Eli akvalla kokoa 150x50x60, vesitilavuus n. 400 l. Akvassa vesijohtoveden pH yli 7,5 (turpeen kanssakin...) ja kasvit useista elvytyskonsteista huolimatta riutuvat, joten vihreä amazon-allas saa jäädä ja seuraavaksi kokeillaan malawiallasta.
Miten vaihto sujuisi helpoimmin? Fisut myyntiin, kasvit roskikseen, kanto pois, tämän verran sujuu ilman neuvojakin mutta entäs sitten. Saako pohjalle jättää vaaleahkon puhallushiekan vai pitääkö vaihtaa karkeampaan, tummempaan? Joskus tulevaisuudessa tehdään kunnon styroksi/lasikuitutausta mutta tässä vaiheessa lähdetään perinteisillä "kivikasoilla" liikkeelle. Käykö ns. laavakivi tai tufakivi? Pitäisi ilmeisesti kasailla kivikasoja, joissa paljon reviiriluolamahdollisuuksia. Miten kasaus onnistuu turvallisimmin? (Tukitapeilla + silikonilla?) Tarviiko allas tyhjentää hiekasta vai voiko esim. tufakivikasat tehdä hiekan päälle? Tarviiko kivien alle styroksia? Sopeutuuko suodattimen bakteerikanta muuttuvaan vesilaatuun suolojen/soodan lisäyksen jälkeen vai pitääkö ns. "aloittaa nollasta" kypsyttelyineen kaikkineen? Mitä kaloja ensin suosittelisitte, kalamäärä? Suodatuksena tällä hetkellä Eheim 2028 prof II ja n. 1000l/h kierrättävä sisäsuodatin. Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Amazonista Malawiin - helpoin konsti?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Itselläni on pariin otteeseen ollut noita malaviahvenia, joten voisin muutamaan kysymykseen vastata. Itse olen käyttänyt vaaleaa hiekkaa enkä ole houmannut siinä mitään valittamista malavien kanssa. Kovasti tuntuu tuo laavakivi olevan muodissa, itse olen käyttänyt pääasiassa liuskekiviä helpon saatavuuden ja hinnan takia. Kivien kasauksen ajaksi kannattaa kaikki hiekka poistaa altaasta, ettei kasa sorru kun joku kaivaa hiekkaa kasan alta, sekä jokainen kivi pitää laittaa niin ettei ne keiku. Kiven ja lasin väleissä kannatta olla tarkkana ettei tee kaloille loukkuja, sillä kalat eivät ilmeisesti näe/huomaa lasia kovin hyvin ja jäävät sinne väliin jumiin. Itse suosittelen kivien alle retkipatjaa, joka on mukavamman väristä kuin styroksi. Veden kiertoa saisi olla enemmän. Nämä eivät ole absoluuttisia totuuksia vain oma mielipiteeni kumotkoon joku jos on eri mieltä. 

Kivistä hieman:
Niitä tulee helposti paljon, joten pohja joutuu koville.
Altaan oltava tuettu koko pohjan allalta eli ei mikään vain kehyksien kohdalta tuettu. Jämäkkä vaneri alle, jos ei jo ole.
Sisäpuolelle suosittelen painoa jakavaa materiaalia. Monet käyttävät styroksia estämään pistemäiset painumat pohjalasia vasten. Itse laittaisin alle ohuen (10mm) styroksin tai solumuovin ja sen päälle PVC tms muovilevyn. Alemman tarkoituksena estää mahd hiekanmuruja rikkomasta lasia ja päälimmäisen tasata ja jakaa kivien paino laajemmalle. Lisäksi muovi on sitkeää, joten piste painuma on käytännössä mahdoton. Styroksi voi jossain tilanteessa pettää eikä se myöskään jaa painoa.
Näin pohjalasista saa todella vahvan ja kiviä voi pitää suht huoletta.
Mutta täydellisen tyhjennyksenhän tämä vaatii...
Hannu
Niitä tulee helposti paljon, joten pohja joutuu koville.
Altaan oltava tuettu koko pohjan allalta eli ei mikään vain kehyksien kohdalta tuettu. Jämäkkä vaneri alle, jos ei jo ole.
Sisäpuolelle suosittelen painoa jakavaa materiaalia. Monet käyttävät styroksia estämään pistemäiset painumat pohjalasia vasten. Itse laittaisin alle ohuen (10mm) styroksin tai solumuovin ja sen päälle PVC tms muovilevyn. Alemman tarkoituksena estää mahd hiekanmuruja rikkomasta lasia ja päälimmäisen tasata ja jakaa kivien paino laajemmalle. Lisäksi muovi on sitkeää, joten piste painuma on käytännössä mahdoton. Styroksi voi jossain tilanteessa pettää eikä se myöskään jaa painoa.
Näin pohjalasista saa todella vahvan ja kiviä voi pitää suht huoletta.
Mutta täydellisen tyhjennyksenhän tämä vaatii...
Hannu
Riippuu miten paljon kiveä olet laittamassa.
Retkipatjahan on hyvin huokoista ja painuu ihan varmasti täysin lyttyyn kivikasan alla. Silloin alussa ihan hyvältä näyttänyt tilanne voi muuttua ratkaisevasti ja joku kiven nurkka voi painaa lasiin patjan läpi. Joten minä laittaisin muovilevyn joka tapauksessa.
Tässä suhteessa styroks on parempi kuin retkipatja.
Ja kehys altaassa on huomioitava tukea se pohja koko alalta eli sen vanerin päälle ohut styroks tai retkipatja. Muuten pohja "roikkuu" kehysten varassa.
Mutta:
kaikki tämähän pätee vain kun puhutaan "tavallisista" altaista eli täytyy huomioida pohjalasin paksuus. Esim Siniriutassa on merivesiallas jossa on about 150kg korallia suoraan lasin päällä. Pohjalasi onkin 15mm paksu...
hannu
Retkipatjahan on hyvin huokoista ja painuu ihan varmasti täysin lyttyyn kivikasan alla. Silloin alussa ihan hyvältä näyttänyt tilanne voi muuttua ratkaisevasti ja joku kiven nurkka voi painaa lasiin patjan läpi. Joten minä laittaisin muovilevyn joka tapauksessa.
Tässä suhteessa styroks on parempi kuin retkipatja.
Ja kehys altaassa on huomioitava tukea se pohja koko alalta eli sen vanerin päälle ohut styroks tai retkipatja. Muuten pohja "roikkuu" kehysten varassa.
Mutta:
kaikki tämähän pätee vain kun puhutaan "tavallisista" altaista eli täytyy huomioida pohjalasin paksuus. Esim Siniriutassa on merivesiallas jossa on about 150kg korallia suoraan lasin päällä. Pohjalasi onkin 15mm paksu...

hannu