Muita herkkuja kuin surviainen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member

Muita herkkuja kuin surviainen?

Viesti Kirjoittaja 111na »

Heippa! Loistoparatiisikalat, noin neljäsenttiset, eivät suostu syömään hiutaleita ollenkaan, vaikka kaupassa sanoivat kaiken kelpaavan. Pakastetut punaiset surviaiset kelpaavat niin, ettei parempaa voi kuvitella. Olivat aika nälkiintyneen näköisiä siellä kaupassa, mutta nyt ovat jo viikossa aivan eri mallisia ja kokoisia!

Siispä kokemusten puoleen tässä käännyn ja kysyn, mitä pakastetta tai muuta tässä voisi ostaa, millä olisi vähän takuutakin kaupaksi menemisestä. Kovin jää muuten yksipuoliseksi pikkuisten ruoka, että varmaan kohta alkavat muistuttaa surviaisia. :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Pakastekatkikset

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kokeiles vaikka pakastettuja katkarapuja. Muussaa se lusikalla tai paloittele veitsellä ihan silpuksi.. Musta-aavetetrat tykkäävät erittäin paljon ja piikkiksetkin vetää massunsa täyteen moista mössöä. Turhan rasvaista vain ihan päivittäiseksi ruoaksi. Ja palat niin pieniä etteivät raukat tukehdu hotkiessaan.. :)
111na
Elite Member
Elite Member

Onko siitä etua että ravut olisivat kalanruoaksi tarkoitettuja? Onkohan sellaiset myös keitettyjä , suolattuja ei kai sentään? Kypsä toisaalta varmaankin parantaa säilyvyyttä huomattavasti. Vanhenee se pakastekin.

Vielä muita herkkuja? Kun kauppiaaseen olisi niin kiva uskoa.. :roll:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Katkiksia..

Liina.. Voisi ollakkin. Noihin ruokakatkiksiin kun on lisätty niitä suoloja, mausteita ja muita lisukkeita. Entäs kokonaiset käsittelemättömät katkaravut? Kallista sapuskaa..? :mrgreen: ..mutta mitäpä sitä ei tekisi harrastuksesna takia.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Itse olen ostanut akvakaupasta sellaista Mix -levyä jossa on kolmea erilaista ötökkätoukkaa pakastettuja ja lisäksi sitten vielä sellaisia valkoisia toukkia.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Hyvin maistuu kaloille ihan tavallinen ruokakaupan katkarapu. Suolaa niihin tosiaan on laitettu, mutta kun ravun sulattaa vedessä ja antaa hetken liota, ei suola haittaa. Näitä suolattuja ruokia (katkarapuja, simpukoita jne) esim. pallokalat syövät valtavia määriä eikä niistä mitään näkyvää haittaa ole ollut. Toki joku elävä marmorirapu maistuu paaaaaljon paremmalta, mutta ei niitä nyt joka päivä, ettei ihan hemmotella pilalle...

Mika
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Hyttysentoukat

Ja kun nyt kevät lähenee ja noita lätäköitä sitten tulee tuonne puhtaisiin lähimetsiin... Oletkin varmaan jo käynyt "itikantoukkahaavilla"? Sieltä löytyy mukavia eläviä yksilöitä parvessa kalojen ruoaksi. Parit vedenvaihdot hyttystoukkapurkkiin vain ennen kaloille syöttöä. Elävinä nämä toukat piiloutuvat kätevästi kasvien sekaan, joten sinulla voi olla mukava hyttysparvi kämpässäsi pian. :) ..Tosin vielä ei taida päästä pyydystämään, kun on tuota pakkastakin.
111na
Elite Member
Elite Member

Jyrki kirjoitti:Itse olen ostanut akvakaupasta sellaista Mix -levyä jossa on kolmea erilaista ötökkätoukkaa pakastettuja ja lisäksi sitten vielä sellaisia valkoisia toukkia.
Monta kertaa on saanut lukea, kuinka joissain mixeissä jotkut ötökät ovat jääneet syömättä. Tahtoisin oikein pienellä takuulla maistuvaa ja kasvattavaa. Pientäkin tuon ruoan pitää olla, surviaiset menevät vasta juuri ja juuri pieniin suihin. :)
VesiEläin kirjoitti:Ja kun nyt kevät lähenee ja noita lätäköitä sitten tulee tuonne puhtaisiin lähimetsiin...
Kangaskaupasta varmaan löytäisi sopivaa harsoa haaviin. Minkä kokoinen haavin kehys olisi sopiva?

Edit: Vai toimisiko paremmin siivilämallinen pyydystin? Tuossa olisi muovista hyttysverkkoa palanen. Jos sen kiinnittäisi ämpärin pohjan paikalle?
Viimeksi muokannut 111na, 16:34, 11.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

liina kirjoitti:
Jyrki kirjoitti:Itse olen ostanut akvakaupasta sellaista Mix -levyä jossa on kolmea erilaista ötökkätoukkaa pakastettuja ja lisäksi sitten vielä sellaisia valkoisia toukkia.
Monta kertaa on saanut lukea, kuinka joissain mixeissä jotkut ötökät ovat jääneet syömättä. Tahtoisin oikein pienellä takuulla maistuvaa ja kasvattavaa. Pientäkin tuon ruoan pitää olla, surviaiset menevät vasta juuri ja juuri pieniin suihin. :)
Joo, onhan niitä varmasti monenlaisia kokemuksia mutta mulla on kelvannut tähän saakka kaikille kaloille.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
111na
Elite Member
Elite Member

Jyrki kirjoitti: Joo, onhan niitä varmasti monenlaisia kokemuksia mutta mulla on kelvannut tähän saakka kaikille kaloille.
Okei. Eikä 'pieni takuu' nyt tarkoita että tulisin vaatimaan vastaajilta rahojani takaisin, mitä kauppiaalle kiikutan. :)

Että ihan rohkeasti vain ehdotuksia herkkuruoasta kasvaville pienille kaloille, joille hiutaleet eivät maistu. Mielellään ötökän nimellä tai kuvauksella, niin on neuvosta eniten hyötyä.

Ja kiitos tähänastisista! (Täytyykin kohta mennä sinne kauppaan.)
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Kokeilepa vesikirppua ("Daphnien" jollain kielellä, saksaksi kai...). Ne on pieniä ja menevät moneen makuun.

Hyttyshaavintaan ihan tavallinen akvaariohaavi on varsin hyvä.

Mika
111na
Elite Member
Elite Member

mjalava kirjoitti:Kokeilepa vesikirppua ("Daphnien" jollain kielellä, saksaksi kai...). Ne on pieniä ja menevät moneen makuun.

Nyt on vesikirppua ja maailman pienintä rapulajia, mikähän se olikaan nimeltään? Heti ensimmäisenä uutena ruokana eivät vesikirput oikein kelvanneet, mutta luulisin että se meni hölmistyksen tiliin surviaisten jälkeen. Toisen kerran kokeilin noita rapuja, mitkä ovat ihan samaa kokoluokkaa ja siinäkin meni taas tovi ennenkuin tajusivat: 'Tämähän on hyvää!" :) Saavat hieman kauemmin syödä ja uida ruokansa eteen. Ne leijailevat veden painoisina hyvin ympäriinsä.

Sain kaksi uutta loistoparatiisia ja kas kummaa: ne ovat sentin lyhyempiä kuin viikko sitten tulleet. Nyt kyllä valittiinkin pieniä naaraiden toivossa, yhden kun onnistuin lappoamaan kuoliaaksi viime viikolla. Toisaalta ymmärsin että kyse on melko luonnollisesta asiasta myyntialtaassa, etteivät ne siellä voi mitenkään niin viihtyä ja syödä mitenkään. Voivat jopa päättää rumpalipojan tavoin: "Minä en kasva!".

Tarkoitin kylläkin sanoa, että parhaita liikkeitä tuo NL-aqua on, ihan poikkeus tarjonnassaankin. Kiekot olivat pulskia ja kauniita ja sateenkaarikalojakin löytyi paria lajia. Kuten myös maailman pienin kirjoahven, Tanganjikalainen.

Nyt on viisi kalaa. Ensimmäinen laji kotona, voisi sanoa. [;)]
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Tarpeeksi paastoa ja totuttelua, niin alkaa hiutaleetkin kelvata.
a0200303
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Olisiko jotain ei pakaste herkkuruokaa? Minulle kun ei ole pakastinta, (pahuksen opiskelija-asunnot). Eli onko esim. surviaisen toukkia kuivattuina? Minun mollini ovat joutuneet unohtamaan miten ihania katkaravut ovat kun sitä pakastinta ei enää ole... dääm! :(
Hammaskarppi tyttö
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Pakastettu aikuinen artemia vaihteluksi survarille :)

Kokoluokkakin samaa, kuin survareilla.

Meillä kyllä nuo mix-pakasteet menevät kyllä kaikilta lajeiltaan, mutta sotkevat vettä koska seassa on sellaista "liian" pientä öttiäistä, eikä sitä ole "sidottu" liivatteella kuten kunnon koti-mixiä.

Katkaravut menevät taas räkmixissä, onhan Liina sitä kokkaillu, lihamyllyn ostoon, jos ei kaapista löydy, hopi hopi [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

a0200303 kirjoitti:Olisiko jotain ei pakaste herkkuruokaa? Minulle kun ei ole pakastinta, (pahuksen opiskelija-asunnot). Eli onko esim. surviaisen toukkia kuivattuina? Minun mollini ovat joutuneet unohtamaan miten ihania katkaravut ovat kun sitä pakastinta ei enää ole... dääm! :(
Ainakin Tetralla on niitä FreshDelica -pötkylöitä, eivät kyllä ainakaan meidän kaloille kelpaa ihan samalla tavoin kuin pakastetoukat. Kuivattuja toukkia löytyy myös moneltakin valmistajalta.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
a0200303
Junior Member
Junior Member

Noita FreshDelicoita löytyy kaapista, platyt ja hopea mollit niitä syö mutta mustamollit ei. Nirsot kaunottaret. :mrgreen: Lisäksi olen ostanut niitä Delica hiutalaita, ne maistuu kaikille. Vastaako kuivatut ravintoarvoiltaan pakastettuja ruokia? Eli siis elukkaliikkeeseen vaan kyselemään kuivattuja tuotteita.
Kiitos Kaizu!! :D
Hammaskarppi tyttö
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Meillä FreshDelica katoaa taiston suuhun alta aikayksikön, ja partis ja monniset siivoavat pohjalle vajonneet hituset onnesta soikeina :mrgreen:
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

a0200303 kirjoitti:Olisiko jotain ei pakaste herkkuruokaa? Minulle kun ei ole pakastinta, (pahuksen opiskelija-asunnot). Eli onko esim. surviaisen toukkia kuivattuina? Minun mollini ovat joutuneet unohtamaan miten ihania katkaravut ovat kun sitä pakastinta ei enää ole... dääm! :(
Surviaista saa kuivattuna akvaariokaupasta. Se tuntuu myös maistuvan oikein hyvin. Katkarapua saa myös kuivattuna, Kero-merkillä joistakin tavallisista ruokakaupoista lemmikkitarvikeosastolta. Viimemainittu ei kyllä ole mikään erityinen herkkuruoka ainakaan meidän kaloille, mutta voitpa kokeilla. Jotkut kalat (ei meidän) tykkäävät kuulemma kuivatusta tubifexistä, sitä saa samoista paikoista (Kero tekee sitäkin).

Mika
a0200303
Junior Member
Junior Member

Kiitos kaikille vinkeistä. Kuivatut surviaiset tuli ostettua ja kaloille maistui. :mrgreen:
Hammaskarppi tyttö
111na
Elite Member
Elite Member

John D kirjoitti:Pakastettu aikuinen artemia vaihteluksi survarille :)
Kokoluokkakin samaa, kuin survareilla.

Katkaravut menevät taas räkmixissä, onhan Liina sitä kokkaillu, lihamyllyn ostoon, jos ei kaapista löydy, hopi hopi [;)]
Sitten kun on enemmän kaloja ja isompiakin voisi ruveta kokkailemaan.
Artemiaa sainkin pikkuisen filmipurkin pohjalle, että niitä voisi tosiaan laittaa tulemaan. Mutta aikuiseksi asti kasvatukseen tarvitsisi ilmeisesti oikeaa merensuolaseosta, eikä vain ruokakaupan merisuolaa?

dsl kirjoitti:Tarpeeksi paastoa ja totuttelua, niin alkaa hiutaleetkin kelvata.
Ei voi paastoa antaa kun on paras kasvuvaihe menossa. Pitää ruokkia niin ettei ainakaan ruoasta ole kiinni, jotta saavuttavat ainakin sen huiman koon mitä kerrotaan: 6,5 cm! :D Valioyksilöitä olisi tarkoitus saada, jos vaikka poikasia saisi. Kuvittelisin että Day's Paradise voisi kelvata muillekin, koska sopii hyvin yhteisöön ja ei tappele keskenäänkään.

Ovat saaneet viikossa pituutta kokonaisen sentin, siis kolmesta neljään senttiin venähtäneet ja pulskistuneet!

Mutta kyllä totuttelu näyttää auttavan. [;)]
Nobelin
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Itse ostan aina eläinkaupasta pakastetun survarin lisäksi myös pakastettua artemiaa paloina. Kalat tykkää vähintään yhtä paljon kuin surviaisesta. Kuivattu tubifex on myös aina maistunut. Eläinkaupan hyttysentoukat taas eivät maistu ihan yhtä hyvin.

Eli artemiaa kaupasta, niin pääsee helpolla :) .
On kolmenlaisia ihmisiä. Ortodokseja, luterilaisia ja apinaihmisiä. Oona 6v.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Nobelin kirjoitti:Itse ostan aina eläinkaupasta pakastetun survarin lisäksi myös pakastettua artemiaa paloina. Kalat tykkää vähintään yhtä paljon kuin surviaisesta. Kuivattu tubifex on myös aina maistunut. Eläinkaupan hyttysentoukat taas eivät maistu ihan yhtä hyvin.

Eli artemiaa kaupasta, niin pääsee helpolla :) .
Jep, näitä kaupan valmiiksi pakastettuja artemioita, liina meinasin [;)]

Eikös se aikuiseksi itse kasvattaminen ole aika savotta :?

Enkä kyllä ala mutapohjia järvistä ronkkimaan, niin kauan kun kaupan survarit lähtee luokkaa 2e/levy.
111na
Elite Member
Elite Member

John D kirjoitti:
Jep, näitä kaupan valmiiksi pakastettuja artemioita, liina meinasin [;)]

Eikös se aikuiseksi itse kasvattaminen ole aika savotta :?

Enkä kyllä ala mutapohjia järvistä ronkkimaan, niin kauan kun kaupan survarit lähtee luokkaa 2e/levy.
Olen minä joskus artemiaa poikasille laittanut. Aikuiseksikaan ei siinä kai kauheasti urakkaa ole, kunhan muistaa ruokkia. Kuulemma hiivalla. Näkisi minkälainen otus sekin on. Se että jokin pörrää tai luikertelee ihka elävänä, voi saada ihan uusia puolia kaloissa esiin. Kun (edes) yksi asia tulee luonnonmukaiseksi, saattaa se heijastua kutuintonakin, saatikka värien loistona ja yleisenä vitaalisuutena.

Ja tuotahan tulee siistinä levynä ostettua, ihan kuin sitä kävisi tuolla ulkoilemassa ja tutustumassa luontoon jotenkin liikaa. Ei sinne päinkään. :)

Siis kevätlammikoille hyttysiä pois kiusaamasta hakemaan!
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

liina kirjoitti: Siis kevätlammikoille hyttysiä pois kiusaamasta hakemaan!
Sitähän tuskin maltamme odottaa :D

Viime keväänä meni ojarumpu tuosta rajaojasta tukkoon ja ruoka-aitta 15m ulko-ovesta oli valmis. Öttiäiset olivat ilmeisesti keltalaitasukeltaja-kuoriaisen toukkia. Oikein maittavia [;)]

Lisäksi lammikoista vesikirppua ja tavallista sääskeä. Sääskentoukat muuten hoitaa muodonmuutoksensa lasipurkissa, jääkaapissa. Pitäkäähän kannet kiinni 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”