Kertokaa kommentteja kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ämwee
Starting Member
Starting Member

Kertokaa kommentteja kalastostani

Viesti Kirjoittaja ämwee »

Pistetään nyt sitten tänne palstalle minunkin altaani sisältö arvioitavaksi....

Itse kuulun niihin akvaristeihin, jotka ovat joskus lapsena tappaneet huonolla hoidolla monta akvaariollista kaloja, mutta jotka aikuisemmalla iällä ovat kiinnostuneet harrastuksesta uudelleen... Tietämys ja hoitotaito/-halu on näiden vuosien jonkin verran kasvanut (ja kasvaa koko ajan tällä foorumilla surffaillessa), mutta on vielä pientä ja siksi akvaario-/kalakauppiaat ovat onnistuneet vaikuttamaan kalastoni hankintaan suuressa määrin paikkaillessaan vähäistä tuntemustani...

Siksipä olisin kiinnostunut kuuleman mitä kommentteja kirvoittavat seuraavat faktat:

* 356-litrainen akvaario
* päällä 3 loisteputkea (vaihdetaan ½ vuoden välein 1 kerrallaan)
* suodattimet: 4 kk vanha Proffa 2 ja sisällä joku pieni Eheimin vekotus lähinnä irtoroskan kerääjänä
* kasvillisuutta paljon
* vedenvaihto 1 krt/vko kolmasosa kerrallaan pohjaa samalla imuroiden

Kalasto:
3 helmirihmaa (ukko ja kaksi akkaa)
3 sinirihmaa (ukko ja kaksi akkaa)
4 leväbarbia
15 neontetraa
4 partista (2 ukkoa ja niille mammat + 1,5 viikon vanhoja poikasia liuta)
1 tulipyrstö
2 korumonnista
2 kirjomonnista
2 perhoskirjoahventa (perittyjä)
2 keltabarbia (samoin perittyjä)
1 piikkisilmä (muut samanmoiset hävinneet)
2 marmorirapua + niiden poikaset

Itsekin yo. listaa lukiessa tulee väistämättä mieleen, että melkoisen kalasopan olen keittänyt ja että voisihan niitä lajeja olla hieman vähemmänkin...

Lisäksi taitavat nuo perhoset, keltabarbit ja piikkisilmä kaivata kaltaisiaan kavereita, mutta en ole raaskinut niitä hävittää, kun ovat nyt jo pelastettuja (harrastuksensa lopettaneelta kaverilta) tai muuten vaan edustavat lajinsa viimeistä mohikaania mun altaassani...

Sekasotkusta huolimatta uskon onnistuneeni nyt vihdoin saavuttamaan jonkinasteisen tasapainon altaassani, ainakin vesiarvot lienevät suhteellisen kohdallaan = tauteja tai kuolemia ei ole esiintynyt aikoihin ja ravut ja nyt myös partikset ovat lisääntyneet. Partisten ja rapujen lisääntyminen tuntuu olevan tosin aika yleistä eikä siihen kummoisia taikoja tarvita, mutta silti minun altaassani partispoikue on ensimmäinen... =) Korjatkaa toki, jos olen oletuksineni pahastikin väärässä.

Tässäpä faktat. Kommentteja vastaanotetaan mielellään, jotta eväkkäiden olot saadaan mahdollisimman mukaviksi! =)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalastosta?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

ämwee kirjoitti: 3 helmirihmaa (ukko ja kaksi akkaa)
3 sinirihmaa (ukko ja kaksi akkaa)
4 leväbarbia
15 neontetraa
4 partista (2 ukkoa ja niille mammat + 1,5 viikon vanhoja poikasia liuta)
1 tulipyrstö
2 korumonnista
2 kirjomonnista
2 perhoskirjoahventa (perittyjä)
2 keltabarbia (samoin perittyjä)
1 piikkisilmä (muut samanmoiset hävinneet)
2 marmorirapua + niiden poikaset

Lisäksi taitavat nuo perhoset, keltabarbit ja piikkisilmä kaivata kaltaisiaan kavereita, mutta en ole raaskinut niitä hävittää, kun ovat nyt jo pelastettuja (harrastuksensa lopettaneelta kaverilta) tai muuten vaan edustavat lajinsa viimeistä mohikaania mun altaassani...
Isoja rihmoja löytyy jokunen kappale - tulevatko toimeen keskenään? Olisi ehkä parempi pitää vain jompaa kumpaa rihmulia, sillä tilaa ei kuitenkaan ole niin paljoa - muutkin fisut vievät tilaa. Levikset on ok, samoin neontetrat (näitä voit ottaa muutaman lisääkin), partikset ja marmoriravut, mutta tulipyrstön ehkä poistaisin joukosta. Leviksien ja sen välille saattaa tulla rähinöitä ja isoja fisuja tankissa riittää muutenkin. Monnisia on tynkäparvet, joten niille kavereita tai sitten "poistoon". Perhoset laittaisin omaan pyttyyn ja keltabarbit tosiaan niitä kavereita kaipaisivat, mutta tähän tankkiin ei mahdu, joten keltikset pois. Piikkisilmä voi jäädä, sillä pakollisesti se ei kavereita kaipaa, mutta jos keksit perhosille oman pytyn, niin sujauta se sinne ja hanki muutama lajitoveri :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
ämwee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ämwee »

Rihmat tulevat hyvin juttuun keskenään. Silloin tällöin vain omaa lajia pistetään ruotuun, mutta sitäkin hyvin harvoin.

Tulipyrstö kyllä silloin tällöin jahtaa leviksiä, mutta ei kai nekään ole siitä hirmusta stressiä ottaneet. Mikähän muuten mahtaa olla syynä, että juuri levikset ovat ne, joiden kanssa tulipystö kisailee? Onko syynä se, että käyttävät samaa ravintoa ja kokevat täten toisensa uhkaksi vai tulkitseeko punapyrstö levikset lajitovereikseen ihan vaan pitkulaisen muodon perusteella? Tätä olen joskus itsekseni pohtinut...

Vielä pohjaeläjistä: itse jo ajattelin, että eväkkäitä ja saksekkaita on pohjalla melkoisesti (ehkä liiankin paljon), mutta suosittelet silti monnisten lukumäärän kasvattamista? Mikä mahtaisi olla sopiva parven koko/laji? Ja eikös asia ole niin, että parveen hyväksytään vain saman lajin yksilöitä tai korkeintaan hyvin samankaltaisen näköisten lajien edustajia, ts. esim. kuparimonninen ja korumonninen eivät kuljeksi yhdessä?

Täällä monnipalstalla partisteni kutuintoa ihmetellessäni sain jo vinkin hävittää toinen sukupuoli pois partis-liika-kansoituksen välttämiseksi - ehkä niistä luopumalla monnisten pikkuparville saataisiin enemmän tilaa. Kilpailevathan molemmat lajit kuitenkin pohjatilasta ja samoista eväistä...

Kiitos Liisa vastauksista, tämä auttoi taas hivenen eteenpäin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”