JukkaV kirjoitti:Lapsi voi sortua helposti kaupassa heräteostoihin... Missään nimessä tuon ikäisellä ei kuuluisi olla vielä rahaa omassa käytössään.
Epäilen, että jos lapselle antaa listan ja rahaa suunnilleen sen mitä ne maksavat, niin lapsi voi ostaa jonkin heräteostoksen, mutta kun asiasta keskustellaan rakentavasti, niin kyllä sekin tapa jää pois. Taitaa heräteostoihin sortua useammin lasten äidit kuin lapset. Kysykää vaan joltakin perheenisältä.
En näe pahana, jos lapsella on rahaa, kunhan sen käyttö on kohtuullista ja kunhan siitä ei ole lapsen terveydelle haittaa, jos kaupasta haetaan vain makeisia ja pikaruokaa. Jos ei lapsi opi kohtuullista rahankäyttöä, niin hankalaa se on aikuisenakin. Lasta voi kannustaa erilaisilla vapaaehtoisilla säästöohjelmilla, puolet viikkorahasta säästöön jne.
JukkaV kirjoitti:...ruuanlaitto (mikrolämmitystä vaativammalla tasolla) voi epäonnistua (perunamuusi palaa pohjaan, öljy syttyy palamaan paistinpannulla).
Ruuanlaittoakin voi opettaa lapsille, en ehkä ekaluokkalaisen antaisi valmistaa yksin hellaruokia, mutta mieluiten antaisin hänen syödä kotona tehtyjä ruokia, joita voi mikrossa lämmittää.
Tärkeää lapselle on osallistua ruuanlaittoon, jotta hän oppii samalla taitoja joita tarvitsee myöhemmin. Yläasteen köksätunneilla erottuu selvästi ne, jotka ovat tulleet valmiiseen pöytään ja ne, jotka ovat kokanneet jo itse ruokia.
JukkaV kirjoitti:Ja se, kännääkö teini vai ei, johtuu kasvatuksesta tai sen puutteesta.
Se johtuu huonosta itsetunnosta, kun ei uskalleta erottua porukasta ja olla ilman viinaa. Sama juttu tupakankin kanssa, porukassa pakko vetää röökiä, vaikka kovasti yskittääkin, vain siksi että saa olla porukassa ja kun kaverit käskee.
JukkaV kirjoitti:Mutta, moni lapsi on taatusti hyvä akvaarion hoitaja!
Samaa mieltä, jos siihen annetaan mahdollisuus ja neuvontaa.
Korva kirjoitti:Mielestäni on vastuun tunnotonta antaa esim. 100- litrainen akvaario täysin 8-vuotiaan hoitoon. Ellei nyt kyseinen 8-vuotias ole aivan super kehittynyt...
Eikö se ole samantekevää minkä kokoinen akvaario sen 8-vuotiaan hoidossa on? Antaisitko 40-litraisen akvaarion hoitoon, jos ei 100-litraista antaisi? Itse voisin antaa vaikka tuon 240-litraisen, jos lapsi olisi osoittanut kykynsä huolehtia siitä (tietysti itse olisin vastuussa siitä), en ehkä kalleimpia kalojani, mutta kuitenkin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)