http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/36_209iso.jpg
Valvoja: Moderaattorit
Eipä ole Biltemaa lähistöllä, joten joudun turvautumaan perinteisiin liittimiin, tuo olisi kyllä kätevä systeemi eikä kalliskaan.janutzki kirjoitti:Minen noista kierteistä osaa sanoa, mutta löysin kuvan käyttämästäni hanaliittimestä Bilteman sivuilta:
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/36_209iso.jpg
Jyrki kirjoitti:Tiedätkö Jartzu onko tuo 18mm:n jengat se yleinen kierre noissa käsisuihkuissa, mun pitäisi tehdä vastaava systeemi kuin sulla ja tuo käsisuihkukin näyttää samanlaiselta. Etten sitten ostaisi väärää.jartzu65 kirjoitti:Tässä haxa87:lle mallia.
Ensin letkun pää altaaseen ja toinen pää lattiakaivoon
Tässä lähikuva liitoskappaleista ja letkusta ( liitin on 18mm jengoilla ja käy käsisuihkun letkuun
liina kirjoitti: urospuolisen pikaliittimen
Kävin tänään ostamassa liittimen ja hyvin toimii, kiitos neuvoista!jartzu65 kirjoitti:Paikallisen halpishallin lvi-osastolta tuon liitimen ostin, maksoi huimat pari euroa. Empä tiedä standardi-millimittaa, mutta aika yleinen tuo kierrekoko on käsisuihkuissa, ja Maspelta tuikin pätevät toimintaohjeet ja jos ei kotona sittenkään kierteet täsmää, niin voihan sen käydä vaihtamassa.
Letkuasioissa myös maskuliini. Tai kenties jang?jartzu65 kirjoitti:Eikös kala-asioissa puhuta koiraista, tai niihin liittyvissä asioissa..':mrgreen:'
Ei sitä imeä tarvitse. Itse olen täyttänyt letkun vedellä hanasta, eli ensin letku kiinni suihkuun, letku täyteen vettä ja sitten vaan letku irti suihkusta ja vesi virtaa iloisesti kohisten viemäriin.haxa87 kirjoitti:Ja sitten muille jotka kokeilevat samaa (sellaisella letkulla mistä ei kovin hyvin läpi näe) se vesi tulee yllättävän nopeeta sieltä letkusta vaikka mullakin oli n. 11 M letku niin tuli tosi nopeesti vesi suuhun "bläääääh"jonka jälkeen sai olla hetkiaikaa räkimässä
![]()
Siihen letkun akvaarion puoleiseen päähän olen itse laittanut ritilän (ulkosuodattimen imuritilä tms.), joka estää kalojen pääsyn vedenvaihtoletkuun. Pienemmät roskat menevät nätisti läpi, isommat lapotaan tarvittaessa toisella letkulla tai poimitaan käsin.Glass catfish kirjoitti:Eikö oo kellään ikinä sattunu niin, että letkuun ja sitäkautta viemäriin on vahingossa mennyt jotain, minkä sinne ei olis toivonu menevän? (pienen kalan tms..)
Niin siis tuo bidé- kahva missä se liipasin on, ruuvataan irti ja siihen liitetään se letku... Niin ja vaihdinjuoksuputken nuppi pysyy ylhäällä pienemmälläkin vedenpaineella, eli ei tarvitse pitää ylhäällä koko aikaa. Lisäksi jos kyseessä on pressostaatti sekoittaja se vaihdin on lukittava.pitchoune kirjoitti:Entäs sellaiset suihkut, joista ei tule vettä, ellei paina liipaisinta/nosta tappia ylös? Tällaisessa tapauksessahan täytyy joko
a) työllistyä henkilökohtaiseksi nupinpitelijäksi/liipaisimen painajaksi koko veden laskemisen ajaksi tai
b) laittaa (nuppitapauksessa) vesi tulemaan täydellä paineella suoraan akvaarioon, jolloin nuppi pysyy itsestään ylhäällä ja jolloin kalat saavat(ko?)sukeltajantaudin(ko?). Vai onko olemassa jokin
c) muu, mikä?
Eipä tuo nappula vaan pysy ylhäällä, ellei painetta ole tarpeeksi. Mahtaakohan siinä olla jotain vikaa? Allas kyllä täyttyy äkkiä, kun laittaa vettä tulemaan sen verran, että se nappula pysyy ylhäällä. 50l tulee ihan muutamassa minuutissa..Kaaka81 kirjoitti:Niin ja vaihdinjuoksuputken nuppi pysyy ylhäällä pienemmälläkin vedenpaineella, eli ei tarvitse pitää ylhäällä koko aikaa. Lisäksi jos kyseessä on pressostaatti sekoittaja se vaihdin on lukittava.
Siellä hanan sisällä on semmonen pieni nappula, injektoriksi vai miksi ne putkiliikkeessä sitä kutsuivat, ja siinä on vikaa, jos vesi valuu yhtäaikaa käsisuihkusta ja hanan poresuuttimesta. Se vaihdetaan purkamalla hanasta sisuskalut pihalle, mutta todennäköisesti hommassa menee myös tiivisteet uusiksi.maspe kirjoitti:Miten muuten teillä muilla tuon vessan käsisuihkun kanssa? Kun siitä laittaa vettä tulemaan, valuuko osa myös kraanasta vai tuleeko kaikki käsisuihkun letkun kautta altaaseen?
No kyllähän sieltä putkista aina jotain liukenee, mutta meidän perheessä näin on tehty aina ja vedenvaihtoon tietääkseni meillä ei yhtään kalaa ole kuollut.Psykedelia kirjoitti:Tämä ei nyt varsinaisesti tähän aiheeseen liity, mutta tungen kysymykseni tähän kuitenkin jos joku osaisi vastata, että voiko hanasta tosiaan surutta laskea suoraan akvaarioon akvaarion lämpöistä vettä ilman, että putkista liukenee veteen mitään?
Kovin on sekin kiinni ihmisestä, mikä kelpaa juotavaksi. Itse en Turun vettä juo keittämättä, sen verran karmean makuista on. Hankalaahan se on, kun on tottunut siihen, että hanasta tulee juomakelpoista vettä.jarvij kirjoitti: Jos hanavesi kelpaa sellaisenaan ihmisen juotavaksi, niin kelpaa se kaloillekin.
Kyllähän sitä tähän asti on juotu ihan mukisematta eikä se maistu eikä haise millekään joten kaippa se sitten kelpaa. Lähinnä ajattelin herkkiä piikkisilmiä ja leväkatkarapuja, mutta eiköhän se sitten niillekin kelpaa.jarvij kirjoitti:Riippuu kulloisistakin putkista ja niiden kuunosta. Jos hanavesi kelpaa sellaisenaan ihmisen juotavaksi, niin kelpaa se kaloillekin.
Vedenparannus ainetta olen käyttänyt aina ja varmaan tulen aina käyttämäänkin.Vedenparannusaineista saattaa myös olla apua, mikäli klooriyhdisteitä vesilaitoksella veteen lisätään ja/tai putkistosta jotain liukenee.
Eikö tuo huono maku lähtisi sellaisella hanan päähän asennettavalla aktiivihiili-tzydeemillä?akyttala kirjoitti:Kovin on sekin kiinni ihmisestä, mikä kelpaa juotavaksi. Itse en Turun vettä juo keittämättä, sen verran karmean makuista on.