Mölyävä suodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ruski
Starting Member
Starting Member

Mölyävä suodatin

Viesti Kirjoittaja ruski »

Mulla on kaksi Eheimin 2252 mallista sisäsuodatinta. Toinen näistä pitää aika kovaa meteliä, niin että on melkee pakko ottaa viimeistään yöllä pois seinästä, että pystyy nukkumaan. Takuukin oli vielä voimassa, ja olen yhden pistänyt jo takasin maahantuojalle. Sain täysin uuden koneen tilalle ja nyt sekin sitten pitää samanlaista mölyä.

Puhdistaessani suodattimia käyn aina kaikki roottoritkin läpi hammasharjalla, eikä möly hellitä senkään jälkeen hetkeksikään.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kuulostaapa omituiselta, onko ne suodattimet samassa altaassa ja eri päädyissä?

Tuli mieleen että olisiko kysessä resonanssiääni esimerkiksi kansilaseista?

Tuonhan voi testata ottamalla päällilasit pois altaasta ja kuunnella hävisikö melu.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ruski
Starting Member
Starting Member

Samassa altaassa kumpikin ja eri päädyissä. Altaassa ei ole koskaan ollu kansilaseja. Pitää samallaista tasaista ääntä kuin muutkin, mutta huomattavasti lujempaa.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

En ole kyllä tutustunut tuohon Eheimin malliin, mutta voisikohan suodattimessa olla ilmaa sisällä? Meillä ulkosuodattimen molyt johtuivat siitä. Tiesithän, että jos otat suodattimen pois päältä yöksi, sitä ei saa laittaa käyntiin ennen huuhtelua, jotteivat bakteerien tuottavat myrkyt joudu altaaseen. Ja jokaaamuinen huuhtelu ei tee suodattimien bakuille hyvää.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

tikkuhirviö kirjoitti:Ja jokaaamuinen huuhtelu ei tee suodattimien bakuille hyvää.
Eikös tämä nykyinen "trendi" ole taas siihen suuntaan että viikottainen pesu on hyvästä [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ruski
Starting Member
Starting Member

Kyllä sieltä ilmaa ulos tulee, kun vähän kallistelee. Ääni ei kylläkään tuosta miksikään muutu.
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Minulla on sisäsuodattimena tuon 2252 pikkuveli eli 2048 ja se on innostunut myös joskus pitämään meteliä.

Melusta olen pääsyt eroon voitelemalla sen moottorin akselin valkovaseliinilla. Tämän tempun neuvoi kerran akvaariokaupan setä.
Omalla vastuulla kuitenkin sitten.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

jartzu65 kirjoitti:Eikös tämä nykyinen "trendi" ole taas siihen suuntaan että viikottainen pesu on hyvästä [;)]
Näinhän minäkin olen ymmärtänyt, kun ei tuolla sisäsuodattimella ole muuta virkaa kuin irtoroskien kerääminen. [;)]
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Näinhän minäkin olen ymmärtänyt, kun ei tuolla sisäsuodattimella ole muuta virkaa kuin irtoroskien kerääminen
Niin minäkin olen ymmärtänyt, mutta en sitä silti ymmärrä [;)]
/jari
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

jartzu65 kirjoitti:Eikös tämä nykyinen "trendi" ole taas siihen suuntaan että viikottainen pesu on hyvästä
Ei niihin kaikkiin trendeihin pidä lähteä mukaan.. (8-) <- trendikkäät aurinkolasit..) Ja kysyjähän ei tainnut mainita mistään muista suodattimista altaassa. Joka tapauksessa väitän, että minun sisäsuodattimissani majailee ainakin jonkin verran noita bakteereita, kun eivät mene kuukausiin tukkoon ja ovat sitten täynnä sellaista ruskeaa lietettä.

Huuhdelkaa te vaan ne sisäsuodattimenne vaikka joka aamu! :P

Sori, että meni taas aiheen ohi.
Skerries
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Skerries »

Jos takuu on voimassa, niin ovat varmaan kohtuullisen uusia, mutta voisit kokeilla silti ostaa siihen varaosana uuden roottorin ja akselin. Toimii ainakin vanhoihin suodattimiin, jotka alkavat pitämään ääntä.

Syynä on roottorin pyörimisliike, joka voi vääntää roottorin tiivistettä ajan saatossa soikean malliseksi. Tämä ohje tuli akvaariokauppiaalta, kun mun 2213 ulkosuodattimet alkoivat pitää meteliä ja se auttoi.
BOESEFANI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BOESEFANI »

Enpä tiedä ton pumpun rakennetta, mutta itelläni on 2212 ja sen roottorin akselin päissä on semmoset kumitutit. Noi tutit jos jää vähänkin vinoon niin rohisee kyllä. Vähän räkää tuttiin putsauksen yhteydessä, niin se asettuu kunnolla paikalleen.
Ville+Makka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ville+Makka »

Meille kulkeutui wanha 2215, joka rapisi ja rämisi käydessään. tutkittuani ropellia, tuumasin että kauppaan vertaamaan uuteen osaan... Olihan keskireikä kulahtanut siitä , ja "magneetti" kiiloittunut reunasta. Uudella akselilla ja roottorilla tästä möykästä selvittiin.

V
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”