Olisikohan mahdollista alkaa kypsyttämään jo allasta tuolla helmikuun alussa ilman tuota ulkosuodatinta? Vai pitäisikö odottaa sen ulkosuodattimen saamista? Allasta vain sen takia haluaisin alkaa mahdollisemman pian kypsyttämään/perustamaan, kun ovat nuo meidän kultakalat vieläkin tuossa 128-litraisessa ja kasvavatkin koko ajan.Eli kovasti olisi jo tarvetta tuolle suuremmalle altaalle

Ja muuten, onko kukaan Espoolainen (miksei kuka tahansa muukin) ostanut esim. suodattimia tuolta Espoon (?) Leppävaariosta? Näyttävät siellä olevan sen verran halpoja, juuri sopivan hintaisia tuolle minunkin kukkarolleni. Sieltä jos ostaisin tuon Eheimin 2260, on kuitenkin sen verran halvempi, mitä täällä nuo samaiset suodattimet maksavat.
Onko kellään kokemuksia tai tietoa, että tuleekohan noissa ulkosuodattimissa (esim.tuo 2260) nuo suodatinpatruunat / muut suodatus materiaalit mukana? Ja kiinnostaisi vain tietää; että mitä suodatusmateriaalia tuollaiseen suodattimeen siis pitäisi/kannattaisi laittaa?
Ja vielä haluaisin tuosta kypsytyksestä kysyä; eli, ensin veteen siis lisätään joka päivä tietty määrä ammoniakki liuosta ja kun nitriitti alkaa nousta, ammoniakin määrä vähennetään puoleen. Ja sitten kun nitriittiä ei ole enää ollenkaan(nousun jälkeen), ammoniakkiakaan ei enää lisätä. Ja nitraatin määrä pitäisi siis olla akvaarion kypsyttyä n. 20?
Voisikohan joku ystävällinen aw-läinen vielä laskea minulle tuon ammoniakin annostelun tuohon 660 litraan? (Ei taida minulla älyä riittää edes noin yksin kertaiseen asian laskemiseen
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja vielä yksi kysymys; jos meille nyt tuossa myöhemmin tulee tuohon 660 litraiseen muutama uusi kultis lisää; niin olisi nekin varmaan ensin parastaa laittaa vaikka mahd. tautien varalta karanteeni akvaarioon? Kävisiköhän tuo meidän 128 litrainen nyt alkuun karanteeniksi, kun on jo valmiiksi kypsynytkin yms.? Ja sitten siirtäisi tuohon suurempaan. Miten kauan noita kaloja siis kannattaisi siellä karanteeni akvaariossa pitää; että mahdolliset taudit tms. tulisivat esiin?
Siinäpä olikin pitkä lista näitä minun aloittelevan harrastajan (jos itsekseni sellaiseksi voin sanoa