Aloittelijalle apua kaivataan!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nikka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 17:04, 19.02.2004

Aloittelijalle apua kaivataan!

Viesti Kirjoittaja nikka »

1) Mulla on tuossa uudessa (käytettynä ostettu) akvassa aika kirkkaan väriset silikonit, hiukan vaalean sinertävää. Onko akvaariosilikoneja muita värejä kuin musta ja kirkas?
2) Paljonko noin suurinpiirtein yksi pieni akvaariosilikoni tuubi maksaa?
3) Voisiko akvaarion alustaa tukea millään? Rautatangoilla tai vastavilla? Vai riittääkö vain vanerilevy ja telttapatja kaksinkertaisena vanerilevy??? hyllyn päälle? Hylly ei kovin hutera ole mutta... ja akva on 98l...
4) Ehdotuksia kalastoksi otetaan vastaan! Akva on siis 98l...
5) Aloittelijalle hyviä vinkkejä ;)
Kiitos kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan, kiitän...!
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

1. Eipä taida olla. Mikä muu väri sopis paremmin kun kirkas. :D
2. Oisko siinä kympin luokkaa. Sillä saa ainaski jo isonkin tuubin. En tiedä saako sitä ihan mini tuubeissa.
3. Vanerilevy on riittää tekemään hyllyn tarpeeksi jäykäksi, mutta ei välttämättä estä hyllyn sortumista, esim jos hylly on tappien varassa. Laittamalla kulmaraudat hyllyn alle hylly ei pääse enää romahtamaan. 8-)
4. Suosittelisin jättämään nuo millikset ja platyt väliin ja hankkimaan ennemmin jonkin rauhallisen kirjoahvenpariskunnan, kuten timanttikirjoahven pariskunta ja 15 kpl tetraparven esim. kardinaalitetroja sekä pohjalle pikku (6 kpl) parven monnisia. Niillä pääset hyvin alkuun.
5. Kypsytä allas kunnolla ennen kalojen hankintaa! Lisäksi muista että altaaseesi mahtuu vain rajallinen määrä kaloja. [;)]
Viimeksi muokannut Fisustaja, 22:25, 10.04.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

allas

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Silikoonit ovat värjäytyneet koska altaassa on joskus lääkitty pilkkutautia (lääkee värjää ne sinisiksi)

Telttapatja ja venerilevy riittävät mikäli hylykkö on tukeva.

Näin alkuun kehotan sinua ostamaan altaaseesi 5cm hiekkaa pohjalle, ei siis soraa koska hiekkaakvaario on käytännössä helpompi hoitaa.

siiten kypsytät altaasi rauhassa kerrala oikein, lue alkeissa olevia viestiketjuja altaan kypsyttämisestä.

Kaloja tuonkokoiseen mahtuu pari parvea parvea pinta ja keskiveden kaloja + parvi monnisia ja jokunen pieni levänsyöjä kuten katinkultamonnit tai nuolimonnit
[;)]

Mikä suodatin sinulla on?
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
nikka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 17:04, 19.02.2004

Viesti Kirjoittaja nikka »

Kiitos :) Kiva kun täällä vastataan näin nopeasti! Tuo kalasto ehdotus kuulosti ihan hyvältä. Lisää ehdotuksia otetaan toki vastaa ;) ja myös vastauksia muihinkin kysymyksiin jos on...
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

2) Minulle sanottiin joskus että maksaisi noin 5 euroa, mutta omakohtaista kokemusta tästä ei ole.
3) Kannattaa laittaa noi Fisustajan jo suosittelemat kulmaraudat, vaikka ihan varmuuden varalle, jos ei ole varma kestääkö hylly.
4) Mä itse (jos tuollaisen akvaarion ostaisin) laittaisin sinne niitä 5-8 kpl miljoonakaloja (vain toista sukupuolta, todennäköisesti koiraita, värikkäämpiä kun ovat), 5-8kpl platyja (näitäkin vain toista sukupuolta) ja jonkun monnin pohjalle...
5) Kypsytä akvaario huolella ja älä hanki liikaa kaloja. (nuo neuvot taisivat tosin tullakkin jo.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kalastosta: happamaan & pehmeään n. 27 asteiseen veteen menisi mukavasti yksi taistelukala (koiras), parvi kardinaalitetroja sekä kultapäämonnisten "lauma".
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
jesseM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 16:24, 27.12.2003
Paikkakunta: Asikkala

neuvoja

Viesti Kirjoittaja jesseM »

Minun mielestä ei ole kuin valkoinen ja läpinäkyvä "kirkas" silikooni.
Kaloiksi esim. parvi jotain tetroja (esim. kardinaali), 1 taisto herra, piikkisilmä ja EHKÄ yksi partamonni.
meathead
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 17:23, 08.01.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: neuvoja

Viesti Kirjoittaja meathead »

jesseM kirjoitti: piikkisilmä
Piikkisilmä ei elä erakkona vaan vaatii lajitovereita. Itse pistäisin tuohon 4-6 piikkaria.
Mihin sitä fiksut tietoa käyttäisi jos ei meitä kysyjiä olisi.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

jesseM kirjoitti:Minun mielestä ei ole kuin valkoinen ja läpinäkyvä "kirkas" silikooni.
Itse olen nähnyt myös ainakin mustaa tököttiä :P
meathead kirjoitti:Piikkisilmä ei elä erakkona vaan vaatii lajitovereita.
Ei vaadi, tästä on keskusteltu aiemminkin, senkun vaan selaamaan haun avulla.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Lisa kirjoitti:
meathead kirjoitti:Piikkisilmä ei elä erakkona vaan vaatii lajitovereita.
Ei vaadi, tästä on keskusteltu aiemminkin, senkun vaan selaamaan haun avulla.
Mutta yksinäisestä piikkisilmästä tulee paljon arempi kun parvessa. 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Fisustaja kirjoitti:
Lisa kirjoitti:
meathead kirjoitti:Piikkisilmä ei elä erakkona vaan vaatii lajitovereita.
Ei vaadi, tästä on keskusteltu aiemminkin, senkun vaan selaamaan haun avulla.
Mutta yksinäisestä piikkisilmästä tulee paljon arempi kun parvessa. 8-)
En ole itse ainakaan törmännyt moiseen ilmiöön. Kehtaan edelleen väittää, ettei piikkisilmä ole varsinainen parvikala, vaikka tuntuukin pitävän seurasta. Parvipakkoa ei ole määritellyt monnispelialisti Rassikaan, jonka tietotaitoon luotan erittäin paljon.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Lisa kirjoitti:En ole itse ainakaan törmännyt moiseen ilmiöön. Kehtaan edelleen väittää, ettei piikkisilmä ole varsinainen parvikala, vaikka tuntuukin pitävän seurasta. Parvipakkoa ei ole määritellyt monnispelialisti Rassikaan, jonka tietotaitoon luotan erittäin paljon.
No voi olla niinkin, mutta en ole keksinyt mitään muuta syytä yksinäiseksi jääneen piikkikseni piilotteluun. Aiemmin kun kaloja oli 4 ne liikkuivat enemmän ja olivat uteliaampia. Toisaalta valaistus on altaassani voimakas, mutta joku väitti ettei se vaikuta piikkisilmien vilkkauteen. :?
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Piikkisilmät eivät vaadi parvea. Altaan olot täytyy tietenkin suhteuttaa niin että se on turvallinen ympäristö myös yhden piikkisilmän mielestä. Niin monet yksinäiset piikkisilmät jo todistavat senkin että piikkisilmä voi tuntea olonsa niin turvalliseksi ettei se hae parven suojaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”