Helsingin Stockmannin akvaario

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Minä kävin tänään tuolla stockalla kalaostoksilla. Edelleen näytti kiekkojen allas olevan pelkkää vihreää mönjää [}:)]

Lisäksi miekkapyrstöissä oli _selvästi_ pilkkutautia -> olivat silti myynnissä. Ja "muutamassa" (lue=lähes kaikissa) lillui kuolleita kaloja. *yök*

Myyjä oli erittäin mukava ja ystävällinen, mutta kaloista hän ei tiennyt tuon taivaallista. Sain lähestulkoon pyydystää kalat itse (itse asiassa ostamani pleko jumittui haaviin ja myyjä pyysi minua irroittamaan kala, kun hän ei sitä haavista pois saanut :mrgreen: ). Ja kun sanoin hänelle, että "otan tuommoisen yhden pintakasvinkin vielä", niin myyjä ei edes tiennyt, mikä on pintakasvi *huoh* (kasvinkin sain onkia itse altaasta...) *itsepalveluliike?*

Mutta täytyy myöntää, että saivat ne minulle yhden arvokkaan plekon kaupattua...
Sammy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Ja näkemäsi jälkeen vielä ostit sieltä kaloja?
Olisi parempi tehdä ostokset jossain oikeassa akvaarioliikkeessä.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Se Stockan Akvaario

Viesti Kirjoittaja Korva »

Rehellisesti ottaen kuinka moni puhuu rehellisesti siitä kiekko kotiloitten akvaariosta ja muutenkin niistä akvaarioista?
8O
Itse Olen kyllä nähnyt Akvaarion ja se oli kauhean näköinen.
:cry:

Kuka ostaa vielä kalola sieltä jos viereisessä akvaariossa oli jotain tauteja ja kaikissa akvaarioissa oli sama keskus suodatus järjestelmä?

Ei viisasta tai muuten vaan kusettaa 8O [/quote]
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Quisty
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Quisty »

Palautetta sinne kauppaan pitää antaa. Hienoa että jotkut jaksavat sitäkin tehdä, ehkä kauppiaat siitä vielä viisastuvat [;)]

Ja täällä joku sanoi, että ei se palaute auta yhtään mitään. Ihmettelenpä vain, että auttaako tämä foorumilla taivastelu asiaa sitten jotenkin...
Nopeat elävät, kuolleet eivät...
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Se Stockan Akvaario

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Korva kirjoitti:Rehellisesti ottaen kuinka moni puhuu rehellisesti siitä kiekko kotiloitten akvaariosta ja muutenkin niistä akvaarioista?
Öh... "kiekko kotiloitten..." ?? Kiekkokalojen altaaseen en kyllä itse ole kiinnittänyt huomiota, ihan vaan siksi että ko. kalat eivät minua kiinnosta.

Kyllä ihan rehellisesti voin sanoa että olet käynyt Helsingin Stockalla ostoksilla noin 2 kertaa kuussa viimeisen vuoden ajan, joka kerta käyn vilkaisemassa läpi myös 6. kerroksen eläinosaston - enkä vielä koskaan ole edes kuvitellut voivani ostaa sieltä mitään elävää. Kyllä etoo ne kuolleet, puoliksi syödyt raadot mitä siellä lilluu!! [}:)]
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Olen ostanut 3 kertaa Stockmannilta kaloja ja ekalla kerralla tuli taistelukaloille heti pilkkutauti. Nyt ostimme 2 riikinkukkoahventa ja vaikuttivat terveiltä ja pirteiltä, mutta 2 päivää kun oli mennyt, toisella on valkoisia kasvavia läikkiä joka puolella. Kyllä vähän arveluttaa koko akvaario-osasto ja todellakin se kiekkoallas :cry:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Pilkkutauti on sen verran yleinen, että sen voi kyllä saada erinomaisesti hoidetusta liikkeestäkin.

Kävin tänään itse Stockalla pikaisesti katsahtamassa tilanteen ja se kiekko allas oli tosissaankin kaamea. En huomannut kuin yhden kiekon, senkin piilottevan nurkassa. Pinnalla kellui 0,5-1cm kerros jotain kummaa vihreää mönjää - miten ihmeessä happi pääsee siitä läpi?
Kiki

Viesti Kirjoittaja Kiki »

Palaan tähän asiaan käytyäni viimeviikolla Stockmannilla ja pikapikaa vilkaisemassa näitä runsaasti arvosteltuja altaita. Kiekko-allas ja se vieressä oleva toinen akvaario, jossa nähdäkseni oli leväbarbeja ja monnisia, oli viimeinkin putsattu. Levälima ei lillunut enää - vain anubiaksen lehdillä oli levää. Muita akvaarioita en hirvennyt katsoakaan, mutta jotain oli tehty.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Minäpä shoppailin siellä perjantaina ja minusta näytti, että toinen kahdesta kiekosta omistaa jotenkin erikoiset evät... (eväruton tulostako?) Siellä tosiaan näytti olevan kaikki sekaisin, kas kun ei ollut isoja lehtikaloja tiikeribarbien ja kultakalojen kanssa yhdessä...
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Nuusku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nuusku »

Menee ehkä vähän asiasta kuuseen, mutta kirjoitan silti.

Olen käsittänyt, että täällä a-w:ssä ei ole suotavaa arvostella (ainakaan negatiivisesti) tiettyjä nimeltämainitsemattomia akvaarioalan liikkeitä tai viestit poistetaan. (Stocka ei siis ilmeisesti kuulu näihin liikkeisiin.) Siitä huolimatta olen nähnyt kuolleita, vahingoittuneita tai muuten vain apaattisia kaloja myös muissa alan liikkeissä. Niistä ei siis ilmeisesti saa puhua, etenkin jos kyseessä on joku pääkaupunkiseudun liike?

Eipä asialla nyt sikäli mitään väliä ole, voihan sitä äänestää jaloillaan ja olla ostamatta mutta mielestäni tällainen "suu suppuun"-meininki ei ole ihan sitä vapaata informaation kulkua ja mielipiteiden vaihtoa, mitä netin pitäisi edistää.

Ja vielä loppukaneettina: minulla ei ole mitään yhteyksiä Stockalle tai halua heitä puolustaa, käynkin siellä max. kaksi kertaa vuodessa. Avoimuutta tässä vain peräänkuulutan. :)
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Nuusku kirjoitti:Olen käsittänyt, että täällä a-w:ssä ei ole suotavaa arvostella (ainakaan negatiivisesti) tiettyjä nimeltämainitsemattomia akvaarioalan liikkeitä tai viestit poistetaan. (Stocka ei siis ilmeisesti kuulu näihin liikkeisiin.) Siitä huolimatta olen nähnyt kuolleita, vahingoittuneita tai muuten vain apaattisia kaloja myös muissa alan liikkeissä. Niistä ei siis ilmeisesti saa puhua, etenkin jos kyseessä on joku pääkaupunkiseudun liike?
Tästa olen harvinaisen samaa mieltä. Täällä on aikaisemmin keskusteltu runsaasti, kuinka liikkeiden julkisessa arvostelussa on monesti kyse suorastaan herjaamisesta ja liiketoiminan haittamisesta.

Minullakin olisi kommentteja muutamista muistakin pk-seudun liikkeista, mutta en ole niitä koskaan viitsinyt tänne kirjoittaa, koska täällähän ei suvaita näistä liikkeistä esitettyä kritiikkiä. Mielestäni asiallinen keskustelu kaikkien liikkeiden epäkohdista edistäisi kaikkien harrastajien, liikkeiden ja erityisesti kalojen asiaa :)

Tässä voisin myös samalla kysyä ylläpidolta, miksi tässä ketjussa mainitun liikkeen arvosteluun ei ole puututtu samoin, kuin muiden liikkeiden?
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Ymmärtääkseni AW:ssa ei ole koskaan kielletty liikkeiden arvostelua, mikäli arvostelu on perusteltu asiallisesti. Stockmannin tapauksessa näin on, usein arvostelun aiheet on yksilöity hyvinkin tarkasti. Kestoaiheen Stockmannista tekee se, että siellä ei tunnuta sitten millään ottavan opikseen palautteesta, tulee se sitten yksityisiltä henkilöiltä tai viranomaisilta.

Mielestäni asiaa ei kuitenkaan tule hiljaisesti kuopata, vaan erityisesti uusia akvaristeja on hyvä evästää tilanteesta ihan senkin takia etteivät he hanki itselleen mielipahaa ja rahanmenoa sairaiden kalojen muodossa ja -mikä mielestäni on vielä tärkeämpää- tue kukkarollaan epäeettistä toimintaa. Stockmannin tapauksessa, raha taitaa olla ainoa mikä puhuu [}:)].
Aw on (mielestäni ihan oikein) pitänyt tiukkaa linjaa perusteettoman haukkumisen (tyyliin XXX on paska liike, ja sen myyjät on ihan tyhmii!!!) suhteen. Nimenomaan tällainen perusteeton kritiikki voi olla herjaamista, sillä siinä vastapuolella ei ole mahdollisuutta puolustautua asiallisesti. Kun taas jos sanon että "Liikkeen X altaassa y kalalla z on sairaus T", ko. liikkeen työntekijällä on mahdollisuus todeta itse tilanne ja vastata kritiikkiin. Tällainen perusteltu kritiikki on tiettävästi kielletty vain diktatuureissa- ja diktatuuri ei AW ole ollut.
Olen itsekin arvostellut voimakkaasti Stockmannia -kuten muitakin liikkeitä-, ja arvostelen edelleen mikäli perusteita on ja kaikkea arvostelua AW:ssa ei kielletä. Toisaalta yritän myös antaa myönteistä palautetta kun siihen on syytä. Valitettavasti tällaisiin laatuliikkeisiin törmää Suomessa vielä paljon harvemmin kuin pahasti puutteellisiin liikkeisiin.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Kuten Behemot jo asian ilmaisi aivan mainiosti niin tällä foorumilla ei ole poistettu viestejä tietyn kaupan arvostelun vuoksi vaan sen vuoksi että kauppaa on haukuttu aivan silmittömästi ja alatyylisin ilmauksin, kauppiaan henkilökohtaisesta elämästä lähtien, yhtään sen kummempia perustelematta (tämä oli kärjistetty esimerkki koska en muista yhtään poistettua viestiä näitä aiheita sivuten sillä niitä tulee kuitenkin äärimmäisen harvoin ja edellisestäkin taitaa olla jo yli vuosi).

Jokaisella on oikeus arvostella perusteluin vaikka mitä liikettä. Emme hyväksy niitä viestejä mitään liikettä koskien missä on perusteettomia haukkuja jotka mollaavat jo Suomen lakienkin vastaisesti ja joiden takana on selvästi henkilökohtainen kauna omistajan tai myyjän kanssa (näitä on ollut foorumin historian aikana).

Toinen ihminen foorumilla voi lempiliikettään koskevan palautteen kumota mutta ylläpidon toimesta siihen ei kajota!
Olen käsittänyt, että täällä a-w:ssä ei ole suotavaa arvostella (ainakaan negatiivisesti) tiettyjä nimeltämainitsemattomia akvaarioalan liikkeitä tai viestit poistetaan. (Stocka ei siis ilmeisesti kuulu näihin liikkeisiin.)
Haluaisin ihan tietää noin uteliaisuudesta että mistä olet tällaisen kuvan saanut? Mitä viestejä on poistettu pelkän kohteen vuoksi?
Nuusku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nuusku »

Parahin Rääkky...

Esimerkiksi tästä threadista olen saanut sellaisen kuvan:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ioliikkeet

Muita liikkeitä ketjussa on arvosteltu (mm. "Akvaario Kurki, saako siellä palvelua???") erinäisin sanakääntein mutta oletan, ja huom. tämä on siis vain oletus, että Holzig on käyttänyt alatyylisiä ja henkilökohtaisuuksiin meneviä ilmauksia arvioidessaan Helsingin Akvaariokeskusta.

Ja mitä siis tulee näihin henkilökohtaisuuksiin, niin eivätkö tässä threadissa annetut kommentit Stockan henkilökunnan ammattitaidottomuudesta ole henkilökohtaisuuksia? Pienissä liikkeissä tietysti palaute, olkoon se sitten plussaa tai miinusta, henkilöityy helposti myyjään. Kuten voi jo vaikkapa tuosta esimerkkithreadistani havaita, monien mielestä Akvaariokeskus = Petri.

Siinä tapauksessa "snipsailu" on tietenkin varsin hyväksyttävää jos kirjoitellaan tyyliin "KalaKauppa Oy:n Kallella on ruma anoppi ja itsekin se on tyhmä kuin tyynyliina." Jos kuitenkin asiallisesti kommentoidaan, vaikka negatiivisestikin, niin siinä ei pitäisi mielestäni olla mitään pahaa. Kuten Behemot kirjoitti, uusien akvaristien kannalta on hyvä, että kaikenlainen tieto leviää. Annetaan sen siis levitä! Toisinaan vain tulee tunne, että tuo sponsoribanneri yläreunassa vaikuttaa liiaksi.

Mutta tämä siis on vain minun mielipiteeni ja toivon ettei kukaan siitä pahastu!
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Nuusku kirjoitti:Muita liikkeitä ketjussa on arvosteltu (mm. "Akvaario Kurki, saako siellä palvelua???") erinäisin sanakääntein mutta oletan, ja huom. tämä on siis vain oletus, että Holzig on käyttänyt alatyylisiä ja henkilökohtaisuuksiin meneviä ilmauksia arvioidessaan Helsingin Akvaariokeskusta.
Aika hyvin arvattu ;) Paitsi että Holzig tuossa ketjussa taisi oikeastaan "kehua" Akvaariokeskusta...
Nuusku kirjoitti:Siinä tapauksessa "snipsailu" on tietenkin varsin hyväksyttävää jos kirjoitellaan tyyliin "KalaKauppa Oy:n Kallella on ruma anoppi ja itsekin se on tyhmä kuin tyynyliina." Jos kuitenkin asiallisesti kommentoidaan, vaikka negatiivisestikin, niin siinä ei pitäisi mielestäni olla mitään pahaa.
Näinhän se on, ja näin on tähänkin asti toimittu. Valitettavasti kovin moni ei osaa kritisoida asiallisesti vaan aina joskus pääsee tunnekuohun vallassa paljon sellaistakin tänne foorumille, mitä kovin moni ei pystyisi suoraan kasvotusten kauppiaalle/myyjälle sanomaan.

PS. Kritiikkiä saa esittää myös tästä foorumista. Kunhan sekin pysyy kritiikkinä eikä haukuta ylläpitoa sontasäkeiksi tai ihan vaan muuten oteta ainoaksi tehtäväksi puuttua jokaiseen pieneen epäkohtaan, kuitenkaan esittämättä koskaan ehdotusta asian korjaamiseksi :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Nuusku kirjoitti:Esimerkiksi tästä threadista olen saanut sellaisen kuvan:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ioliikkeet
Semmoinen huomio, että kyseinen ketju on kokonaisuudessaan ajalta ennen, kuin Akvaariokeskus oli sponsorina. Viimeinen viesti n. puoli vuotta ennen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”