Hait!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Onneksi hain kudun saaminen altaaseen elävänkiven mukana ei ole todennäköistä ilman että sitä ei huomaisi nimittäin haiden mädin mätimuna lukumäärä on aika pieni mikä johtuu siittä että mäti munat ovat valtavan kokoisia sukkulan muotoisia joissa on kummassakin päässä 2kpl ulokkeita joista lähtee ptkät rihmat joilla ne kiinnittyvät eri hailajista riipuen erilaisiin paikkoihin toiset kiinnittyvät kiviin ja toiset leväkasvustoon.
olen joskus katsonut filminpätkän jossa ihmisellä oli kädessä lähes 20cm pitkä hain mätimuna.
homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja homer »

ealex kirjoitti:Ihme, ettei näitä kyselyjä tule useammin. :)

Tässä muutama Scott W. Michaelin mukaan parhaiten akvaarioon sopiva laji: Heliscyllium ocellatum, Chiloscyllium plagiosum ja Chiloscyllium pumctatum. Nämä lisääntyvät akvaario-oloissakin, tosin uroksen ja naaran pitäminen samassa akvaariossa ei ole helpoa, tappelevat kuulemma. Niitä voi kuulema ostaa jopa munina ja kasvattaa sitten munasta saakka :)
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=294

Munan saisi n.10$ halvemmalla, kuin jo kuoriutuneen.

180gallonaa tuntuu kyllä pieneltä.
Varsinkin, jos tämänkin hain on oltava kokoajan liikkeessä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minun mielipiteeni on, että kotioloihin näin suuret kalat eivät sovi!

Mutta kuitenkin, mielestäni fiksuimman oloinen hai allas mitä olen nähnyt kuvissa on ollut iso "uima-allas". Betonista tms. rakennettu allas keskellä huonetta ja muutama pieni katseluikkuna. Altaan katto oli avoin, joten sitä voi tarkkailla ylhäältä päin.

Tietystihän isosta ikkunasta olisi mahtava katsoa uivia kaloja!

Uskoisin kuitenkin, että metrin mittaisella hailla on melkoinen uintivauhti ja voimapotentiaali ruumiissaan ja muutama kalan mitallinen taittuu hyvin haipakkaasti! (ja mieluusti)
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Tuota, Suskiotus... jos tuollaisen jokaisen akvaristin unelma-altaan (eli tuhansien litrojen vetoisen) joskus saat aikaan, niin miksi ihmeessä haluaisit laittaa sinne kalan/kaloja, jotka joka tapauksessa joutuvat olemaan ympäristössä, joka ei vastaa lähimainkaan niiden luontaisia tarpeita? Olisihan se jollain tavalla ehkä hienoa omistaa "hai", mutta onko siinä loppujen lopuksi mitään järkeä, kun itse asiassa toteutat suuremmassa mittakaavassa vain jotain sellaista älyttömyyttä kuten "tulipyrstö 30-litraiseen" tai "parvi tiikerinuoliaisia 50-litraiseen".

Jos todella tällaisen projektin saat joskus valmiiksi, eikö olisi kaikin puolin hienompaa valita reilusti pienempiä kaloja, jolloin sekä sinä itse että kalasi pääsisivät nauttimaan sellaisista asioista, joista harva akvaariokala tai akvaristi saa nauttia? Tällaisia voisivat olla esimerkiksi uiminen kunnon parvessa (vähintään kymmeniä kaloja) tai reipas uiminen eri suuntiin ilman että nokka kolahtelee jatkuvasti laseihin tai joutuu vääntelemään itseään.

http://www.hogllc.com/image_master/scho ... 20fish.jpg
http://home.istar.ca/~gadus/UWPhoto13.jpg
http://www.aquariumfish.net/images_01/t ... rdinal.jpg
The plural of anecdote is not data.
suskiotus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja suskiotus »

Kris tämä on vasta suunnittelu asteella ja tarkoituksena olisi että kyseinen otus saisi mahdollisimman isot tilat joka tietysti asettaa koko projektin hieman vaikeaan asemaan koska altaan täytyisi siis kestää "suuri" määrä vettä.En aijo ottaa kyseistä otusta jos en pysty tarjoamaan sille "kunnon" elinympäristöä.Syy miksi haluaisin tälläisen olennon on se koska ne ovat erittäin mielenkiintoisia otuksia ja minulla tuskin on elämäni aikana mahdollisuutta päästä seuraamaan läheltä niiden elämää.Haissa kiinnostaa sen koko olemus,käyttäytyminen ja sen elintavat mitkä eivät tietenkään pääsisi täysin toteutumaan akvaariossa.
Kiinnostukseni tätä olentoa kohtaan on erittäin kova ja haluasin tarkailla sen elämää läheltä käsin.Harmikseni vaan ei meinaa löytyä kunnolla tietoa tälläisistä "lemmikki" haista.Mutta kuten sanoin tässä aiemmin tarkoituksena on tarjota otukselle hyvät olosuhteet ja jos tämä ei onnistu niin sitten ei haita tule.Mutta joops... :)
111na
Elite Member
Elite Member

Minä ja norsukala

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minäpä kerron kuinka kävi aikomukselle ottaa norsukaloja. Luin kaikenlaisia juttuja siitä, kuinka ne ovat melkein sokeita, kuinka arkoja ja viisaitakin, ja yleensäkin miten kiehtovia sähköelimineen (kuin kuudes aisti) ja muinaisine erikoistuneine muotoineen. Siinä vaiheessa kun pääsin kertomuksiin niitten taipumuksesta hypätä pois altaasta ja kuinka niitten tutkimus on vasta aluillaan eikä lisääntymisestäkään tiedetä, aloin ajatella asiaa uudestaan. Lajeja tunnetaan kymmenkunta (vai oliko enemmänkin jo) ja elintavat ovat vielä kovinkin vieraita. Taitavat luonnossa kulkea parvissa sameissa joissa mutapohjaa kärsällään tonkien. Pienessä akvaariossa eivät siedä lajikumppania, mutta kunnon parvessa taas kyllä ja hyvin.

Jotenkin tuo altaasta pois hyppiminen käänsi kelkan. Se on varmasti vankilassa tavallisessa akvaariossa. Lisäksi ajatus norsukalojen pyynnistä - mistä tietää vaikka sukupuuttoon asti joissain lajeissa? Minäkö olisin mukana edistämässä tällaista?
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

suskiotus kirjoitti: minulla tuskin on elämäni aikana mahdollisuutta päästä seuraamaan läheltä niiden elämää.
Tuota, viimeeksi tuli tuossa kuukausi sitten käytyä tsekkaamassa haita luonnossa... ja väitän, että tuon purkin hinnalla teet saman ainakin 10 kertaa.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kaikki hait tarvitsevat tilaa.
Pitää olla pituutta ja myös leveyttä, välttämättä allas ei tarvitse olla korkea.
Erittäin happirikasta vettä, ja luonnollisesti puhdasta.

Jos on oma huone altaalle niin parempi, koska lasista sitä ei kannata tehdä.
esim 5 m x 2 m x 0,7 m = 7000 litraa.
Tai 4 m x 3 m x 0,7 m = 8400 litraa
Tai mahdollisimman iso, 2 metrinen ei riitä.

Pieniä olen pitänyt 350 litraisessa mutta ne oli vaan käymässä ja ne oli 20 cm pitkiä.
Chiloscyllum hait kasvavat kumminkin metriseksi ja jos haluaa seurata niiden käyttäytymistä niin allas täytyy olla iso.
Ei ole kiva katsoa kalaa joka yrittää koko ajan päästä pois :cry:

Jos on mahdollista yllämainituille altaalle niin autan erittäin mielelläni asiassa :D
suskiotus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja suskiotus »

Jotkut kai ovat olettaneet että allas tulisi olemaan kokonaan lasista mutta näin eip ole eli materiaaliksi valitaan parhaiten sopiva jos homma toteutuu... :D Mutta joops...Lopetan keskustelun tähän ja mietin kyseistä "hanketta" vielä rauhassa. :D Mutta kiitos kaikille vielä kommenteista ja ilmoittelen vaiks kun olen päättänyt mitä teen tämän projektin kanssa.
palju
Starting Member
Starting Member
Viesti:

hait

Viesti Kirjoittaja palju »

Minulla tuo hai on 220cm pitkässä pytyssä jossa leveyttä 60cm,tosin onhan tuo matikka jo 63cm pitkä pärjäilee hyvin tosin ryske öisin hirveä kun vääntelee kiviä etsien evästä.Ei liiku päivällä pätkääkään vasta valojen sammuttua.
http://kotisivu.dnainternet.net/arikopo ... 000126.AVI :D
suolaista ja makeaa
Kris
Senior Member
Senior Member

Re: hait

Viesti Kirjoittaja Kris »

palju kirjoitti:Minulla tuo hai on 220cm pitkässä pytyssä jossa leveyttä 60cm,tosin onhan tuo matikka jo 63cm pitkä pärjäilee hyvin tosin ryske öisin hirveä kun vääntelee kiviä etsien evästä.Ei liiku päivällä pätkääkään vasta valojen sammuttua.
http://kotisivu.dnainternet.net/arikopo ... 000126.AVI :D
videota en saanut näkyville. Mutta 63-senttinen kala 60 cm leveässä altaassa. Onnittelut kivasta kodista kalallesi. Toivottavasti tunnistat sarkasmin.

Kaikkea sitä ihmiset keksii...
The plural of anecdote is not data.
mursuttelija
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mursuttelija »

Miksei joku bambuhai kävisi akvaariokalaksi, jos vaan on resursseja sitä hoitaa? Itse lähtisin vielä vähän isompaan altaaseen jos suinkin vain mahdollisuuksia on... min neljän- viiden kuution paikkeille? Ja enemmän painottaisin pohjapintaa kuin ihan veden syvyyttä, ovathan nuo kumminkin aika pohjavedättäjiä. Tuota expert care level juttua en kyllä täysin ymmärrä; haithan ovat useisiin merikaloihin verrattuna todella terveitä (joskin sairauden sattuessa tilanne onkin hankalampi, hait kun eivät esim. kuparipohjaisiin lääkkeisiin suhtaudu erityisen suurella rakkaudella), enkä uskoisi ruokkimisenkaan tuottavan ongelmaa jos on vaikka kalmaria, silversidesejä tms. tarjolla. Ainakin nuo sealifen bambuhait tulevat ihan kädestä innokkaasti pakasteet koppaamaan. Pienempi niistä on muutenkin varmasti yksi sympaattisimpia koskaan näkemiäni kaloja.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mitä merikala/äyriäis pakasteita on pääkaupunkiseudulla tarjolla?
(+missä +etenkin millä nimellä)?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”