Kääpiöakarat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

AKARAT ON KUTENU!!! AKARAT ON KUTENU!!! :P
Äsken kun mä olin kattomassa pikkuakvaa niin juurakon alta löytyi pikku yllätys.. :P Niitä munia on keskimäärin n. 100 ja naaras vartioi niitä todella tarkasti.
MÄ SAAN POIKASIA!!! :P
caro
Junior Member
Junior Member

Nyt kun mä oon rauhottuu niin mul olis vähän kysyttävää :mrgreen:
1. Pitäiskö kaikki muut kalat poistaa akvaariosta?
2. kuinka kauan kestää et ne kuoriuuu jos ne on kutenu viime yönä-tänään illalla (mä en oo katellu sitä niin paljoa ku on ollu koulua etc.)?
3. Kuinka kauan kestaa et ne on käyttäny ruskuaispussinsa ja et pitää aloittaa ruokkimisen?
4. Millä pitäis ruokkia?
5. Minkä ikäisinä/kokoisina ne on luovutusikäisiä? (siis milloin pitäis siirtää toiseen akvaan ja jättää vanhemmat uutta kutua tekemään?)
6. Jos mä en pysty pitämään nitä kaikkia niin mitä mä voin tehdä niille? Mä en siis halua nitä lopettaa.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Onnea perheenlisäyksestä!

Valitettavasti vastailla en osaa juuri mihinkään, omat kalani tuskin koskaan lisääntyvät, joten aihe on perin outo. Mutta koska arvelen että haluat tietoa edes jostakin mahdollisimman pian, niin kokeilepa hakutoimintoa. Löydät ainakin jotakin tietoa sitä kautta. :D
Dixi et animam levavi.
caro
Junior Member
Junior Member

Mä en voi uskoa et se tapahtu näin nopeesti. Nehän on vaan n. 4,5 cm pitusia 8O Oikeesti mä en voi uskoa mun onnea. Ensin kiilakyljet kutee. Mä en kuitenkaan ottanu kutua talteen joten se on varmaan syöty. Sit pari päivää sen jälkeen et akarat on tullu kotiin -nekin kutee. Siis mitäköhän on oikein joutunu tonne veteen? [;)] :mrgreen:
Juu mä meen kokeilemaan tota hakua. =)
caro
Junior Member
Junior Member

EI!!! :( Osa kudusta oli muuttunu valkoseks (=homehtunu?) siel on vaan ehkä 30 tervettä munaa. Mä vaihdoin äsken 50% ja mun kannattais varmaan alkaa vaihtelemaan vettä päivittäin? Siis ei paljoa mut ehkä 10%? Ei eka kutu saa tuohoutua... :cry:
caro
Junior Member
Junior Member

Niitä on kadonnu vieläkin enemmän ja naaras on lopettanu vartioimisen. Sil on vielä se vartioimisväritys mut muniin se ei oo koskenu pitkään aikaan. :( Nyt nitä on n. 20 jäljellä.
Jos tää kutu tuhoutuu niin miten mä saisin kutuinnon taas herätettyä? Pakastettuja ötököitä, iso vedenvaihto ja maiseman muutos?
caro
Junior Member
Junior Member

Kaikki on poissa. :( Naaras on vielä vartiointivärityksessä ja äksyilee muille mut ei sil mitään kutua/kuoriutuneita poikasia oo. Sen on muuten menny haukkaamaan palan pois partiksen pyrstöevästä 8O Mitä pitäis tehä niin et sinne ei tuu mitään tulehtuksia tai mitän?
Alex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alex »

no voi itku... :cry: kyllä sinä ne vielä uudelleen saat kutemaan. minä oon antanut pakasteherkkuja niin että kuutio mukiin ja kuumaa/lämmintä vettä päälle ja ne on sulanut sinne ja sitte semmosella ruiskulla. ne on syöny melkein kaiken sillä taktiikalla.
eläintenystävä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eläintenystävä »

Kyllä ne vielä uudestaan kutevat, jos vesiarvot ovat suht hyvät, on kasveja ja paikkoja johon kutea... ja vedenvaihtoja sitten myös :)

Vastailen nyt näihin aiemmin esittämiisi kysymyksiin kokemuspohjaisesti.

1. Pitäiskö kaikki muut kalat poistaa akvaariosta?

* Itse en ole poistanut muita kaloja ikinä akvaariosta, mutta koiraan suosittelen siirtämään pois. Mulla se oli se, joka ne poikaset söi :frown:

2. kuinka kauan kestää et ne kuoriuuu jos ne on kutenu viime yönä-tänään illalla (mä en oo katellu sitä niin paljoa ku on ollu koulua etc.)?

*Mulla kuoriutumiseen meni 1½-2 vrk.

3. Kuinka kauan kestaa et ne on käyttäny ruskuaispussinsa ja et pitää aloittaa ruokkimisen?

*Mä aloin ruokkimaan, kun ne olivat 4-5 vrk ikäisiä.

4. Millä pitäis ruokkia?

*Ostin eläinkaupasta semosessa tuubissa olevaa nestemäistä poikasruokaa ja sitten kasvatin erillisessä purkissa semmosta elävää ruokaa (mikä ei oikein hyvin onnistunut [:I] ). Kun poikaset oli isompia, aloin syöttää pakasteartemiaa ja poikasten hiutaleruokaa.

5. Minkä ikäisinä/kokoisina ne on luovutusikäisiä? (siis milloin pitäis siirtää toiseen akvaan ja jättää vanhemmat uutta kutua tekemään?)

*Sitten, kun ovat niin isoja, etteivät joudu muiden kalojen suuhun.

6. Jos mä en pysty pitämään nitä kaikkia niin mitä mä voin tehdä niille? Mä en siis halua nitä lopettaa.

*Myyt/annat muille harrastajille tai viet eläinkauppaan [;)]
caro
Junior Member
Junior Member

Nyt jo taitaa olla uus kutu tulossa! :P Naaras viettää epätavallisen pitkiä aikoa juuakon alla ja koiras käy siellä aina välillä. Mut nyt ne on päättäny kutea (?) niin et mä en näe sinne ja jos mä meen sinne sörkkimään niin ne ei varmaan sit hoida sitä kutua enää?
caro
Junior Member
Junior Member

Ei ne silloin olleet kutenu mut nyt ne on! :P Tällä kertaa tuli juurakon kylkeen. Mut koiras on kipee. :( Mulkosilmä.
Noh kuitenkin sit ku se paranee niin mitäs kaloja vois sinne ottaa? Siis siel on täl heltkellä kääpiöakarapariskunta ja naaraspartis. Mahtuuko sinne vielä vaikka monnisia/piikkisilmiä pohjalle tai kiusaako akarat liikaa? Tai sit pieni parvi jotain pinnalle? Siis akvaario on 98l, ph on ~7 (vähän alle), pehmeä vesi (en muista tarkalleen), lämpötila 25C, sisustuksena paljon kiviä ja juurakoita ja pari kasvia.
eläintenystävä
Starting Member
Starting Member

Minunkin akaraiseni kutivat eilen :D Nyt sitten odotellaan kuoriutumista.

Monnisia en akaroiden kanssa samaan altaaseen laittaisi, muutama piikkisilmä varmaan menisi joten kuten. Jotkin pienet tetrat (esim. mustaneonit) kävisivät varmasti hyvin.
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

On sulla caro hyvä tuuri kun heti muutaman päivän jälkeen kun tuot kalat kotia niin kutuhommat alkaa :)
Mäki ostin juuri lippukirjoahvenpariskunnan, mutta ei ne vielä edes liiku yhdessä...
-HEZZU-
caro
Junior Member
Junior Member

Niin... :D Nyt toi äskeinen kutu on tuohoutunut :( Syynä tais olla se et ne kuti juuri sen koiraan lääkityksen jälkeen ja se lääke jotenkin tuhos munat. Ensin homehtu 5 jotka mä tarkasti raaputin pois semmosella tikulla. Sit homehtu enemmän ja enemmän ja nt on enään jälkellä ehkä 3 niistä kaikista ~50 munasta :( Noh mut mä luulen et taas on uus kutu tulossa kun naaras viettää todella pitkiä aikoja juurakon alla (se on jättäny ne 3 munaa). Toivotaampa parasta. :P

Juu mä oon päättäny et sinne tulee seuraks 9 kiilakylkeä ja sit nitä piikkisilmiä muutama. Sit tietysti se naarspartis ja akarat. Kuika monta piikkisilmää mahtuu sinne? Siellä on valtavasti piiloja ku mä oon tehny semmosen joenpohjan sinne eli melkein koko pohja on kivikasojen ja juurakoiden peitossa. Ja tietysti siellä on kasvejakin. Ja vapaata uintitilaa.
etulasin vieressä.
eläintenystävä
Starting Member
Starting Member

Nyt on sit koiras siirretty 530-litraiseen ja poikaset kuoriutuneet :D On tuo kyllä ihailtavaa, miten emo niitä poikasia vartoioi ja hoitaa [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”