Kannattaako ostaa "testilaboratorio"?
Valvoja: Moderaattorit
Kannattaako ostaa "testilaboratorio"?
Nyt kun näyttää siltä, että useampi testerisarja on loppumassa samoihin aikoihin, tuli mieleen hankkia "testilaboratorio". Kahdeltakin valmistajalta löysin salkut, joissa on kaikki minua kiinnostavat testit. Vaan kun ei ole hirveästi kokemusta eri testereistä, kysyisin neuvoja ja mielipiteitä siitä mikä sarja kannattaa ostaa.
Eniten kiinnostavat sarjat ovat: Seran Aqua test box, ja JBL Testlab. Vai kannattaako hankkia niistä kumpaakaan?
-Jallu-
Eniten kiinnostavat sarjat ovat: Seran Aqua test box, ja JBL Testlab. Vai kannattaako hankkia niistä kumpaakaan?
-Jallu-
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

Minulla on käytössäni JBL:n TestLab [jbl.de]. Mielestäni se on oikein hyvä vehje. Samassa salkussa säilyy kaikki testiaineet ja muu tarpeellinen. Omalta osaltani voin suositella. Jossain määrin edullisempikin se on, kuin mitä joutuisi maksamaan noista kaikista testereistä erikseen ostettuna.
huomattavasti edullisempaa
Itse tilasin juuri JBL:n testlabin aquaristikista, jossa ole suomen hintoihin nähden vielä 100 euroa halvempi. Tosin maksoi saksan maallakin 75 euroa. Toisaalta yksi vesitesti maksaa suomessa jo lähempänä 20 ja testlabissa saat kumminkin 10 eri testiä.
Ittelläni on ainakin Tetratest Laborett. Tosin tuo testi on ilmeisesti muuttunut hieman koska omastani löytyy Ph, No2, Gh ja Kh testit. Olen ollut tyytyväinen ja testien tarkkuus on omaan käyttöön ainakin riittänyt loistavasti.
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

Tämä ei pidä paikkansa. TestLabissa on kaksi pH-testiä, joista toinen on tarkempi (6,0-7,6) ja toinen laajemman asteikon omaava epätarkempi versio (3,0-10,0).haasa kirjoitti:Moi,
Itselläni on myös tuo JBL:n testisetti ja ainoa vika siinä on että esim pH testi on aivan liian karkealla asteikolla jotta siitä olisi mitään hyötyä..
Kannattaa samantien tilata tarkempi pH testi
TestLabissa on siis nämä testit:
http://www.jbl.de/de/aqua/de_25346.html
http://www.jbl.de/de/aqua/de_25342.html
Taidat sekoittaa pienempään ja halvempaan Combi-Setiin [jbl.de], jossa on vain tuo epätarkempi versio?
Edit: Typo korjattu
Viimeksi muokannut Tapio Martimo, 23:12, 17.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse ostin JBL:n testlabin, ja olen muuten ollut tyytyväinen, mutta gH ei näyttänyt mitään lukemaa minun altaassani, seran testillä se oli 9, mutta kaupan vedessä toimi, missä gH on noin 2.. Se piti siis vaihtaa kuitenkin seraan. Ja sitten ammoniumtesti oli ilmeisesti vanha, koska se näytti ihan omiaan koko ajan. Yhden tippapullon kierrekorkki valskaa.. Mutta muuten kiva kun on kaikki samassa paketissa ja luotan JBL:n tarkkuuteen.
------------------
Ainiin, unohtui vielä, että minun nitriittitesti näyttää sekä raanavedestä, että akvaariovedestä 0.025, eikä alinta eli 0.. Kyllä se kypsytyksessä vilkuttelee punaista, mutta ainakaan tuolla minun ei ikinä saa nollaa, näyttää sen verran väärin. Itse turhaan huolestuin alussa, kun mittailin vaan akvaariosta...
-------------------
Vielä tuli lisää mieleen, eli JBL:n nitraattitestissä on hirveän vähän jauhetta mukana, ei riitä todellakaan kuin hetken jos sitä meinaa käyttää
------------------
Ainiin, unohtui vielä, että minun nitriittitesti näyttää sekä raanavedestä, että akvaariovedestä 0.025, eikä alinta eli 0.. Kyllä se kypsytyksessä vilkuttelee punaista, mutta ainakaan tuolla minun ei ikinä saa nollaa, näyttää sen verran väärin. Itse turhaan huolestuin alussa, kun mittailin vaan akvaariosta...
-------------------
Vielä tuli lisää mieleen, eli JBL:n nitraattitestissä on hirveän vähän jauhetta mukana, ei riitä todellakaan kuin hetken jos sitä meinaa käyttää
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tuo jauhe vähän mietityttää. Nitraatti yleensä määritetään siten, että se pelkistetään sinkkijauheella nitriitiksi, joka siten määritetään ja tulos ilmoitetaan nitraattina.Angeline kirjoitti:Vielä tuli lisää mieleen, eli JBL:n nitraattitestissä on hirveän vähän jauhetta mukana, ei riitä todellakaan kuin hetken jos sitä meinaa käyttää
Mahtaisiko tuo jauhe olla sinkkijauhetta. Sitä pitäisi saada kemikaaleja myyvistä liikkeistä. Saattaisi olla edullisempaa kuin noissa pakkauksissa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Eipä taida selvitä muutoin kuin tekemälä kaksi määritystä, jossa toiseen lisätään tuota jauhetta ja toiseen sikkijauhetta. Jos saadaan sama tulos, niin se kertoo jo jotain.Angeline kirjoitti:Jauhe on 2 väristä, tummanharmaata sekä vaaleaa pientä murusta. Ei haise millekään.
Testimenetelmää ja sen reagensseja tuntematta on paha sanoa muuta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Ettet käyttäis yliannostusta? Laita seuraavan kerran vähemmän. Vastaavasti Tetran NO3- paketissakin on todennäköisesti samaa pulveria ja musta taas tuntuu, että sitä jää hirveästi yli...Angeline kirjoitti:Vielä tuli lisää mieleen, eli JBL:n nitraattitestissä on hirveän vähän jauhetta mukana, ei riitä todellakaan kuin hetken jos sitä meinaa käyttää
-
rsy
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS ry.
Ihan mielenkiinnosta: "ihan tyytyväinen"? Oletko käyttänyt muita testejä/labroja, esim. Tetra? Jos olet, niin mikä Serassa parempaa/huonompaa?rain- kirjoitti:Minulla on Seran Aqua-Test Box ja olen ollut ihan tyytyväinen.
Itseä nyppii esim. Tetra-labran pH/NO2-testien järjetön skaala... onkohan Seran setissä jotain testejä, jotka jättää liikaa 'tulkinnan varaa'?
Kiitosh!
En minä kyllä ole vielä törmännyt mihinkään testiin jota en olisi saanut luettua niin tarkasti kuin on tarve. Joten en osaa oikein vertailla. Ainut mikä tuossa Seran testiboksissa risoo on se, että ne purkkien kannet eivät pysy minulla riittävän tiukasti kiinni ravistettaessa.rsy kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta: "ihan tyytyväinen"? Oletko käyttänyt muita testejä/labroja, esim. Tetra? Jos olet, niin mikä Serassa parempaa/huonompaa?rain- kirjoitti:Minulla on Seran Aqua-Test Box ja olen ollut ihan tyytyväinen.
Hmm.. En usko että yliannostelen, koska mukana on kaksipäinen lusikka, jonka pienellä päällä laitetaan jauhe. Laitan ainakin sen verran jauhetta kun lusikkaan mahtuu, en kukkurilleen. Ja se jauhepurkki on vain 2g eli tooosi pieni.aqua2002 kirjoitti:Ettet käyttäis yliannostusta? Laita seuraavan kerran vähemmän. Vastaavasti Tetran NO3- paketissakin on todennäköisesti samaa pulveria ja musta taas tuntuu, että sitä jää hirveästi yli...