Minkä ottaisin?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
yaho
Starting Member
Starting Member

Minkä ottaisin?

Viesti Kirjoittaja yaho »

Oon hankkimas 300-litraiseen akvaariooni jotain pientä tai keskisuurta kirjoahventa ja nyt haluaisin kysyä teiltä mitä suosittelisitte. Laji ei saisi kasvaa mahdottoman suureksi, ei saisi olla aggressiivinen ja pitäisi sopia seura-akvaarioon.
Laji ei myöskään saisi olla hirveän hankala hoitoinen vaan laji, joka sopisi aloittelijallekin. Onko siis ehdotuksia?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tulisuu (Thorichthys meeki) tai Siniposki (Archocentrus sajica). Jään mielenkiinnolla odottelemaan muita ehdotuksia. Ahvenilla on toki aina ahventen luonne, mutta mainituista olen kuullut hyvää seura-akvaarioissa. Eivät ole sieltä pienimmästä päästä, mutta mielestäni akvaarioosi sopivia kuitenkin.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Noista tulisuista mä olen kyllä kuullu ihan muuta kuin että sopisivat seura akvaarioon :( mutta onhan kaloissakin eroja [;)]
111na
Elite Member
Elite Member

haxa87 kirjoitti:Noista tulisuista mä olen kyllä kuullu ihan muuta kuin että sopisivat seura akvaarioon :( mutta onhan kaloissakin eroja [;)]
Seepra on kiukkuinen, ei tulisuu. Voisi tietenkin etsiä preferenssejä, itse kukin. :D Mutta ehkäpä saamme kokemuksiakin tänne vielä. [;)]
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo itellä ollu joskus noita seeprojakin ja saivat lähteä kahden viikon päästä kun pistivät ensin koko akvaarion "tasaiseksi" ja sitten ruvettiin tappelemaan keskenään :( ja itseasiassa kaverilla ollut noita tulisuita ja voin sanoa etteivät olleet mistään rauhallisemmastakaan päästä vaan allas tovereita hävisi aika tehokkaasti mutta niinkuin sanoin kaloissakin on eroja [;)]
111na
Elite Member
Elite Member

http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=214
"Ei käy aivan pienten kalojen seuraksi, koska saattaa syödä ne."

http://www27.brinkster.com/lisanakvaario/03kalat.html
"Kala on tunnollinen poikastenhoivaaja ja lisääntyy sopivissa olosuhteissa kuin itsestään"

Lisääntyminen voi tulla ongelmaksi.

Ja tietysti aina valittaessa seura-akvaarion kalastoa, on mietittävä tarkkaan eri yhteensopivuudet. Muutenhan valikoima ahvenissa kapenee kovinkin. Kävisikö kääpioakara?
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Re: Minkä ottaisin?

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

yaho kirjoitti:Oon hankkimas 300-litraiseen akvaariooni jotain pientä tai keskisuurta kirjoahventa ja nyt haluaisin kysyä teiltä mitä suosittelisitte.
Täsmennäpäs vähän. Onko mielikuvissasi Amazonin, keskisen Amerikan vaiko Afrikan kalat? Noilta alueilta löytyy niin monta, niin monta hyvää ehdokasta - pieniä ja keskisuuria. Alla muutamia poimintoja ehdotuksiksi:

- Guianacarat [nrm.se]
- Apistot [apistogramma.com]
- Afrikan suunnalta arvon ehdotukseksi Punakirjoahvenen [cichlids.com] (Hemichromis bimaculatus)

Noilla ehdottamillani, vaikkakin "seura-akvaarioon" sopivatkin, on kaikilla omanlaiset vaatimuksensa ympäristönsä suhteen. Siksi sinun pitäisi miettiä muuta kalastoa, kasvistoa, maisemaa, vesiarvoja! altaassasi ennen päätöstäsi.
Virtis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtis »

Minä olisin avainkirjoahvenen kannalla. Minulla ( ovat tosin keskenkasvuisia ) ovat hyvinkin rauhallisia tosin ruoka aikaan tulee vauhtia. Ovat tuolla kiilakylkien ja yksinäisen perhoskirjoahvenen kesken ja hyvin näyttää yhteiselo sujuvan. Kasveihin ei ole koskettu. Ei tokikaan sieltä värikkäimmästä päästä mutta minusta nätti kala joten suosittelen!
Virtis
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Minkä ottaisin?

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Tapio Martimo kirjoitti:
- Afrikan suunnalta arvon ehdotukseksi Punakirjoahvenen [cichlids.com] (Hemichromis bimaculatus)
Sanoisin ettei punakirjoahven sovi seura-akvaarioon. Ainakin kutu puuhissa tosi äkäisiä muita kohtaan ja itselläni ovat kokoajan kutemassa. Lisäksi tuntuu olevan vaikeaa päästä poikasista eroon ainakin Vaasan suunnalla. Ainoa vaihtoehto punakirjoahvenille mielestäni on lajiakvaario.

T:Timo
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Tulisuu sopii, mikäli kaverit ovat vähintään keisaritetran kokoluokkaa - neontetra ja kääpiösuppusuu joutuivat ruokalistalle, kun nälkäiset tulisuut sinne päätyivät. Avainkirjoahven voipi olla monnisille häijy ja kääpiöakara on yllättävän kiukkuinen. Ruostekirjoahven on aivan paras vaihtoehto.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kuningascobra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kuningascobra »

Itselläni on Guianacara Sp Red Cheek kutupari 270litrasessa..Seurana on parvi intiaanisulkia,muutama leväbarbi,monnisia sekä talonmiehenä toimii Topaasipleco..Hyvin on guinikset viihtyneet ja kasvit ovat saaneet olla rauhassa..Hieka pohja on kyllä ehdoton noiden tonkioiden kanssa..
Itselläni nämä ovat ensimmäiset ahvenet ja olen ollut ennemmän kuin tyytyväinen,kalat ovat suht rauhallisia ja muut kalat saavat olla omissa olissa..Ainostaan kutuaikaan puolustetaan omaa koloa ahkerasti. Kutuaikaan myös tekevät maansiirtotöitä tavllista enemmän ja jokunen kasvikin voi saada omansa,jos sattuvat tielle..
111na
Elite Member
Elite Member

http://www.phnet.fi/public/korjula/kuvat_e-amerikka.htm (Outo sivu, kun alemman kuvan päällä on ylemmän nimi. Ainakin minun Explorer-selaimellani.)

http://www.sunpoint.net/~vesihiisi/ruostekirjoahven.htm

Sanoisin vielä että seura-akvaarioita on niin monenlaisia. Jotkut tarkoittavat sillä 'kalasoppaa' ja yksinkertainen kysymys mikä sopii seura-akvaarioon tarkoittaakin aivan jokapaikan kalaa. Kuitenkin seura-akvaario on lajiakvaarion vastakohta ja jos jokunen laji on toisen seurana on kyseessä seura-akvaario.

Kirjoahventen kanssa on kuitenkin aina perehdyttävä lajin ominaisuuksiin vähän paremminkin, koska ahventen luonne on pääsääntöisesti vahva ja tilaa vaativa. Muut siinä saavat heitä väistää ja kutuaika tuo omat vaatimukset toisten piiloille ja tilalle. Kirjoahvenet ottavat luonnostaan tilansa ja heistä tulee altaan valtiaita. Ainakin kun verrataan yleisimpiin seura-akvaarion suosittuihin lajeihin.

Yleistys on vain yleistys, mutta oliko hyvä yleistys? Minulla ei niin kauheasti ole käytännön kokemusta.

Muuten, kävisikö lehtikala?
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

jukkav:n kanssa ihan samaa mieltä ruostekirjoahvenet on kyllä sieltä parhaasta päästä ja ovat tosi hienon näköisiä kutu värityksessä [;)]
riikkaaalto
Junior Member
Junior Member

Tulisuusta

Viesti Kirjoittaja riikkaaalto »

.. ja itseasiassa kaverilla ollut noita tulisuita ja voin sanoa etteivät olleet mistään rauhallisemmastakaan päästä vaan allas tovereita hävisi aika tehokkaasti mutta niinkuin sanoin kaloissakin on eroja
Jep, eroja löytyy. Jos seurana on liian pieniä kaloja tulisuu saattaa syödä ne. Muuten jättää kyllä toiset (tarpeeksi suuret) kalat rauhaan.
Noista tulisuista mä olen kyllä kuullu ihan muuta kuin että sopisivat seura akvaarioon mutta onhan kaloissakin eroja
Tulisuu sopii tarpeeksi suureen altaaseen sopivaan seuraan vallan mainiosti. Luonteeltaan se on tulinen ja persoonallinen kala. Akvaariokaupoissa myytävät yksilöt ovat melko värittömiä, mutta koitiutumisen jälkeen ja oikeanlaisella ruokinnalla (lemppariherkku on surviainen) kalasta tulee todella upean värinen. Suosittelen. :P
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Sympaattisille avainkirjoahvenille ääni! Ovat yleisesti ottaen kilttejä, suhteellisen vaivattomia hoidokkeja. Kaiken lisäksi kauniita ja jotenkin niin sympaattisen näköisiä.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Miten olisi vannekirjoahven? :)
Fishy fella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”