Kaloja liikaa tilavuuteen nähden - mitä teen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesisodassa ikuisesti
Starting Member
Starting Member

Kaloja liikaa tilavuuteen nähden - mitä teen?

Viesti Kirjoittaja Vesisodassa ikuisesti »

Minulla on ongelma. Omistan 140L akvaarion, jossa on kaksi huntupyrstön poikasta, kaksi nuorta leväbarbia ja kaksi partamonnin poikasta.
Kultakalat on ollut minulla jo puoli vuotta. Aluksi ne asuivat 50L akvaariossa. Sain ne kalat lahjaksi.
Leväbarbit ja partamonnit ovat asuneet akvaariossani vasta n. 2 kk.

Mitä teen?
Tiedän, että akvaario on liian pieni kultakaloille ja leväbarbeille. Partamonnejakin saisi olla yksi vähemmän.

Ei ollut varaa ostaa isompaa, mutta ehkä kesällä/syksyllä ostettua isomman, jos vaan satun pääsemään kesätöihin. Pärjääkö nuo siellä siihen asti? Vai kannattaako mun laittaa myydään-palstalle ilmoitus kahdesta leväbarbista, kahdesta huntupyrstöstä ja partamonnista?

Ja sitten tuosta eläinkaupasta, josta nuo kaikki kalat on ostettu... Se myyjä ei näytä tietävän mitään. Ajattelee vain rahaa. Ja akvaariot on aika likaisia. Ikävä kyllä tuo kauppa sattuu olemaan aika lähellä. Seuraava kauppa on vasta kahden tunnin ajomatkan päässä. :(
"Hei, ollaanko vesisotaa???"
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Myisin/antaisin kaikki levikset ja partamonnit pois, jos haluat pitää kultakalat. Minkä kokoisia kultakalat ovat? Levikset ja partamonnit saattavat alkaa imeä kultakalojen kylkilimoja, kultakalaa suositellaan pidettävän laji akvaariossa.

Minkäkokoisen akvaarion ajattelit ostaa? Kannattaisin että ostaisit noin 500-litraisen (ylikin), ja ostaisit kultakaloille vielä 3 huntupyrstöistä kaveria lisää.

Nämä tiedot perustuvat omiin kokemuksiini ja lukemiini kirjoihin ym. Korjatkaa viisaammat jos olen mielestänne jossain kohti väärässä...
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Minä myös luopuisin leväbarbeista. Partamonni-kultakala -yhdistelmän kanssa minulla ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoat monnit, joista minua on varoiteltu, että imisivät kultakalojen kylkiä, ovat levänuoliaiset.

Uskon, että nuo kultiksesi (ja partamonnit, jos päätät ne pitää) pärjäävät ihan hyvin tuossa altaassa siihen kesään/syksyyn asti. Riippuu nyt tietysti vähän siitäkin, ovatko kultakalat jo täysikasvuisia.

Uuden altaan suhteen olen samaa mieltä Taistelu.kalan kanssa, että se seuraava akvaario saisi sitten olla tuollainen reilun kokoinen, jotta saat kultakaloista kunnon parven ja niille riittää tarpeeksi liikkumatilaa vielä täysikasvuisinakin.
Vesisodassa ikuisesti
Starting Member
Starting Member

Moi!

Ei ne kultakalat ole vielä kovin isoja. Ovat jotain 6-7 cm ilman pyrstöä.

Miten muuten saan vanhempani tajuamaan, että kultakalat tarvitsee suuremman akvaarion? Oon näyttänyt niille, mitä internetissä sanotaan kultakaloista ja mitä kalakirjoissa lukee niistä. Mutta ei ne usko! "Pitäähän jotku niitä maljoissa!" niin ne sanoo :cry:

JOS pääsen kesätöihin, saan EHKÄ ostettua sellaisen n. 300L akvaarion käytettynä. Mutta jos en pääse kesätöihin, minun varmaan täytyy myydä nuo kalat. Ja ostaa jotain tilalle. Minulla on ollut aikaisemmin vaikka minkälaisia kaloja.
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Hmm..No periaatteessa tuollainen 300 litrainen voi käytettynä maksaa lähes saman verran mitä pari kertaa suurempikin; tekniikasta ja muista tarvikkeista tietenkin riippuen.Täällä ollessani olen paljon noita myynti-ilmoituksia lueskellut ja huomannut että joskus esim.300 ja 500 litraiset altaat saattavat maksaa aivan saman verran.

Itsekin kun ostin tuon oman 660 litraiseni, maksoi se valaisimineen, kaapistoineen ja kotiinkuljetuksineen 450 €. Uudet hiekat,kasvit ja muut somisteet ja suodattimet ja lamput valaisinkoteloon täytyi vain ostaa.
Mutta voipi olla, että joskushan näitä suuriakin altaita myydän ihan paketteina, tietenkin hieman kalliimmalla, mutta..

Voithan tietenkin yrittää vain säästää rahaa ahkerasti, ja näyttää vanhemmillesi mm. ainakin nuo kaksi kuvaa tuolta "Lammikot, karpit, kultakalat ja kotiamaiset kalat" puolelta Jarzun "Iso koi" aiheesta.
Kuvia isosta hyntupyrstöstä ja komeetasta, joskin eivät nuo huntupyrstöt ainakaan yleensä nin suuriksi kasva kuin tuossa kuvassa - mutta onhan sekin mahdollista.

Näytä vanhemmillesi kuvat, ja sanohan, mahtuisivatko nämä tällä hetkellä 6-7 cm pitkät kalamme mahd. tuon kokoisina asumaan jossain 120 cm pitkässä altaassa? Eivät, sen nyt kuka tahansa ymmärtää.
Itselläni oli aikasemmin aivan samaanlainen ongelma, kolme kultakalaa 128 litraisessa, 300 litrainen allas oston alla, kunnes sitten löysimme käytettynä täältä tuon 660 litraisen, jaeipä ollut paljoa kalliinpi, kuin olisi tuon 300 litraisen tässä tapauksessa uutena ostanut.

Sainpa sitten vanhempani tähän suostumaan, ja niinpä sitten saimmekin 300 litraisen sijaan tuon 660 litraisen, jossa tälläkin hetkellä nyt nuo neljä huntupyrstöä asustelevat onnellisina ja reippaina.

Lupaat hoitaa altaan itse, kunhan tämän vain todella teet ; itsellänikin on joskus ongelmia, kun on kuitenkin hoidettavana tuo 660 litrainen kultakaloineen, kaksi kania ja hamsteri.Aika paljonhan noihinkin aikaa uppoaa kun on kouluakin yleensä se 6-7 tuntia päivässä ja kokeet ja läksyt päälle.

Mutta, onnea yrityksellesi, toivottavasti saat uuden altaan hankittua - oli se sitten se 300 litrainen, tai vaikkapa 1000 litrainen! :mrgreen: [;)]
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tuntematon kirjoitti: näyttää vanhemmillesi mm. ainakin nuo kaksi kuvaa tuolta "Lammikot, karpit, kultakalat ja kotiamaiset kalat" puolelta Jarzun "Iso koi" aiheesta.
Kuvia isosta hyntupyrstöstä ja komeetasta, joskin eivät nuo huntupyrstöt ainakaan yleensä nin suuriksi kasva kuin tuossa kuvassa - mutta onhan sekin mahdollista.
Nyt ne vanhemmat on mahdollista "järkyttää" ihan kotimaislla kuvilla'[;)]'

http://www.imagestation.com/picture/sra ... 0b1e40.jpg

http://www.imagestation.com/picture/sra ... 0b1e42.jpg
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vesisodassa ikuisesti
Starting Member
Starting Member

Toinen leväbarbi on ruvennut näykkimään toisen kultakalan kylkiä! :( Pitäs varmaan soittaa lemmikkiliikkeeseen ja kysyy, että voisko nuo leväbarbit tuoda takasi. Mutta mä en tiedä, että kannattasko niitä sinnekkää viedä, ku pian joutuisivat johonki 50 litrasseen akvaarioon... :cry: On huomattu monesti, että tuossa liikkeesä on rahan ahneita ihmisiä, jotka ei välitä kaloista (tai sitte ei tiedä niistä juuri mitään).
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Ehkä voisit myydä/antaa ne jollekulle Aqua-Webin kauppapalstojen kautta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”