Kalastokysymys 50-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fishcalledpanda
Starting Member
Starting Member

Kalastokysymys 50-litraiseen

Viesti Kirjoittaja fishcalledpanda »

Hei,

perustin liian kiireellä ekan akvani jokin aika sitten. Nyt saan (toivottavasti huomenna) ilmaiseksi tutulta akvaristilta 50-litraisen, 8-kulmaisen akvaarion.

Minulla on ekassa, 98-litrasessa akvassa sorapohja ja muun kalaston lisäksi siellä on (ikävän kuolemantapauksen johdosta) enää 1 leopardimonninen, 1 täplämonninen ja 1 purjemonninen. Näille monniskaisilla haluaisinki tehdä tuosta käytetystä 50-litrasesta oman leikkipaikan, johon tulee hiekkapohja.

Tuo uusi akva saa pöhistä jonkun aikaa ihan rauhassa ennen kalojen muuttamista, mutta haluaisin kysyä, voinko sinne laitta noiden ed. mainittujen monnisten lisäksi vielä esim. 3 täplämonnista? Mitä muita kaloja siihen voisi ajatella?

98-litraisessani on tällä hetkellä 5 timanttitetraa, 3 miekkistä (joille olen kysellyt isompaa kotia) ja 1 partis. Meinasin ostaa sinne jonkun ajan kuluttua vielä yhden caridina japonican, kaverilla kuulemma oli ja ymmärsin, että ne taitaa olla aika symppiksiä tapauksia... :D

Toivottavasti ylläolevasta sai jotain tolkkua, tiivistelmä tässä:

98-litrainen nyt:

1 partis
5 timanttitetraa
3 miekkistä
1 täplämonn.
1 purjemonn.
1 leopardimonn.

tulossa 1 japonica.

50-litraiseen tulisi sitten:

isommasta nuo 3 monnista. Niiden kamuiksi tulisi vielä 2-3 uutta monnista. Kaikki neuvot/ideat otetaan mielihyvin vastaan!

Ai niin, mainitsempa vielä, että etsin 50-litraiseen vedenlämmitintä (pääosin puulämmitteisessä kodissani vesi tarvii lämmittimen, et pysyy tasanen lämpö kalasilla), suodatinta ja loisteputkikoppaa......

Satu:O)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Eipä mahdu 50 litraiseen altaaseen edes yhtä monnisparvea - pohjan koko on sen verran pieni, ettei vilkkaat monniskaiset mahdu temmeltämään kunnolla. Minikokoisille monnisille 50 litraa riittää, mutta nämä ns. tavalliset ovat poissuljettuja kaikin tavoin.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
fishcalledpanda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fishcalledpanda »

Heips Lisa,:O)

mitä ehottaisit? Miten nuo monniset, jotka nyt on tuossa isossa, voiko niitä missään tapauksessa siirtää siihen pienempään? Harmittaa, kun luotin eläinkauppaan melko sokeesti kalavalinnoissa, ite olin vaan lukenu kirjoja joista 1 sanoi yhtä ja toinen toista..... Haluisin monnisilleni hiekkapohjan missä niillä ois parempi olla, sillä tuo paketin mukana tullut sora on minusta melko särmäistä kuitenkin ja nyt kun löysin tämän saitin ja oon lukenu viestejänne, olen toden totta huomannu, ettei sellanen pohja ole monnisille paras mahdollinen!

Jos sinulla ois tällänen tilanne ja tuo kalasto käsissäs, mitä voisit ajatella tekeväsi?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

bishop kirjoitti:Jos sinulla ois tällänen tilanne ja tuo kalasto käsissäs, mitä voisit ajatella tekeväsi?
Luultavasti vaihtaisin hiekan siihen isompaan pyttyyn ja hankkisin yhtä monnislajia parven verran - kahdesta muusta lajista luopuisin tämän palstan kauppapuolen kautta.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Re: Kalastokysymys 50-litraiseen

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

bishop kirjoitti: Tuo uusi akva saa pöhistä jonkun aikaa ihan rauhassa ennen kalojen muuttamista
Meinaat tuolla, että kypsytät sen kalattomasti?
bishop kirjoitti:isommasta nuo 3 monnista. Niiden kamuiksi tulisi vielä 2-3 uutta monnista.

Monniset ovat parvikaloja jolloin niitä tulisi olla jokaista lajia 6kpl. Joten Lisan ehdotus kuulostaa hyvältä.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
fandorin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fandorin »

Nii-in, sen verran mitä oon lukenut niin noista tän hetkisistä ei varmaan (ainakaan) vakituiseksi asukkaaksi "mahdu" yksikään siihen 50 litraiseen. No miksei se japonica levänsyöjäks pieneen, isommassahan on jo partis? Ja vaikka taistelukala. :) Tai ehkä menis joku pieni tetraparvikin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”