Apua! Minun millini
Valvoja: Moderaattorit
Apua! Minun millini
No tänään menen katsomaan akvaani ja huomaan kauniilta miljoonakala urokseltani pyrstön puuttuvan kokonaan! Se on ollut meillä vasta päivän. Se on ihan paikoillaan mutta ei arka ja jos sitä häiritsee niin kyllä se siitä lähtee. Se on kokoajan siis suodattimen päällä. Voivatko seeprakalat syödä milliksien pyrstöt? Kaikilla kaloilla oli kova nälkä (mistä lie johtuu kun olen syöttänyt ihan normaalisti) ja kaikki limaska kasvit pinnalta olivat kadonneet. JOku mennyt nälissään syömään milliksen pyrstön?
160l & 63l
No kooltaan se on 60l eli sellanen pikku purkki. Tarkoituksena hankkia isompi.
Sitten mulla on
Seeprakaloja
Keltabarbeja
Kirsikkabarbeja
Leväbarbeja ja sitten nämä millit.
Vesiarvoja en tiedä kun en ole mitannut koska kalat ovat voineet ihan hyvin. (Eihän pyrstön katoaminen voi liittyä vesiarvoihin?
)
Hoitorutiinesta sen verran että kerran vko:ssa perusteellinen puhdistut ja suodatinta putsailen silloin tällöin muutaman päivän välein. Laitan sinne kaikki kasvilannotteet ja vedeparannus aineet. Kaiken pitäis olla siis kunnossa. Mä epäilin näitä seeprojani joista olen luopumassa syypäiksi, sillä mulla on 2 millisurosta ja naaraita riittämiin eikä ne oo koskaan tapellu. Päin vastoin ne on ollu kavereita
Seeprakalat ovat taasen aika agressiivisia ja villejä. Mutta kuten sanottu niistä luovun parin päivän sisässä.
Sitten mulla on
Seeprakaloja
Keltabarbeja
Kirsikkabarbeja
Leväbarbeja ja sitten nämä millit.
Vesiarvoja en tiedä kun en ole mitannut koska kalat ovat voineet ihan hyvin. (Eihän pyrstön katoaminen voi liittyä vesiarvoihin?

Hoitorutiinesta sen verran että kerran vko:ssa perusteellinen puhdistut ja suodatinta putsailen silloin tällöin muutaman päivän välein. Laitan sinne kaikki kasvilannotteet ja vedeparannus aineet. Kaiken pitäis olla siis kunnossa. Mä epäilin näitä seeprojani joista olen luopumassa syypäiksi, sillä mulla on 2 millisurosta ja naaraita riittämiin eikä ne oo koskaan tapellu. Päin vastoin ne on ollu kavereita
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
160l & 63l
Aika paljon kaloja, mikäli noita kaikkia lajeja on kunnon parvet. Ainakin leväbarbit kasvaa aivan liian suuriksi tuon kokoiseen akvaarioon. Toisekseen, ei suodatinta kannata eikä oikeastaan saakaan puhdistaa muutaman päivän välein. Lisäksi vaihdatko koskaan vettä akvaarioosi?
Syyllisiä voivat olla myös nuo keltabarbisikin.
Syyllisiä voivat olla myös nuo keltabarbisikin.
Tästä kalojen sopimattomuudesta on käyty jo aikaisemmin keskustelua ja Akvanen on hankkimassa 200 litraista akvaa.
Mutta mutta... Ne vesi arvot olisi tosi tärkeät. On mahdollista että kalan evä on syöpynyt väärien vesiarvojen vuoksi (evärutto) tai sitten muut kalat ovat milliksen pyrstön syöneet, sekin on erittäin mahdollista.
Suodatinta ei todellakaan tarvitse putsata noin usein, mielummin aina silloin kun näyttää että vesi ei enään virtaa kunnolla.
Mitä tuohon sinun perusteelliseen puhdistukseen kuuluu?
Mutta mutta... Ne vesi arvot olisi tosi tärkeät. On mahdollista että kalan evä on syöpynyt väärien vesiarvojen vuoksi (evärutto) tai sitten muut kalat ovat milliksen pyrstön syöneet, sekin on erittäin mahdollista.
Suodatinta ei todellakaan tarvitse putsata noin usein, mielummin aina silloin kun näyttää että vesi ei enään virtaa kunnolla.
Mitä tuohon sinun perusteelliseen puhdistukseen kuuluu?
Keltabarbit?
JukkaV kirjoitti:Veikkaisin keltabarbeja repäisseen pyrstöstä palasia...
Mitä?!

160l & 63l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Aloittelijoiden kuuluu tietää varsinkin vesiarvotestit, tärkeimmät ovat pH, gh ja nitriitti! Ja ne ovat kaikkia kaloja varten. 

Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
?
JukkaV kirjoitti:Aloittelijoiden kuuluu tietää varsinkin vesiarvotestit, tärkeimmät ovat pH, gh ja nitriitti! Ja ne ovat kaikkia kaloja varten.
MIksi ne sitten on niin tärkeä tietää? Kun kalat tätä lukuunottamatta ovat voineet hyvin.

160l & 63l
Vesiarvoja on tarkkailtava, koska niiden muutokset eivät välttämättä näy heti kaloissa. Suurin osa kaloista kestää aika hyvin vesiarvojen muutoksia ja vaikutukset eivät ole aina ulkoisia. On helpompaa ryhtyä parantamaan niitä ajoissa esim. vedenvaihdoilla, kun odottaa että kasveja kuihtuu ja kaloja sairastuu tai kuolee.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Koska toiset kalat elävät toisenlaisessa vedessä kuin toiset.MIksi ne sitten on niin tärkeä tietää? Kun kalat tätä lukuunottamatta ovat voineet hyvin.
Toiset kalat vaativat pehmeää ja happamamman puoleista vettä, toiset neutraalin tuntumassa ja toiset kovaa ja emäksistä vettä, riippuen lajista.
Ja noiden lisäksi on muitakin juttuja mitä olisi hyvä huomioida kaloja valitessa, kuten lämpötila jne.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Kävin tänään tuttavani luona, jolla on myös milliksiä.Huomasin, että yhdellä koiraalla on vain puolikas pyrstö.Hän ei itse ollut sitä huomannut.Sanoi, että sillä on ennestäänkin ollut se halki, mutta toinen puoli oli lähtenyt sitten kai jotenkin irti.
Hän kysyi minulta, että mitä pitäisi tehdä, mutta en osannut vastata...
Joten pitääkö hänen lopettaa se vai paraneeko se itsestään?
Hän kysyi minulta, että mitä pitäisi tehdä, mutta en osannut vastata...

Joten pitääkö hänen lopettaa se vai paraneeko se itsestään?
-HEZZU-
..
Kaikki kalat on kauppiaan kanssa valittu joten olen olettanut niitten sopivan. Sitä minäkin mietin että onko se niin että pyrstö voi kasvaa takaisin? Vai pitäisikö se lopettaa, vaikka näyttääkin jo piristyneen. Seeprakaloista luovun tosiaan parin päivän sisässä, joten niistä ei tule ongelmaa. Jos se ongelma nyt alunperinkään oli niitten vika. Siis miten pitäios toimia millikseni kanssa?
160l & 63l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Anna sen olla nyt ihan rauhassa. Keltabarbien olen tiennyt repivän muiden kalojen eviä, joten niissä se vika on, ei seeprakaloissa... Itse en koskaan ole huomannut seeprakalojen tekevän moista.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kauppiaat eivät yleensä osaa antaa oikeita neuvoja kalojen valinnassa. Kauppias myy yleensä sitä mitä asiakas pyytää eikä paljon eläinten hyvinvoinnista perusta, niin surullista kuin se onkin. Esimerkkejä on maailma ja myös AW täynnä. Ennen kuin hankit kaloja, sinun on itse selvitettävä niiden hoitovaatimukset ja yhteensopivuus muista lähteistä kuin kauppiaalta.
Jotta kaloillasi olisi hyvä olla, sinun kannattaa tosiaan hankkia tärkeimmät vesitestit (pH, GH, KH, nitriitti ja nitraatti) jotta tietäisit, millaista vettä akvaariossasi on ja mitkä kalat sinne vedenlaadun puolesta sopivat. Lisäksi testien avulla pystyt puuttumaan mahdollisiin ongelmiin siinä vaiheessa kun ne eivät ole vielä kehittyneet täysimittaisiksi katastrofeiksi.Testit ovat kyllä kalliita, mutta hyvin riittoisia ja ne tulevat pitemmän päälle paljon edullisemmiksi kuin jatkuvien ongelmien ratkominen.
Älä nyt loukkaannu, mutta epäilen, että koska olet vielä harrastuksen alkuvaiheessa, et välttämättä osaa vielä erottaa hyvinvoivia kaloja huonosti voivista. Se taito kehittyy vasta kokemuksen myötä, kun on nähnyt paljon erilaisia kaloja.Missään tapauksessa "hyvinvoivalta näyttämiseen" ei saa luottaa, sillä monia kalojen hyvinvointiin vaikuttavia asioita ei pysty arvioimaan silmämääräisesti muutoin kuin jälkiviisauden avulla.Kertomasi perusteella, uskallan väittää että akvaariossasi on monia aineksia vaikeisiinkin ongelmiin (liikakansoitus, suodattimen liian usein pesu, yhteensopimattomat lajit). Nyt voit kuitenkin vielä ehkäistä ongelmia.
Kuten jo edellä sanottiin, kalavalikoimasi ei ole akvaarioosi sopiva. Ainoastaan kirsikkabarbit ja millikset sopivat akvaarioosi koon puolesta,mutta nekään eivät pidä samanlaisesta vedestä. Voisit yrittää jakaa kalastoa kahtia, mutta silloin tähän pikkupurkkiin kannattaisi jättää vain milliksiä. Leväbarbit kasvavat liian isoiksi 200-litraiseenkin, joten luovu niistä ja hanki tilalle vaikka joku kiva, sopivan pienikokoiseksi jäävä monni.
Tutustu aquahoito.info:n akvaarionhoito-ohjeisiin, akvaariokirjallisuuteen ja selaa aqua-webiä, niin opit jo alusta pitäen sellaisen tavan hoitaa akvaariota, jossa kalat viihtyvät ja niiden hoito on ongelmatonta.
Jotta kaloillasi olisi hyvä olla, sinun kannattaa tosiaan hankkia tärkeimmät vesitestit (pH, GH, KH, nitriitti ja nitraatti) jotta tietäisit, millaista vettä akvaariossasi on ja mitkä kalat sinne vedenlaadun puolesta sopivat. Lisäksi testien avulla pystyt puuttumaan mahdollisiin ongelmiin siinä vaiheessa kun ne eivät ole vielä kehittyneet täysimittaisiksi katastrofeiksi.Testit ovat kyllä kalliita, mutta hyvin riittoisia ja ne tulevat pitemmän päälle paljon edullisemmiksi kuin jatkuvien ongelmien ratkominen.
Älä nyt loukkaannu, mutta epäilen, että koska olet vielä harrastuksen alkuvaiheessa, et välttämättä osaa vielä erottaa hyvinvoivia kaloja huonosti voivista. Se taito kehittyy vasta kokemuksen myötä, kun on nähnyt paljon erilaisia kaloja.Missään tapauksessa "hyvinvoivalta näyttämiseen" ei saa luottaa, sillä monia kalojen hyvinvointiin vaikuttavia asioita ei pysty arvioimaan silmämääräisesti muutoin kuin jälkiviisauden avulla.Kertomasi perusteella, uskallan väittää että akvaariossasi on monia aineksia vaikeisiinkin ongelmiin (liikakansoitus, suodattimen liian usein pesu, yhteensopimattomat lajit). Nyt voit kuitenkin vielä ehkäistä ongelmia.
Kuten jo edellä sanottiin, kalavalikoimasi ei ole akvaarioosi sopiva. Ainoastaan kirsikkabarbit ja millikset sopivat akvaarioosi koon puolesta,mutta nekään eivät pidä samanlaisesta vedestä. Voisit yrittää jakaa kalastoa kahtia, mutta silloin tähän pikkupurkkiin kannattaisi jättää vain milliksiä. Leväbarbit kasvavat liian isoiksi 200-litraiseenkin, joten luovu niistä ja hanki tilalle vaikka joku kiva, sopivan pienikokoiseksi jäävä monni.
Tutustu aquahoito.info:n akvaarionhoito-ohjeisiin, akvaariokirjallisuuteen ja selaa aqua-webiä, niin opit jo alusta pitäen sellaisen tavan hoitaa akvaariota, jossa kalat viihtyvät ja niiden hoito on ongelmatonta.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jaa..JukkaV kirjoitti:Anna sen olla nyt ihan rauhassa. Keltabarbien olen tiennyt repivän muiden kalojen eviä, joten niissä se vika on, ei seeprakaloissa... Itse en koskaan ole huomannut seeprakalojen tekevän moista.

Kauppiaista +muusta
Behemot kirjoitti:Kauppiaat eivät yleensä osaa antaa oikeita neuvoja kalojen valinnassa. Kauppias myy yleensä sitä mitä asiakas pyytää eikä paljon eläinten hyvinvoinnista perusta, niin surullista kuin se onkin. Esimerkkejä on maailma ja myös AW täynnä. Ennen kuin hankit kaloja, sinun on itse selvitettävä niiden hoitovaatimukset ja yhteensopivuus muista lähteistä kuin kauppiaalta.
Kauppiaat ovat olleet ihan asiantuntevia, kun minä niitä kaloja en edes pyytänyt ne vaan mulle törkättiin. (harjottelija oli, että meinas melkeen antaa mulle tiikerinuoliaisia tai vastaavia jotka syö kotiloita)
Vaikka aloittelija olenkin niin en sentään niin aloittelija että en osaisi arvioida kalojeni terveyttä. Sen verran mulla riittää tarkkaavaisuutta, että jos joku kala käyttäytyy vähäänkään omituisesti niin siitä mä sitten rupeen tutkimaan jälkiseurauksia. Jotainhan sairaasta kalasta täytyy olla merkkejä, ei sitä muuten kauan harrastanutkaan tunnista. Keltabarbit eivät tosiaan ole sitä evää syönyt siitä olen 101% varma. Jos joku vaan näkisi ne pikku enkelit ja vertaisi niitä seeproihini niin kyllä tietäisi kuka sen pyrstön vei. Vielä ei ole tarvetta keltabarbien pois antamiseen koska ne on niin pieniä ja toinen vanhemmistani (viisaampi tässä tapauksessa eli isäni

160l & 63l
-
- Senior Member
Keltabarbeista
bettaboy85 kirjoitti:silloin kun meillä oli keltabarbeja ne näykki miljoonakalojen eviä
Hyvin mahdollista, mutta nämä eivät kyllä niitä eviä olleet syöneet...
Nehän on jalostettuja ja yksilöitä että nillä voi olla ihan erilainen luonne...
Siitä mä oon varma vaikka muusta en olisikaan. "Yläkerrassa" on näes niin paljon ruuhkaa että siksikin niitä seeproja epäilen.

160l & 63l
Ei jalostaminen poista eviennäykkimisluonnetta. Itselläni on ollut useaan otteeseen keltabarbeja ja ovat aina näykkineet lehtikalojen ja rihmakalojen rihmoja sekä huntupyrstöisten miljoonakalojen eviä. Enää en aio ottaa keltabarbeja, mutta syynä on kyllä niiden valtava ruokahalukin.Akvanen kirjoitti:Nehän on jalostettuja ja yksilöitä että nillä voi olla ihan erilainen luonne...