Piikkisilmistä ja niiden akvaariosta

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Inessa
Starting Member
Starting Member

Piikkisilmistä ja niiden akvaariosta

Viesti Kirjoittaja Inessa »

Olen juuri aikeissa hankkia ensimmäistä akvaariotani (98 - litrainen) ja olen ajatellut ottaa sinne mm. kolme piikkisilmää. Hoitavatko piikkisilmät akvaarion puhdistuksen yhtä hyvin kuin monnit, niin ettei muita pohjakaloja tarvitse?
Minkäilaisen pohjan piikkisilmät tarvitsevat? Entä jotain kasveja joista ne erityisesti pitävät? Aion tehdä akvaariosta Kaakkois-Aasian "biotooppiakvaarion", niin että kasvit saisivat olla Kaakkois-Aasiasta.. Jotain erityistä huomioitavaa sisustuksessa?

Kaikki muukin tieto piikkisilmistä on erittäin tervetullutta [;)] .
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Hakutoiminto on aika suosittu... [;)]

No tarvitsevat nyt ainakin ensiksi hiekkapuhallushiekka pohjan, tuuheita kasveja, joihin "piiloutua", piiloja ym.
Piikkarit ei nyt varsinaisesti ole monneja, mutta syö ylimääräisen ruoan/jätteitä mitä pohjalle ajaututtuu (= vähentää leväkasvua) Jne...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Inessa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Inessa »

Entäs kun oon kuullu kaikkee, että pitäs laittaa sukkahousua suodattimeen, ettei piikkisilmät mene ja kuole sinne. Onko kokemuksia sukkahousuviritelmistä, että uskaltaisinkos itse täysin kokemattomana mennä räpeltämään sinne mitään sellaista. :P Tai ei se varmaan kauheen haastavaa oo, mutta onko se kannattavaa?? :roll:
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Se nyt riippuu ihan suodattimesta, ei itsellä ainakaan ongelmia, sillä ulkosuodattimet on Jees! :mrgreen:
Siis jos suodattimessa on mahdollisuus, että piikkari voisi päästä sinne sisään, niin sillon se pitäisi estää tavalla, tai toisella. Esim sukkahousut sisäsuodattimen ympärille... Tosin jos ne lisääntyy niin pikku piikkarit on varmaan aika kiinnostuneita suodattimen imuvirtauksesta? [;)]

Jes 500 viestiä täynnä...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
JonskuL
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Piikkarit riesana...

Viesti Kirjoittaja JonskuL »

Mulla piikkarit ovat varsinaisena riesana. Tunkevat kaikkiin suodattimiin sun muihin ja jäävät sinne kunnes otan ne pois. Ulkosuodattimen vuosisiivouksen yhteydessä 2 pientä piikkaria löytyi sieltä ja meinasin saada sydänkohtauksen kun yhtäkkiä luikertelivat vessan lattialla... Ja aiemmassa altaassa piikkarit tunkivat jatkuvasti Fluvalin sisäsuodattimiin ja päällystin sitten lopulta suodattimen sukkahousulla, jonka seurauksena koko allas likaantui tosi pahasti, kun suodatin ei pystynyt imemään roskia kunnolla. Sukkahousu oli otettava pois ja eikös iso, lihava piikkari taas muuttanut suodattimen sisäosiin. Mikään ei oikein näyttänyt auttavan; altaissa on hieno hiekka ja paljon pöheikköjä ja piiloja, mutta suodattimet ovat piikkarien mielestä kivoimpia silti. Muuten piikkarit ovat kyllä aivan loistavia fisuja, jotka uivat villisti laseilla erityisesti öisin.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Piikkisilmät haluavat piiloutua johonkin sellaiseen ahtaaseen koloon, johon ne juuri ja juuri mahtuvat eli joku niitä häiritsemään/syömään tullut isompi asukas ei enää mahdu. Useimmat sisä- ja ulkosuodattimet horaisevat pienet piikkikset sisäänsä. Minulla kaksi suurinta piikkistä ovat niin pituuden kuin paksuutensakin puolest grillinakkia (jolla nimellä niitä kutsutaankin) muistuttavia, ne onneksi eivät mahdu ihan pienestä lävestä.

Paras vaihtoehto piikkisaltaan suodatuksessa on järjestelmä, jossa ei ole pieniä koloja. Käytännössä vain kaksi tulee äkkiä mieleen, mattosuodatin ja sellainen sisäsuodatin, jossa ei ole koteloa suodatinpatruunan ympärillä. Kaupallisista tuon ehdon täyttää ainakin Seran F700 ja askartelijaluonne toki puuhaa vastaavanlaisen helposti.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Lisää piiloja ja pikkukoloja.

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Minun Piikkikseni ovat varmaan jotenkin tyhmiä, kun eivät tajua mennä piiloihin ja koloihin? :mrgreen: Tyhmiä Piikkiksiä 12 kappaletta... En niitä ole ikinä pongannut suodattimen sisästä saati muustakkaan "vikareijästä"(Kuitenkin Piikkisten kanssa aloitin taipaleen akvaristina)? Yksi oli pompannut pois akvaariosta kylläkin(silloinen 42-litran akva oli kai hälle liian pieni) ..Tuossa ne löhöilevät köynnösten lehdillä ja hiekalla, isojen kasvien huomassa. Kyllä mielestäni piikkikset mielummin jonkun puunkolon ottavat kun suodattimen hurisevan kotelon, joten luulempa että teiltä puuttuu ne parhaimmat piilot, kantoja(paljon oksanreikiä), luolia(ahtaita välejä), putkia, kasvipöheköitä(köynnösmäisistä tykkäävät)vain lisää niin poistuu tuo onkelma että suodattimenne tukkeutuu Piikkiksistä. Mielipiteeni.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Ei mullakaan nua piikkikset mihinkään piiloudu :? nytkin kun akvaan kattoo niin kuusi piikkilmää köllöttää etulasin viressä :mrgreen: (justiin ruokittu) piikkarit piiloutuu mulla ainoastaan silloin kun siivoan akvaariota, ei muuten :mrgreen: olisko teillä vain liian pienet parvet piikkiksiaä? en sano että mullakaan nyt montaa olisi (6kpl) mutta kuitenkin :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”