Kääpiöakarat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

caro
Junior Member
Junior Member

Kääpiöakarat

Viesti Kirjoittaja caro »

Nonii nyt mä oon päättäny et mitä kääpiöahvenia tulee tonne 250-litraseen ja mä oli tänään ostamassa kaks kääpiöakaraa. Nyt kyl vähän ihmetyttää ku ne on koko ajan piilossa... :(
Ne on nyt 98-litrasessa kunnes ne kasva vähän ja sit ne muuttaa tonne 250-litraseen. Tuleeko ne aina olemaan noin pelokkaita? Sit kyl kaduttaa. :( Mä olin taas akvaariokeskuksessa ja sanoin et: "Mä haluun tonne 250-litraseen kääpiöahvenpariskunnan joka
-kutee aika helposti
-on kiltti muille
-ei oo pelokas
Muuna kalastona 15 kiilakylkeä, partis ja pohjalla vaikka verkkonuoliaisia. Keksi loput kalastosta!" :mrgreen: Noh vastauksena mä sain et verkkoja ei missään nimessä kannata ottaa ku ne on niin agressiivisiä ja et tommonen ahven olis kääpiöakara. Noh ei sit muuta kuin kalat pussiin ja kotiin. Ne tutkii vähän varovasti niitä alueita mis e oo kasvillisuutta mut heti kun kävelee akvan ohi niin molemmat säntää piiloon. :( Onko tää ihan normaalia totuttelua uuteen ympäristöön vai onko kääpiöakarat semmosia? Mä tarjosin nille pakasteherkkuja mut eivät ne silloinkaan uskaltautuneet esille syömään.
Nää on mun ensimmäiset kirjoahvenet joten nyt mä kaipaisin vähän kesyttelyvinkkejä. :mrgreen:
Minkä kokoisina ne tulee sukukypsiks? Nyt ne on n. 4 cm ja aika nättejä vaikka vielä ehkä vähän kalpeita. Naaras on rusehtavankeltainen ja siinä on kaks ruskeeta juovaa vaakatasossa. Toinen on keskellä kylkeä ja toinen on vähän sen yläpuolella. Koiras on vaaleampi ja sil on vähän sinistä pään ympärillä. Taitavat olla aika nuoria?
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Hei caro,

älähän hätäile, kyllä ne akarat siitä rohkaistuu. Kun on riittävästi kasveja ja suojapaikkoja, niin ne kyllä reipastuvat pian. Pienet ahvenet on jollain tavalla vähän niin kuin "hitaita" hiffaamaan asioita (jopa ruokaa), tai siis sellaisen vaikutelman antavat [;)] mutta kun ovat tutustuneet altaaseen ja kotiutuneet, niin saavat hienot värit ja persoonallisuus tulee paremmin esille.
caro
Junior Member
Junior Member

Nyt on pikkuset kadonnu täysin. Mikä olis semmonen kiva ja vaihteleva ruokavalio? Syökö ne vihanneksia? Mä tiiän niistä oikeestaan vaan et ne on pehmeän ja hapahkon veden kaloja ja et koiras on sinertävä. :mrgreen: Tais olla vähän heräteostos... [:I]
Minkälainen "luola" olis hyvä kutemista varten? Mä en niin mielelläni pilais hienoa maisemaa jollain joka ei näytä aidolta. Kanon alle pääsee ainakin mut mä epäilen et se on vähän liian avara alue (mitä tarkottaa avara? Se tuli vaan mun päähän :mrgreen: ) niin et ne ei tunne oloansa riittävän suojatuksi kutemista varten.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

caro kirjoitti:Minkälainen "luola" olis hyvä kutemista varten? Mä en niin mielelläni pilais hienoa maisemaa jollain joka ei näytä aidolta.
Moi, mitähän ne tykkäisivät kookospähkinän kuoresta? Jos sen sahaisi halki ja vielä reiän tai kaksi poraisi. Tosin se sahausjälki muistuttaisi ihmiselosta, mutta kai se luonnollisempi olisi kuin kukkaruukku.

Onnea vain uusien perheenjäsenten johdosta [;)] .
caro
Junior Member
Junior Member

hmm... Noh mistä niitä kookospähkinöitä saa? Ja mistäköhän mä saisin sahan.. Saha ei oo oikein se tavallisin "redskap:pi" (hetkellinen aivojen tominnan häiriö) kerrostalossa :roll: :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kyllä kookospähkinöitä silloin tällöin näkee ruokakaupoissa. Vie kouluun teknisten töiden luokkaan?
caro
Junior Member
Junior Member

Mä en edes tiiä jos meil on semmosta :mrgreen: Ku mul on aina ollu tääl yläasteella "hankka" (en tiiä mitä on suomeks. Siellä ommellaan ja se on kauheen tylsää) ja ei yhtään "slöjd".

Nyt on muuten akarat alkanu vähän liikkumaankin. Ne pyörii ympäriinsä ja tutkiskelee paikkoja mut ei vielä tuu ihan etulasin viereen. Ja heti kun akvaa lähestyy niin äkkiä piiloon. :roll: Onks ne semmosia et ne kesyyntyy helposti? Mä en nyt ihan odota niitä tulemaan käteen kiinni mut olis mukava jos ne edes uskaltais tulla lasin lähelle. :P Niiden oppiminen syömään kädestä on kai jo haaveilua.. :?
Viimeksi muokannut caro, 23:23, 14.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Ei kookospähkinän avaamiseen sahaa tarvita. Tee näin: laita pähkylä muutamaksi minuutiksi kiehuvaan veteen. Ota tanakka naula tms. piikki ja vasara. Kalauta naulalla ne pähkinän päässä olevat pienet pyörylät sisään. Tämän jälkeen pähkinä särkyy helpohkosti vasaralla pamauttamalla. Muotoile palaset haluamasi kokoisiksi ja tasoita reunat hiekkapaperilla.
caro
Junior Member
Junior Member

Kiitos! Toi ainakin kuulostaa toimivalta.. :mrgreen: Mä sujautan sen kookoksen ostoskärryyn ens kerralla ku me käydään tukussa. =)
caro
Junior Member
Junior Member

No nyt alkaa näkymään vähän luonne-eroja! :P
Koiras on selvästi rohkeampi. Se on välillä ihan kokonaan poissa kasvillisudesta ja se tuli äsken tarkastelemaan lasin viereen ku mä laitoin lamput päälle. Se on tummentunu ihan valtavasti ja näyttää nyt tummanruskeenlilalta.
Naaras on edelleen piilossa mut nyt se on alkanu vähän liikkumaan. Ulos kasvillisuuden seasta se ei koskaaan tule. Väreiltään se on ehkä vähän vaalentunu mut se saattaa johtua siitä et mä just laitoin lamput päälle.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

caro kirjoitti: Minkälainen "luola" olis hyvä kutemista varten? Mä en niin mielelläni pilais hienoa maisemaa jollain joka ei näytä aidolta. Kanon alle pääsee ainakin mut mä epäilen et se on vähän liian avara alue (mitä tarkottaa avara? Se tuli vaan mun päähän :mrgreen: ) niin et ne ei tunne oloansa riittävän suojatuksi kutemista varten.
Kääpiöakarat eivät tarvitse kutemiseen välttämättä luolaa ollenkaan. Minulla ne ovat kuteneet myös kohtalaisen tasaisen kiven päälle, kivessä oli tosin kiinni anubiasta, kutu tapahtui ihan anubiaspuskan juurten viereen.
Arkoja nuo ovat minullakin, piilottelevat pääosin kasvien suojissa, mutta singahtavat kyllä ruoka-aikaan nopeasti paikalle. Ruuaksi on kelvannut tähän mennessä kaikki mitä olen tarjonnut, hiutaleet, pakasteötökät, pakastekuivatut ruoat ja erinäiset rakeet.

Hannu
caro
Junior Member
Junior Member

Ne päätti siitenkin ite ratkaista luolaongelmansa. Naaras on kaivanu pienen ahtaan luolan tonne juurakon alle. Naaras käy kyllä siellä tasaisin väliajoin siirtelemässä hiekkaa ulos ja semmosta mut en mä usko et siel on meneillään mitään erikoista koska se ei oo siellä koko aikaa. Se on luultavasti myös syyllinen niihin pikkukuoppiin jotka on ilmaantunu yön aikana. :P
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Mulla ainakin ovat tätä nykyä akarat (kääpiökakarat lempinimeltään :)ihan kesyjä.Kuteneet ovat useasti,mutta aina kivelle tai jättiläismiekkakasvin lehdelle. Että lieneekö tarvivat luolia?
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Mulla on kanssa kaikki kudut tapahtunu juurakon kylkeen. Ja mulla on kyllä ruukkuja ja luolia akvassa. Naaras on nytkin näyttävän tummanpuhuva, kun vartioi uutta pesuettaan... Arkoja ovat nuo minunkin yksilöt, piiloon heti, kun akvan viereen tulee, mutta kun istuu hetken hiljaa vieressä, niin tulevat etulasille kerjäämään ruokaa.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
caro
Junior Member
Junior Member

Noh mä annan niiden sit ite päättää. Miltä näyttä koiraan koskiskelu?
Adrian
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Onneksi olkoon carolle uusien kalojen puolesta :D , pistähän mulle parit kuvat kaloista kun ehdit [;)] .

Ei niin kauheasti ole noista akaroista kokemusta(oikeastaan ei yhtään) mutta useasta muusta kirjoahvenesta kylläkin. Eiköhän sen kosiskelun huomaa jostain erikoisesta rilluttamisesta(omituista heilumista ja tärisemistä, kyllä sen huomaa) naaraan lähellä, yleensä kutuaikoina kirjoahventen värit kirkastuvat. Jos ne ovat 3 senttisä, niin tokkopa ne vielä kutenee(voivat kai ne yrittää mutta tuskimpa onnistuu) odota että kalat kasvavat ja tottuvat elämään akvaariossasi [;)] .
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Omat akarani ovat hurjan rohkeita. Erityisesti ukkokalalla on hassu uintityyli, se ikäänkuin kaahailee nenä kiinni etulasissa. Naaraansa se yrittää hurmata nostamalla selkäevänsä ylös jolloin se näyttää huomattavasti isommalta. Myös värit tummenevat. Kutu on tapahtunut kannon päälle. Naaras on aika pirulainen vartioidessaan kutua, ei siihen uskalla mennä huomattavasti isommatkaan kalat.
caro
Junior Member
Junior Member

Juuh en mä vielä uskonu et ne kutis mut ihan vaan kiinnostaa niin et mä tiedän sit myöhemmin. Ne on kaivanu aivan valtavia kuoppia ympäriinsä. Se näyttää niin söötiltä ku naaras ottaa n. 4 hiekanjyvää kerrallaan ja ui 10cm ja puhaltaa kaiken ulos :P KOiras on tummunu vieläkin enemmän ja se on saanu kaks sammalista raitaa kuin naaraalla on. Se seuraa sitä naarasta koko ajan.
Atri: Digikamera jäi amerikkaan, toinen on maalla ja mä en osaa käyttää videokameraa joten kuvien saamiseen saattaa mennä hetki :mrgreen: Mitä kaikkia ahvena sul on sit ollu? Mä muistan et sä yhteen aikaan suunnittelit ainakin tulisuiden hankkimista?
Adrian
Junior Member
Junior Member

caro: No mulla on ollut lehtikaloja(siitä on aikaa), palettikaloja(siitä on vielä enemmän aikaa :mrgreen: ) ja nyt on 2 avainkirjoahventa.
caro
Junior Member
Junior Member

Okei... Mä vaan muistan ku mä en ollu vielä niin innostunu akvaarioista ja sit sä kerroit et sä aijot ehkä ottaa tulisuita ja sit mä kysyin et miltä ne näyttää ja sä lähetit jonkun kuvan.
Miten mä voisin tarjota riittävän vaihtelevan ruokinnan? Hiutalieta ne ei oikein syö mut pohjatabletteja ne on kyl syöny. Pakasteherkut ei meinannu tulla sydyiksi mut mä en oo antanu niitä sen jälkeen ku ne tuli joten silloin tais olla kyse ihan vaan muuttostressistä. Mut kai niiden pitäis saada jotain muuta kuin pohjatabletteja ja pakasteherkkuja?
Adrian
Junior Member
Junior Member

Käväise ostamassa jotain muuta kuivaruoka-merkkiä, tai jotain kirjoahventen erikoisruokaa kuten TetraDiscusia(suosittelen :mrgreen: , avaimet popsii ihan tohkeissaan) tai jotain Kaikki kalat ei tykkää joistakin merkeistä ollenkaan, tai sitten ne ei tykkää jonkun värisistä hiutaleista. Itsellänikin jotkin ruuat ei maistu niin hyvin kuin toiset. Mitä tarkoitat tällä "pakasteherkulla", ai surviaisen toukkia? Ainakin surviaiset maistuu kirjoahvenille, koitas tarjota niitä uudestaan.
caro
Junior Member
Junior Member

nii tai siis mä ostin semmosen paketin mis on 6 eri ötökkälajia. Mä oon kokeilu niistä kolmea.
1. oli jotain punaisia matoja. Kaikki ahmi sitä kuin ne ei olis koskaan edes nähäneet ruokaa. :P
2. läpinäkyviä pyöreitä ötököitä. Kaikki söi kohtalaisen hyvin.
3. läpinäkyviä matoja. Kaikki otti vaan suuhun ja sylkäs ulos.
Mä voisin kokeilla jotain uutta tänään mut ku mä en löydä semmosia suojahanskoja joita mä käytän ku mä syötän niitä (vaikka mitä tapahtuis niin mä en ötökköihin paljain käsin koske! :mrgreen: )
Ei kello on jo noin paljon... Noh en sit tänään pääse ostamaan uusia ruokia. Maanantaina sit.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

No ei kai niitä hanskoilla tarvi käsitellä vaikka oliskin ötökkäkammoinen :mrgreen:
Ei muuta kun pakastepala lautaselle ja veitsellä pienemmäksi palaseksi, ja sen voi sen palasenkin sitten veitsellä tiputtaa altaaseen.
Tai sitten antaa pakasteen sulaa lautasella ja siitä lusikalla altaaseen.
Adrian
Junior Member
Junior Member

Punaiset madot kuulostavat surviaisen toukilta, omatkin kalat syövät niitä ihan tohkeissaan. Muuten caro, ei ne madot pure ne on kuolleita :mrgreen: .
caro
Junior Member
Junior Member

Mut mut... Ei niitä paketista saa veitsellä ulos :mrgreen:
Mä löysin ne hanskat joten mä oon nyt kokeillu 2 uutta makua. Toinen oli semmosia iheme ötökötä jotka näytti lasivillan palaislta ja toinen oli semmosia jotka näytti paketissa todella tummalta. Vedessä ne on läpinäkyviä mut niillä on iso, tumma "pää".

"Lasivallan palaset" meni todella hyvin vaikka ahveniset ei uskaltautunu yhtään mun käden lähelle mut kyl ne pohjalta söi todella hyvin. Noi ihme "pallopäät" ei menny niin hyvin. Kiilakljet söi mut ahvenet ei ollu nälkäisiä tai ne ei tykänny siitä. Huomenna mä meen ostamaan sitä diskusia ja jotain vaihtelevia pohjatabletteja niin et niiden ei tartte jatkuvasti vaan syödä tabminia ja ötököitä. Syökö ne kasviksia?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”