Katoavat kalat
Valvoja: Moderaattorit
-
PikkuPrinsessa
- Junior Member

Katoavat kalat
Katoileeko teiltä salaperäisesti kaloja? Multa katos tossa viime viikonlopun aikana se hieno A. lineatus, siis se juovapuikkokala vai mikä lie sen suomenkielinen nimi onkaan? Kallein kala mulla ikinä, ja sitten katos
*ei enää ikinä osta kalliita kaloja*
Puikkokalat ovat myös taitavia karkaamaan pienistä raoista. Nim. kaksi itsemurha-puikkokalaa omistanut
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
PikkuPrinsessa
- Junior Member

Joku etsi sen suomenkielisen nimen, juovapuikkokala se oli. tosin jossain engl.kielisessä sivustossa puhuttiin jostain killeistä tms.. tiedä sitä sitten.
Kadonnut kuitenkin. Etsin jo koko huoneen läpi, ei löytynyt. Ellei sitten ole käynyt niin, että se on hypännyt ja kissa on käynyt syömässä sen pois..
Elävä se on ollut sitten jos kisu sen on syönyt, se kun ei syö kuollutta kalaa ollenkaan.
Kadonnut kuitenkin. Etsin jo koko huoneen läpi, ei löytynyt. Ellei sitten ole käynyt niin, että se on hypännyt ja kissa on käynyt syömässä sen pois..
Onko sul akvaarion ja seinän välissä joku pieni rako? Kannattaa tarkistaa sieltäkin. Mun kaverilta pääs marmoritapprakala hyppäämään todella pienestä raosta kansilasissa, josta kaikki johdot tulee ulos. Kun hän huomas et parvessa oli liian vähän kaloja, nii se löyty akvaarion ja seinän välistä ihan kovaks kuivuneena... 
Isot alkukirjaimet aloittavat virkkeen.
Isot alkukirjaimet aloittavat virkkeen.
Meillä onneks kissat tyytyy katsomaan. Alussa molemmat oli jatkuvasti kiinni lasissa ja yrittivät "pyydystää" kaloja lasin läpi mut nyt ne on lopettanu sen. Mä opetein sen niille niin et aina kun kisut meni hätistelemään kaloja niin mä ruiskutin suihkepullolla kylmää vettä selkään... Päivisin kun mä olin poissa kotoa niin mun ovi oli aina kiinni (akvaario on mun huoneessa) niin et ne ei koskaan pääsis sinne hätistelemään kaloja ilman et vettä tulee niskaan.
Pari kertaa kun mä olin kokeillu tota ruiskutusta niin se väheni. Viidessä kerrassa kissat eivät enään miltei koskaan hätyytelly kaloja. Kymmenellä kerralla kisut eivät koskaan enää tee sitä.
Tuo vesisuihku toimii täydellisesti:
- ääni hävähdyttää/pelottaa kisuja.
- vesi saa kissan yhdistämään äänen pahaan.
- kissa ei ymmärrä mistä rangaistus tulee niin se ei ala mököttämään tai pelästy ihmistä (jos on herkkä kisu)
Kun tota jatkaa määrätietoisesti ja jakelee rangaistuksia ymmärrettävästi (akvaarion lähestyminen ja siihen vaikka nojaaminen on ihan sallittua, mut heti kun alkaa vaanimaan niin vettä tulee niskaan) Kannattaa kokeilla toimi todella hyvin! =)
Pari kertaa kun mä olin kokeillu tota ruiskutusta niin se väheni. Viidessä kerrassa kissat eivät enään miltei koskaan hätyytelly kaloja. Kymmenellä kerralla kisut eivät koskaan enää tee sitä.
Tuo vesisuihku toimii täydellisesti:
- ääni hävähdyttää/pelottaa kisuja.
- vesi saa kissan yhdistämään äänen pahaan.
- kissa ei ymmärrä mistä rangaistus tulee niin se ei ala mököttämään tai pelästy ihmistä (jos on herkkä kisu)
Kun tota jatkaa määrätietoisesti ja jakelee rangaistuksia ymmärrettävästi (akvaarion lähestyminen ja siihen vaikka nojaaminen on ihan sallittua, mut heti kun alkaa vaanimaan niin vettä tulee niskaan) Kannattaa kokeilla toimi todella hyvin! =)
-
Liisa S
- Advanced Member

- Viesti:
Puikkokaloilla ja killeillä on kyllä niin paljon eroa että alkuperäisen kysyjän olisi ehkä kannattanut selvittää kalan laji sen vielä eläessä. Itse veikkaan edelleen killiä, sillä "A. lineatus" voisi viitata nimeen Aplocheilus lineatus, joka on juovasukkulakala. Puikkokaloista ei löydy yhtään, jonka nimi sopisi tähän. Ja jos taloudessa on kissa, sitä raatoa ei varmaan enää kannata etsiä.
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Omituista: meillä oli jopa 5 kissaa parhaimmillaan, eikä yksikään hypännyt kala kelvannut niille...
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
PikkuPrinsessa
- Junior Member

Juuri tuo Liisa S:n mainitsema se oli. Muistin sitten varmaan väärin
Ei meidän kissa jaksa kalastella, joskus 5 vuotta sitten yrittivielä mutta on niin hitaat refleksit että kalat on uinu jo altaan toiseen päähän, kun tassu käy vedessä asti. Jos kissa sen on syönyt, se on hypännyt samalla hetkellä kun kissa on ollut huoneessa. Katson nyt vielä kun pääsen kotiin asti, josko se kala löytyis tuolta akvaarion ja seinän välistä.
Harmittaa kyllä, oli sen verran kaunis kala. Ja akvaariossa ei ole muita aukkoja kuin ruokinta-aukko..