Tuoppi76 kirjoitti:Itse käynnistin viimeisen altaani bakteerivalmisteella (Tetra Bactozym)... Viikon päästä toin muutamia kaloja ja lisäsin vielä Bactozymia... Kahden viikon ajan kalojen tuomisesta nitriittiarvo yritti nousta, mutta,
Ja mitä tästä opimmekaan? Sen, että nuo bactozymit ovat täysin turhia

Itselläni vastaavat kokemukset, kun piti(hän) sitä kokeilla, miten hyvin nuo bactozymit oikeasti toimii -> ei toimi!
Seran nitrivec taitaa toimia paremmin, mitä olen palstoja seurannut. Siinä taitaa jopa olla hengissä olevia bakteereitakin!! Itse en kuitenkaan kypsyttäisi mitään allasta bakteerivalmisteilla ja valmistajan ohjeilla. Toki noita voi altaaseen lisätä bakteeriympiksi, jos siellä putelissa/kapselissa, joku bakteeri nyt elossa sattuu olemaan.
turska kirjoitti:Eikös homma mene niin että ensin alkaa kertyä nitriittiä, ja akvaario on kypsä sitten kun alkaa testissä näkyä myös nitraattia, eli bakteerit tekevät tätä "muutostyötä"?
Ei, kun ensin sinne kertyy ammoniakki/ammoniumia ja veden ollessa päälle pH 7, kalat saavat ensin ammoniakkimyrkytyksen. Jos siitä selviävät, seuraa nitriittimyrkytys ja, jos vielä siitäkin selviävät on kypsytys takana päin jo:
ammoniakki -> nitriitti -> nitraatti (-> ja ne muut vaiheet, jos sellaista tapahtuu)
Meillä tuo tosin ei kertoisi mitään, kun hanavedessäkin näyttää olevan nitraattia.
Ammoniakkikypsytyksessä sitä nitraattia kertyy lisää veteen. Jos hanavetesi arvo on vaikkapa 10mg/l, kasveja ei akvaariossa ole tai kasvit eivät (vielä) kasva, on vedessä edelleen se 10mg/l nitraattia. Kun kypsytys on siinä vaiheessa, että veteen alkaa kertymään nitraattia lisää, luonnollisesti tuon nitraatin määrä kasvaa tuosta 10mg/l ja huomaat kyllä eron hanaveteesi. Hanaveden nitraatin pysyessä vakiona puolestaan akvaariossa oleva nitraattilukema kasvaa kypsytyksen seurauksena.