Nonii nyt mä oon päättäny et mitä kääpiöahvenia tulee tonne 250-litraseen ja mä oli tänään ostamassa kaks kääpiöakaraa. Nyt kyl vähän ihmetyttää ku ne on koko ajan piilossa...
Ne on nyt 98-litrasessa kunnes ne kasva vähän ja sit ne muuttaa tonne 250-litraseen. Tuleeko ne aina olemaan noin pelokkaita? Sit kyl kaduttaa.

Mä olin taas akvaariokeskuksessa ja sanoin et: "Mä haluun tonne 250-litraseen kääpiöahvenpariskunnan joka
-kutee aika helposti
-on kiltti muille
-ei oo pelokas
Muuna kalastona 15 kiilakylkeä, partis ja pohjalla vaikka verkkonuoliaisia. Keksi loput kalastosta!"

Noh vastauksena mä sain et verkkoja ei missään nimessä kannata ottaa ku ne on niin agressiivisiä ja et tommonen ahven olis kääpiöakara. Noh ei sit muuta kuin kalat pussiin ja kotiin. Ne tutkii vähän varovasti niitä alueita mis e oo kasvillisuutta mut heti kun kävelee akvan ohi niin molemmat säntää piiloon.

Onko tää ihan normaalia totuttelua uuteen ympäristöön vai onko kääpiöakarat semmosia? Mä tarjosin nille pakasteherkkuja mut eivät ne silloinkaan uskaltautuneet esille syömään.
Nää on mun ensimmäiset kirjoahvenet joten nyt mä kaipaisin vähän kesyttelyvinkkejä.
Minkä kokoisina ne tulee sukukypsiks? Nyt ne on n. 4 cm ja aika nättejä vaikka vielä ehkä vähän kalpeita. Naaras on rusehtavankeltainen ja siinä on kaks ruskeeta juovaa vaakatasossa. Toinen on keskellä kylkeä ja toinen on vähän sen yläpuolella. Koiras on vaaleampi ja sil on vähän sinistä pään ympärillä. Taitavat olla aika nuoria?