Kalasto 250l & 128l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
adaina
Member
Member

Kalasto 250l & 128l

Viesti Kirjoittaja adaina »

Altaan mitat on 121x45x46.
Tällä hetkellä altaassa uiskentelee ostaessa mukaantullut soppa, jonka keskuudessa on jotain loista, mutta kunhan sen saan hoidettua, voisi alkaa hankkimaan lisuketta ja luopumaan liioista.

Kaloja altaassa siis:

5 mustamollia
2 tiikeribarbia
4 kirsikkabarbia
2 tiikerinuoliaista
1 partamonnipoika
2 sinirihmakalaa
5 albiinomonnista
2 taskurapua

Tiikerinuoliaiset taitaa kasvaa liian isoiksi, ja tais olla se riski, että näykkii monnisilta silmät.
Taistelukala on ollut haaveena, mutta se ei taida käydä tiikeribarbien kanssa. Olen noihin raitapaitoihin jotenki tykästynyt...

Mitenkä jos siirtäis altaasta toiseen jotain?
Toinen allas on 128 litraa ja siellä asuu
2 palettia
1 leväbarbi
6 mustatetraa
1 partamonnityttö

Mahtuisiko isompaan lehtikala? Korkeussuositushan on sen 50 cm, mutta tuohan on aika lähellä sitä. Entä pärjäisikö lehtikset sitten taistojen kanssa?
Muutkin kirjoahvenet on kyllä kivoja...
Albiinomonnisten parvelle jatkeeksi olen ajatellut ottaa, jos siis pidän ne, muutaman kuparimonnisen. Muodostaako ne laumaa keskenään? Nehän on kumminki samaa lajia.

Leväbarbin lahjoitan haluavalle, kunhan saan selvitettyä nauhamaisten ulostusten syyn... Varauksia otetaan vastaan [;)]

Mitä ottais, vaihtoehtoja on niin paljon... :mrgreen:
Viimeksi muokannut adaina, 12:52, 26.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Tuosta kalastosta pitäisi päättää nyt ne, mitkä haluat pitää ja mistä luopua. Lehtikalan voisi mielestäni unohtaa, noissa muissa on ihan tarpeeksi noiden kahden altaan täytteeksi, ja tikrut ovat näykkijöitä.

Itse jakaisin kalat tautitapauksen selvittyä seuraavasti, jos haluat pitää mahdollisimman monet jo olemassaolevista fisuista:

250 litraa

15 tiikeribarbia
6 mustatetraa
2 palettikalaa
partamonnipoika
(+sinirihmat, mikäli tulevat keskenään toimeen eivätkä tetrat ja barbit näyki niitä, mikä on kyllä hyvin mahdollista - mutta kun ovat jo tuolla altaassa, niin sitä voi kokeilla. Tosin heti kun näyttää rihmat lyhenevän niin sinirihmat pois)

128 litraa

taistopoika (+ 3 naista)
8 kirsikkabarbia (voivat näykkiä taistoa, tilanne seurantaan)
albiinomonniset + 5 kuparimonnista (mikäli ovat juuri kuparimonnisen albiinomuotoja)
partistyttö

Mustamollit ehdottomasti niille oikeanlaiseen veteen, oletan että sun vesi on pehmeää ja hapanta / neutraalia, tiikerinuoliaiset isoon altaaseen ja ravuista en sano minä mitään kun en niistä tiedä :roll:.
Parasta ihmisessä on koira.
adaina
Member
Member

Rapuja onki enää vaan 1. Toinen oli lähteny kävelylle. Löytyi kuivettuneena minun maalausten välistä. :cry:
adaina
Member
Member

Mahtuisiko mahdollisesti kumpaankaan piikkisilmiä? Vaikuttaa niin sympaattisilta. Ja hauskan näkösiä ovat :)
venniA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja venniA »

adaina kirjoitti:Rapuja onki enää vaan 1. Toinen oli lähteny kävelylle. Löytyi kuivettuneena minun maalausten välistä. :cry:
Minulla joskus 63 litraisessa ollut rapu teki samalla tavalla, oli lopulta, yön vietettyyään pikkusiskoni huoneessa :roll:, kuollut olkkarin matolle.
Ei kovin hyvä tuoksu :|
Noista piikkareista; tuossa 250 litraisessa ei ole pohjalla ruuhkaa niin, että sinne taitaisi sopia vaikka sellainen 3-5 piikkarin pikkuparvi.
Sympaattisia ovat juu :)
Kuningascobra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kuningascobra »

Itse ne laittais piikkareita välttämättä tikrujen kanssa(joskus kokeiltu ja ruumiita tuli).Mutta ehkä sekin on yksilöllistä,elikkä mite "räyhääjiöitä" tikrusi ovat..Mutta sen sijaan laittasin jonkun pleko mikä jää alle 15cm.koska ennestään pohjalla ei ole kun partis,joten tilaa pitäisi olla.
Plekoissa on paljon vaihtoehtoja,joten sieltä vaan miettimään omaa ja sopivaa vaihtoehtoa.
adaina
Member
Member

Ostin lisää kirsikkabarbeja eilen Raahesta, niitä on nyt 7, olisin ottanut vielä yhden, mutta kaupassa ei ollut.
Olen ajatellut noita tiikeribarbeja ja taidan sittenkin myydä ne, menee rihmakalojen tarpeet nyt edelle...
Eikös kiilakylki ole aika hyvä laji rihmojen seuraan? Tuli nimittäin vahingossa eläinkaupasta 1 semmonen mukaan. Jos ostaisin sille kavereita?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Rapuakvaarion pitää olla huolellisesti peitetty, sillä nuo kaverit lähtevät mielellään tutkimusmatkoille.
Nehän viettävät huomattavan osan aikaa kuivilla, mutta eivät saa kuivua kokonaan.
Sääli että nuo mielenkiintoiset ja kauniit otukset herättämät vain harvojen mielenkiinnon!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Lindan
Starting Member
Starting Member

Re: Kalasto 250l

Viesti Kirjoittaja Lindan »

adaina kirjoitti:Leväbarbin lahjoitan haluavalle, kunhan saan selvitettyä nauhamaisten ulostusten syyn... Varauksia otetaan vastaan
Edellisen viestin alareunassa on linkki josta hakusanalla löytyy tietoa asiasta. En tiedä onko vastaus sinun kysymykseesi mutta ainahan voit kokeilla :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”