KH-arvot uudessa altaassa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
siri
Starting Member
Starting Member

KH-arvot uudessa altaassa

Viesti Kirjoittaja siri »

Mitä ne tarkalleen ovat? minulla ne ovat mittatikkujen mukaan liian alhaiset. Eli <3 ja ph myös n. 6.4. Nämä on tehty tetratest tikuilla. Minulla on myös junglen tikkuja ja niillä tulee vähän toisenlaisia tuloksia.Joudun vaihtamaan vettä päivittäin kohonneen nitriitin takia mutta entä nämä muut arvot? Teenkö niille myös jotain? Lämpötila on 27 astetta. Aamulla no2 1mg/l ja nitraatti 10mg/l.
Altaassa 2 kääpiörihmaa ja 8 musta aavetetraa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Miten ihmeessä uudessa altaassa, jossa on noin paljon nitriittiä, voi olla kaloja. Etkö ole kypsyttänyt sitä lainkaan?
Kuten itsekin huomaat, antavat eri valmistajien tikut erilaisia arvija. On täysin mahdotonta arvata mikä arvo kulloinkin on lähinnä oikeaa.
:mrgreen:

Kannattaa vaihtaa tippatesteihin, jolloin jo saa tarkempia arvoja. Testitikkujen perusteella en lähtisi muuttamaan mitään, mutta tuo nitriitti... Jos tuo pitoisuus on todellinen, niin kalat kärsivät.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
siri
Starting Member
Starting Member

Kerroin tästä yhdessä aiemmassa viestissäni. Siellä on kaloja siksi että; minulle neuvottiin useassakin akvaarioliikkeessä, monisteet annettiin mukaan, miten akvaario perustetaan. Bactozymillä. tein niinkuin uskoin parhaaksi olevan. Kaikki ok, kunnes kalat tulivat. Nitriittiarvot ilmestyivät. Hätäännyin. löysin tämän palstan ja sainkin eteeni tämän karmean totuuden. Olin tehnytkin kaiken päin..helv###. Sitten sain liikkeestä ohjeet lisäillä bactozymiä ja vaihtaa joka päivä vedet n. 50%. Puolitoista viikkoa olen tehnyt tätä. Ja multaakin ohjeittesi mukaan lisäsin. Mitä enää voin tehdä?
Olin tästä itsekin hyvin kärmeissäni, neuvoista joita sain liikkeistä. Enkä ennen tätä palstaa ollut kuullutkaan mistään muunlaisesta kypsytyksestä..
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Joudut sitten vain vaihtelemaan vettä. Yhtään en osaa arvata miten monta viikkoa vielä.

Tulipa kerralla hyvä näyttö siitä, miten "erinomainen kypsytystapa" tuo kaupallinen tapa on.
Ilmeisesti ammoniakki/ammonium hapetetaan myrkylliseksi nitriitiksi ja homma jää siihen.

Vaikeaa on: kalanruoalla voisi ruokita bakteereita kasvuun, mutta kun niitä ei vielä ole muodostuu lisää nitriittiä. Vettä on taas pakko vaihtaa, ja bakteereita loppuu ravinto, joten ne eivät kasva jne...

Bactozymiä kuluu, ja kassakone kilisee....

Eräs mahdollisuus voisi olla erillisen suodattimen kypsyttäminen. Johonkin astiaan suodatin pörräämään. Tuohon astiaan lisätään kukkamultaa kourallinen ympiksi ja päivittäin lisätään ammoniakkiia (tai jotain ammoniumsuolaa) ja kalanruokaa. Sitten kun astiassa on nitriittipiikki ohi, voidaan tuo kypsä suodatin siirtää akvaarioon. Edellytys toki on että kyseessä on biofilmisuodatin.
siri
Starting Member
Starting Member

Minulla on yksi ylimääräinen suodatin eheimin vanhempi malli, jonka sain ostaessani vanhan akvaarion. Hetkinen..sehän on siis käytössä olleessa altaasta.(voisiko siinä olla bakteereja?) Eli laitan sen toiseen astiaan. Toista allasta mulla ei ole, käykö isompi ämpäri yms?
Teen sen heti!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

siri kirjoitti:Minulla on yksi ylimääräinen suodatin eheimin vanhempi malli, jonka sain ostaessani vanhan akvaarion. Hetkinen..sehän on siis käytössä olleessa altaasta.(voisiko siinä olla bakteereja?) Eli laitan sen toiseen astiaan. Toista allasta mulla ei ole, käykö isompi ämpäri yms?
Teen sen heti!
Jos olet säilyttänyt sitä kuivana, ei siinä enää ole eläviä bakteereita. Joudut siis aloittamaan sen kypsytyksen aivan alusta. Samalla kannattaa ehkä kypsyttää hiekkaakin. Ota tuosta "nitriittiakvaariostasi" myös hiekkaa siihen astiaan kypsytettäväksi. Suodatin pitää veden kierrossa ja hapettaa, joten hiekkaa kypsyy samalla.
Ämpäri, saavi tai melkein mikä tahansa käy. Voit siis tavallaan kypsyttää akvaariotasi "osa kerrallaan". [;)]
juhe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja juhe »

Niin taikka kartutat akvaariokauppiaan kassaa vielä muutamilla euroilla. Ja ostat vaikka seran NITRIVECiä. Vaihda ensin vettä50-40%,lisää kaupallista tuotetta 10ml /100l päivittäin - 10 päivän ajan. Ruoki kalojasi sinä aikana varovasti. Uskoisin että tämä keino tepsii.
siri
Starting Member
Starting Member

Sitä itsekin mietin, mutta poistaako se sitten ongelman lopulta kokonaan. Että alkaako bakteeritoiminta sen avulla toimimaan..??Jos näin on niin sitä sitten. Mutta otampa ensin selvää, ettei mennä taas ojasta allikkoon.Jos joku tietää täällä tästä aineesta niin olisin mielipiteistä kiitollinen.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Juu, EI!
Jos poistat nitriitin, kaloilla kyllä on hyvä olla, mutta typpikierron bakteerit ei ikinä kypsy siihen 'vaikeimmalle levelille' jossa nitriitti hapetetaan nitraatiksi.
Järven ehdoittama suodattimen ja hiekan muualla kypsyttäminen saattaisi olla ihan kokeilemisen arvoinen idea (?)

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen: minulla on toimivassa akvaariossa KH 2-2,5 eikä siitä ole koskaan ollut ongelmaa. En muista oletko kertonut hanaveden arvot? Kun tuo pH on noin alhainen vaikka vaihdat tuoretta vettä päivittäin. :?

Puskaradio tosin kertoo että nimenomaan pH:n mittaustulos voi heitellä jopa kokonaisella asteella (!!) käytettäessä noita liuskoja. Muutenkaan en ole kuullut niistä yhtään hyvää sanaa. Hanki tippatestit.

En myöskään suosittele Nitriveciä. Oikotietä onneen ei ole. Bakteereja ei voi voittaa lotossa, ne on ihan oikeasti kasvatettava.
a0200303
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Minulla on myös vain huonoja kokemuksia testiliuskoista. Niiden tulokset ovat... öh suuntaa antavia. :roll:
Hammaskarppi tyttö
juhe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja juhe »

Lisäile vaan sitä nitriveciä. Ruoki kaloja pienillä ruokamäärillä. Kyllä akvaarion oma hajoittaja bakteeri kanta siinä sivussa lisääntyy.
Eihän ko.lisäaineen käyttäminen ole oikotie "onneen", mutta tässä tapauksessa ehkä helpottaisi sinne pääsyyn.
Akvaario ei varmastikkaan 10 päivän kuurilla ole vielä "kypsä", joten ruokinnan suhteen on syytä olla varovainen senkin jälkeen unohtamatta veden vaihtoja.
Kyseisen aineen avulla on ainakin itse olen potkaissut akvaarioni käyntiin
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hajottajabakteerikanta on varmasti riittävä. Se kehittyy jo ensimmäisen ruokintakerran jälkeen alle vuorokaudessa aivan riittävästi.

Ongemla on nimenomaan typpibakteerien kohdalla. Ne kasvavat hitaasti ja parhaiten vain tietyissä oloissa. Ne ovat vaateliaita bkteereita. Kalaton kypsyttäminen on nimenomaan kehitetty typpibakteerien kasvatukseen.

Kun akvaariossa jo on kalat, on tilanne hankala. Edellä ehdottamani keino on kypsyttää ahvaarion biologinen suodatin ja pohjamateriaali akvaarion ulkopuolella ja lisätä ne kypsinä akvaarioon.
Kypsytettyä hiekkaa voi levitellä muun hikan päälle eripuolille pohjaa, josta typpibakteerit siten leviävät edelleen.
siri
Starting Member
Starting Member

Tuossa ämpärissä porisee toinen suodatin. Ihmettelen kyllä näitä arvoja sillä nyt ne näyttävät lähes tulkoon valkoista eli 0.1 mg/l nitriittiä. Mutta oooodotellaan ja miiittaillaan vielä muutamat päivät. Se arvo ei varmaankaan johtunut veden vaihdosta koska veden vaihdoin aamulla ja tämän mittasin seuraavana aamuna, ennen veden vaihtoa. :P Jospa jospa se siitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”