Kalasto 60-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mirzun
Junior Member
Junior Member

Kalasto 60-litraiseen

Viesti Kirjoittaja mirzun »

Olen täällä kysellyt kalastoista, mutta nyt kuitenkin olen päätynyt tämmoiseen:
- allas 60l
- lämpötila olisi +26°C

ja sitten kalasto:
- taistelukalakoiras
- kultaneontetroja 12 kpl
- 4 täplämonnista
- 4 katinkultamonnia

Niin, että käviskö tälläinen? Onko kenelläkään kokemuksia kultaneontetroista?
Vain nopeat elävät... hitaat jäävät jalkoihin
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Tulee aivan liian ahdasta mutta katsoppa http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=39
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tuossa edellämainitussa linkissä onkin minun kokemukseni ko. kalasta mutta lyhyesti sanottuna:

Vilkas, aktiivinen, hyvin neontetramainen kala joka ei ole minun altaissani esittänyt yhtään mitään taipumusta evännypintään. Kutee seura-akvaariossakin oikeissa oloissa kuten minulla teki. Kun viihtyy niin ei pysy parvimuodostelmassa vaan levittäytyy pitkin allasta. Hoito kuten neontetralla.

Ei sovi altaaseesi lämpötilan vuoksi. Lämpötila ei saa nousta yli 26:n asteen!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalasto

Viesti Kirjoittaja Lisa »

mirzun kirjoitti:- allas 60l
- lämpötila olisi +26°C

ja sitten kalasto:
- taistelukalakoiras
- kultaneontetroja 12 kpl
- 4 täplämonnista
- 4 katinkultamonnia
Nostamme lämpötilaa asteella tai parilla (taistelukalaukkelin tähden), korvaamme kultaneonit lämpimään ympäristöön soveltuvilla otuksilla kuten kardinaalitetroilla ja mieluiten unohdamme täplämonniset, joille vesi on aavistuksen turhan lämmintä (ja allas vähän pieni sekä 4 eväkästä ei tee vielä parvea). Katinkultamonnit ovat hiinä & hiinä, että menevätkö tuolla, mutta ehkäpä 3 katiskaa riittäisi (ja kyllä, osa meistä akvaristeista on vahvasti sitä mieltä, ettei katinkultainen mahdu 60 litraiseen ja itsekin olen hiukan kahden vaiheilla).

Täplämonniset voisi korvata nuolimonnisilla (niitä suloisia pieniä parveilijoita, jotka uivat myös keskivedessä), jotka menevät lämpimässä vedessä, mutta tästäkin on monenlaista mielipidettä, että voiko niitä pitää seura-altaassa vai onko lajiallas melkeinpä pakollinen?

Itse suosittaisin ukkotaistoa, parvea pieniä kiilakylkiä sekä paria amanorapua, mutta löytyyhän niitä vaihtoehtojakin :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”