Mitä samaan altaaseen synnyttävien seuraksi?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tilli
Junior Member
Junior Member

Mitä samaan altaaseen synnyttävien seuraksi?

Viesti Kirjoittaja tilli »

Alustavassa harkinnassa on 205-litrainen allas synnyttäville hammaskarpeille.

Olen ymmärtänyt, että molleja ja purjemolleja voisi pitää samassa altaassa, johon lisätään suolaa. Tarvitaanko muita operaatioita Kuopion veteen (gh 3,5 ja ph hanasta 8,4) kovettamiseksi? Viihtyisivätkö tällaisessa liemessä esim. miekkapyrstöt tai platyt tai muut kalat?

Partamonni ei taitaisi myöskään tätä vettä arvostaa, joten syövätkö nuo mollit itse leviä tarpeeksi, vai miten sen ongelman voisi hoitaa? Miten käy kasveille suolanlisäyksen kanssa?
turska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turska »

Onhan miekkapyrstötkin synnyttäviä, ja aikalailla tarkkaan samasta vedestä tykkäävät kuin mollitkin. Eli miksei niitä?
meathead
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja meathead »

Eipä tuo partamonni niin vaativa veden suhteen ole, mutta taitaa tuo pH mennä jo liian ylös. Levien torjumiseen on toki muitakin keinoja kuin levänsyöjäkalat. Ennaltaehkäisy onkin varmin keino. Eli runsaat vedenvaihdot ja 10-12 tunnin valomäärä päivässä.
Kannattaa kuitenkin miettiä mitä synnyttäviä laitat sekaisia, sillä mollit, platyt ja miekkapyrstöt lisääntyvät keskenään. Voisit valita vaikka jonkin näistä kolmesta lajista, ja miettiä niitä inhottuja ja ihannoituja miljoonakaloja. Esimerkiksi.
Mihin sitä fiksut tietoa käyttäisi jos ei meitä kysyjiä olisi.
turska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turska »

meathead kirjoitti: Kannattaa kuitenkin miettiä mitä synnyttäviä laitat sekaisia, sillä mollit, platyt ja miekkapyrstöt lisääntyvät keskenään.
Mitäs tästä seuraa käytännössä, ei kuulosta siltä että mitään hyvää...? Sairauksia, lyhyttä ikää...?

Nimim. mustamolleja sekä miekkapyrstöjä
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Partamonnit ei tykkää suolasta, eli ei niitä mielellään.
The plural of anecdote is not data.
tilli
Junior Member
Junior Member

En oikein pidä miljoonakaloista, joten ei niitä. Jää kyllä hyvin suppeaksi kalavalikoima näköjään.
tilli
Junior Member
Junior Member

Kävisiköhän keltakirjoahven? Se viihtyy murtovedessä. Olen joistakin opuksista lukenut, että molleja voi pitää murtovedessä.

Tuon keltakirjoahvenen etsiminen kaupoista voi olla hankalaa. En ole koskaan nähnyt.
AnouQ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AnouQ »

Kannattaisi vielä tarkistella tuota suolanlisäyksen tarvetta. Löysin ristiriitaisia tietoja pitääkö suolaa lisätä vai ei kun tutkin ko. kalojen vesivaatimuksia omaan akvaariooni. Itse en sitten ole suolaa lisännyt, kun ei varmaa juuta löytynyt. Vettä olen kovettanut (GH ja KH) paremmin molleille ja platyille sopivaksi. Nuo ihannearvot löytyy lajikuvauksista.

Minulla on molleja sekä kahta platylajia (punavästäräkki ja mikkihiiri ) akvaariossa. Eikä kiinnostusta lajien kesken ole esiintynyt. Miekkapyrstöjen ja platyjen olen kuullut risteytyvän keskenään. Ehkäpä tuo risteytymisinto sukulaislajien kesken johtuu myös väreistä? Nämä kolme lajia mitkä minulla on ovat selkeästi erivärisiä.
--Minä synnyin tälläiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?--
Paah
Starting Member
Starting Member

Yks heitto

Viesti Kirjoittaja Paah »

Riippuu onko kalat kasvatettu mujrtovedessä, usein on.

Lukekaa kirjoista
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

tilli kirjoitti:Kävisiköhän keltakirjoahven? Se viihtyy murtovedessä. Olen joistakin opuksista lukenut, että molleja voi pitää murtovedessä.

Tuon keltakirjoahvenen etsiminen kaupoista voi olla hankalaa. En ole koskaan nähnyt.
Mikäli tarkoitat Etroplus maculatus: ta, niin unohda. Ei ole sopiva laji seura-akvaarioon ja lajiakvankin tulisi olla erittäin suurikokoinen. Kyseinen laji on hyvin aggressiivinen!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kris
Senior Member
Senior Member

Re: Mitä samaan altaaseen synnyttävien seuraksi?

tilli kirjoitti:Tarvitaanko muita operaatioita Kuopion veteen (gh 3,5 ja ph hanasta 8,4) kovettamiseksi?
Fishbase ilmoittaa seuraavia arvoja:

Mustamolli pH range: 7.5 - 8.2; dH range: 11.0 - 30.0
Purjemolli pH range: 8.0 - 8.0; dH range: 13.0 - 19.0
Miekkapyrstö pH range: 7.0 - 8.0; dH range: 9.0 - 19.0

Tuo hanasta tulevan veden pH todennäköisesti putoaa jonkin verran. Kovuuden suhteen joudut tekemään isoja muutoksia ja suolaakin usein tarvitsevat. Jos olet aloittelija, en suosittele synnyttäviä hammaskarppeja.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Kimalaistokko Brachygobius doriae?

Viesti Kirjoittaja iekku »

Saattaapi olla ihan tyhmä heitto, kun en lajia tarkemmin tunne. Mutta siis, Helenan lemmikkipuodissa on usein
kimalaistokkoja, ja ne käsittääkseni viihtyvät kovassa ja emäksisessä murtovedessä. Ja ovat niiin kauniita :)

Kimalaistokko: pH range: 8.0 - 8.0; dH range: 9.0 - 19.0
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Täällä on aiemmin ollut puhetta, että mollit ja miljoonakalat lisääntyisivät keskenään, ja sitten toisena parina keskenään lisääntyvät platyt ja miekkapyrstöt.

Itselläni leveäevämollit ja miljoonakalat ja platyt viihtyvät loistavasti kovassa ja emäksisessä vedessä ilman suolaa. Suola-asian tarkistin mollit hankkiessani, eivät ole kasvatettu suolaisessa vedessä kauppiaan mukaan. Miljoonakalat ja platyt on sitten omaa tuotantoa pitkälti.
tilli
Junior Member
Junior Member

Iekku: Olen harkinnut noita tokkoja ihan vakavasti. Näyttäisi jäävän aika suppeaksi tuo valikoima "mietoon" murtoveteen.

Mutta, ensinnäkin lemmikkipuodissa eivät kuulemma lisää suolaa. Arveluttaa noiden kestävyys ja hyvinvointi, kun ensin niitä on pidetty pehmeässä vedessä ja sitten siirtyisivät minulle suolaveteen. Ja toiseksi, nuo ovat kuulemma aika hitaita syömään, ja mollit varsinaisia ahmatteja, joten saattaisivat jäädä aika vähille eväille.

Hinta ei ole kvoin kova, 3 e kipale. Kaksi näytti nyt olevan altaassa vielä hengissä.
Kris
Senior Member
Senior Member

tilli kirjoitti:Arveluttaa noiden kestävyys ja hyvinvointi, kun ensin niitä on pidetty pehmeässä vedessä ja sitten siirtyisivät minulle suolaveteen.
Selvitä nyt ihmeessä itsellesi nämä perusasiat ennen yhdenkään kovan veden kala ostamista ja mieti voitko järjestää niille hyvät olot.
Veden pehmeys/kovuus ja suolaisuus ovat aivan eri asioita. Vesi voi olla:
- pehmeää suolaista (suolaisuus lähinnä natriumkloridista)
- kovaa suolaista (erilaisia reseptejä)
- pehmeää suolatonta
- kovaa suolatonta

Monet synnyttävät hammaskarpit vaativat keskikovaa tai kovaa vettä ja usein myös jonkin verran suolaa. Jos niitä pidetään kaupassa pehmeässä vedessä, ei ihme että sairastuvat ja kuolevat pois.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Jotenkin pistäisin tuon tillin lipsahduksen typon piikkiin ;) Lemmikkipuodissa vesi on paitsi suolatonta, taatusti myös pehmeää. En usko että he muokkaavat vesiarvoja yhtään millään tavalla.

Käsittääkseni nuo tokot syövät lähinnä vain pakasteita/elävää ruokaa? Ne ne varsinkin menevät mollien massuun vauhdilla :( Eli ruokinta tosiaan voisi olla ongelmallista.

Jos noita itse olisin ostamassa, niin seuraisin mainoksia ja odottelisin että tuossa liikkeessä olisi taas ne ihme "hulinapäivät". Eli lauantaina myydään perjantaina tukusta tulleet kalat puoleen hintaan [}:)] Tokkoja noille on tullut mielestäni lähes joka lähetyksessä, eli pitävät suunnilleen samaa listaa kaloista siellä aina. Menisin sitten jo perjantaina kytikselle ja ostaisin tokot suoraan tukun pussissa normaalihintaan (joka tosiaan ei kovin huima ole). Näin olen joskus ostanut tuolta kaloja joita muualta Kuopiosta ei saa. Näin ostetut kalat tietysti karanteeniin, mutta jostakin syystä uskon että kuolemantapauksia ei tule sen enempää kuin sieltä myyntialtaista suoraan ostettaessakaan :?
tilli
Junior Member
Junior Member

Kris kirjoitti:Selvitä nyt ihmeessä itsellesi nämä perusasiat ennen yhdenkään kovan veden kala ostamista ja mieti voitko järjestää niille hyvät olot.Veden pehmeys/kovuus ja suolaisuus ovat aivan eri asioita. Vesi voi olla:
- pehmeää suolaista (suolaisuus lähinnä natriumkloridista)
- kovaa suolaista (erilaisia reseptejä)
- pehmeää suolatonta
- kovaa suolatonta

Monet synnyttävät hammaskarpit vaativat keskikovaa tai kovaa vettä ja usein myös jonkin verran suolaa. Jos niitä pidetään kaupassa pehmeässä vedessä, ei ihme että sairastuvat ja kuolevat pois.
Joopa, laiskuudesta&huolimattomasta kielenkäytöstä rangaistaan ankarasti.

Tuossa kaupassa vettä ei käsitellä mitenkään, se tulee hanasta ja on Kuopion vesilaitoksen antamien tietojen mukaista hyvin pehmeää ja miltei emäksistä, kunnes happamoituu liian pitkien vedenvaihtovälien takia. Tarkoitukseni oli sanoa, että vesiolosuhteiden muutos on noille otuksille vähintään shokeeraava, joten osto on arveluttavaa, eikä rinnastaa noita termejä ristiin.

Jos luit koko topicin, siitä kävi ilmi, että olen perustamassa näille lajeille omaa akvaariota. Tarkoitus on lisätä hitaasti kypsyteltävään altaaseen simpukankuorirouhetta sekä meriakvaariosuolaa, jotta lopputulos olisi tuota kovaa suolaista.
Kris
Senior Member
Senior Member

tilli kirjoitti:Joopa, laiskuudesta&huolimattomasta kielenkäytöstä rangaistaan ankarasti.
Näinhän se täällä on ;-)
Arvelin kyllä väärinymmärrystä, mutta kun noita sekoitetaan usein keskenään, kannattaa olla tarkkana.
tilli kirjoitti:Tuossa kaupassa vettä ei käsitellä mitenkään, se tulee hanasta ja on Kuopion vesilaitoksen antamien tietojen mukaista hyvin pehmeää ja miltei emäksistä, kunnes happamoituu liian pitkien vedenvaihtovälien takia. Tarkoitukseni oli sanoa, että vesiolosuhteiden muutos on noille otuksille vähintään shokeeraava, joten osto on arveluttavaa, eikä rinnastaa noita termejä ristiin.
Noinhan se varmaan valitettavasti monessa liikkeessä on. Tietty homman voi hoitaa niinkin, että ostaa ne kotiin samanlaiseen (huonoon) veteen ja lisää sitä kovuutta ja (tarvittaessa) suolaa hitaasti muutaman viikon aikana.
tilli kirjoitti:Tarkoitus on lisätä hitaasti kypsyteltävään altaaseen simpukankuorirouhetta sekä meriakvaariosuolaa, jotta lopputulos olisi tuota kovaa suolaista.
Jos olen oikein ymmärtänyt, tuosta rouheesta liukenee vettä kovettavaa kamaa aika huonosti emäksisessä ympäristössä. Siinä mielessä voi olla, että joudut pelaamaan kuitenkin kipsin ja muiden töhnöjen kanssa. Huomaa myös, että merisuola sisältää aineita, jotka kovettavat vettä toisin kuin ruokasuola. Kovetuksen voimakkuudesta minulla ei ole hajua, mutta ehkä joku täällä osaa kertoa enemmän. Kerro joka tapauksessa sitten kokemuksistasi, varsinkin jos päätät yrittää simpukankuorilla!
tilli
Junior Member
Junior Member

Tämän takia tilasin sekä karbonaatti- että kokonaiskovuustestejä Saksasta. (Kunhan vain tulisivat.) En tiedä tuon merisuolan vaikutuksista, mutta ilmeisesti se itsessään kovettaa vettä, ehkä jopa paljonkin.

Muistelen nähneeni joitakin huimia kvouuslukemia merivesipuolella; ihmettelin, mitä ne tulivat. Tulee mieleen merisuola. Epäilemättä on triviaa merivesiharrastajalle, pitäisi varmaan mennä tinkaamaan sille osastolle tietoa.

Molleille, sekä purje- että tavalliselle suositellaan tosi kovaa vettä, olen nähnyt jopa lukeman 25-35 dGH. Tuota lukemaa 35 en ole nähnyt suositeltavan malaweillekaan, joten eiköhän meri/murtovedellä ole osuutta asiaan.

Sittenhän pääsen mittailemaan ja tutkimaan, kun kalojen ostolla ei ole kiire. Huolettaa vaan tuo sopeuttaminen
Kris
Senior Member
Senior Member

tilli kirjoitti:Molleille, sekä purje- että tavalliselle suositellaan tosi kovaa vettä, olen nähnyt jopa lukeman 25-35 dGH. Tuota lukemaa 35 en ole nähnyt suositeltavan malaweillekaan, joten eiköhän meri/murtovedellä ole osuutta asiaan.
Noniin, onnea vaan yritykseen! Sen kovuuden suhteen tsekkaa nyt vielä tuon Fishbasen arvot, ettei mene ylimitoitetuksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”