Kuuluuko Juwelin suodattimesta vaihtaa vanu joka viikko?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
july
Starting Member
Starting Member

Kuuluuko Juwelin suodattimesta vaihtaa vanu joka viikko?

Viesti Kirjoittaja july »

Ostin uuden akvan (Juwel Rio 240) viikko sitten, joten olisiko jo aika vaihtaa se päällimmäinen valkoinen filtteri? Mielestäni suodatin, Juwel standard H, ei toimi nyt täysillä, kunnolla. Koko vesi ei liiku, vain osa siitä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mä en kyllä ymmärtänyt nyt mistään mitään, mutta...

Jos vesi ei liiku, silloin suodattimessa jokin osa on tukossa. Pumpun imu, jotkin materiaalit, kolot... Jos se valkoinen suodatin on jo niin tukossa, että kaipaa vaihtoa/pesua, niin kuulostaa kyllä kovin järkevältä tehdä se.

Jos tarkoitat, että se suodatin on mennyt viikossa tukkoon, on se silloin liian pieni akvaarioosi, väärin asennettu, akvaario ylikansoitettu tai kaloja liikaruokitaan.

Miksi se valkoinen filtteri siis pitäisi vaihtaa? Onko se tukossa?
july
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja july »

Minä ymmärsin siitä enkunkielisestä ohjeesta, että se pitäisi vaihtaa viikon välein. Laitoin vasta eilen 3 kalaa tuonne, joten liikakansoituksesta ei ainakaan ole kyse. No, kattellaan...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Hmm.. Mikähän se valkoinen filtteri mahtaa olla? Oletin sen tarkoittavan vanua :?

Onko se suodatin tämmöinen? http://home2.pi.be/axeldonk/binnefilter.htm
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Minulla on Juwelin suodatin joka on samantyyppinen. Sitä esisuodatusvanua en vaihda kuin kerran kuussa, mutta pesen sen siinä välissä kerran. Noilla Juwelin suodattimilla ei muuten yleensä yksinään saa suodatusta hoitumaan, ovat aika surkeita :( 180 litraisessani onkin tuon vakiosuodattimen (teho 600l/h) rinnalla Eheimin sisäsuodatin (550l/h).
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

july kirjoitti:Minä ymmärsin siitä enkunkielisestä ohjeesta, että se pitäisi vaihtaa viikon välein. Laitoin vasta eilen 3 kalaa tuonne, joten liikakansoituksesta ei ainakaan ole kyse. No, kattellaan...
Kyseessä on valitettavasti valmistajan markkinointihenkistä harhaanjohtamista. Miten valmistaja voi tietää, kuinka usein mikäkin akvaario tarvitsee mitäkin hoitotoimenpiteitä?

Tämä kuuluu samaan kastiin kaupallisten kasvilannoitteiden kansssa, joissa valmistaja kertoo "oikean" annostelun, jokaa sopii akvaarioon kuin akvaarioon sen kasvi- ja kalakannasta riippumatta.
[;)]
Kannatta vaihtaa vanu silloin, kun sitä ei enää voi pestä ja kun se on niin tukossa, että suodattimen virtaus on selvästi heikentynyt.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
adapteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Tietääkseni suodattimen materiaaleihin kertyy sitä hyödyllistä bakteerimassaa. Jos vanun vaihtaa kerran viikossa, siihen ei ehdi ikinä tulemaan kunnollista bakteeristoa. Minä tyhjennän ulkosuodattimesta isot roskat kaksi kertaa kuussa (joskus 3) ja samalla katson, pitääkö muuten tehdä jotain. Viimeisenä materiaalina on vanukerros ja sen huljautan samalla puristelematta vedessä. Puhdistan sen ehkä joka toinen kerta hiukan tehokkaammin. Vaihdan sen ehkä puolen vuoden välein.

Tosin minulla on 300 litraisessa akvaariossa kaksi ulkosuodatinta, yhteinen mainostettu "virtausmäärä" 2000l tunnissa. Oletan niissä kiertävän todellisuudessa kolmasosan tuosta.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

adapteri kirjoitti:Tietääkseni suodattimen materiaaleihin kertyy sitä hyödyllistä bakteerimassaa. Jos vanun vaihtaa kerran viikossa, siihen ei ehdi ikinä tulemaan kunnollista bakteeristoa.
Tässä suodatinmallissa tuo vanu ja sen bakteerit taitavat olla yhtä tyhjän kanssa: tuo vanulevy on vain muutamia millejä paksu ja sen tarkoitus on estää isompien roskien pääsy varsinaisiin suodatuspatruunoihin mitä sitten pestään harvemmin (no itselläni se tapahtuu n. kerran kuussa). Varsinaiset suodatuslevyt sitten isoja ovatkin ja niihin kyllä bakteereja mahtuu.
adapteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja adapteri »

hups, minähän ilman muuta oletin, että se oli suodattimessa viimeisenä. Minulla suodattimissa vesi kiertää alhaalta ylöspäin, joten "päällimmäinen" olisi viimeinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”