670-litraisen hiilidioksidisysteemi?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ankku123
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

670-litraisen hiilidioksidisysteemi?

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Mitenkäs käytännössä 670litraiseen saisi edullisen hiilidioksidisysteemin. Minulla on kyllä näitä itsetehtyjä hiilidioksidisysteemeitä mutta ei taida ihan yksi eikä kaksi putelia riittää? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan tästäkin asiasta, kiitokset taas kerran jo etukäteen :) Kasveja tulee olemaan melko reippaanlaisesti, mm. vallisneriaa, jaavansaniaista, jättiläismiekkaa, yms.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

No tää nyt ei varmaan edullisimmasta päästä ole, mutta itse olen hankkimassa toista isoa allasta ja siihen olen jo suunnitellut Seran CO2 kaasusysteemiä. Eli tulisi kaasupullo venttiileineen sekä ph mittari, joka säätää akvaarion ph:n halutulle tasolle. Erittäin helppo ja vaivaton ratkaisu!

Tutustuin laitteeseen Helsingin Akvaariokeskuksessa ja Petri myi noita laitteita toistakymmentä muistaakseni kuin kuumille kiville. Hintaakin taisi olla melkein 700 Euroa. Tosin Saksasta noi vehkeet saa melkein puoleen hintaan. Eli olen sieltä näillä näkymin tilaamassa sen. Laskin että toi laitekokonaisuus varsinkin kiekkoaltaassa ja noinkin isossa altaassa tulee pitemmän päälle halvemmaksi ja säästää rutkasti aikaa turhilta vekslailuilta ja hiivapönttö yms. läträämisiltä. Pullon kun voi täyttää helposti Akvaarioliikkeessä, huom! jos on Suomessa hyväksytty pullo. Helsingin Akvaariokeskuksesta pulloja oli vielä kuukausi sitten saatavilla.

Itse siis hankin mieluummin tuollaisen tai sitten JBL:n vastaavan laitteiston.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Thomas29Hki kirjoitti:Pullon kun voi täyttää helposti Akvaarioliikkeessä
Tai sitten ihan "oikea" hiilidioksidipullo jonka täyttö sammutinliikkeessä maksaa noin euron kilo.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Ankku123
Member
Member

Kuinka turvallista on käyttää noita "oikeita" hiilidioksidipulloja? Onko ne edullisia ja miten se tapahtuu käytännössä? Ei minulla kyllä ihan hetikään ole ainakaan 700€ laittaa siihen CO2 systeemiin :? tosi kalliilta tuntuu näin äkkiseltään ainakin se vaihtoehto.
Thomas29Hki
Member
Member

Niin no onhan se iso sijoitus kerralla, mutta kun laskee sen pitemmän ajan hankintana niin eipä minusta paljon maksa. Varsinkaan kun turhalta vaivalta säästyy. Niin toi pullon riittävyys riippuu täysin akvaarion koosta ja kuinka ison pullon ostaa. Ainakin toi Seran vehje tuntuu olevan ok laite, koska se ph mittaristo pitäisi sulkea hiilidioksidin tulon altaaseen, jos ph laskee liikaa. Näin ainakin Akvaariokeskuksessa minulle selviteltiin, kun kysyin asiaa.

Ainahan sä voit tilata sen laitteiston Saksasta ainoa ongelma on vaan se että noi akvaariokauppiaat ei täytä Saksasta ostettuja hiilidioksidipulloja. Tosin voihan sitä Agalta ostaa sellaisen isomman kannun. :)

Itse olen ainakin kyllästynyt noihin hiivalitku juttuihin ja ainaiseen ph:n mittaamiseen. Varsinkin kun sen homman hoitaa kone. Ainakin itselle toi on pikku summa siihen vaivaan nähden mitä itse koen. Ainakin ph pysyy koko ajan samana :) Hiivalitkujen ph arvot voivat vaihdella aika rajustikin ainakin näin olen huomannut joskus. Jopa sattunut vahinkoja niin että fisuja on heittänyt veivinsä sen vuoksi että hiilidioksidia on yön aikana liikaa päässyt altaaseen. :( Siksi minusta toi esim. Seran laite kokonaisuus on varsin järkevä vaihtoehto, jos haluaa panostaa laitteisiin. Niin jos ei ole rahasta kiinni... :mrgreen:
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Seran CO2

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Kauanko se Seran vehkeen anturi kestää? Kokemuksia? Saako sen pullon hyväksytettyä suomessa jossain. Luulisi, että EU-aikana ei pitäsisi olla ongelma varsinkaan Lederhosenien tarkkojen standardien kanssa.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Ankku123
Member
Member

Hmh, minusta tuntuu ettei ole varaa ainakaan vielä hankkia tuollaista systeemiä :( , ehkä joskus onkin, kyllä se tosi hyvältä vaikuttaa kuitenkin ja kätevältä. Kannattaako alkaa sitten ollenkaan pelaamaan niillä pulloilla vai odottaa :roll: ylimääräisen rahan tuloa jostain. Onhan se hiukka harmi jos pH hyppelee niin paljon että kalakuolemiakin tulee. Miten lie toimin :?
JukkaRasanen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JukkaRasanen »

Itse olen myös hankkimassa automatiikalla varustettua systeemiä. Onko tietoa kuka myisi tuota Seran systeemiä Saksassa ( esim internetin kautta )? JBL laiteita näyttää olevan ainakin tuolla Aquaristikshopissa tarjolla.
Thomas29Hki
Member
Member

Itsekkin mielenkiinnolla etsin tuota Saksan myyjää mistä Seran laitteita voisi tilata. Olen myös huomannut ettei aquaristikshopista saa niitä tilattua. Joitain halpoja systeemejä kyllä. Eheimin vastaava laite haukuttiin akvaariokauppiaiden toimesta tyystin. JBL:n maahantuoja Lemmikkikeskus Pengerkatu 27 mainostivat hyväksi, mutta en tiedä sitten, kun ei ole kokemuksia siitä laitteesta. Ainakin toi Sera vaikutti sellaiselta jonka itse meinaan todella hankkia. Akvaariokeskuksen Petri sitä minulle käytännössä näytti ja toimiva ratkaisuhan heillä näyttää olevan myös liikkeessä heidän isoimmassa altaassaan.

Eli mielenkiinnolla haluisin myös tietää mistä saisi noita laitteita tilattua, kun näyttää ettei toi Saksan hovitoimittaja pysty niitä toimittamaan ainakaan vielä, kun heidän valikoimissaan ei näytä niitä olevan.

Onko siis kellään tietoa?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Ankku123 kirjoitti:Kuinka turvallista on käyttää noita "oikeita" hiilidioksidipulloja? Onko ne edullisia ja miten se tapahtuu käytännössä?
Kuten Thomasin kirjoituksesta voi ymmärtää niin tuollaista teollista hiilidioksidipulloa käytetään aivan kuten sitä akvaariomallistakin eli tarvitset sen säätölaitteiston senkin kanssa jos automaattisen systeemin haluat.
Itselläni on ollut visio vanhasta sammuttimesta joka täytettäisiin ilman puruja ja siitä suhnautettaisiin CO2ta kaasukelloon samaan tapaan kuin näissä spraykannutyyppisissä kaupallisissa ratkaisuissa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

CO2 systeemistä vielä...

Viesti Kirjoittaja Jani »

RPekka:
Kuten Thomasin kirjoituksesta voi ymmärtää niin tuollaista teollista hiilidioksidipulloa käytetään aivan kuten sitä akvaariomallistakin eli tarvitset sen säätölaitteiston senkin kanssa jos automaattisen systeemin haluat.
Itselläni on ollut visio vanhasta sammuttimesta joka täytettäisiin ilman puruja ja siitä suhnautettaisiin CO2ta kaasukelloon samaan tapaan kuin näissä spraykannutyyppisissä kaupallisissa ratkaisuissa.
Tämä on totta. Eli sammutinhuollosta saa ihan samanlaista pulloa kuin "akvaariokäyttöön" tarkoitetut ovat. Soitto paikalliseen liikkeeseen ja kyselemällä voipi löytyä pullokokoa 1-20 litran väliltä. Itse ostin 2 litran putelin ja se maksoi muutoskatsastuksineen (oli entinen happipullo), venttilin uusimisineen ja täytettynä 50 euroa.

Suomessa siis ollaan tarkkoja noista pullojen katsastuksista ja leimoista. Katsastamatonta pulloa ei liikkeet suostu täyttämään. Käytännössähän kaikki sammutuspullot, CO2pullot, happipullot jne jne ovat samoja teräspulloja mutta aina pitää olla voimassaoleva katsastus ja jos happipullo otetaan CO2 käyttöön, se pitää muutos katsastaa.

Pullon lisäksi täytyy olla vielä paineen alennin (vaatii CO2 kierteen) joka maksaa 50 eurosta ylöspäin. Eri alentimilla on erilaista kierrettä ja muistaakseni asetoni ja CO2 alentimissa oli sama kierre. Kannattaa kuitenkin ottaa pullo liikkeeseen mukaan kun ostaa alenninta. Alentimia löytyy rautakaupoista jne.

Keskiverto alentimissa ei ole kuin yksi hana josta kiertämällä venttiiliä tiukemmalle, alkaa kaasu virrata. Paremmissa alentimissa on toinenkin hana hienosäätöä varten. Tälläinen hienosäätö hana sopii jo vaikka spiraalilevittimen kanssa. Keskivertokampe on riittävä passivisen levitinkellon kanssa jolloin kello täytetään joka päivä uudelleen ja virtaus kaasulle siis ei ole jatkuva. Kuviakin mulla ois systeemistä mutta sunpointin FTP on edelleen retuperällä....
Tounimaan
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tounimaan »

Mä ostin ton Tunzen ph/co2 controllerin Siniriutasta, Kimi tilasi sen saksasta ja maksoi n.360 eskoa
Paineen alennin oli jotai 50 egee.

20kg co2 pullo woikoskelta maksaa n. 100 euroa vuosi + 40 pullon täyttö.
viiden vuoden vuokra olis ollu jotai 300-400 euroo.

Eli koko homma tuli maksaa jotai 550 euroo.
Toi pullo kestää varmasti yli vuoden, joten kaasu ei aineskaa kalliiksi tule.

Tämmonen kokemus täällä....
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Minulla olisi hyvä vinkki, joka sopii muillekkin jotka ei asu Helsingissä.
Ostaa saksasta Bio-Plast CO²-ProfiStar-Setin joka maksaa 82,90e, sitten ostaa 6kg pullo itselleen joka maksaa siinä 150-180e ja sitten ostaa Helsingin akvaariokeskuksesta Seran Ph-monitorin jolla saa Ph:n mieleiseksi (maksoin itse 490e), jos vielä haluaa niin ostaa samasta paikasta seran levittimen (jos ei tykkää Bio-Plast levittimestä) 40 eurolla.

Seran CO2-pullojen täyttö ei aina joka paikassa onnistu, mutta ehdottamalla hankinnalla voi esim Oululainen saada saman systeemin akvaarioonsa. Tälläinen systeemi toimii minulla tällä hetkellä olohuoneen akvaariossa ja saman systeemin asennan myös makuuhuoneen altaaseen josta poistuu Seran CO2-pullot aikanaan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Anna-Marjatta kirjoitti:
Ostaa saksasta Bio-Plast CO²-ProfiStar-Setin joka maksaa 82,90e, sitten ostaa 6kg pullo itselleen joka maksaa siinä 150-180e ja sitten ostaa Helsingin akvaariokeskuksesta Seran Ph-monitorin jolla saa Ph:n mieleiseksi (maksoin itse 490e), jos vielä haluaa niin ostaa samasta .
Jos kerran Saksasta jo tilaa niin kannattaako maksaa 500e Ph monitorista kun sen saa puolet halvemmalla sieltä,en ole pahemmin perehtynyt tähän mutta varmaan jompikumpi seuraavista on siihen sopiva. Reilulla 400 eurolla saa sieltä JBL -n mikä sisältää kaiken tarvittavan.
Tässä linkki Ph monitoreihin, joku varmaan tietää paremmin kelpaako ne vai ei ja voiko joku selventää mitä eroa niillä kahdella on.

http://store.aquaristic.net/AQ2b5fdcbf0 ... ,id3059,,0,

http://store.aquaristic.net/AQ2b5fdcbf0 ... ,id3064,,0,

Tässä lisää:

http://store.aquaristic.net/AQ2b5fdcbf0 ... ,id3041,,0,

http://store.aquaristic.net/AQ2b5fdcbf0 ... ,id3040,,0,

http://store.aquaristic.net/AQ2b5fdcbf0 ... ,id3091,,0,
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Ainakin saksasta löytyy Eheimin liittyviä juttuja: (Eheim ph-monitor on myös tarkoitettu ph:n näyttämiseen)

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... w&t=e_606x

Osa ph monitoreista on tarkoitettu pelkästään vaan ph:n näyttämiseen, kuten rambin antamat linkit antavat sen kuvan, mutta Seran monitoriin tulee tuleva ja menevä CO2-letku.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Anna-Marjatta kirjoitti: Osa ph monitoreista on tarkoitettu pelkästään vaan ph:n näyttämiseen, kuten rambin antamat linkit antavat sen kuvan, mutta Seran monitoriin tulee tuleva ja menevä CO2-letku.
Voi olla hyvinkin että niistä ei ole mikään sopiva mutta seuraavassa saa monitorihinnalla koko systeemin vai puuttuuko siinäkin vielä jotain?

http://www.sewatec.de/product_info.php/ ... cts_id/469

Englanniksi valmistajan sivulta:

http://www.jbl.de/uk/aqua/uk_63002aq.html

Tai sitten seuraava setti :

http://www.carmenschwemmer.com/purchase ... em_no=5058
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

www.aqua-design.com
Siellä maksaa Seran pH systeemi ( no:SE8005)pikkasen vähemmän kuin Suomessa (n.230E). Serassa on magneettiventtiili sisäisesti rakennettuna, lisukkeena tarvii pullon. Alkoi tuo 600 euroa yskittämään. :mrgreen:
T:Kari
"salakka hupussa "
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

kv-setä kirjoitti:www.aqua-design.com
Siellä maksaa Seran pH systeemi ( no:SE8005)pikkasen vähemmän kuin Suomessa (n.230E). Serassa on magneettiventtiili sisäisesti rakennettuna, lisukkeena tarvii pullon. Alkoi tuo 600 euroa yskittämään. :mrgreen:
T:Kari
Nyt on tuttu laite, miten olisi kimppatilaus :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”