Kotilo-ongelma

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maarit_S
Junior Member
Junior Member

Kotilo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Maarit_S »

Moi!

Tarvitsisin hyviä neuvoja kotiloiden poistamiseksi. Kotiloita on kahta lajia, muunnoslimakotiloita ja postitorvikotiloita (linkit Sadun Vedenalaisen maailman mainioille kotilosivuille).

Kotilot eivät muutoin haittaa, mutta nyt ne ovat alkaneet lisääntyä niin paljon, että popsivat kovaa vauhtia poskeensa lähes kaikki kasvit :( Lehdet ovat jo tehokkaasti rei'itettyjä, irtoilevat jne. Sanoisin siis mieluummin hyvästit kotiloille kuin kasveille.

Olen yrittänyt poimia kotiloita pois käsin, mutta niitä on aivan liikaa... Kokeilin myös ns. kotiloloukkua, jonne syötiksi laitettiin pohjatabletti. Puolen tunnin kuluttua loukun sisällä oli neljä pienehköä monnista, mutta ei yhtään kotiloa... Plekoille laittamissani kesäkurpitsanpalasissa on yleensä useita kotiloita, mutta eipä tuonkaan menetelmän tehokkuus päätä huimaa. Mitään kemikaaleja en ole uskaltanut altaaseen laitella.

Mikä siis olisi tehokas ja kaloille turvallinen tapa poistaa kotilot?

Etukäteen neuvoista kiitollisena
- Maarit
Voiko kala hukkua?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Suosittelen hakutoimintoa. Riippuen altaasi koosta, kalastosta ja omista mieltymyksistäsi, on useita kalalajeja jotka voivat kääntää kotilo-ongelmasi päälaelleen. Ennen pitkää ihmettelet mistä niitä kotiloita saisi kaloille ruuaksi...

Mika
Anksu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kotilo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Anksu »

Mm. tiikerinuoliaiset hoitavat tehokkaasti kotilo-ongelman. Mutta ne tarvitsevat ison altaan, koska kala saattaa kasvaa jopa 20-30 senttiseksi.
Maarit_S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maarit_S »

Kiitokset neuvoistanne!

Olenkin miettinyt jotakin nuoliaislajia, mutta kun altaassa on tällä hetkellä monnisia ja helmirihmakaloja, olen pelännyt niiden silmien ja kylkien vuoksi. Nykyinen allas on kooltaan 325 l, ja siellä on edellä mainittujen lisäksi 2 leväbarbia (joille olen aikeissa etsiä uuden kodin, kun en välttämättä haluaisi ottaa niitä lisää) ja 2 plekoa (vielä pieniä, n. 6 - ja 8 -senttisiä). Tarkoitus olisi muutaman kuukauden päästä ottaa käyttöön 530 -litrainen allas, jonne näiden nykyisten lisäksi toivon saavani neitotonkijoita (Biotodoma cupido), jos niitä jostain löytyisi...

Tiikerinuoliaiset kyllä kiinnostaisivat, mutta mahtaisivatko sopia mainitunlaisen kalaston kanssa? Olen ymmärtänyt, että tiikerinuoliaiset ovat melko vilkkaita ja vauhdikkaita kaloja, ja rihmakalat (ja kaiketi myös neitotonkijat) pitäisivät ehkä hieman rauhallisemmasta seurasta.

Riittäisiköhän tuo 530 -litrainen (pohja 160 x 60) tiikerinuoliaisille, vai tulisiko jo senkin puolesta liian ahdasta? Olisiko jokin muu nuoliaislaji parempi valinta?

Taitaa olla niin, että nämä kysymykset oikeastaan kuuluisivat tuonne Alkeet -osastolle, mutta olen joka tapauksessa kiitollinen vastauksista!

- Maarit
Voiko kala hukkua?
Anksu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kotilo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Anksu »

Meillä on myös monnisia, eikä tiikerinuoliaiset ole tehneet niille mitään. Ne eivät ole tehneet toisille kaloille mitään, myös pleko on saanut olla rauhassa. Tiikerinuoliaiset ovat parvikaloja ja niitä olisi hyvä olla ainakin kolme. Itse en pidä niitä kovin vauhdikkaina kaloina. Mielestäni tilaa olisi riittävästi, etenkin tulevaisuudessa.
Skerries
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Skerries »

mjalava kirjoitti:Ennen pitkää ihmettelet mistä niitä kotiloita saisi kaloille ruuaksi...
Tuo on niin totta. Ah, niin totta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”