50-l. akvaario: miljoonakaloja, platyja vai taistelukaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lalalaa
Starting Member
Starting Member

50-l. akvaario: miljoonakaloja, platyja vai taistelukaloja?

Viesti Kirjoittaja Lalalaa »

Olen itse tekemässä noin 50 litran akvaariota, johon ajattelin laittaa miljoonakaloja/platyja taikka taistelukaloja. Akvaario on siis vielä tekovaiheessa (lasit ovat jo ostettu). Katsotaan nyt ensin sitten tuleeko siitä mitään, eli kestääkö se edes vettä... [;)] :roll:

Kävisikö tuonne pari taistelukala tyttöä (naarasta) ja yksi koiras, jos on paljon kasveja? Vaiko jääkö akvaario avuttomasti liian pieneksi? Ja muita kalojahan sitten tuonne ei enään mahtuisi.

Tai sitten ajattelin että voisin ottaa sinne miljoonakaloja/platyja. samaa sukupuolta olevia, ettei liika kansoitusta pääsisi syntymään. Montako miljoonakalaa tai platya tänne mahtuisi, 6-8?
Tännekkään ei sitten varmaan mahdu muita kaloja kuin miljoonakaloja/platyja. Kumpia suositteletta, miljoonakaloja vaiko platyja?

Toki taistelukala olisi helpompi tuonne laittaa, kun vettä ei tarvitsisi mitenkään erikseen muuttaa, mutta eihän se iso ongelma ole, vaikka miljoonakaloille/platyille sitä pitaisikin muuttaa. Ja sitten jos jotain helppo hoitoista ja kestävää kasvia viitsisitte suositella. Kiitos kaikille vastanneille. :D
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Jos synnyttävistä tykkäät, niin ennemminkin miljoonakaloja kuin platyja ja samaa sukupuolta. Tuollainen 4-6 samaa sukupuolta.

Tai sitten taistelukala ja pohjalle vaikka pari piikkisilmää.

Kasveista menee milliksille vaikka vallisneria.
Jos taiston ja piikkikset otat niin niillekin vaikka vallisneriat ja sitten vaikka etualalle ruskomelalehtiä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sartsanen »

Älä ainakaan laita miljoonakaloja ja taistelukaloja samaan altaaseen! Minulla kävi siinä huonosti... :(
Minä täällä moi.
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Ja ei useampaa sukupuolta taistoja tuon kokoiseen. Tulee ruumiita, vaikka kasveja olisikin paljon. Pari tyttöä, tai sitten pelkkä koiras. Ja tytötkin kannattaa ottaa yhtä aikaa (samasta paikasta), voi olla ongelmallista yrittää lisätä sinne myöhemmin yhtä yksilöä, tytötkin osaavat tapella ihan kivasti keskenään :roll:.
Parasta ihmisessä on koira.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Jos et halua vettä kovetella, niin sitten nuo taistelukalat. Epäilen hieman piikkisilmien laittoa 50 litraiseen... 8O
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Jos olet ihan itse tekemässä akvaa, niin tee samalla sitten ainakin 100 l allas, helpompi hoitaa ja näyttävämpi.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä 50-litraiseen muutama piikkisilmä menee, mutta nimenomaan sitten piikkisilmiä eikä siaminpiikkisilmiä. Jälkimmäisen mainitut kasvavat vähän isommiksi ja tukevammiksi. Myös tummapiikkisilmät sopivat olemaan hyvin. 2-4 kappaletta sopii.
Taistelukaloja voi sitten ottaa joko yhden koiraan tai 3 naarasta. Kaksi naarasta, vaikka olisivatkin samasta poikueesta voivat tapella aika pahasti. Kolmas pyörä auttaa asiaa, vaikkakin tappelevat aika varmasti siltikin.
Leviä syömään vielä pari leväkatkarapua.
Jos otat miljoonakaloja, niin ota sitten vaikka niin kuin maketzu jo sanoikin 4-6 samaa sukupuolta. Ehkä mieluummin koiraita kun ovat värikkäämpiä ja pienempiä. Omenakotilot kävisivät hyvin milliksien kanssa. Samaan ostoslistaan millisten ja omppujen kanssa pitää sitten laittaa jotain veden kovetusainetta (kipsiä).
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Harmi kun tilaa ei ole enempää...
Itse vankkumattomana millis-fanina suosittelisin vaikka n.7 kpl pelkkiä ukkoja, jotain oikein hienon värisiä. Itselläni äijät on tulleet hyvin toimeen jos ei ole yhtään tyttöä seassa...
Myös pikku parvi mustamolleja vois olla hieno...?
Itselläni on taisto pari 60 litraisessa, se on hieno purkki vaikka onkin pieni, kun on nätisti sisustettu. Tosin nopea kasvuisia kasveja joutuu karsimaan usein ja runsaalla kädellä... :|
Lalalaa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lalalaa »

Olisiko jossakin kuvaa (miel. veden alaista) miljoonakalojen tai taistelukalojen asuin seudusta?

Eli siis platyt on pois suljettu juttu... mutta mites ne mustamollit (joita joku ehdottikin)..? Olen saanut käsityksen että ne kasvaa aika isoiksikin (tai ainakin isommiksi kuin miljoonakalat)...?

Taistelukaloja jos otan, niin otan sitten vain yhden ukon, en halua mitään tappeluita (ainakaan kauhesti) sinne...

Toisaalta miljoonakaloja/muita synnyttäviä olisi kiva ottaa, saisi vähän vaihtelua elämään... [;)] Mutta jos otan synnyttäviä, niin menisikö sinne pohjalle vielä joku monni tms. levää syömään?
Jos olet ihan itse tekemässä akvaa, niin tee samalla sitten ainakin 100 l allas, helpompi hoitaa ja näyttävämpi.
Lasit olen ostanut jo. Ja kun halvalla ne sain...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”