Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Niin, minä olen vaivainen yo-merkonomi vakuutusalaan suuntautuneena - enkä ole sekuntiakaan tehnyt alani töitä. Sen sijaan olen opiskellut eri kansanopistoissa 8O avoimen yliopiston opintoja yli 130 ov ja tehnyt ehkä SE:n pääsykokeiden epäonnistumismäärässä. Mielenterveysalalla olen tehnyt viimeisimmät palkalliset tunnit pari vuotta sitten.

Mutta olen saanut kaikista opinnoista jotakin akvaarioharrastukseeni: olen opiskellut kieliä, lukiossa pitkät matemaattiset aineet (keskeytetty fysiikka tosin) ovat antaneet perusteita tietyille asioille. Avoimessa olen opiskellut lähinnä yhteiskuntatieteellisiä ja kasvatustieteellisiä aineita. Nämä ovat toki antaneet pieniä juttuja mukanaan - tosin parhaiten ehkä englanninkielisen tekstin ymmärtämistä!
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
pauge75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 00:46, 06.12.2002
Paikkakunta: Pori, Turku

Viesti Kirjoittaja pauge75 »

Mää valmistuin viestintäalan tradenomix 2001 ja olen nyt numeropalvelussa töissä palvelutiedottajana, että saampa toimia ainakin numeroiden tiedottajana :D . Aiemmin olin valokuvaamossa osa-aikaisena työntekijänä. Muutakin työhistoriaan mahtuu, olen ollut mm. siivoamassa matkakodilla, kaatopaikalla punnitsemassa kuormia :mrgreen: (tietokoneella) ja jakanut SK:ta.

Eipähän noista työpaikoista ole ns. hyötyä akvaharrastukseen ollut.
tiolpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 21:49, 23.07.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Koulutus taustani on instrumenttiasentaja, automaatioteknikko, automaatioinsinööri (opinnot jäissä toistaiseksi). Työskentelen suomalaisen automaatiojärjestelmä toimittajan leivissä.

Akvaarioharrastus on hyvää vastapainoa leipätyölle. En ole (ainakaan vielä) onnistunut millään lailla hyödyntämään työtä ja harrastusta
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Uimataidoton
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 11:13, 17.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Uimataidoton »

Ylioppilaslakin jälkeen olen ollut eri firmojen vastaanotossa 14 vuotta. Olen vartija johon sain aikoinani peräti viikon koulutuksen [;)]

Työni vaikuttaa akvaarioharrastukseeni siten että päivittäin tarkastan akvaariopyttyni silikonisaumat. Jos kuulen että Eheim pörisee oudosti havahdun heti ja ylimääräiset plumpsahdukset saavat tarkistamaan mitä tapahtui. Voi kuulostaa oudolta :roll: mutta tämä käy minulta ihan luonnostaan.

Tämä nettipalsta on saanut aikaiseksi haaveen isommasta pytystä makuuhuoneeseen. Olisipa ihanaa herätä aamuisin jos lasin takaa tuijottaisi oudon näköinen otus. Eipä tarvitsisi pelästyä sitä peilikuvaa joka kylpyhuonessa näkyisi.
Mahdottomuudet teen heti - ihmeiden teko kestää hiukan kauemmin.
lasasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 16:46, 14.10.2003
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja lasasu »

Oon lopputyötä tekevä fil.yo Turun yliopiston biologian laitokselta. Kokeessa, josta teen gradua tutkittiin typpi/fosfori -suhteen ja ravinnepulssien vaikutusta Saaristomeren kasviplanktonyhteisön kehitykseen ja etenkin sinilevien kasvuun. Enpä tiedä onko tästä kaikesta silti akvaarioharrastuksen kannalta mitään hyötyä - kerran tosin tunnistin akvaariovesinäytettä mikroskopoimalla Keratella -rataseläimiä ja Anabaena -sinilevärihmoja. Mistäköhän hitosta ne tulevat sinne? 8O

Viikonlopputöikseni siirtelen kasveja eräässä kukka- ja viherkasvifirmassa rekoista ja rekkoihin. Lähettelen niitä ympäri Suomea. :mrgreen:
Muho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 13:07, 03.02.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Muho »

Äh, lukion eka vuosi menossa... :mrgreen:
Mihin lukion jälkeen? Ei hajuakaan.
-->Olen puutarhatonttu<--
jussit
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 12:08, 19.11.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jussit »

Lukion jälkeen tuli opiskeltua vuosi kemiaa LTKK:lla, jonka jälkeen pari vuotta paperitekniikkaa TKK:lla. Sitten vaihtui pääaineeksi graafinen tekniikka ja sivuaineeksi tuli sisällöntuotanto ja kohta (/vihdoin) pitäisi alkaa tekemään diplomityötä.

Lukion ja sen jälkeisen kemian opiskelusta on ollut varmasti hyötyä akvaarion kemiallisen puolen ymmärtämisen kannalta. Graafisen puolen ja sisällöntuotannon opiskelusta taas lienee hyötyä akvan sisustuksen suunnittelussa :)
- Jussi
Elmeri
Member
Member
Viestit: 334
Liittynyt: 12:27, 06.11.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso - Uusimaa - Savo
Viesti:

Yleismies

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

3 koulutus on juuri nyt tulossa ku tekusta lähikuukausina valmistun...aiemmat koulutukset on viestinnästä (erityisesti video- ja tv-tuotanto sekä multimedia), ja terveysalalta (fysiologia) ja nyt siis maanmittarina työskennellyt ja opiskellut viime vuodet erityisesti paikkatiedon ja kaavoituksen sekä Eu- ja tietoyhteiskuntaprojektien parissa. Fotogrametria, kaukokartoitus sekä GPS ja kartoitus juttujen kanssa on tullut jotain hommia myös tehtyä.
Tästä olisi tarkoitus vielä työn ohella joku muuntokoulnutus maisteriksi käydä kun valmistun koska ne ovat suht nopeita koulutuksia, se mille alalle on vielä auki. Multimedia, (metsä)biologia, maantiede, oikeus ainakin olisi lähellä maanmittausta joten niihin olisi suht järkevä jatkaa - olen avoin propagandalle :D . Tulevat hommani toivottavasti liityvät pääosin ympäristön vaikutuksiin niin suomessa kuin muullakin sekä vuorovaikutukseen.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
-heidi-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 16:25, 12.11.2003
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -heidi- »

Lukion jälkeen suoraan ammattikorkeeseen opiskelemaan. Tulos on matkailualan tradenomi. Mitäs siinä. Luonto ja kestävä kehitys ovat ainakin tuttuja, mutta jos ajattelee esim. maantiedettä, niin lukion opinnoista oli paljon enemmän hyötyä. Ammattikorkeesta on varmasti eniten ollut hyötyä kieliopinnoista. Olen opiskellut 8 kieltä, mutta hyvin en osaa kuin 4. Omaa tyhmyyttä kun ei jaksanut opiskella enemmän.

Akvaariokiinnostus ja luonnosta välittäminen lähti kunnolla vauhtiin yläasteella, hyvän opettajan ansiosta. Kesti kuitenkin melkein kymmenen vuotta ennenkuin sain ensimmäisen akvaarioni hankittua. Noh, ainakin mietin tarkkaan mitä teen...

Suunnittelilla on jatkaa puurtamista, esim. lähtisin Luontoliiton kursseille kuten johtajakurssille, tai oppisopimukseen pieneläinfarmiin. Ohella osa-aikatyöhön vaikkapa eläinkauppaan. Olen liian levoton täyspäiväiseen toimistotyöhön. :roll:
Elämänfilosofia: Kaikki tapahtuu syystä
Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Kuten iästäni voi päätellä, takana on vasta peruskoulu ja elämä on vasta edessä [;)] ... Muutaman vuoden päästä pitäisi valmistua tekstiilipuolen artesaaniksi ja siinä sivussa tulee (jos tulee) yo-todistus. Työtähän se teettää mutta kyllä siitä selviää :D !

Akvaarioalalla tekstiilialan opinnoista ei varmaankaan ole minkään asteen hyötyä, vaikka mistä sitä koskaan tietää... Tai hei, miten olisi aito ja käsinkudottu räsymattosuodatin :mrgreen: ?
Irene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 16:02, 14.12.2002
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Minulla on paljon työkekemusta eri aloilta. On hoito, kauppa, leipomo, siivous, puutarha-alalta aina ulkomaita myöten. Yksi tutkinto on myös terveydenhuolto-alalta jota tein noin 5v. Nyt opiskelen puutarhuriksi ja siitä varmasti on puolin ja toisin hyötyä molemmissa asioissa..luulisin ma [;)]
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Sekä eläinkaupantäteys että aikuislukiolaisuus alkavat vähitellen vaikuttaa kohtalolta. Ikuiselta kohtalolta. Varsinkin eläinkaupantäteydestä on hyötyä akvaarioharrastusta ajatellen, mutta varmasti olen miljoona kertaa parempi eläinkaupantäti akvaarioharrastukseni ansiosta.
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Miten tulevan tuotantotalousdiplomi-insinöörin hommat voisivat littyä akvaarioharrastukseen? En keksi mitään yhteistä piirrettä.

Parempi ottaa akvaariotouhut mielenkiintoisena harrastuksena, eikä ajatella sitä rahaa tuottavana investointina. Tekniikkakin on melko kaupallistettua, joten siitäkään ei saa tuottavaa bisnesideaa. Tekniikan parissa joutuu toisaalta käyttämään vähän insinöörin aivojakin, mutta varmaan ilmankin selviäisi.

No ainoa yhteinen piirre taitaa olla raha, työpaikka tulee tuomaan rahaa ja akvaario tulee viemään sen. [;)]
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Heh, minun on varmaan oikeasti turha edes vastata tähän, mutta vastaan silti. Peruskoulu on lähestulkoon suoritettu ja sen jälkeen suunnataan perinteisesti ihan vaan lukioon. Lukion jälkeisestä elämästä en sitten tiedä, mutta ainakin minusta tulee ihan ehdottomasti eläinkaupantäti myös. Tosin ensin pitäisi alkaa fiksuksi ja filmaattiseksi tai ainakin tietää enemmän akvaarioista / muista eläimistä (vaikka akvaariokauppaa tässä nimenomaan ajattelen). Aikaahan tässä kuitenkin on. Kokemusta on mahtavan suurella menestyksellä kuitenkin jo hankittu TET-jaksolla Akvaariokeskuksessa ja tulevalla epämääräisellä auttamisella 4petsissä. Molemmasta on ja tulee olemaan tosi paljon iloa akvaarioharrastuksen suhteen :) Akvaariokeskuksessa ainakin opin tosi paljon kaikenlaista uutta ja se lisäsi entisestäänkin mun akvaariointoa ja tulevaa ainakin väliaikaista uravalintaa.

Huh, pitkä selitys ilman minkäänlaista sisältöä. Nekkis parhaimmillaan.
korudonna
Member
Member
Viestit: 323
Liittynyt: 16:03, 19.02.2003
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Lukion jälkeen kudonnan ja ompelun kotiteollisuuskoulu, eli halu luoda kaunista lähtien perinteestä. Myöhemmin tuli hankittua yo-kirjastomerkonomin paperit. Ehkä tämä akvaarioharrastus lähinnä liittyy kauneuden ja harmonian tuottamiseen ja kokemiseen sekä haluun kartuttaa tietoa eliö- ja luontomaailmasta. Osin liittyy puutarhaharrastukseeni: nautin myös akvaariokasveista.

Vesikemian opinnoista olis apua, jos niitä saisi käytyä! Kemia tuntui kuitenkin koulussa niin työläältä, että jäi valitsematta ja sitten meni se tilanne hakea eläinlääkärikoulutukseen.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Sillipurkki
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 17:50, 19.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Lukion jälkeen yliopistoon opiskelemaan historiaa, olen nyt siis toista vuotta jättämässä puoli vuotta kestäneitä kursseja kesken aina ennen esseen palauttamista :mrgreen: Tietysti ennen keskeytystä on pitänyt ruinata ainakin 2vko lisäaikaa esseen palauttamiseen.

Työkseni olen ollut uimaopettajana ja pikaruokamyyjänä (valitettavasti myös opiskelija syö joka päivä, rahaa vain sattuu olemaan 3 päivänä kuukaudessa :roll: ), osa-aikaisena tietysti molempia. Lisäksi on tullut oltua päiväkotiavustajana kesällä.

Onko noista sitten jotain hyötyä? Varmaan lähinnä se, että voin vedota humanistin statukseeni, kun en mistään teknisestä mitään ymmärrä :mrgreen:
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Nero joka ei ymmärrä. Taiteilija joka ei työskentele. Sielu joka odottaa. Sana kirjoittamaton. Ehei. Jotain muuta [;)] Omahyväinen

Liina
tuuba
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:57, 30.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tuuba »

Lukion jälkeen puoleksi vuodeksi Kuopioon ympäristötiedettä lukemaan, sen jälkeen turvallisuusalan firmaan töihin ja sieltä mutkan kautta lukemaan pohjoismaisia kieliä Helsingin yliopistoon. Ja kohta kandin paperit kätösessä. Hyötyä akvaarioharrastuksessa? Sanon sujuvasti "huomenta" myös ruotsiksi pikku kalasilleni :D
egil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 23:21, 12.11.2003
Paikkakunta: Helsinki, Harju

Viesti Kirjoittaja egil »

FM (matematiikka, tietojenkäsittelytiede, fysiikka) vuonna 1998 pitkähkön yliopistolla haahuilun jälkeen. Siinä sivussa töitä vähän siellä sun täällä, kuten huoltoasemalla, pankissa, peruskoulussa ja yliopistossa. Nykyään itsenäinen Linux- ja Internet-konsultti (ja joidenkin mielestä kiusallinenkin "kaikkien alojen asiantuntija").

Hyödyt akvaarioharrastukselle, hmmm.... Koulutuksen tuottama harkitseva ja tutkiva ajattelutapa ei ole ainakaan haitaksi näitä pikku ekosysteemejä seuratessa ja ohjaillessa. Tietotekniikan parissa vietetyt vuodet ovat puolestaan karsineet uskoni tekniikkaan varsin vähäiseksi, mikä näkyy myös akvaarioissani - harrastamisen kustannuksetkin pysyvät kurissa, kun ei tee mieli ostaa kaikkia vimpaimia.
Jounih
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:24, 07.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jounih »

Olen puolivalmis maisema-arkkitehti ja töissä arkkitehtitoimistossa. Ennen tätä opiskelua luin 50 opintoviikon satsin biologiaa Helsingin Yliopistossa.

Ehkäpä ne biologian opinnot ainakin ovat antaneet sellaista oikean suuntaista ajattelutapaa harrastukseen.
Alex
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 17:49, 21.12.2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja Alex »

Peruskoulun kaheksannella luokalla. Että semmoset koulutukset [;)] Peruskoulun jälkeen lukioon josta ehkä akvaariokauppiaaksi. Tällä hetkellä Juwel Vision 180 ja lähinnä mustanveden kaloja siinä uiskentelee. Kiitos Rääkylle, että löysin Aqua-webin, kun sun sivuilta oli linkki tänne, niin kävin kattomassa ja liityin :D
''It's like two monkeys in a spaceship''
Juuson veli luonnehtii liiketuttavalleen Peltsin ja Juuson aamuohjelmaa YleX:ssä.
*Ninnu*
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 22:45, 16.12.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja *Ninnu* »

Lähihoitaja eli kaukoparantaja/vierihoitaja :P joka lueskelee amk:ssa sairaanhoitajaksi... kuten joku kolleega aiemmin mainitsikin on akvaarion tuijottelu hyvä stressin poistaja.. kunhan tuon oman pytyn nyt käyntiin sais ja sille isomman kämpän. Hoitotyöstä varmaan hyötyä ettei helpolla luovuta leväinvaasion hyökätessä ja ottaa kalat psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena ( no sisäpiirin termistöksi meni) [;)] Kokemuksia aiemmasta 160 l akvaariosta muutaman vuoden takaa.
Ihminen joka ei tee virheitä ei yleensä tee mitään :)
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 19:32, 05.10.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

En muista olenko jo vastannut tähän, mielestäni en. 18v, abiturientti, samalla duunissa Hesburgerissa iltaisin :mrgreen:
monni720l
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 21:20, 07.09.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja monni720l »

Olen filosofian opiskelija Tampereen yliopistossa. Ainakin osaan katsella asioita monelta eri kantilta ja viännellä ja kiännellä erilaisia akvaarioonkin liittyviä eettisiä kysymyksiä. Haluaisin myös jossain vaiheessa opiskella hydrobiologiksi, mikä varmasti tukisi akvaarioharrastustakin...
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Lukion (ohessa) jälkeen karkkitehtaalla, vanhustentalossa ja kahvilassa työskennelleenä suuntasin yo:hon bilsaa lukemaan, pääasiassa kalabiologiaa, hydistä ja sivussa sitten ympäristötieteitä, tilastotiedettä, kemiaakin jopa. Ja opintojen ohessa tietysti on pitänyt myös työskennellä karkkitehtaalla, siivoojana ja jopa omalla alalla tutkimusapulaisena... Kun nyt vain saisin tuon ison G:n tehtyä! Kertoo kalatäistä...ehkä sitten joskus jos saan sen painoon asti!

Niin että kaippa koulutuksesta on hyötyä harrastuksessa ja toisin päin.

Siis selässäni käytännöllisesti katsoen kasvaa suomuja! Tutuille terveisiä ja evänheilautukset!

P.S. Joo, no oli tämäkin melko vanha viestiketju. Jotenkin nämä jotkut tällaiset jäävät eloon!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”