkin sama...)

3. Vai jollain muulla tavalla?

Esim. omasta 90 litran akvaariostani (18 neljän cm pituista kalaa ja kaksi kuuden cm pituista kalaa) 1. laskutavan mukaan on "käytetty" 84 litraa ja 2. laskutavan mukaan vasta 48 litraa. Kumpi on oikampi tapa laskea tässä tapauksessa, entä muuten?

Olisi mukava tietää mahtuuko altaaseen vielä joku pieni levänsyöjä pohjalle pandamonnisten seuraksi. Siitä lähtöisin tämä kysymys.

Kiitosta taas vaivautuville :)
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Kertoohan tuokin jotain, mutta kannattaa miettiä kuinka paljon kaloja on eri vesikerroksissa. Ja paras tapa huomata ylikansoitus on seurata säännöllisesti vedenlaatua. Kun vedenlaatu heikkenee liian nopeasti on se selvä merkki altaan ylikansoituksesta, tosin silloin se on kyllä jo silmin nähtävissä. :mrgreen:

Tossa vaan pitää ottaa lisäksi huomioon noiden senttien kanssa että altaan pituuden pitää olla noin. kymmenen kertaa kalan aikuispituus. Se pätee muuten aika tarkalleen. [;)]

Mitä kaloja sinulla jo on? Kyllähän tuonne pohjalle mahtuisi. Mitäs olet ajatellut?
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
LilliLaLuuna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja LilliLaLuuna »

1-vaihtoehto on aivan hyvä perussääntö rauhallisten kalojen kohdalla.
Ei 2-vaihtoehdossakaan vikaa sinällään, mutta pituuden lisäksi
eri lajeilla on erilaisia vaatimuksia; vilkkaat vaativat enemmän uintitilaa,
rauhallisemmat vähemmän. Esim. leväbarbi vaatii paljon uintitilaa
pituussuunnassa, lehtikala taas tarvitsee korkeutta.

2-vaihtoehdosta on myös tällainen versio:
kalan pituus 2-5 cm; vettä 1,5 litraa per cm
kalan pituus 5-9 cm; vettä 2 litraa per cm
kalan pituus 9-3 cm; vettä 3 litraa per cm
Viimeksi muokannut LilliLaLuuna, 20:08, 10.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Jihuu! Tuon kaavan mukaan tuplasin juuri potentialisen kalatilavuuteni [;)] Mutta silmä sanoo, että täynnä on nyt jo :? Kyllä tuohon kaavaan pitää ottaa huomioon että parvikaloja mahtuu enemmän, kuin reviiritietoisia jne...

T: Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

kalastoni

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Akvaariossani on tällä hetkellä 6 kuparitetraa, 6 serpatetraa, 6 pandamonnista ja kääpiörihmakala pariskunta. Mahdollisen tulevan leväongelman takia ajattelin pohjalle jotain kun keskeskasvuinen partamonnini pääsi isompaan altaaseen kasvamaan.

Muita kaloja en altaaseeni usko mahtuvan (siis mahd. levänsyöjän lisäksi) vaikka tässä kyselenkin sillä tetrani ovat aika vilkasta sorttia, vissiinkin? :)
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Taitaa olla niin että laskutapoja on melkein yhtä paljon kuin akvaristeja. :) Jos nyt vastaan alkuperäiseen kysymykseen, niin itse olen käyttänyt seuraavanlaista kaavaa, joka on samantyylinen kuin vaihtoehto 2:
kalan pituus 3 cm tai alle: 1 cm per 0.5 l
kalan pituus 4-7 cm: 1 cm per 1 l
kalan pituus 8-15 cm: 1 cm per 2-3 l

Yli 15-senttistä kalaa minulla ei ole koskaan ollut, joten sellaisten tilavaatimuksista en uskalla sanoa mitään. Tätä kaava sovellan tietenkin ottaen huomioon lajien mahdolliset erityisvaatimukset (esim. reviiri) ja että kaloja on eri vesikerroksissa.

Tämä siis suunnitteluvaiheessa. Kyllä sitä sitten silmällä näkee kun kalat ovat altaassa että mahtuuko lisää vai pitäisikö peräti olla vähemmän.
paivi.mari
Starting Member
Starting Member

Laskutavoista ja parvien kasvattamisesta

Viesti Kirjoittaja paivi.mari »

Hei!

Olen aina laskenut kalojen mahtumisen sentti per litra -säännöllä, nyt kun laskin tuolla 1. säännöllä, mahtuisi akvaariooni muka vielä toinen mokoma? Parempi varmaan laskea alakanttiin. No, mahtuisi sinne vielä muutama fisu, näin sanoo jo silmäkin, mielipidettä notta montako? Paria parvea olisin kasvattamassa..

160l akva, jossa nyt..

6 kiilakylkeä
7 sitruunatetraa
8 rubiinitetraa (tätä parvea haluaisin lisätä ehkä +4?)
4 helmimonnista
1 pandamonninen (kaipaa kavereita, ehkä +3?)
1 partamonni-neiti
1 kultainen levänuoliainen

Kysymys onkin siis, monellako voisin parvikokoja kasvattaa, ilman että akvaarioni menisi liian täyteen? Mielipiteitä otetaan vastaan :D

Lisätietoja akvasta: Vettä vaihdan noin 50% kerran 1½-2 viikossa, suodattimina sisäsuodatin Eheim 2209 (210-480 l/h) ja ulkosuodatin Eheim 2013 (390l/h). Eipä kai tässä muuta.. vesiolot on ihan ok itse kullekin lajille :) Pohja on hiekkaa + vähäsen pientä englanninjokisoraa, kiviä, pari kantoa, kaikenlaisia kasveja löytyy. Lämpötila n.25 astetta, ph ~ 7 , KH 3, GH 3-3.5, NO2 0-1,5 mg/l, NO3 0-10 mg/l.

Päivi-Mari ja kalat.
s0ma
Starting Member
Starting Member

Todellinen tilavuus

Viesti Kirjoittaja s0ma »

Sellainen kysymys olisi vielä että kuinkas se tilavuus oikein mitataan? Periaatteessa akvani koko olisi 150 litraa, mutta siitä on yli 20 l hiekkaa ja arviolta kuutisen litraa juurakkoa ja kiviä, lisäksi runsas kasvisto. Kalojen käytössä on siis todellisuudessa ehkä 130 vesilitraa. Mitoitanko kalakantani ulkomitoilla lasketun 150 litran vai akvaarioon mahtuvan vesimäärän mukaan (<130l) ?

Pedanttia saivarteluako.. ? [;)]
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Todellinen tilavuus

Viesti Kirjoittaja KtMan »

s0ma kirjoitti:Pedanttia saivarteluako.. ? [;)]
Jep!
Eivaan, kyllä ne lasit ja hiekatkin voidaan laskea litroihin mukaan (litra on tilavuusmitta, ei 'vesimitta')

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Kalojen mahtumiseen vaikuttaa pituuden lisäksi monta muutakin seikkaa, ja siksi kalan pituuteen tuijottaminen on vähän hassua. Esimerkiksi vilkkaus, reviirikäyttäytyminen, sotkuntuottokyky ja ruumiinmuoto vaikuttavat myös siihen, millaiseen tilaan kala mahtuu. Myös, jos akvaarioon tulee pelkästään yhden vesikerroksen kaloja, on siellä ahtaampaa kuin jos kalat asustavat kaikissa kerroksissa.

Akvaarion liiasta väljyydestä ei ole mitään haittaa, liikakansoituksesta sen sijaan on.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Minä en ole pahemmin koskaan laskeskellut mitä akvaan sentilleen mahtuu vaan olen käyttänyt sitä käytännön maalaisjärkeä, eli miten kalat käyttäytyvät ja kuinka paljon ne tarvitsevat tilaa jotta sitä on reilusti.

Tämän hetkinen kalastoni on:
60L
partamonnin penska (annan pois lähiaikoina)
Rusokirjoahven pariskunta

Rusot siirtyvät 200L, jonne tulee 6 monnista, 2 salamanteriplekoa, pieni ottoparvi, joku muu pieni kääpiöahven pariskunta ja ehkä pieni tetra parvi. Näin olen alustavasti suunnitellut.

600L suurinpiirtein
20 kardinaalitetraa
5 mustatetraa
7 leväbarbia
8 albiinomonnista
4 plekoa, osa vielä pieniä joten muutama partamonni asustaa vielä akvassa
Suunnitteilla ottaa noin 4 kiekkoa ja muuttaa kalasto niille sopivaksi, plekoista luopumatta. Tai sitten jotain muita kirjoahvenia.

Ainakaan omasta mielestäni ei ole liian täyttä, jos olen väärässä kertokaa ihmeessä [;)] .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”