Oli mukava herätys sunnuntaiaamulla klo 04.15, kun poikamme tuli iloisesti sanomaan, että olohuoneen lattialla on paljon vettä.
Kuka tai mikä liike Turun seudulla saumaisi uudelleen 1000 litran akvaarion? Altaan valmistajasta ei ole tietoa, kun valmistajan tarrasta on tiedot hävinneet ajan mittaan. Olisi hiukkasen kiire, kun kalat joutuvat olemaa korjauksen ajan saaveissa.
Akvaario vuotaa! Kuka saumaa Turun seudulla?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Akvaario vuotaa! Kuka saumaa Turun seudulla?
Apuvaaa!!! nyt se polskii!!!
Re: Akvaario vuotaa!!!! Kuka saumaa Turun seudulla?
Sellaista tämä harrastus on...Ode kirjoitti: Oli mukava herätys sunnuntai aamulla klo 04.15 kun poikamme tuli iloisesti sanomaa et olohuoneen lattialla on paljon vettä.
Kaippa suurempaa vahinkoa ei kerennyt tapahtua? ja vakuutukset olivat kunnossa?
En tiedä kuka turkusessa akvaarioita silikoonaa mutta täällä kuopiossa markka-aikana silikoonaus maksoi eräässä liikkeessä 1 mk/litra ja tuo teidän 1000 litrainen on jo senverran hankala liikuteltava että suosittelen tekemään silikoonauksen itse kotona. Tästä foorumista löytyy hakua käyttämällä varmasti neuvoja miten se tehdään siitä on keskusteltu monesti ja samat neuvot pitävät paikkansa niin 100 kuin 1000 litraisenkin kohdalla. Jos rupeat miettimään järjellä niin akvaariosilikooni (Bostik) maksaa rautakaupassa 4-5 €/tuubi jos ei laske omalle työlleen hintaa vaan ottaa sen harrastuksen aiheuttamana uutena kokemuksena niin helposti säästää selvää rahaa. Nimittäin minä en alkaisi kuljettelemaan pitkin turkua 1000 litraista akvaariota silikoonattavaksi kun se on aivan simppeli homma tehdä itse.Ode kirjoitti:Kuka tai mikä liike Turun seudulla saumais uudelleen 1000 litran akvaarion? Altaan valmistajasta ei ole tietoa kun valmistajan tarrasta on tiedot hävinneet ajan mittaan. Olisi hiukkasen kiire kun kalat joutuvat olemaa korjauksen ajan saaveissa.
Trv: Timppa
Akvaarion silikoonaus
Moi! Tein pari vuotta sitten ko. homman itse n. 750 litran altaaseen. Kyllä se onnistuu!
Leikkaat esim. sellaisella katkaisuteräveitsellä kaiken silikonin pois, minkä vaan irti saat. Voit parannella hommaa vielä partakoneen terällä tai ikkunaraspilla. Puhdistus vielä sopivalla rasvanpoistoaineella tai lasinpesuaineella.
Sitten vaan (akvaario)silikonia tuubista ja painelet sen saippuoiduin sormin nurkkiin. Anna kuivua reilusti ja pitkään. Paksu silikoni tarvitsee aikaa ja ilmaa kuivumiseen.
Ellet kuitenkaan halua tai voi lähteä itse tekemään, niin soita Akvaariopisteeseen , (02) 2332020 ja pyydä isäntää käymään.
Timo on tehnyt akvaarioita liimaamalla jo ainakin 20 vuotta, mikäli oikein muistan.
Alkutoimet sinun kannattaa joka tapauksessa tehdä itse eli akvaario tyhjäksi ja vanhat silikonit pois.
Mielestäni ei kannata lähteä paikkailemaan vaan yhtä saumaa, sillä jos akvaario alkaa vuotaa, tarkoittaa se yleensä sitä, että aika on täysi muuallakin kuin vuotokohdassa. Sitäpaitsi vuotokohdan löytäminen on usein erittäin vaikeaa.
Jos on vielä kysyttävää, voit soittaa myös minulle.
Timppa ja Niki
www.hotellivaltatie1.fi
02-4891410
Leikkaat esim. sellaisella katkaisuteräveitsellä kaiken silikonin pois, minkä vaan irti saat. Voit parannella hommaa vielä partakoneen terällä tai ikkunaraspilla. Puhdistus vielä sopivalla rasvanpoistoaineella tai lasinpesuaineella.
Sitten vaan (akvaario)silikonia tuubista ja painelet sen saippuoiduin sormin nurkkiin. Anna kuivua reilusti ja pitkään. Paksu silikoni tarvitsee aikaa ja ilmaa kuivumiseen.
Ellet kuitenkaan halua tai voi lähteä itse tekemään, niin soita Akvaariopisteeseen , (02) 2332020 ja pyydä isäntää käymään.
Timo on tehnyt akvaarioita liimaamalla jo ainakin 20 vuotta, mikäli oikein muistan.
Alkutoimet sinun kannattaa joka tapauksessa tehdä itse eli akvaario tyhjäksi ja vanhat silikonit pois.
Mielestäni ei kannata lähteä paikkailemaan vaan yhtä saumaa, sillä jos akvaario alkaa vuotaa, tarkoittaa se yleensä sitä, että aika on täysi muuallakin kuin vuotokohdassa. Sitäpaitsi vuotokohdan löytäminen on usein erittäin vaikeaa.
Jos on vielä kysyttävää, voit soittaa myös minulle.
Timppa ja Niki
www.hotellivaltatie1.fi
02-4891410
Tartteeko allas purkaa?
Onneksi huomattiin toi vesivuoto ajoissa eikä vesi ehtinyt mennä laminaattilattian alle eikä näin aiheuttanut mitään vakavia tuhoja. Nyt oli hyvä juttu et poika joi saunan jälkeen kokonaisen limpparipullon, että hänelle tuli sopivaan aikaan vessahätä. Menihän siinä aikaa kun tyhjensi altaan ja metsästi kaikki kalat haavilla pois ja lattia kuivattu. Tyhjennyksen aikana vuoto vain pahentui ja vettä alkoi tullu oikein kunnolla alareunoista. Kiire tuppas tulemaan, mutta onneksi oli vielä tallella toi vanha ulkosuodatin niin saatiin vettä pois altaasta kolmen suodattimen voimin ja kahdella ämpärillä.
En viitsi edes ajatella millaista vahinkoa olisi tullut jos vuoto olisi alkanut arkena ja sen jälkeen kun olemme lähteneet töihin. Huhuh. Kymmenen tuntia pois kotoota ja 1000 litraa= tosi huono yhdistelmä lattialla.
Voi olla ehkä järkevintä hoitaa homma itse kun ajattelee mitä sille tulee hintaa ja altaan kuljettamista.
Sit kysymys: Pitääkö myös lasit irroittaa pois paikoiltaan kehyksistä vai annanko olla paikoillaan ja pusertaa silikoni väliin? Toisin sanoen joudunko purkaamaan koko akvaarion osiin?
Kuinkahan paljon silikonia tohon hommaan kuluu et osais ostaa oikeen määrän kun aloittaa urakan? Ei olis kiva kun huomais silikonin loppuvan kesken kaiken.
Kiitos neuvoista! Ne ovat todella tarpeen tällä hetkellä.
En viitsi edes ajatella millaista vahinkoa olisi tullut jos vuoto olisi alkanut arkena ja sen jälkeen kun olemme lähteneet töihin. Huhuh. Kymmenen tuntia pois kotoota ja 1000 litraa= tosi huono yhdistelmä lattialla.
Voi olla ehkä järkevintä hoitaa homma itse kun ajattelee mitä sille tulee hintaa ja altaan kuljettamista.
Sit kysymys: Pitääkö myös lasit irroittaa pois paikoiltaan kehyksistä vai annanko olla paikoillaan ja pusertaa silikoni väliin? Toisin sanoen joudunko purkaamaan koko akvaarion osiin?
Kuinkahan paljon silikonia tohon hommaan kuluu et osais ostaa oikeen määrän kun aloittaa urakan? Ei olis kiva kun huomais silikonin loppuvan kesken kaiken.
Kiitos neuvoista! Ne ovat todella tarpeen tällä hetkellä.
Terve vaan.
Itse olen korjannut silikoonit leikkaamalla vanhat mattopuukolla lasia vasten pois.Lasien välistä en ole lähtenyt silikoonia poistamaan,vaan vain sen pintasilikoonin.Hyvin on altaat kestäneet eikä ole tullut vuotoja. Omaan 450-litraseen altaaseen meni vajaat 2 tuubia. Käytä apuna hyvää valoa niin näät varmasti silikonin menevän joka kohtaan, ettei jää niitä vuotokohtia
Itse olen korjannut silikoonit leikkaamalla vanhat mattopuukolla lasia vasten pois.Lasien välistä en ole lähtenyt silikoonia poistamaan,vaan vain sen pintasilikoonin.Hyvin on altaat kestäneet eikä ole tullut vuotoja. Omaan 450-litraseen altaaseen meni vajaat 2 tuubia. Käytä apuna hyvää valoa niin näät varmasti silikonin menevän joka kohtaan, ettei jää niitä vuotokohtia
vuotoa
Älä irroita kehyksistä!!! Silikoonia vaan väliin pari tuubia. Osta kolme ja sovi, että tuot aloittamattoman(t) takaisin.
Ja kuten aiemmin jo vihjaisin. Akvaariopiste neuvoo mielellään.
Timppa ja Niki
www.hotellivaltatie1.fi
Älä irroita kehyksistä!!! Silikoonia vaan väliin pari tuubia. Osta kolme ja sovi, että tuot aloittamattoman(t) takaisin.
Ja kuten aiemmin jo vihjaisin. Akvaariopiste neuvoo mielellään.
Timppa ja Niki
www.hotellivaltatie1.fi
Vuodon syy selvisi
Nyt olen sit poistanut kaiken silikonin altaan sisäpuolelta ja kauhistuin todella kun selvisi miks allas juotaa. Todennäköisesti edellinen omistaja on saumannut altaan uudelleen todella huolimattomasti
Etulasin alasaumasta puuttui keskivaiheilta 47 sentin mitalta silikoni pohjalasin ja etulasin välistä kokonaan. Silikonia oli laitettu vain altaan sisälle eikä ollenkaa lasien väliin tältä kohdalta. Lisäksi etulasin ja pohjalasin väliin oli jätetty tulitikun pätkät paikoilleen. Kaikki muut saumat oli ok kunnossa enkä havainnut niissä mitään vikaa. Mutta varmuus kaikessa saumaan koko altaan täydellisesti uudestaan, jotta ei tule uutta mukavaa ylläriä.
On todella ihme et allas ei ole alkanut vuotamaan jo aikoja sitten kun toi lasi eli aikas lailla siitä keski vaiheilta. Ostin silikonituubeja tarpeeksi ja sovin myyjän kanssa siitä et saan palauttaa ne tuubit mitkä jää käyttämättä. Joten kiitos kaikille neuvoista ja mukavia hetkiä akvaarioiden parissa.
Yksi isompi vuoto ei lannista meidän perheen akvaarioharrastusta vaikka kaverit ja vanhempamme neuvovat luopumaan altaistamme.
Ode
Etulasin alasaumasta puuttui keskivaiheilta 47 sentin mitalta silikoni pohjalasin ja etulasin välistä kokonaan. Silikonia oli laitettu vain altaan sisälle eikä ollenkaa lasien väliin tältä kohdalta. Lisäksi etulasin ja pohjalasin väliin oli jätetty tulitikun pätkät paikoilleen. Kaikki muut saumat oli ok kunnossa enkä havainnut niissä mitään vikaa. Mutta varmuus kaikessa saumaan koko altaan täydellisesti uudestaan, jotta ei tule uutta mukavaa ylläriä.
On todella ihme et allas ei ole alkanut vuotamaan jo aikoja sitten kun toi lasi eli aikas lailla siitä keski vaiheilta. Ostin silikonituubeja tarpeeksi ja sovin myyjän kanssa siitä et saan palauttaa ne tuubit mitkä jää käyttämättä. Joten kiitos kaikille neuvoista ja mukavia hetkiä akvaarioiden parissa.
Ode