Tee-se-itse akvaario!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tee-se-itse akvaario!

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Onko jollain teistä kokemuksia akvaarion tekemisestä?
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Tuossa puolisentoista vuotta sitten rakensin harrastusmielessä akvaarion. Kokoa 98 litraa. Hinnan takia tuon kokoista ei kyllä kannata tehdä, mutta mukavaa puuhastelua kuitenkin. Lisäksi kasasin 36 litraisen poikas/karanteeni akvaarion ilman reunalistoja.

Listaa saa vaikka prismasta, paikallisessa ainakin oli useita eri leveyksiä ja profiileja. Värejäkin oli alumiini ja messinki.

Silikonia ilman homeenestoaineita, vaikka Bostikin akvaariosilikoniksi sopivaa väritöntä.

Lasien mitoitus vain siten että jää silikonille hiukan tilaa, vaikka milli per sivu, lasin leikkausvirhekin on helposti isompi.

No toistaiseksi on pitäneet vettä, joten eiköhän nuo kestä. Sukulaisillani on jo yli 15 vuotta vanhat omatekoiset silikonisaumalla olevat akvaariot, jotka yhä pitävät.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Olen tehnyt kaksi akvaariota itse.

Ensimmäinen oli 80 litrainen kulma akvaario. Sellaista ei silloin 8 vuotta sitten saanut mistään (ei ainakaan tullut vastaan). Ja se oli sitäpaitsi mittojen mukaan tietylle kulmapöydälle tehty.

Toinen on nykyinen 400 litrainen vinopohjainen akva joka on ollut toiminnassa noin 5 vuotta.

Molempiin leikkautin lasit lasiliikkeessä ja kasasin itse. Listoina olen käyttänyt etolan muovilistaa joka on koristeena ja peittää silikoonisaumat.
Eli varsinaisista kehysakvaarioista ei ole kysymys.

400 litraseen jouduin tekemään myös pöydän, koska vino pohja.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ajattelin tehdä kehys akvaarion jonka mitat k.50.p.100l.40 eli 200liranen.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ei välttämättä kannata tehdä itse tavallista akvaariota. Siis sellasta jonka saa valmiina. Paitsi jos haluaa puuhastella.

Erikoisemmat ratkaisut onkin sitten eri asia. Niitä kun ei saa kun teettämällä ja sehän maksaa.

Tärkeintä on tehdä tarpeeksi paksusta lasista ja hyvät tuet ylös ettei tapahdu ikäviä lasin taipumisia. Omassani kiertää koko yläreunan ympäri lasilista. Ja keskellä vielä poikittaistuki 10cm leveä lasilista. Se tukee myös kansilasia.

Lasin paksuus omassa altaassani on 10mm. Pituutta 1500mm , leveyttä 500mm , korkeus matalassa päässä 350mm ja syvässä 700mm.

Saumattavat pinnat tulee putsata hyvin että silikooni tarttuu.

Ja koeponnistus mielellään vettä pelkäämättömässä paikassa :)
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Eli kannattaa ostaa.Itse tehdystä akvaariossa on se hyöty,että voi tehdä haluamansa kokosen tai muotosen. :mrgreen:
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jos sulla on tukeva pöytä jonka haluat käyttää akvaarion alle ja siihen ei saa sopivaa akvaariota niin tee vain itse. Mutta muista että se tulee helposti kalliimmaksi kuin osto versio. Perustelen sillä että kun haet lampun, suodattimen ja muun oheismateriaalin erikseen niin maksat kalliimman hinnan niistä.

Jos suunnitelmissa on joskus rakentaa iso ja erikoinen akvaario niin kannattaa rakentaa ensin vähän pienempi kokeeksi.
Siinä saa hyvää harjoitusta ja se ensimmäinen ei koskaan ole paras.

Kokemuksesta voin sanoa että on ihan antoisaa ja kivaa puuhaa rakennella itse kaikkea kivaa, esim akvaario.

Meissä jokaisessa asuu pieni Pelle Peloton.
Kreivi nolla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kreivi nolla »

Kannattaa miettiä minkä kokoisen akvaarion haluaa ja laskeskella hintaa ja sitten verrata valmiisiin.

Itse olen juuri vaihtamassa yhtä lasia akvaarioon ja soittelin lasiliikkeitä hintoja tiedustellen. Hintahaitari oli seuraava:
Lasi jota etsin oli 100cm * 50cm ja 8mm paksu, teräväsärmä hionnalla.

Halvimmat olivat 34 euroa ja 38 euroa [;)]
Kalleimmat olivat 55 euroa :(
Tiedustelin muutamasta liikkeestä myös 10mm paksua lasia. Liikkeessä jossa 8mm oli 34 euroa, niin 10mm lasi oli 54 euroa. Toisessä liikkeessä 8mm lasi oli 45 euroa ja 10mm lasi 78 euroa.

Arvioisin että tuollainen 100*50*40 tulisi maksamaan 150 euron luokkaa pelkät lasit 8mm paksuista.

Eli jos olette lasia hankkimassa niin soittakaa useampaan liikkeeseen.
Kyseiset lasiliikkeet ovat pääkaupunki seudulla.

Edit: Virkkeet alkaa isolla kirjaimella. Pehis
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Mikäli akvaario on tarkoitus kehystää jollakin "listalla" tms., niin ei tarvitse hiotuttaa särmiä. Siinä tulee jo huomattavaa säästöä.

Ennen akvaarion kasaamista pyhkii kaikki särmät märällä hiomakivellä eli ottaa "terävät pois". Tämä on syytä tehdä sen verran varovasti ettei vahingossakaan lyö hiomakivellä lasin reuraan, jolloin voisi helposti tulla särö.

Itse olen näin menetellen kasannut itselleni vuosien mittaan kolmattakymmentä akvaariota (useita yli 250 litraisia). Vain pienin (3 mm lasista tehty) kuvausakvaario 5 litraa vuoti!). Sen kun piti olla eritäin siisti reunoista, joten silikonia tuli liian vähän saumoihin.

Siis akvaarion tekeminen itse kannattaa (pienen harjoittelun jälkeen), jos jostakin saa edullista lasia, tai halutun kokoista (muotoista) ei saa valmiina.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
HelaKammo
Member
Member

Kreivi nolla kirjoitti: Hintahaitari oli seuraava:
Lasi jota etsin oli 100cm * 50cm ja 8mm paksu, teräväsärmä hionnalla.

Halvimmat olivat 34 euroa ja 38 euroa [;)]
Kalleimmat olivat 55 euroa :(
Tiedustelin muutamasta liikkeestä myös 10mm paksua lasia. Liikkeessä jossa 8mm oli 34 euroa, niin 10mm lasi oli 54 euroa. Toisessä liikkeessä 8mm lasi oli 45 euroa ja 10mm lasi 78 euroa.

Arvioisin että tuollainen 100*50*40 tulisi maksamaan 150 euron luokkaa pelkät lasit 8mm paksuista.
järvij kirjoitti:
Siis akvaarion tekeminen itse kannattaa (pienen harjoittelun jälkeen), jos jostakin saa edullista lasia, tai halutun kokoista (muotoista) ei saa valmiina.
Jeps, tätä asiaa miettiessä, tuli sitten ostettua valmiina, koska pelkät materiaalit olsivat maksaneet reilusti enemmän kuin valmis. Ja siinä on takuu ja lasikin taatusti tarpeeksi paksua.

Alumiinilistojen hinnaksi olisi tullut jotain 30 euroa, lasit varmasti yli 150 euroa ja silikoni 7 euroa. Liikkeestä 170 euroa valmis. Altan koko oli 160*35*45, joten tilaustyönä joutui teettämään.

Olisin toki halunnut rakentaa itse toisenkin altaan, mutta hinta ratkaisi. Leikatun lasin hinta vaan on yllättävän kova, jotenkin tuntuu hassulta, että halvemmalla saa valmiina.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

HelaKammo kirjoitti: Olisin toki halunnut rakentaa itse toisenkin altaan, mutta hinta ratkaisi. Leikatun lasin hinta vaan on yllättävän kova, jotenkin tuntuu hassulta, että halvemmalla saa valmiina.
Ei se ole lainkaan hassua. Valmistajat ostavat tehtaassa valmistetun lasilevyn sellaisenaan ja leikkaavat sen siten että ns. hukkapaloja ei synny (tai syntyy mahdollisimman vähän).
Kun ostaa mittojen mukaan leikattuina , maksaa samalla nuo hukkapalatkin.

Että semmoista
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
HelaKammo
Member
Member

jarvij kirjoitti:
Ei se ole lainkaan hassua. Valmistajat ostavat tehtaassa valmistetun lasilevyn sellaisenaan ja leikkaavat sen siten että ns. hukkapaloja ei synny (tai syntyy mahdollisimman vähän).
Kun ostaa mittojen mukaan leikattuina , maksaa samalla nuo hukkapalatkin.

Että semmoista
Tavallansa kyllä, mutta akvaarion kasaukseen menevä aikakin maksaa.

Ja kyllä siitä saman verran hukkapaloja syntyy, teki sen valmistaja tai lasiliike. Koska varmasti lasiliikekin pyrkii tekemään sen mahdollisimman pienistä varastopaloista. Omatekoinen satalitraisemme onkin tehty juuri noista hukkasiivuista, joita näyteikkunoista ja muista oli jäänyt. Se olikin sitten halvempi.

Voisi todeta, että harrastukset maksaa, kuten akvaarion tekeminenkin. Taloudellinen hyöty (mikäli sitä edes on) jää kovin pieneksi. Tekemisen ilo lie kuitenkin ainoa syy.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

HelaKammo kirjoitti:
Ja kyllä siitä saman verran hukkapaloja syntyy, teki sen valmistaja tai lasiliike..
Hukkapalojen määrä riippuu siitä mitkä ovat hukkapalan kriteerit. Esim. jos jokin yritys tekee vain 1m*1m ikkunoita-->kaikki alle 1m*1m palat ovat "hukkapaloja" :D

T:Ville
Hugo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hugo »

pitäis tyrkätä akvaarioon vielä nuo lasilistat (2kpl) suunnilleen kokoa 50mmx500mm ja kansilasi kokoa n 500mmx500mm. Paksuus voisi olla 6mm.

Paljonkohan tämä lysti suunnilleen tulee maksamaan? Ettei vain kävele lähimpään lasiliikkeeseen ja tyydy niiden heittämään tarjoukseen varauksetta.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

HillyBilly kirjoitti:Lasin paksuus omassa altaassani on 10mm. Pituutta 1500mm , leveyttä 500mm , korkeus matalassa päässä 350mm ja syvässä 700mm.
Kuvia kyseisestä altaasta olisi mukava nähdä. Löytyykö? Tällaista allasta tuskin tulee heti vastaan.

Minkälaiseen käyttöön kyseinen allas tuli? Tuohon saisi mielenkiintoisia sisustusratkaisuja. [;)]

Korjattu lainaus.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hah, huomasimpas että tässä vanhassa keskustelussa on joko virhe tai sitten muisti pätkii. Olin nimittäin ihan varma että lasi oli 8mm paksua. No oli miten oli niin tossa yksi kuva :? .

Kuva
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Aika NÄTTI!
Vitsi ku sais isomman akvan tohon keittiöön... :(
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Andy85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Andy85 »

Kuinka hyvin tollasessa vinossa akvassa pysyy pohjahiekka paikoillaan?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin kuin kuvasta näkyykin niin kyllä se valuu hiljalleen syvään päähän.
Sanotaanko että kerran pari vuodessa saa kauhoa hiekkaa takaisin matalaan päähän.

Idea ei ole omani vaan näin samanlaisen 3m pitkän altaan ja pitihän se kokeilla miten se toimii vettä täynnä olevana, useempi vuosi jo takana ja nykyään jopa kasvit kasvaa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”