Monnisten lisääntymisestä seura-akvaariossa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Monnisten lisääntymisestä seura-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Leopardimonniset kutee seura-akvaariossani lähes joka viikko, ja nyt viimeaikoina munia on jopa kehittynyt (tummuneet, alkiot näkyy munien läpi) ja kuoriutuneet (munien paikalla on yht'äkkiä vain ohuet läpinäkyvät "kuoren riekaleet"). Yhtään poikasta en ole bongannut 100-litraisesta altaastani.

Onko kenelläkään tietoa kannattaako edes toivoa eläviä poikasia? Jos niitä löytyy, miten hoitaa tai ruokkia? Erilliseen poikas-altaaseen ei ole mahdollisuutta. Muita kaloja on katinkultamonneja, kuparitetroja ja kardinaalikaloja.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Meillä on tullut tavallisissa seura-akvaarioissa pandamonnisten, helmimonnisten ja nyt myös somamonnisten poikasia.

Pandat ja helmimonniset kutevat säännöllisesti, joten poikasia tulee jatkuvalla syötöllä. En ole hoitanut niitä mitenkään, enkä myöskään ruokkinut. Kypsässä, toimivassa akvaariossa kyllä löytyy pikkuisille tarpeeksi syötävää muutenkin.

Poikasten selviytyminen riippuu kovasti siitä, paljonko akvaariossasi on kasveja. Erityisesti matalat, heinämäiset pöheiköt (esim. kääpiömiekkakasvi) tarjoavat suojaa pienille monnisille. Myös iso jaavansaniaispusikko tuntuu olevan varsinainen "monnishautomo".
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Matalaa kääpiömelalehtä (?) on reilusti, jaavansaniaista saan äidiltä, vedensuosikista saan tuuheita puskia pohjan tuntumaan. Toivotaan että jotain joskus löytyy elävänäkin. Nyt joulun aikaan on viimeisimmät muutamat kuoriutuneet, ja uusia munia on jokunen taas ilmestynyt. :)
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vairus »

Ei kellään olisi Somamonnisten poikasia myynnissä pääkaupunkiseudulla? :) Kovasti tekisi mieli mutta hinta on niin pöyristyttävä kaupassa, että joutuu jättämään väliin.
pyrtsi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

monnisten kudetus

Viesti Kirjoittaja pyrtsi »

Jos haluat poikasia jäävän henkiin, niin itse olen käyttänyt lähes pölymäistä poikasruokaa, koska poikaset ovat kuoriutuessaan noin 3 mm:n pituisia. Ei niiden suuhun ihan kaikki ruoka mahdu. Ruokin pölymäisellä ruualla poikasia noin puolitoista viikkoa, jonka jälkeen normaalia hiutaletta sormissa jauhettuna. Näillä pitäisi jäädä poikasia eloon, jollei muut kalat syö niitä aiemmin.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

TzeeNTch kirjoitti:Ei kellään olisi Somamonnisten poikasia myynnissä pääkaupunkiseudulla? :) Kovasti tekisi mieli mutta hinta on niin pöyristyttävä kaupassa, että joutuu jättämään väliin.
Mulla on muutama poikanen, mutten myy - oli ne sen verran hankalia saada aikaan :P!

C. davidsandsi ei siis ole helpoimmasta päästä kasvatettava. Tuppaavat laskemaan korkeintaan tusinan verran munia kerralla, eikä kuoriutumisprosenttikaan ole yleensä kovin hyvä. En ihmettele yhtään, että kaupassakin hinta on kova.

Kati
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Leopardimonniset tuntuvat olevan sellaisia kaloja, että kun kuteminen kerran juolahtaa niiden päähän, sitä on mahdotonta saada sieltä enää pois :mrgreen:. Meilläkin leopardimonniset ovat hommailleet vähän väliä kesästä asti 128-litran seura-akvaariossa. Poikasrintamalla suurin saavutus on kuitenkin suodattimesta löytynyt kuollut poikanen. Jo mätimunista suurin osa löytää tiensä parempiin suihin, ja veikkaanpa että vastasyntyneet poikaset ovat myös arvostettua ravintoa altaan asukkaiden keskuudessa. Luulen, että jos poikasia haluaa, kannattaisi kutukalat tai viimeistään mätimunat siirtää eri altaaseen (en ole itse kokeillut, kun altaassani on tuberkuloosi).
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Kannattaa todellakin järjestää suodatinsysteemi sellaiseksi, ettei poikaset pääse sinne. Toinen tärkeä tekijä näyttäisi olevan sopivan piilopaikkakasviston, esim. jaavansammalen tai tiheän vedensuosikkipuskan tarjoaminen poikasille. Itse olen ruokkinut seura-akvaariossa olevia muitakin kaloja artemialla, kunhan mätimunat ovat kuoriutuneet, silloin on todennäköistä, että että isommat poikaset saavat sitä omaankin massuun. Pakastelevynä myytävä kyklooppi on herkkua isoille kuin pienillekin. Ongelmanahan seura-akvaariossa on juuri tuo ruokinta. Jos poikanen ei saa ravintoa isojen kalojen syödessä senkin sapuskat, ei kasvu ole myöhemminkään normaalia. Omassa seura-akvaariossa on jo kuudes "sattumanvarainen" kuparimonnisen poikanen kasvamassa hyvää vauhtia. ilmeisesti isossa altaassa löytyy likoeläinsapuskaa riittävästi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juuri äsken bongasin puolistoista senttisen leopardimonnisen tuolta akvaariosta, eli tuli todistettua itse itselleni että kyllä se on mahdollista. :mrgreen:

Mitenkään erityisesti en ole hoitanut tai ruokkinut, ihan kuten kokoajan. Nyt niitä on sitten (ainakin) 7 kpl. Voi tätä riemua! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”