Levää - Auttakaa!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Jelousubmarine
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Levää - Auttakaa!

Viesti Kirjoittaja Jelousubmarine »

Sain uuden kasvin mukana tosi kiusallisen ongelman 250 l akvaariooni: Tummanvihreää, seittimäistä, äärimmäisen raivostuttavaa levää.

Ruokin kaloja mielestäni varsin kohtuudella (kerran päivässä + pari paastopäivää viikossa), vaihdan vettä viikottain (n. 1/4 koko vesimäärästä) ja suodatuksesta huolehtii fluval 304 ulkosuodatin (1000 l/h) ja Eheim 2010 sisäsuodatin (220-500 l/h). Akvaarion pH on 6,5, lämpötila on 24 celsiusta ja valaistuksesta huolehtivat 30 W "daylight" ja 30W "aquastar" -loisteputket. Kalastona ovat 10 kpl kardinaalitetroja, 5 kpl keisaritetroja, nokkamonni, partamonni, 4 leväbarbia ja 8 nuoli-imumonnia.

Olen yrittänyt nyhtää levää käsin, olen lopettanut hiilidioksidin ja nestemäisen kasvilannoitteen annon, olen pitänyt kaloja viikon paastolla - mikään ei ole auttanut! Sanomattakin lienee selvää, että olen epätoivoinen...
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, kun tulee leväongelma niin lannoitusta ja hiilidioksidin vähennystä EI tule tehdä, sillä silloinhan kasvit nimenomaan lakkaavat kasvamasta ja levä valtaa enemmän tilaa.

Tässä levistä lisää tietoa:
http://satuj.aqua-web.org/jutut2.php

Se mitä sinun mielestäni tulee tehdä, on peittää akvaario kokonaan vaikkapa sanomalehdillä 3-4 päiväksi ainakin ja ennen sitä nyhtää käsillä kaikki mahdollinen levä pois ja vaihtaa vesi. Korjatkaa muut jos olen väärässä. Itse en ole joutunut taistelemaan kuin "vain" sinilevän kanssa jonka sain helposti pois runsailla vedenvaihdoilla ja akvaarion peittämisellä.

Mitä sitten tulee noihin mainitsemiisi paastopäiviin (peräti 2 pvä viikossa) niin miksi sellaista teet?
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Jelousubmarine
Starting Member
Starting Member

Tarkoitat, miksi pidän kahta paastopäivää? Tuota, eikös niin kuulu tehdä...? [:I] Olen aina ymmärtänyt ja ollut omasta kokemuksestanikin huomaavinani, että akvaario pysyy paremmassa tilassa (mm. juuri noiden levien kannalta) ja kalat virkeämpinä, kun ei tuputa ruokaa seitsemänä päivänä viikossa. Saatan olla tyystin väärässä. Miten itse teet?
Rapu83
Junior Member
Junior Member

kalojen paastopäivä

Viesti Kirjoittaja Rapu83 »

Itse teen samoin kuin Jelousubmarine, tosin vain yhden paastopäivän verran. tietoni mukaan kalat pitävät bakteerikannan "oikean kokoisena"... syövät ylimääräisiä pois, levänkin suhteen...
Jelousubmarine
Starting Member
Starting Member

Itsekin pidin ennen yhden paaston, mutta tuon levähirveyskamaluusinhotuksen myötä siirryin kovemmalle linjalle. Kalat eivät ole mielestäni anorektisia (päinvastoin, mitä ainakin nuoli-imutyttösiin tulee), joten olen uskaltanut pitäytyä paastopäivissä.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Jelousubmarine kirjoitti:Tarkoitat, miksi pidän kahta paastopäivää? Tuota, eikös niin kuulu tehdä...? [:I] Olen aina ymmärtänyt ja ollut omasta kokemuksestanikin huomaavinani, että akvaario pysyy paremmassa tilassa (mm. juuri noiden levien kannalta) ja kalat virkeämpinä, kun ei tuputa ruokaa seitsemänä päivänä viikossa. Saatan olla tyystin väärässä. Miten itse teet?
Itsekin pidin aikaisemmin yhden paastopäivän, en tiedä miksi, ehkä siksi että se oli jostain tullut tapa ja "neuvo", mutta kun tämä keskustelu tuli tänne, aloin ajattelemaan eri tavalla. Ja varsinkin tämä kommentti ko. keskustelusta:
jarvij kirjoitti:Kumpikaan käytäntö ei kuitenkaan perustu mihinkään faktaan. On kaloja, jotka luonnossa syövät päivittäin ja niille on hyvä antaa vastaavaa ruokaa päivittäin. Sitten on kaloja, jotka syövät huomattavasti harvemmin, mutta enemmän kerrallaan jne. niille sopivat ruoka- ja paastopäivät. On siis kyseessä lajikohtaiset suositukset.

Yksi valoton päivä ei perustu mihinkään. Levien kasvun kannalta on tärkeämpää lyhentää päivittäistä valaistusaikaa. Ovat siis johonkin muotiin perustuvia uskomuksia nuo viikottaiset paastot ja valottomat päivät.
Tässä kokonaisuudessaan tämä keskustelu, jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=22930
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Rapu83
Junior Member
Junior Member

jokaisella oma mielipide, niin myös minulla...

En sanoisi nyt näissä akvaario asioissa etteikö jarvij tietäisi asioista paljon, mutta mitkä h.... jumala se oikein on kun kaikki kääntää heti lakin vinoon kun jarvij käskee..... :o
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: jokaisella oma mielipide, niin myös minulla...

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Rapu83 kirjoitti:En sanoisi nyt näissä akvaario asioissa etteikö jarvij tietäisi asioista paljon, mutta mitkä h.... jumala se oikein on kun kaikki kääntää heti lakin vinoon kun jarvij käskee..... :o
En minä käske, mutta luonnon jäljittäminen on hyvun perusteltua. Monien vesistöjen kalalajeilla on aiheesta usean vuosimiljoonan kokemus. Niiden mukaan toimiminen edistää kalojen hyvinvointia ja terveenäpysymistä. Fakta tämäkin. Kaloja hoidetaan kunkin lajin edellytysten mukaisesti niin hyvin kuin se akvaariossa on mahdollista.

Myös omat opintoni, työkokemukseni uli 30 vuoden ajalta ja vähän yli 55-vuotinen akvaariokokemukseni tukee sekin osaltaan kaikkea kirjoittamaani.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:En minä käske, mutta luonnon jäljittäminen on hyvun perusteltua.
Heitetään nyt ne violetitkin valot samalla kierrätykseen! [;)]
Rapu83
Junior Member
Junior Member

:D _hyvä Liina
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Olenhan minä hyvä, enkä paha, mutta...tätä en odottanut. :P

Minua oikeasti viehättää tuo perustelu.
Rapu83
Junior Member
Junior Member

jep...

Jep, niinhän se tekee.... [;)]
Jelousubmarine
Starting Member
Starting Member

Hmm... Kyllä tuossa "paastototon viikko -parempi" jutussa on jotain pointtia. Kyllähän useimmat kalat tutkivat koko ajan ympäristöään siinä toivossa, että löytyisi jotain naposteltavaa. Ruuanhaun voisi siis ajatella olevan niille ravinnontarpeen tyydyttämisen lisäksi myös "ajankulua" (ts. luonnollista käyttäytymistä). Pohditaanhan sitäkin, miten esimerkiksi lemmikkijyrsijöille tai sisäkissoille saataisiin lisää aktiviteettia elämään, joten miksi tästä ei keskustella myös akvaariokalojen kohdalla?
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Rapu83 kirjoitti:En sanoisi nyt näissä akvaario asioissa etteikö jarvij tietäisi asioista paljon, mutta mitkä h.... jumala se oikein on kun kaikki kääntää heti lakin vinoon kun jarvij käskee..... :o
No hohhoijaa taas, ensinnäkään täällä ei kukaan käske ketään (paitsi modet) ja silloin kun minusta jokin asia on hyvin perusteltu ja tulee tässä tapauksessa kokeneen akvaristin suusta, eikä minulla ole vastaperusteita, niin uskon kyllä. Laitoin tähän vain oman mielipiteeni tästä asiasta ja kehotin vielä kaikkia vetämään oman mielipiteen.:twisted: Joten minusta tekstisi on aika asiaton ja yleistetty.

Enkä minä on jarvij:n kanssa välttämättä asioista samaa mieltä, tai tee asioita samalla tavalla. Esim. mattosuodatinta minulla ei ole, eikä ihan äkkiä tulekaan, koska homma toimii hyvin ulkosuodattimen kanssa.
Rapu83
Junior Member
Junior Member

jokaisella oma mielipide, niin myös minulla....

Lueppa otsikkoni uudelleen, ennenkuni rupeat kritisoimaan sitä asiattomaksi...

Ja anteeksi nyt jos satuin yleistämään liikaa, ja toin oman näkökantani esille.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Re: jokaisella oma mielipide, niin myös minulla....

Rapu83 kirjoitti:Lueppa otsikkoni uudelleen, ennenkuni rupeat kritisoimaan sitä asiattomaksi...

Ja anteeksi nyt jos satuin yleistämään liikaa, ja toin oman näkökantani esille.
No vaikka luinkin otsikkosi uudelleen, olen samaa mieltä edelleen.
Suosittelen sinullekin myös oman tekstini uudelleen lukemista ja vaikkapa ihan ajatuksella tällä kertaa.

Tässä otsikkosi:
Rapu83 kirjoitti:Re: jokaisella oma mielipide, niin myös minulla...
Ja sen olla ollut tekstisi:
Mikähän kohta tuossa oli sitten se mielipide?
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Kohta toi menee yleiseks riitelyks... [;)]
(Jyrki ei vaihda hevillä linjaansa, joten kannattaa unohtaa...)
Joten rauhottukaas vain :roll:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Rapu83
Junior Member
Junior Member

Palataas alkuperäiseen kysymykseen...

Jyrki kirjoitti:Mikähän kohta tuossa oli sitten se mielipide?
kaikki kääntää heti lakin vinoon kun jarvij käskee.....

oli se mielipide....

:D Mutta yritetääs nyt antaa Jelousubmarinelle vastaus alkuperäiseen kysymykseensä, joka koski muistaakseni levä ongelmaa Jelousubmarinen akvaariossa.
Juska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Juska »

Ymmärtäisin kirjoittajan mainitseman levän olevan ns. rihmalevää eli kasvutavaltaan lankamaista viherlevää. Tästä kaverista on valitettavan hankala päästä eroon, mutta ei se mahdotonta ole.

Tämä resepti (a la Amano) toimii useimmiten:

1) Hanki noin 10-15 leväkatkarapua (Caridina sp.) per 60-100 litraa.

2) Kerää kaikki helposti irtoava rihmalevä pois akvaariosta pyörittelemällä se vaikka puisen grillitikun ympärille.

3) Pimennä akvaario 2-3 päiväksi ja anna leväkatkarapujen rouskuttaa loput rihmalevät pimennyksen aikana.

Reseptin ainoa huono puoli on, että kapitaalia eli rahaa pitää löytyä katkarapujen hinnan verran. Katkaravut voi kuitenkin pistää eteenpäin muille harrastajille sen jälkeen kun levä on kadonnut. Menekki on taattu ja osan rahoistaan saa varmasti takaisin. Tärkeää on ymmärtää, että rapujen lukumäärä on tässä tapauksessa se oleellisin tekijä. Alle 5:llä ravulla per 100 litraa saat tuskin toivottua vaikutusta. Kohtuuhintainen leväkatkarapu maksaa tällä hetkellä 4-6 euroa.

Myös maltillisempi leväkatkarapujen käyttö (esim. ilman pimennyksiä tai pienempi rapujen lukumäärä) tuottaa yleensä tulosta. Minulla on noin 15 katkarapua 240 litran akvaariossa ja olen viime aikoina havainnut vain satunnaisesti jaavansammaleen seassa rihmalevää, mutta muuten akvaario on puhdas. Minulla oli myös aiemmin Riccian seassa rihmalevää 75 litraisessa, mutta siitä olen nyt päässyt leväkatkarapujen avulla täysin eroon (noin 20 rapua 2-3 viikkoa ilman pimennystä), eli tosi hankalakin rihmaleväkasvusto on hävitettävissä näiden kaverien avulla. Suosittelen.

Muista kuitenkin, että levän loppuessa ravut ryhtyvät järsimään pehmeimpiä kasveja ja niitä tulee tällöin ryhtyä ruokkimaan esim. monneille tarkoitetuilla tableteilla, ja osa tulisi tässä vaihessa siirtää pois.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”