Mistä saisin edullisesti kermanväristä hiekkaa?
Valvoja: Moderaattorit
Mistä saisin edullisesti kermanväristä hiekkaa?
Moips!
Mulla on tällä hetkellä kahdessa akvassa sellaista ruskeahkoa hiekkarannan hiekkaa, mutta näin paikallisessa akvaarioliikkeessä mielestäni todella kaunista lähes valkoista hiekkaa. Ja tietysti aloin haaveilla siitä uuteen altaaseeni, mutta hintana oli 10 kg ja 12 € nyt kyselisin, että onko joku ostanut esim. Biltemasta "valkoista hiekkaa" eli sellaista about kerman väristä? Tuo hinta nousee akvaliikkeestä aika korkeeksi, kun laittasin sitä tulevaan 720-litraiseen akvaani.
T:Pauge
Mulla on tällä hetkellä kahdessa akvassa sellaista ruskeahkoa hiekkarannan hiekkaa, mutta näin paikallisessa akvaarioliikkeessä mielestäni todella kaunista lähes valkoista hiekkaa. Ja tietysti aloin haaveilla siitä uuteen altaaseeni, mutta hintana oli 10 kg ja 12 € nyt kyselisin, että onko joku ostanut esim. Biltemasta "valkoista hiekkaa" eli sellaista about kerman väristä? Tuo hinta nousee akvaliikkeestä aika korkeeksi, kun laittasin sitä tulevaan 720-litraiseen akvaani.
-
- Senior Member
- Viesti:
Minulla oli jossain vaiheessa parissa altaassa Bilteman hiekkaa ja se oli kyllä liian vaaleaa ainakin nokimonnisile, jotka olivat ihan kalpeita. Kun hiekka vaihtui tummempaan Optirociin, tuli kaloillekin tummanharmaa väri takaisin.
Kääpiöpallokala-altaassa taas vaalea hiekka näytti hienolta eikä häirinnyt kaloja.
Bilteman hiekan hyviä puolia: se on halpaa eikä sitä tarvitse pestä (ei pölyä juuri yhtään). Tosin en pessyt Optirociakaan ämpärimetodilla vaan lätkäisin altaaseen ja annoin veden virrata sisään ja ulos altaasta jonkin aikaa. Päivässä kirkastui
.
Kääpiöpallokala-altaassa taas vaalea hiekka näytti hienolta eikä häirinnyt kaloja.
Bilteman hiekan hyviä puolia: se on halpaa eikä sitä tarvitse pestä (ei pölyä juuri yhtään). Tosin en pessyt Optirociakaan ämpärimetodilla vaan lätkäisin altaaseen ja annoin veden virrata sisään ja ulos altaasta jonkin aikaa. Päivässä kirkastui

Tässä kannattaa miettiä asiaa vähän kalojenkin kannalta. Aika monet kalat ovat arkoja, säikkyjä ja värittömiä vaalealla pohjalla. Useimpien suojaväritys sopii ei-vaaleaan pohjaan ja siten voisi kuvitella, että ne viihtyvät parhaiten pohjalla, joka ei ole kovin vaalea. Vaalea hiekka voi toki miellyttää akvaristin silmää, mutta minusta kannattaisi ajatella ensin sitä mikä parhaiten sopii niille asukeille.
The plural of anecdote is not data.
Moips!
Oliskohan jollakin laittaa kuvaa tosta bilteman hiekasta?? Kun täällä "maaseudulla"
ei ole biltemaa niin näkis sitten kannattaako sitä lähteä sieltä biltemasta hakemaan. Olisin ylen kiitollinen kuvasta! Mä olen lähinnä isojen lajikkeiden ystävä eli altaasta löytyy mm. ahvenia, lehtikaloja, rihmoja ja haarniskamonneja. Eli en ole kovin arkojen lajikkeiden ystävä hmmm.. ehkä nuo pärjäisivät siellä.
Niin no toisaalta jos sen rahan sitten kerran sijoittaa siihen kalliimpaan hiekkaan niin on sitten ainakin mieleinen, eikä tee ihan heti mieli sitä vaihtaa. Eikä tosiaan ole rahkeitakaan kun laskin et hiekan hinnax tulis about 80 egee, gulp. Onx joku muu sijoittanut hiekkaan noi paljon rahnaa?
Oliskohan jollakin laittaa kuvaa tosta bilteman hiekasta?? Kun täällä "maaseudulla"

Niin no toisaalta jos sen rahan sitten kerran sijoittaa siihen kalliimpaan hiekkaan niin on sitten ainakin mieleinen, eikä tee ihan heti mieli sitä vaihtaa. Eikä tosiaan ole rahkeitakaan kun laskin et hiekan hinnax tulis about 80 egee, gulp. Onx joku muu sijoittanut hiekkaan noi paljon rahnaa?
Olisiko mahdottomuus harkita Yyterin hiekkaa altaaseen? Itse hain viime kesänä sitä pikkualtaaseeni ja kunnon pesun jälkeen sinne vain. Se hiekkahan on melko vaaleaa. Sen puhtaudesta noin muuten en osaa mennä sanomaan, mutta ainahan kaikki hiekka jossakin vaiheessa luonnossa on ollut...
Jos kiinnostaa voi tulla kurkistamaan, vaikkei pikkuallas muuten mikään edustuskelpoinen ole.
-K-
Jos kiinnostaa voi tulla kurkistamaan, vaikkei pikkuallas muuten mikään edustuskelpoinen ole.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Tässä muutama kuva:pauge75 kirjoitti:Oliskohan jollakin laittaa kuvaa tosta bilteman hiekasta?? Kun täällä "maaseudulla"ei ole biltemaa niin näkis sitten kannattaako sitä lähteä sieltä biltemasta hakemaan.

Märkää ja kuivaa hiekkaa

Valaistua hiekkaa.
Ja tämä on sitä pienintä bilteman raekokoa (0,1-0,7mm). Kesällä kävin pari kertaa turhaan hiekkaostoksilla, joten kannattaa soittaa ja tarkistaa onko hiekkasäkkejä jäljellä, ennen kun lähtee ostoksille.

Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
25kg säkissähän sitä myydään. Puhtaudesta sen verran että itse kävin magneetin kanssa hiehan läpi ja kahdesta säkillisestä löytyi kahvikupillinen rautaa. Sitä en sitten tiedä oiskos siittä mitään haittaa ollut altaassa mutta tulipahan putsattua. En kuitenkaan pesemään joutunut / ryhtynyt (laiska kun olen)pauge75 kirjoitti:Minkä kokosis säkeissä sitä myydään? Ja oliko tää nyt sitä suht puhdasta hiekkaa eli sitä ei sitten tarvi "kädet rakoilla" jynssätä

Myös mun hiekassa on rautaa, mutta ajattelin että ei se nyt niin kauheasti voi haitata, että pitäisi magneetin kanssa käydä läpi 50 kg hiekkaa. Kasvit käyttää rautaa ravinteena... Heh, mutta ei ehkä ihan siinä muodossa jossa se on siinä hiekassa, vai? 

Aha, et rautaa, onkos se fisuille vaarallista? Ei sit ilmeisesti jos aquaarionkaan fisuille ei oo mitään tapahtunut..
'
Aguaario : Kauanko sulla on se hiekka akvassa ollut? Munkin pitäis ostaa sitä hiekkaa about 75kg, että aika työlästä lähteä sitä magneetilla läpikäymään...Mutta tietty viä huonompi juttu jos kalat alkaa kuoleen
'
Aguaario : Kauanko sulla on se hiekka akvassa ollut? Munkin pitäis ostaa sitä hiekkaa about 75kg, että aika työlästä lähteä sitä magneetilla läpikäymään...Mutta tietty viä huonompi juttu jos kalat alkaa kuoleen

pauge75: vähän yli pari kuukautta on hiekat ollu, enkä huomaa kaloissa tai kierteissarvikotiloissa mitään tavallisesta poikkeavaa.
Hiekka oli tosiaan 25 kilon säkeissä, enkä pessyt sitä lainkaan. Akvaarion kypsyttelyn aikana kerran pöllyttelin pohjan kädellä kevyesti läpi ja vaihdoin n. puolet vedestä, enkä muuta tehnyt. Ja nämä 'oletettavasti rautaa' olevat hippuset huomasin kun pumppu puhalsi jonkun aikaa täysillä yhteen nurkkaan niin, että kaikki hiekka pöllysi nurkasta pois ja hiekkaa painavammat tummat hiput jäi nurkan liepeille.
Vaarallisuudesta en stressaa, mutta eipä siitä toisaalta ole mitään varmaa tietoakaan.
Hiekka oli tosiaan 25 kilon säkeissä, enkä pessyt sitä lainkaan. Akvaarion kypsyttelyn aikana kerran pöllyttelin pohjan kädellä kevyesti läpi ja vaihdoin n. puolet vedestä, enkä muuta tehnyt. Ja nämä 'oletettavasti rautaa' olevat hippuset huomasin kun pumppu puhalsi jonkun aikaa täysillä yhteen nurkkaan niin, että kaikki hiekka pöllysi nurkasta pois ja hiekkaa painavammat tummat hiput jäi nurkan liepeille.
Vaarallisuudesta en stressaa, mutta eipä siitä toisaalta ole mitään varmaa tietoakaan.

Jepjep. Minäkin laitoin samat hiekat altaaseen pari viikkoa sitten - pesu helppoa ja näyttää mukavalle. Johtuukohan erilaisesta valaistuksesta, mutta mielestäni toi sinun hiekka näyttää "enemmän kerman väriseltä" kuin minun.aquaario kirjoitti:vähän yli pari kuukautta on hiekat ollu, enkä huomaa kaloissa tai kierteissarvikotiloissa mitään tavallisesta poikkeavaa.
Hiekka oli tosiaan 25 kilon säkeissä, enkä pessyt sitä lainkaan. Akvaarion kypsyttelyn aikana kerran pöllyttelin pohjan kädellä kevyesti läpi ja

Sfnetin harrastus.lemmikit.akvaario- ryhmässä oli juttua, että Bilteman hiekka vaikuttaisi veden kovuuteen. Mitään tarkempaa sieltä ei selvinnyt, enkä täältäkään löytänyt mitään aiheeseen liittyvää. Onko tästä kenelläkään tietoa?
- Jussi
Bilteman hiekka ei ole kyllä mulla vaikuttanut kovuuteen tipan tippaa. Oon sitä säännöllisesti mittaillut parin kuukauden ajan ja samaa näyttää kuin optirocin hiekalla varustetussa altaassa.
Tunnistan kyllä kuvasta jussit:n hiekan samaksi kuin omani, joten kai se on vaan valaistuksesta kiinni. Mulla oli kuvaushetkellä 2x30W + 15W loisteputket, joista kaksi on valkoista ja yksi 30W kasviloisteputki.
Tunnistan kyllä kuvasta jussit:n hiekan samaksi kuin omani, joten kai se on vaan valaistuksesta kiinni. Mulla oli kuvaushetkellä 2x30W + 15W loisteputket, joista kaksi on valkoista ja yksi 30W kasviloisteputki.